WD My Passport Studio: neuvěřitelný přenosný disk pro Mac (Zkušenosti)

Známý výrobce pevných disků, společnost WD, je známa podporou počítačů s operačním systémem Mac OS X, pro které má v nabídce speciální edici disků. V tomto testu se zaměříme na povedený přenosný pevný disk My Passport Studio, který zaujme nejen rychlostí, ale i displejem a především možnostmi připojení.

Na první pohled je WD My Passport Studio jedním z mnoha mobilních disků velikosti 2,5 palce. Ale něco zde nesedí: brzy si totiž všimnete ne právě obvyklých konektorů i displeje, který je vyroben technologií elektronického papíru.

Tělo disku je plastové, výborně však imituje broušený hliník a svým tvarem připomíná zavřený zápisník. Výborně tak vypadá vedle jakéhokoli Macu: až se nechce věřit, že jej nevyrobil přímo Apple. Kolem displeje pak vidíte tenký lesklý stříbrný rám přecházející až do boku. Displej je segmentový, nabízí dva řádky a v pohotovostním stavu (tedy i v případě, že není připojen k počítači) zobrazuje nejen svůj název, ale i zbývající kapacitu. Disk je již z výroby naformátován souborovým systémem HFS+.

Uvnitř byl v našem případě zavřený klasický 2,5 palcový pevný disk o velikosti 500 GB (k dispozici je i v kapacitách 320 GB a 640 GB) s rychlostí 7 200 otáček za minutu a 8MB Cache paměti – a již z těchto parametrů je jasné, že vaši práci rozhodně brzdit nebude. Aby však počítač využil celý jeho potenciál, musí mít k dispozici patřičnou konektorovou výbavu – a ta je v tomto případě zkrátka výborná. V balení s diskem totiž najdete nejen klasický USB kabel, ale i kabely pro připojení prostřednictvím rozhraní FireWire 400 i FireWire 800. Na každém Macu tak můžete disk připojit tím rozhraním, které je aktuálně nejrychlejší. Aktivita disku je indikována nenásilnou bílou světelnou diodou v hraně přístroje. Chod disku je zcela bezhlučný.

V testu jsme připravili také srovnání rychlosti z využitím FireWire 800 a USB rozhraní, a pro zajímavost přidali také rychlost vestavěného disku v 13″ MacBooku Pro. Rychlosti jsou udávány v MB/s, větší hodnota znamená vyšší rychlost

My Passport Studio
[USB]
My Passport Studio
[FireWire 800]
Seagate Momentus 5400.6
[SATA]
Sekvenční zápis
[4K bloky]
23,05 59,12 35,25
Sekvenční zápis
[256K bloky]
24,25 56,81 60,17
Náhodný zápis
[4K bloky]
1,34 1,41 0,83
Náhodný zápis
[256K bloky]
22,44 34,83 31,73
Sekvenční čtení
[4K bloky]
8,52 20,46 15,50
Sekvenční čtení
[256K bloky]
36,31 67,59 62,24
Náhodné čtení
[4K bloky]
0,47 0,49 0,46
Náhodné čtení
[256K bloky]
16,60 21,42 20,67

Jak můžete sami vidět, není testovaný disk žádná brzda. Také je zde velmi dobře patrné, že USB připojení je spíše nouzové řešení na počítačích, které nejsou vybaveny FireWire rozhraním, přes které disk dosahuje o kousek lepších hodnot, než interní vestavěný disk v MacBooku (kterému trochu znepříjemňuje život skutečnost, že je z něj spuštěn i operační systém a aplikace). Díky právě řečenému je My Passport Studio výborným doplňkem pro náročné práce s velkými objemy dat, osobně se mi nejvíce osvědčil jako úložiště pro střih videa. I když stříháte „pouze“ v iMovie, je v odezvě aplikace obrovský rozdíl, zda máte zdrojová videa v HD formátu uloženy právě na tomto disku připojeném přes FireWire 800, nebo na vnitřním disku. Je to skutečně viditelné: zatímco vnitřní disk má dostatek času starat se jen o systém a aplikace, externí pak nemá na práci nic jiného, než servírovat počítači video. A s příchodem MacBooků Pro s procesory Core i5 a Core i7 není profesionální střih na notebooku žádným problémem.

Vzhledem k malým rozměrům a použití energeticky nenáročného pevného disku určeném do notebooků nedochází ani při soustavné zátěži k žádném přehřívání, které je častým problémem u velkých stolních modelů z řady My Studio.

