WD My Passport Studio: neuvěřitelný přenosný disk pro Mac (Zkušenosti)

Známý výrobce pevných disků, společnost WD, je známa podporou počítačů s operačním systémem Mac OS X, pro které má v nabídce speciální edici disků. V tomto testu se zaměříme na povedený přenosný pevný disk My Passport Studio, který zaujme nejen rychlostí, ale i displejem a především možnostmi připojení.

Na první pohled je WD My Passport Studio jedním z mnoha mobilních disků velikosti 2,5 palce. Ale něco zde nesedí: brzy si totiž všimnete ne právě obvyklých konektorů i displeje, který je vyroben technologií elektronického papíru.

Tělo disku je plastové, výborně však imituje broušený hliník a svým tvarem připomíná zavřený zápisník. Výborně tak vypadá vedle jakéhokoli Macu: až se nechce věřit, že jej nevyrobil přímo Apple. Kolem displeje pak vidíte tenký lesklý stříbrný rám přecházející až do boku. Displej je segmentový, nabízí dva řádky a v pohotovostním stavu (tedy i v případě, že není připojen k počítači) zobrazuje nejen svůj název, ale i zbývající kapacitu. Disk je již z výroby naformátován souborovým systémem HFS+.

Uvnitř byl v našem případě zavřený klasický 2,5 palcový pevný disk o velikosti 500 GB (k dispozici je i v kapacitách 320 GB a 640 GB) s rychlostí 7 200 otáček za minutu a 8MB Cache paměti – a již z těchto parametrů je jasné, že vaši práci rozhodně brzdit nebude. Aby však počítač využil celý jeho potenciál, musí mít k dispozici patřičnou konektorovou výbavu – a ta je v tomto případě zkrátka výborná. V balení s diskem totiž najdete nejen klasický USB kabel, ale i kabely pro připojení prostřednictvím rozhraní FireWire 400 i FireWire 800. Na každém Macu tak můžete disk připojit tím rozhraním, které je aktuálně nejrychlejší. Aktivita disku je indikována nenásilnou bílou světelnou diodou v hraně přístroje. Chod disku je zcela bezhlučný.

V testu jsme připravili také srovnání rychlosti z využitím FireWire 800 a USB rozhraní, a pro zajímavost přidali také rychlost vestavěného disku v 13″ MacBooku Pro. Rychlosti jsou udávány v MB/s, větší hodnota znamená vyšší rychlost

My Passport Studio
[USB]
My Passport Studio
[FireWire 800]
Seagate Momentus 5400.6
[SATA]
Sekvenční zápis
[4K bloky]
23,05 59,12 35,25
Sekvenční zápis
[256K bloky]
24,25 56,81 60,17
Náhodný zápis
[4K bloky]
1,34 1,41 0,83
Náhodný zápis
[256K bloky]
22,44 34,83 31,73
Sekvenční čtení
[4K bloky]
8,52 20,46 15,50
Sekvenční čtení
[256K bloky]
36,31 67,59 62,24
Náhodné čtení
[4K bloky]
0,47 0,49 0,46
Náhodné čtení
[256K bloky]
16,60 21,42 20,67

Jak můžete sami vidět, není testovaný disk žádná brzda. Také je zde velmi dobře patrné, že USB připojení je spíše nouzové řešení na počítačích, které nejsou vybaveny FireWire rozhraním, přes které disk dosahuje o kousek lepších hodnot, než interní vestavěný disk v MacBooku (kterému trochu znepříjemňuje život skutečnost, že je z něj spuštěn i operační systém a aplikace). Díky právě řečenému je My Passport Studio výborným doplňkem pro náročné práce s velkými objemy dat, osobně se mi nejvíce osvědčil jako úložiště pro střih videa. I když stříháte „pouze“ v iMovie, je v odezvě aplikace obrovský rozdíl, zda máte zdrojová videa v HD formátu uloženy právě na tomto disku připojeném přes FireWire 800, nebo na vnitřním disku. Je to skutečně viditelné: zatímco vnitřní disk má dostatek času starat se jen o systém a aplikace, externí pak nemá na práci nic jiného, než servírovat počítači video. A s příchodem MacBooků Pro s procesory Core i5 a Core i7 není profesionální střih na notebooku žádným problémem.

