In App nákupy aneb když hamižnost zabíjí skvělý projekt

V poslední době se stále častěji objevují hry, které jsou sice ke stažení zadarmo, ale poté vás jejich autoři svléknou z kůže. Kde to skončí?  

Takzvaný „freemium“ model je v poslední době především u mobilních aplikací velmi oblíbený. Oč jde? Určitě to znáte sami: aplikace nebo hra je k dispozici zdarma, avšak v průběhu hry jsou vám nabízeny k dokoupení různé možnosti urychlení: zlaťáky pro rychlejší nákupy, šmorůvky pro šťastnější Šmoulí vesničku nebo lepší zbraně, než mají protivníci. V omalovánkách najdete zdarma pouze dvě, ostatní jsou placené. V aplikaci pro pořizování poznámek si můžete dokoupit možnosti exportu. To vše spadá do „freemium“ modelu a ty malé platby, za které poté dokupujeme (ne)potřebné drobnosti, se v terminologii Applu nazývají In App nákupy.

Šmoulové průkopníci

smurfs-16První větší hrou, u které si nasazení tohoto modelu vybavuji, byla Smurfs‘ Village (naše recenze této hry) – budovatelská strategie ze světa malých modrých stvoření s frygickou čapkou. A proč si vybavuji právě tuto hru? Protože po jejím vydání na App Store nám nemálo rodičů posílalo své příběhy a překvapení nad tím, že jejich děti ve hře, která měla být zdarma, utratili nemalé částky. Tehdy, v listopadu roku 2010, bylo nasazení In App nákupů novinkou a uživatelé tím byli více než zaskočeni.

Postupem času se tento model začal rozšiřovat stále více. A není na tom vlastně nic divného, protože když se nasadí s rozumem, vydělají na ní obě strany. Uživatelé, kteří si chtějí hru jen vyzkoušet nebo nemají na hry příliš času, nemusí za pár desítek minut zábavy utrácet peníze. Vývojáři, kteří vzhledem k rychlému rozšíření díky dostupnosti zdarma pak snadněji prodávají doplňky a vylepšení těm, kdo o ně mají zájem.

Anebo jinak: freemium model skvěle nahrazuje nemožnost zapůjčení aplikace nebo hry před jejím zakoupením, jako to umí některé z konkurenčních mobilních platforem.

Když autor přestřelí

SidMeierNicméně v poslední době se stále častěji začíná objevovat trend, kterému v redakci říkáme „hamium“ (HAMižné freemIUM). Jde o stále stejný model, který je však nastaven tak, že bez dokupování si hru téměř vůbec nezahrajete. A tento model je k absurdní dokonalosti dotažen v jinak výborné tahové strategii Sid Meier’s Ace Patrol.

Tato hra z prostředí první světové války nabízí letecké souboje a po stránce grafického provedení a hratelnosti patří k tomu nejzajímavějšímu, co se v poslední době na App Store objevilo. Jenomže bez toho, abyste neustále přisypávali penízky do kasičky autorů si ji příliš neužijete.

Pojďme se do ní hlouběji zanořit. Po stažení hry, která je pochopitelně zdarma, si zahrajete dvě ukázkové mise, které vás s největší pravděpodobností chytí. Proto si ochotně dokoupíte některou z dalších kampaní (kampaň obsahuje několik misí) a logicky předpokládáte, že když jste zaplatili za celou kampaň, že si ji i celou bez přerušování zahrajete.

ace-patrol-main img0265-1367365332

Ovšem chyba lávky. Pokud vám ve druhé misi kampaně nepřítel sestřelí vaše piloty (což vzhledem ke stoupající náročnosti pravděpodobně nastane), příští misi se nezahrajete. Proč? Protože po sestřelení zůstanou vaši piloti v zajetí (pokud je sestřelí na nepřátelském území), nebo zranění (na vlastním území) a dalších několika misí (nejčastěji 5 – 9 misí) se nezúčastní. A vzhledem k tomu, že máte k dispozici pouhé čtyři piloty se velmi snadno stane, že máte zraněny nebo zajaty všechny piloty a na hru se můžete jen smutně koukat. A to i několik dnů.

Tedy vlastně ne – můžete zaplatit, aby se váš pilot uzdravil nebo aby jej propustili ze zajetí.

Jste tak ve stavu, kdy v polovině zakoupené kampaně musíte opět zaplatit, abyste v ní mohli pokračovat. Jinak musíte čekat – na jednom z redakčních iPadů již tři dny není možné v koupené hře pokračovat, protože piloti budou propuštěni až za další den.  Na druhém ještě dva dny.

Výzva autorům

Proto bych chtěl – možná trochu bláhově – dát autorům her tip. Nastavujte podmínky pro In App nákupy tak, aby hráče ke hře přitáhly, ne od ní odrazovaly. Anebo, pokud si již zvolíte podobný model kupování již koupeného, abyste nabídli i možnost dražšího zakoupení dané hry bez podobných omezení.

Víte, my vám ty peníze za dobrou hru rádi pošleme i bez toho, abyste je museli získat tímto způsobem.