WD se o uživatele Maců opravdu stará a jeho podpora nekončí pouze předformátovaným diskem. Současně s diskem je dodávána také obslužná (v podstatě ale multifunkční) aplikace WD SmartWare. Ta se stará o disk od jeho připojení a mimo jiné má na starosti také překreslování údajů na displeji (na počítači, na kterém není nainstalována funguje disk bez jakýchkoli problémů, pouze se neaktualizuje údaj o zbývajícím místu na disku). Aplikace slouží tedy nejen pro kompletní správu disku, jeho nastavení a chování, ale i jako zálohovací i archivační nástroj. Ano, sice máme v systému Time Machine, ale WD SmartWare umožňuje větší možnosti nastavení právě v oblasti toho, které oblasti kterého disku se mají zálohovat / duplikovat. Nastavení probíhá v graficky povedeném prostředí, aplikace není náročná na prostředky a její běh není znatelný ani na čtyři roky starém Macu mini první Intelí generace. Přibližnou představu o aplikaci si můžete udělat z následujících otisků obrazovek.

Testovaný disk si mé sympatie získal bezezbytku – je to zkrátka přesně to, co od externího datového úložiště očekávám: dostatečnou kapacitu, rychlost srovnatelnou s interním diskem, výbornou konektivitu a žádné problémy s přehříváním. Testovaný kus lze zakoupit za cenu o málo převyšující tři tisíce korun, kterou shledávám jako odpovídající schopnostem disku, dodávanému příslušenství (USB, FireWire 400 i FireWire 800 kabel) i obslužné aplikaci. Přibližně o 500 korun levněji pak můžete zakoupit disk v menší kapacitě 320 GB.

Zkrátka a dobře po více než měsíci každodenního používání mi k počítači již externí disk velikosti 3,5″ nesmí, ať se děje, co se děje.

77 komentářů: „WD My Passport Studio: neuvěřitelný přenosný disk pro Mac (Zkušenosti)

  • Pingback: Jablickari.cz

  • avatar
    11. 06. 2010 (07:49)
    Trvalý odkaz

    Možná naivní dotaz, ale přeci jen pro jistotu – přenášet s jeho pomocí data mezi MAC a PC půjde? Tenhle disk je jinak přesně to co potřebuju!

  • avatar
    11. 06. 2010 (09:49)
    Trvalý odkaz

    Možná naivní dotaz, ale přeci jen pro jistotu – přenášet s jeho pomocí data mezi MAC a PC půjde? Tenhle disk je jinak přesně to co potřebuju!

  • Pingback: 1. zprávy » WD My Passport Studio: neuvěřitelný přenosný disk pro Mac (Zkušenosti)

  • avatar
    11. 06. 2010 (10:30)
    Trvalý odkaz

    ak je naformatovany na HFS tak myslim ze nepojde, ak win7 tento format disku nepodporuje, co myslim ze nepodporuje

  • avatar
    11. 06. 2010 (08:31)
    Trvalý odkaz

    Díky za recenzi ;) něco takového hledám ;)

  • avatar
    11. 06. 2010 (10:31)
    Trvalý odkaz

    Díky za recenzi ;) něco takového hledám ;)

  • avatar
    11. 06. 2010 (08:36)
    Trvalý odkaz

    V akom programe ste testovali rychlost diskov?

  • avatar
    11. 06. 2010 (10:36)
    Trvalý odkaz

    V akom programe ste testovali rychlost diskov?

  • avatar
    11. 06. 2010 (08:37)
    Trvalý odkaz

    Přenášet data mezi Win a Mac běžnou cestou nepůjde.
    Win nevidí HFS+ formátování. Takže podle mě máte dvě možnosti:
    1) Zformátovat na MS-DOS, který umí Win i Mac
    2) Dkoupit prográmek pro Win, který umožní na Win přečíst Mac formátování

    Na druhou stranu já to mám udělaný tak, že externí disk jsem si rozdělil na dvě části. Jedna je formátována pro Win (a vidí ji i Mac), kterou používám pro přenos dat. Druhá část je formátována HFS+ a na ní mám TimeMachine Backup, kterou Win uživatelé nevidí a nemůžou mi do ní hrábnout :-)

  • avatar
    11. 06. 2010 (10:37)
    Trvalý odkaz

    Přenášet data mezi Win a Mac běžnou cestou nepůjde.
    Win nevidí HFS+ formátování. Takže podle mě máte dvě možnosti:
    1) Zformátovat na MS-DOS, který umí Win i Mac
    2) Dkoupit prográmek pro Win, který umožní na Win přečíst Mac formátování

    Na druhou stranu já to mám udělaný tak, že externí disk jsem si rozdělil na dvě části. Jedna je formátována pro Win (a vidí ji i Mac), kterou používám pro přenos dat. Druhá část je formátována HFS+ a na ní mám TimeMachine Backup, kterou Win uživatelé nevidí a nemůžou mi do ní hrábnout :-)

  • avatar
    11. 06. 2010 (08:56)
    Trvalý odkaz

    Asi blbej dotaz, ale prece…. potrebuje jeste dobijeni ze site nebo se dobiji „pres pripojenej kompl“? V obou rezimech pripojeni – USB/FireWire…?