Vzhledem k malým rozměrům a použití energeticky nenáročného pevného disku určeném do notebooků nedochází ani při soustavné zátěži k žádném přehřívání, které je častým problémem u velkých stolních modelů z řady My Studio.

WD se o uživatele Maců opravdu stará a jeho podpora nekončí pouze předformátovaným diskem. Současně s diskem je dodávána také obslužná (v podstatě ale multifunkční) aplikace WD SmartWare. Ta se stará o disk od jeho připojení a mimo jiné má na starosti také překreslování údajů na displeji (na počítači, na kterém není nainstalována funguje disk bez jakýchkoli problémů, pouze se neaktualizuje údaj o zbývajícím místu na disku). Aplikace slouží tedy nejen pro kompletní správu disku, jeho nastavení a chování, ale i jako zálohovací i archivační nástroj. Ano, sice máme v systému Time Machine, ale WD SmartWare umožňuje větší možnosti nastavení právě v oblasti toho, které oblasti kterého disku se mají zálohovat / duplikovat. Nastavení probíhá v graficky povedeném prostředí, aplikace není náročná na prostředky a její běh není znatelný ani na čtyři roky starém Macu mini první Intelí generace. Přibližnou představu o aplikaci si můžete udělat z následujících otisků obrazovek.

Testovaný disk si mé sympatie získal bezezbytku – je to zkrátka přesně to, co od externího datového úložiště očekávám: dostatečnou kapacitu, rychlost srovnatelnou s interním diskem, výbornou konektivitu a žádné problémy s přehříváním. Testovaný kus lze zakoupit za cenu o málo převyšující tři tisíce korun, kterou shledávám jako odpovídající schopnostem disku, dodávanému příslušenství (USB, FireWire 400 i FireWire 800 kabel) i obslužné aplikaci. Přibližně o 500 korun levněji pak můžete zakoupit disk v menší kapacitě 320 GB.

Zkrátka a dobře po více než měsíci každodenního používání mi k počítači již externí disk velikosti 3,5″ nesmí, ať se děje, co se děje.

77 komentářů: „WD My Passport Studio: neuvěřitelný přenosný disk pro Mac (Zkušenosti)

  • avatar
    12. 06. 2010 (13:35)
    Trvalý odkaz

    Mám také problém s tím, že nelze přenášet data např. filmy na disku jinam na PC. Třeba si chci vzít disk k bráchovi na PC a podívat se na film, ale PC to nepřečte. Co když budu používat disk celý naformátovaný pro PC? Bude to mít nějaké nevýhody? Rychlost, nebo něco na Macu? Děkuji za odpovědi.

  • avatar
    13. 06. 2010 (10:57)
    Trvalý odkaz

    Jak se tedy dá přenášet velké množství dat přes externí HDD mezi APPLE a PC? Respektive chci mít data na ex HDD a chci se k nim dostat jak z APPLE tak i z PC. Poradíte mi někdo?

  • avatar
    13. 06. 2010 (12:57)
    Trvalý odkaz

    Jak se tedy dá přenášet velké množství dat přes externí HDD mezi APPLE a PC? Respektive chci mít data na ex HDD a chci se k nim dostat jak z APPLE tak i z PC. Poradíte mi někdo?

  • avatar
    13. 06. 2010 (11:02)
    Trvalý odkaz

    pro Jirka13: podívej se a zkus si ještě free HFSExplorer. A to kopírování mezi disky je opravdu pomalejší, ale to je vlastnost, ne chyba.

  • avatar
    13. 06. 2010 (13:02)
    Trvalý odkaz

    pro Jirka13: podívej se a zkus si ještě free HFSExplorer. A to kopírování mezi disky je opravdu pomalejší, ale to je vlastnost, ne chyba.

