Jak použít RamDisk v Mac OS X (a zrychlit tak počítač)

Každý pamětník klasické řady operačního systému Mac OS si pamatuje na paměťový RamDisk. Byl součástí operačního systému, byl násobně rychlejší než pevné disky a výrazně dokázal zrychlit práci s počítačem a náročnými aplikacemi. S přechodem na Mac OS X však Apple tuto funkci z operačního systému odstranil, přestože její užitečnost věkem nijak neztrácí. Pojďme se podívat, jak rozchodit RamDisk také v aktuálních verzích Mac OS X.

RamDisk je opravdu násobně rychlejší než pevný disk a jeho rychlost je z velké části limitována pouze rychlostí operační paměti. Na mém Mac mini první Intelí generace dosahuje rychlost čtení dat z RamDisku hodnot přesahující 850 MB/s. Pro srovnání rychlý disk WD Scorpio Black se 7 200 otáčkami za minutu dosahuje ve stejném počítači rychlostí „jen“ okolo 70 MB/s, tedy méně než desetkrát tolik.

Tento tip je funkční v Mac OS X verze 10.4 a vyšším.

Jak na to

  1. Otevřete webovou stránku mparrot.net a stáhněte aplikaci Espérance DV,
    (01) Michaël Parrot - www.mparrot.net
  2. po otevření staženého archivu dvakrát klikněte na instalátor Assistant.app,
    (02) Espérance DV 2.3.2
  3. z rozbalovací nabídky Installation (Instalace) vyberte položku Only for me (Pouze pro mne) a poté klikněte na tlačítko Install and quit this assistant (Nainstalovat a ukončit instalátor).
    (03) Assistant
  4. Otevřete System Preferences (Předvolby systému) a klikněte na položku Esperance DV,
    (04) System Preferences
  5. v ovládacím panelu tažením z posuvník Capacity (Kapacita) nastavte, kolik paměti chcete RamDisku přiřadit. Zaškrtnutím položky Create on openning session (Vytvořit při vytvoření sezení) zajistíte, že se RamDisk objeví vždy po zapnutí počítače. Pokud jej nechcete vidět na ploše, zaškrtněte položku Hide RamDisk icon on Desktop (Skrýt ikonu RamDisku na ploše). Samotný RamDisk vytvořte kliknutím na tlačítko Create (Vytvořit).
    Pokud chcete snadno zrychlit prohlížení webu v Safari, zaškrtněte první dvě položky ve spodní sekci. Tím přesunete všechny dočasné soubory prohlížeče na RamDisk, čímž jej nejen zrychlíte, ale i mírně prodloužíte výdrž MacBooku při práci na baterie. Podobného efektu dosáhnete i u ostatních webových prohlížečů tím, že jejich dočasné soubory na RamDisk přesunete.
    (05) Esperance DV
  6. Hotovo!

125 komentářů: „Jak použít RamDisk v Mac OS X (a zrychlit tak počítač)

  • avatar
    06. 07. 2009 (15:42)
    Trvalý odkaz

    Chtel bych se jenom zeptat. U nastaveni kolik pameti chci priradit ramdisku, kolik je tak optimalni nastavit? pulku pameti nebo celou nebo jinak?
    diky za odpoved

  • avatar
    06. 07. 2009 (15:42)
    Trvalý odkaz

    Chtel bych se jenom zeptat. U nastaveni kolik pameti chci priradit ramdisku, kolik je tak optimalni nastavit? pulku pameti nebo celou nebo jinak?
    diky za odpoved

  • avatar
    06. 07. 2009 (16:42)
    Trvalý odkaz

    Chtel bych se jenom zeptat. U nastaveni kolik pameti chci priradit ramdisku, kolik je tak optimalni nastavit? pulku pameti nebo celou nebo jinak?
    diky za odpoved

  • avatar
    06. 07. 2009 (16:42)
    Trvalý odkaz

    santa: záleží na tom, kolik pěměti v počítači máte. Pokud 1 GB, pak na RamDisk raději zapomeňte. Pokud 2 GB, tak tak 256MB, u 3 GB můžete dát bez obav 512 MB a na 4 GB klidně 1 GB. To jsou ověřené maximální hodnoty, lépe je samozřejmě mít volnou paměť – protože paměť použitou pro RamDisk nemohou používat programy ani aplikace!

  • avatar
    06. 07. 2009 (16:42)
    Trvalý odkaz

    santa: záleží na tom, kolik pěměti v počítači máte. Pokud 1 GB, pak na RamDisk raději zapomeňte. Pokud 2 GB, tak tak 256MB, u 3 GB můžete dát bez obav 512 MB a na 4 GB klidně 1 GB. To jsou ověřené maximální hodnoty, lépe je samozřejmě mít volnou paměť – protože paměť použitou pro RamDisk nemohou používat programy ani aplikace!

  • avatar
    06. 07. 2009 (17:42)
    Trvalý odkaz

    santa: záleží na tom, kolik pěměti v počítači máte. Pokud 1 GB, pak na RamDisk raději zapomeňte. Pokud 2 GB, tak tak 256MB, u 3 GB můžete dát bez obav 512 MB a na 4 GB klidně 1 GB. To jsou ověřené maximální hodnoty, lépe je samozřejmě mít volnou paměť – protože paměť použitou pro RamDisk nemohou používat programy ani aplikace!

  • avatar
    06. 07. 2009 (20:13)
    Trvalý odkaz

    da sa to potom vratit spat?

  • avatar
    06. 07. 2009 (20:13)
    Trvalý odkaz

    da sa to potom vratit spat?