  • avatar
    11. 06. 2010 (10:56)
    Trvalý odkaz

    Asi blbej dotaz, ale prece…. potrebuje jeste dobijeni ze site nebo se dobiji „pres pripojenej kompl“? V obou rezimech pripojeni – USB/FireWire…?

  • avatar
    11. 06. 2010 (09:13)
    Trvalý odkaz

    Pripojuji se otazce od Macha, potrebuje disk k provozu jeste externi adapter nebo veskerou spotrebu pokryje notebook.

  • avatar
    11. 06. 2010 (11:13)
    Trvalý odkaz

    Pripojuji se otazce od Macha, potrebuje disk k provozu jeste externi adapter nebo veskerou spotrebu pokryje notebook.

  • avatar
    11. 06. 2010 (09:42)
    Trvalý odkaz

    V článku je informace o použitých discích s rychlostí 7200 ot/min. Našel jsem ale v nabídkách e-shopů pouze WD My Passport Studio s 5400 ot/min. Kde se dá sehnat WD My Passport Studio s diskem 7200 ? Díky.

  • avatar
    11. 06. 2010 (11:42)
    Trvalý odkaz

    V článku je informace o použitých discích s rychlostí 7200 ot/min. Našel jsem ale v nabídkách e-shopů pouze WD My Passport Studio s 5400 ot/min. Kde se dá sehnat WD My Passport Studio s diskem 7200 ? Díky.

  • avatar
    11. 06. 2010 (10:51)
    Trvalý odkaz

    Používám 640GB variantu — maximální spokojenost, nejlepší externí malý disk, co jsem kdy měl.

  • avatar
    11. 06. 2010 (12:51)
    Trvalý odkaz

    Používám 640GB variantu — maximální spokojenost, nejlepší externí malý disk, co jsem kdy měl.

  • avatar
    11. 06. 2010 (10:52)
    Trvalý odkaz

    Dobijí se z USB nebo FW, externí nabíjení nepotřebuje.

  • avatar
    11. 06. 2010 (12:52)
    Trvalý odkaz

    Dobijí se z USB nebo FW, externí nabíjení nepotřebuje.

  • avatar
    11. 06. 2010 (11:24)
    Trvalý odkaz

    Díky za pěkný článek. Přešel jsem na (i)Mac a právě jsem se poohlížel po nějakém disku na zálohování a ukládání videa a tady dnes zrovna na jeden vyjde recenze :)

  • avatar
    11. 06. 2010 (11:24)
    Trvalý odkaz

    Chtel jsem Seagate FreeAgent Desk for Mac v 1,5 TB variante s 2x FW800 a jednim USB, ale ten se za pul roku prestal uplne prodavat, to me zklamalo, lhod si poridim asi nejake to WD, kterym moc neverim, ale koukam, ze tenhle vypada dobre. Snad nezklame.

  • avatar
    11. 06. 2010 (13:24)
    Trvalý odkaz

    Díky za pěkný článek. Přešel jsem na (i)Mac a právě jsem se poohlížel po nějakém disku na zálohování a ukládání videa a tady dnes zrovna na jeden vyjde recenze :)

  • avatar
    11. 06. 2010 (13:24)
    Trvalý odkaz

    Chtel jsem Seagate FreeAgent Desk for Mac v 1,5 TB variante s 2x FW800 a jednim USB, ale ten se za pul roku prestal uplne prodavat, to me zklamalo, lhod si poridim asi nejake to WD, kterym moc neverim, ale koukam, ze tenhle vypada dobre. Snad nezklame.

  • avatar
    11. 06. 2010 (11:59)
    Trvalý odkaz

    Neuveritelny? Trochu prehnane, nie?

  • avatar
    11. 06. 2010 (13:59)
    Trvalý odkaz

    Neuveritelny? Trochu prehnane, nie?

  • avatar
    11. 06. 2010 (12:49)
    Trvalý odkaz

    Ten disk sem si koupil a hned sel vratit je strasne osklivej a k novymu macbooku pro se vubec nehodi, ja jsem chtel starsi variantu bez displeje a dali me todle, fuj fuj, ten lesklej ramecek, displej je stejne k nicemu a s diskem se porad prihlasoval i dalsi disk s nastavenim od westernu, pisou ze je to pro mac, ale je to osklivy a koupil jsem se seagate a jsem spokojenej:) Nechapu jak nekdo muze nepsat ze je to jako kdyby to designoval sam apple – myslim, ze ten clovek to nemel v ruce!