  • avatar
    14. 06. 2010 (13:50)
    Trvalý odkaz

    pro Fery: Je několik způsobů, skoro všechny tady už někdo popsal… Já mám My Book Studio II (3,5″ FW 800 verze 1,5 TB) a mám ho rozdělenej na 2 disky, jeden má NTFS partition a druhý HFS+ Journaled. Aby Mac nejen „viděl“ NTFS oddíl, ale uměl na něj i zapisovat, mám nainstalovanej Paragon NTFS. A protože mi ten disk slouží jako zálohovací pro Time Machine, mám tam zmiňovanej HFS oddíl, protože Time Machine neumí zálohovat na jiné než HFS disky. Zkoušel jsem i MacDrive pro PC, aby naopak PC mělo zpřístupněné HFS disky, funguje to, ale kopírování z PC na MyBook bylo neuvěřitelně pomalé, ačkoliv byl disk připojenej k PC FW 800. A onen program, kterej tady autor článku tak opěvuje, tedy WD SmartWare, mě spíš otravuje a přemýšlím, že se ho co nevidět definitivně zbavím :-)

  • avatar
    14. 06. 2010 (15:50)
    Trvalý odkaz

    pro Fery: Je několik způsobů, skoro všechny tady už někdo popsal… Já mám My Book Studio II (3,5″ FW 800 verze 1,5 TB) a mám ho rozdělenej na 2 disky, jeden má NTFS partition a druhý HFS+ Journaled. Aby Mac nejen „viděl“ NTFS oddíl, ale uměl na něj i zapisovat, mám nainstalovanej Paragon NTFS. A protože mi ten disk slouží jako zálohovací pro Time Machine, mám tam zmiňovanej HFS oddíl, protože Time Machine neumí zálohovat na jiné než HFS disky. Zkoušel jsem i MacDrive pro PC, aby naopak PC mělo zpřístupněné HFS disky, funguje to, ale kopírování z PC na MyBook bylo neuvěřitelně pomalé, ačkoliv byl disk připojenej k PC FW 800. A onen program, kterej tady autor článku tak opěvuje, tedy WD SmartWare, mě spíš otravuje a přemýšlím, že se ho co nevidět definitivně zbavím :-)

  • avatar
    15. 06. 2010 (15:11)
    Trvalý odkaz

    @Jirka13: nechci vám do toho mluvit, ale kde má odkazovaný disk FireWire 800 + FireWire 400 rozhraní? Vždyť rychlostní omezení USB 2.0 umožní využít maximálně polovinu rychlosti osazeného disku a pro náročnější práci s daty (video, fotky) se nehodí…

  • avatar
    15. 06. 2010 (17:11)
    Trvalý odkaz

    @Jirka13: nechci vám do toho mluvit, ale kde má odkazovaný disk FireWire 800 + FireWire 400 rozhraní? Vždyť rychlostní omezení USB 2.0 umožní využít maximálně polovinu rychlosti osazeného disku a pro náročnější práci s daty (video, fotky) se nehodí…

  • avatar
    15. 06. 2010 (15:25)
    Trvalý odkaz

    @Vláďa Janeček: To je pravda, toho rozhraní jsem si nevšiml. Na druhou stranu, že bych chtěl s 2,5 diskem s 5400 otáčkami pracovat dlouhodobě doma s videem, to asi ne. Na to používám disky jiné. Takže tady by mi zrovna FW nechyběl. Spíš se jedná o to, abyste si mohl ta data někam donést. A že by to USB bylo o polovinu pomalejší – to je odvážné. Ale je pravda, že to FW rozhraní něco stojí. Jinými slovy – vypadá hezky, ale za dvojnásobnou cenu toho co jsem uváděl, bych do toho nešel. Ale proti gustu…

  • avatar
    15. 06. 2010 (17:25)
    Trvalý odkaz

    @Vláďa Janeček: To je pravda, toho rozhraní jsem si nevšiml. Na druhou stranu, že bych chtěl s 2,5 diskem s 5400 otáčkami pracovat dlouhodobě doma s videem, to asi ne. Na to používám disky jiné. Takže tady by mi zrovna FW nechyběl. Spíš se jedná o to, abyste si mohl ta data někam donést. A že by to USB bylo o polovinu pomalejší – to je odvážné. Ale je pravda, že to FW rozhraní něco stojí. Jinými slovy – vypadá hezky, ale za dvojnásobnou cenu toho co jsem uváděl, bych do toho nešel. Ale proti gustu…