8 komentářů: „In App nákupy aneb když hamižnost zabíjí skvělý projekt

  • avatar
    17. 05. 2013 (14:25)
    Trvalý odkaz

    Ja som rad hraval hry na iphone a doma na ipad ale uz nehravam prave pre tieto dovody.

    Je to skoda mobily by nikdy nenahradili herne konzoly a Pc ale bolo to dalsie originalne odvetvie herneho priemislu takto to je uz len lovenie “ hlupakov“ kto je za co ochotny zaplatit tisice.

  • avatar
    17. 05. 2013 (16:10)
    Trvalý odkaz

    AMEN!

    Bohužel, tento problém se netýká jen her, ale i spousty jiných aplikací. Naprosto typické jsou v tomhle ohledu různé „malovací“ programy. Inzerují realistické štětce a barvy, po stažení však dostanete k vyzkoušení pouze něco á la Windows malování s tím, že zbytek si máte dokoupit. Hrůza!

    • avatar
      17. 05. 2013 (18:33)
      Trvalý odkaz

      Souhlasím :-(,

  • avatar
    17. 05. 2013 (21:13)
    Trvalý odkaz

    Ono je to těžké, kdyby useři nekradli jak straky, tak by se vývojáři nemuseli uchylovat k tomuto nepopulárnímu řešení. I když někteří také nejsou žádní svaťoušci.

  • avatar
    20. 05. 2013 (04:40)
    Trvalý odkaz

    Ať si to nikdo nevezme osobně, ale podobnou paralelu s hamižností vidím třeba i u českých vydavatelů časopisů, kteří nás místo uhlazeného Kiosku nutí pro nákupy třeba přes Publero či jiné aplikace.

    • avatar
      20. 05. 2013 (06:56)
      Trvalý odkaz

      Nevím, jak jinde, ale u nás to není o hamižnosti, ale o technických možnostech, které čtenářům dané řešení nabízí. Čistě elektronický časopis patří asi do Kiosku bez debat, elektronizovaná verze primárně tištěného časopisu – což je náš případ – však v případě použití kiosku čtenáře omezí a připraví o výhody, které tak u nás mají nyní. O čem hovořím a co vše by v kiosku nešlo zařídit:

      – elektronická verze zdarma pro předplatitele tištěné verze
      – možnost stáhnutí časopisu v PDF pro snadnou archivaci
      – časopis by byl dražší
      – časopis by šlo číst pouze na iOS zařízení (spousta našich čtenářů žádné iOS zařízení nemá a Kiosek pro Mac nebo jiné systémy neexistuje, a více než 30 procent uživatelů používá pro čtení elektronické verze Android zařízení)
      – předplatné na počet vydání časopisu

      Ono to u el. verzí tištěných časopisů je skutečně vhodnější – podívejme se například na MacWorld, jehož elektronickou verzi tištěné podoby také zakoupíte primárně prostřednictvím systému Zinio (obdoba českého Publera)…

      Jakmile začneme vydávat čistě elektronický časopis, v Kiosku bude. Pro SuperApple Magazín by to však postrádalo smysl…

      • avatar
        22. 05. 2013 (12:36)
        Trvalý odkaz

        No vidíš Vláďo, já mám zase na to jiný názor. Tak až budeš mít
        SuperApple magazín v kiosku, tak si ho teprve začnu kupovat. Argument,
        že 30% čtenářů má jiné zařízení je poněkud neobjektivní, protože je tu
        druhá mince, kdy dalších X procent čtenářů má právě iOS zařízení.
        Zejména uživatelé, kteří čtou SuperApple magazín. Moc hezky se
        argumentuje, ale já v tom nevidím nic jiného, než že to dělat prostě
        nechcete, protože počáteční vývoj do kiosku by jistě něco stál.

        Když už tedy máte PDF, Publero, proč k tomu jako další možnost nepřihodit kiosek. Každý by si tak vybral…

        • avatar
          22. 05. 2013 (15:43)
          Trvalý odkaz

          Díky za názor. Co se týká SuperApple Magazínu, což je primárně tištěný časopis s elektronickou verzí coby doplňkem, bych dodal:

          Ono těch dalších X procent čtenářů s iOS mohou číst časopis bez problémů, a to hned třemi různými způsoby, nejsou nijak diskriminováni.

          Přihodit kiosek „jen“ jako další možnost distribuce elektronické verze klasického časopisu je pro vydavatele naší velikosti s takhle úzce zaměřeným časopisem holý nerozum, ať už z provozního (nutnost vyrobit sazbu časopisu zcela znova), tak i z finančního hlediska (vysoké vstupní i průběžné náklady). A udělat z Kiosku jediný model distribuce omezují všechny ty důvody popsané v předchozím příspěvku. Tudíž ano, nechceme, protože to zkrátka v tomto případě a v této době nedává smysl.

          Znovu bych ale uvedl, že Kiosek je záležitost určená pro čistě elektronická média určené pouze pro iOS, tam má smysl. Víme to a proto naše nové čistě elektronické počiny, které vhodně doplní záběr dvouměsíčního SuperApple Magazínu, budou dostupné právě přes Kiosek. Čekat je můžete již na konci prázdnin…

Komentáře nejsou povoleny.