  • avatar
    11. 06. 2010 (14:49)
    Trvalý odkaz

    Ten disk sem si koupil a hned sel vratit je strasne osklivej a k novymu macbooku pro se vubec nehodi, ja jsem chtel starsi variantu bez displeje a dali me todle, fuj fuj, ten lesklej ramecek, displej je stejne k nicemu a s diskem se porad prihlasoval i dalsi disk s nastavenim od westernu, pisou ze je to pro mac, ale je to osklivy a koupil jsem se seagate a jsem spokojenej:) Nechapu jak nekdo muze nepsat ze je to jako kdyby to designoval sam apple – myslim, ze ten clovek to nemel v ruce!

  • avatar
    11. 06. 2010 (13:20)
    Trvalý odkaz

    @Lohengrin: ad“ 2) Dokoupit prográmek pro Win, který umožní na Win přečíst Mac formátování“. Co je to za prográmek?

  • avatar
    11. 06. 2010 (15:20)
    Trvalý odkaz

    @Lohengrin: ad“ 2) Dokoupit prográmek pro Win, který umožní na Win přečíst Mac formátování“. Co je to za prográmek?

  • avatar
    11. 06. 2010 (13:39)
    Trvalý odkaz

    Co je na tom tak neuvěřitelného? Prostě USB/FW400/800 externí disk. A souhlasim se Stepanem. Je pomerne osklivy. Plast ktery napodobuje brouseny hlinik? Až se nechce věřit, že jej nevyrobil přímo Apple? Chachaaaa.

  • avatar
    11. 06. 2010 (15:39)
    Trvalý odkaz

    Co je na tom tak neuvěřitelného? Prostě USB/FW400/800 externí disk. A souhlasim se Stepanem. Je pomerne osklivy. Plast ktery napodobuje brouseny hlinik? Až se nechce věřit, že jej nevyrobil přímo Apple? Chachaaaa.

  • avatar
    11. 06. 2010 (18:21)
    Trvalý odkaz

    pro Jirka13.
    MacDrive, je ještě jeden, ale teď si nemůžu vzpomenout na název.

  • avatar
    11. 06. 2010 (20:21)
    Trvalý odkaz

    pro Jirka13.
    MacDrive, je ještě jeden, ale teď si nemůžu vzpomenout na název.

  • avatar
    11. 06. 2010 (19:50)
    Trvalý odkaz

    @Pedant: Ano, díky. NAšel jsem to. Ten trial chodí 6 dnů a pak za to chtějí 50 ďolíků. Zdá se mi, že to a to PC ale kopíruje z toho HFS+ dost pomalu. Je to možné? Ale funguje to.

  • avatar
    11. 06. 2010 (21:50)
    Trvalý odkaz

    @Pedant: Ano, díky. NAšel jsem to. Ten trial chodí 6 dnů a pak za to chtějí 50 ďolíků. Zdá se mi, že to a to PC ale kopíruje z toho HFS+ dost pomalu. Je to možné? Ale funguje to.

  • avatar
    11. 06. 2010 (20:13)
    Trvalý odkaz

    BootCamp obsahuje driver pro HFS (ted jsi nejsem celkem jist jestli je jenom readonly). Takze doporucuji udelat 2 partitions, jednu malou FAT s tim driverem a druhou velkou s HFS.

  • avatar
    11. 06. 2010 (22:13)
    Trvalý odkaz

    BootCamp obsahuje driver pro HFS (ted jsi nejsem celkem jist jestli je jenom readonly). Takze doporucuji udelat 2 partitions, jednu malou FAT s tim driverem a druhou velkou s HFS.

  • avatar
    11. 06. 2010 (20:55)
    Trvalý odkaz

    @Boo: To je mi známo. Měl jsem na mysli přenos dat mezi PC a Macem a to tak, že přenesením disku např. z kuchyně do pokoje.

  • avatar
    11. 06. 2010 (22:55)
    Trvalý odkaz

    @Boo: To je mi známo. Měl jsem na mysli přenos dat mezi PC a Macem a to tak, že přenesením disku např. z kuchyně do pokoje.

  • avatar
    12. 06. 2010 (07:41)
    Trvalý odkaz

    jake otacky dany disk tedy ma? vy pisete 7200 rpm, ale na alza.cz pisou 5400 rpm. diky

  • avatar
    12. 06. 2010 (09:41)
    Trvalý odkaz

    jake otacky dany disk tedy ma? vy pisete 7200 rpm, ale na alza.cz pisou 5400 rpm. diky

  • avatar
    12. 06. 2010 (11:35)
    Trvalý odkaz

    Mám také problém s tím, že nelze přenášet data např. filmy na disku jinam na PC. Třeba si chci vzít disk k bráchovi na PC a podívat se na film, ale PC to nepřečte. Co když budu používat disk celý naformátovaný pro PC? Bude to mít nějaké nevýhody? Rychlost, nebo něco na Macu? Děkuji za odpovědi.

Komentáře nejsou povoleny.