  • avatar
    15. 06. 2010 (17:16)
    Trvalý odkaz

    @Jirka13: to není odvážné, to je naměřené. Reálné hodnoty opravdu ukazují, že USB 2.0 je na stejném disku o polovinu pomalejší, než stejný disk připojení přes FireWire 800 – viz, například tabulka výsledků testů i v tomto článku.
    2,5 disk pro běžný střih HD videa plně dostačuje, pokud je připojeno rozhraním dovolujícím využít jeho maxima.
    A dvojnáísobná cena? Vámi odkazovaný disk stojí 1 999 Kč, testovaný 3 100 Kč. To je rozdíl 1 100 Kč – navíc pokud si připočteme, že získáme kvalitní zlacený bilingual kabel (v ceně cca 300 Kč), FireWire kabel (100 Kč) a povedenou zálohovací aplikaci vhodně doplnující time machine, není cenové navýšení o tolik výrazné.
    Kdyby se měl já rozhodnout, raději přilatím za tento western – protože jej potřebuji jako rychlé úložiště pro pracovní data.
    Zmiňovaný verbatim je dobrou volbou pro toho, kde chce disk jen na přenos dat mezi počítači a s daty na disku uloženém nebude aktivně pracovat – nanejvýš z něj přehraje nějaký film, tam bude dostačující. Je tedy nutno si definovat, k čemu bude disk sloužit, každý je zkrátka pro někoho jiného…

  • avatar
    15. 06. 2010 (19:16)
    Trvalý odkaz

    @Jirka13: to není odvážné, to je naměřené. Reálné hodnoty opravdu ukazují, že USB 2.0 je na stejném disku o polovinu pomalejší, než stejný disk připojení přes FireWire 800 – viz, například tabulka výsledků testů i v tomto článku.
    2,5 disk pro běžný střih HD videa plně dostačuje, pokud je připojeno rozhraním dovolujícím využít jeho maxima.
    A dvojnáísobná cena? Vámi odkazovaný disk stojí 1 999 Kč, testovaný 3 100 Kč. To je rozdíl 1 100 Kč – navíc pokud si připočteme, že získáme kvalitní zlacený bilingual kabel (v ceně cca 300 Kč), FireWire kabel (100 Kč) a povedenou zálohovací aplikaci vhodně doplnující time machine, není cenové navýšení o tolik výrazné.
    Kdyby se měl já rozhodnout, raději přilatím za tento western – protože jej potřebuji jako rychlé úložiště pro pracovní data.
    Zmiňovaný verbatim je dobrou volbou pro toho, kde chce disk jen na přenos dat mezi počítači a s daty na disku uloženém nebude aktivně pracovat – nanejvýš z něj přehraje nějaký film, tam bude dostačující. Je tedy nutno si definovat, k čemu bude disk sloužit, každý je zkrátka pro někoho jiného…

  • avatar
    15. 06. 2010 (20:11)
    Trvalý odkaz

    No, nevím kde ty ceny berete, ale pro pořádek v té Alze ten váš zmiňovaný disk stojí 3250 což je víc než1100 Kč rozdíl, navíc píší, že je s 23% slevou a mají ho na cestě, což jinými slova znamená, že je to na višni. A jinde stojí víc. Takže já se s vámi nechci hádat, protože máte pravdu. Vždycky. A to je holt Váš problém.

  • avatar
    15. 06. 2010 (22:11)
    Trvalý odkaz

    No, nevím kde ty ceny berete, ale pro pořádek v té Alze ten váš zmiňovaný disk stojí 3250 což je víc než1100 Kč rozdíl, navíc píší, že je s 23% slevou a mají ho na cestě, což jinými slova znamená, že je to na višni. A jinde stojí víc. Takže já se s vámi nechci hádat, protože máte pravdu. Vždycky. A to je holt Váš problém.

  • avatar
    16. 06. 2010 (10:12)
    Trvalý odkaz

    takže není nějaká možnost rychle sdílet data na jednom disku zároveň na PC a Mac? Bud bude disk zformátovaný pro PC a práce na Macu s ním bude pomalá, nebo naopak?:( Nebo na pouštění fimů apod, je to dostečná rychlost, ale není to na např. editování videa apod? Jak se to řeší na interních sítich?
    A jedna poznámka: Můžete mi potvrdit, nebo vyvrátit teorii, že 2.5 disk má nižší spotřebu cca o 20W? Je to tedy např. při stále zapnutém disku spotřeba nižší za rok o cca 175KWh (což je cca 700Kč), takže jeho vyšší pořizovací cena se brzy zaplatí?

  • avatar
    16. 06. 2010 (12:12)
    Trvalý odkaz

    takže není nějaká možnost rychle sdílet data na jednom disku zároveň na PC a Mac? Bud bude disk zformátovaný pro PC a práce na Macu s ním bude pomalá, nebo naopak?:( Nebo na pouštění fimů apod, je to dostečná rychlost, ale není to na např. editování videa apod? Jak se to řeší na interních sítich?
    A jedna poznámka: Můžete mi potvrdit, nebo vyvrátit teorii, že 2.5 disk má nižší spotřebu cca o 20W? Je to tedy např. při stále zapnutém disku spotřeba nižší za rok o cca 175KWh (což je cca 700Kč), takže jeho vyšší pořizovací cena se brzy zaplatí?

  • avatar
    18. 06. 2010 (10:05)
    Trvalý odkaz

    Mně NTFS disky připojený k Macku pomalý nepřipadaj. Spíš vidim průšvit když se blbě odpojej (stačí výpadek elektriky) a MasoX je přemázne :-(
    Tenhle disk se mi taky moc nelíbí ale proti gustu… Trochu bych se bál kvality do budoucna. Když mi kleknul disk v iMackovi a zmínil jsem kdekoliv i že mam externí WDčko, všude sem se dozvěděl že WDčka ve spojení s Applama odcházej. Údajně nemaj nějak vychtanou elektroniku kolem disku. Nechápu jak to může bejt možný, pravdou ale je že jediný 2 disky co mi kdy odešly byly WDčka a bylo to ve spojení s iMackem :-(

  • avatar
    18. 06. 2010 (12:05)
    Trvalý odkaz

    Mně NTFS disky připojený k Macku pomalý nepřipadaj. Spíš vidim průšvit když se blbě odpojej (stačí výpadek elektriky) a MasoX je přemázne :-(
    Tenhle disk se mi taky moc nelíbí ale proti gustu… Trochu bych se bál kvality do budoucna. Když mi kleknul disk v iMackovi a zmínil jsem kdekoliv i že mam externí WDčko, všude sem se dozvěděl že WDčka ve spojení s Applama odcházej. Údajně nemaj nějak vychtanou elektroniku kolem disku. Nechápu jak to může bejt možný, pravdou ale je že jediný 2 disky co mi kdy odešly byly WDčka a bylo to ve spojení s iMackem :-(

  • avatar
    18. 06. 2010 (11:20)
    Trvalý odkaz

    @Krtek: to jsou dvě různé věci: odcházejí WD v 3,5 provedení, psali jhsme tu o tom už mnohkrát, přehřívá se disk od elektroniky…
    Toto je zcela odlišný typ produkty jak komonenty, tak provedením…

  • avatar
    18. 06. 2010 (13:20)
    Trvalý odkaz

    @Krtek: to jsou dvě různé věci: odcházejí WD v 3,5 provedení, psali jhsme tu o tom už mnohkrát, přehřívá se disk od elektroniky…
    Toto je zcela odlišný typ produkty jak komonenty, tak provedením…

  • avatar
    21. 06. 2010 (11:59)
    Trvalý odkaz

    Je nějaký rozdíl v rychlosti FW400 a USB 2.0? Prý disk připojený přes USB značně zatěžuje procesor?

  • avatar
    21. 06. 2010 (13:59)
    Trvalý odkaz

    Je nějaký rozdíl v rychlosti FW400 a USB 2.0? Prý disk připojený přes USB značně zatěžuje procesor?

Komentáře nejsou povoleny.