  • avatar
    06. 07. 2009 (21:13)
    Trvalý odkaz

    da sa to potom vratit spat?

  • avatar
    06. 07. 2009 (22:41)
    Trvalý odkaz

    zrovna jsem na to vzpomenul, kdyz jsem nastartoval svuj stary Mac. Moc diky za tip! urcite to pouziju!

  • avatar
    06. 07. 2009 (22:41)
    Trvalý odkaz

    zrovna jsem na to vzpomenul, kdyz jsem nastartoval svuj stary Mac. Moc diky za tip! urcite to pouziju!

  • avatar
    06. 07. 2009 (23:41)
    Trvalý odkaz

    zrovna jsem na to vzpomenul, kdyz jsem nastartoval svuj stary Mac. Moc diky za tip! urcite to pouziju!

  • avatar
    07. 07. 2009 (06:33)
    Trvalý odkaz

    ap: jak, „vratit zpet“? Myslíte jako odinstalovat? Odinstalovat samozřejmě lze opět prostřednictvím instalačního asistenta, je tam na to samostatné tlačítko, které jste přece při instalaci nemohl přehlédnout…

  • avatar
    07. 07. 2009 (05:33)
    Trvalý odkaz

    ap: jak, „vratit zpet“? Myslíte jako odinstalovat? Odinstalovat samozřejmě lze opět prostřednictvím instalačního asistenta, je tam na to samostatné tlačítko, které jste přece při instalaci nemohl přehlédnout…

  • avatar
    07. 07. 2009 (05:33)
    Trvalý odkaz

    ap: jak, „vratit zpet“? Myslíte jako odinstalovat? Odinstalovat samozřejmě lze opět prostřednictvím instalačního asistenta, je tam na to samostatné tlačítko, které jste přece při instalaci nemohl přehlédnout…

  • avatar
    07. 07. 2009 (05:53)
    Trvalý odkaz

    díky za TIP, na ramdisk jsem už úplně zapomněl :)

    Tak mě napadá, nechcete něco napsat o výhodách/nevýhodách přesunu SWAPu na jiný disk? Myslím že o tom spousty nových uživatelů neví …

    Pěkný den, Kooper

  • avatar
    07. 07. 2009 (05:53)
    Trvalý odkaz

    díky za TIP, na ramdisk jsem už úplně zapomněl :)

    Tak mě napadá, nechcete něco napsat o výhodách/nevýhodách přesunu SWAPu na jiný disk? Myslím že o tom spousty nových uživatelů neví …

    Pěkný den, Kooper

  • avatar
    07. 07. 2009 (06:53)
    Trvalý odkaz

    díky za TIP, na ramdisk jsem už úplně zapomněl :)

    Tak mě napadá, nechcete něco napsat o výhodách/nevýhodách přesunu SWAPu na jiný disk? Myslím že o tom spousty nových uživatelů neví …

    Pěkný den, Kooper

  • avatar
    07. 07. 2009 (05:56)
    Trvalý odkaz

    Kooper: o tom jsem už přemýšlel, ale pak to vynechal. Jde totiž o to, že tuto výhodu využijou pouze majitelé Maců Pro a podobných velkých potvor, kterých je mezi uživateli málo – Většina uživatelů vlastnících MacBooky nebo iMacy tuto funkci nevyužije, protože ve svých strojích mají pouze jeden jediný disk a přesunout swap na externí disky v OS X nelze (tedy lze, ale až docela hardcorovou úpravou jádra)…

  • avatar
    07. 07. 2009 (05:56)
    Trvalý odkaz

    Kooper: o tom jsem už přemýšlel, ale pak to vynechal. Jde totiž o to, že tuto výhodu využijou pouze majitelé Maců Pro a podobných velkých potvor, kterých je mezi uživateli málo – Většina uživatelů vlastnících MacBooky nebo iMacy tuto funkci nevyužije, protože ve svých strojích mají pouze jeden jediný disk a přesunout swap na externí disky v OS X nelze (tedy lze, ale až docela hardcorovou úpravou jádra)…

  • avatar
    07. 07. 2009 (06:56)
    Trvalý odkaz

    Kooper: o tom jsem už přemýšlel, ale pak to vynechal. Jde totiž o to, že tuto výhodu využijou pouze majitelé Maců Pro a podobných velkých potvor, kterých je mezi uživateli málo – Většina uživatelů vlastnících MacBooky nebo iMacy tuto funkci nevyužije, protože ve svých strojích mají pouze jeden jediný disk a přesunout swap na externí disky v OS X nelze (tedy lze, ale až docela hardcorovou úpravou jádra)…

  • avatar
    07. 07. 2009 (06:33)
    Trvalý odkaz

    Myslím že i majitelé iMaců by to ocenili … :)

    Každopádně máte pravdu, od 10.5 je to fakt pakárna, v 10.4, 10.3 a 10.2 to šlo pěkně např. pomocí swap cop nebo swap relocator … Ještě na PPC :)

    Mějte se

  • avatar
    07. 07. 2009 (06:33)
    Trvalý odkaz

    Myslím že i majitelé iMaců by to ocenili … :)

    Každopádně máte pravdu, od 10.5 je to fakt pakárna, v 10.4, 10.3 a 10.2 to šlo pěkně např. pomocí swap cop nebo swap relocator … Ještě na PPC :)

    Mějte se

  • avatar
    07. 07. 2009 (07:33)
    Trvalý odkaz

    Myslím že i majitelé iMaců by to ocenili … :)

    Každopádně máte pravdu, od 10.5 je to fakt pakárna, v 10.4, 10.3 a 10.2 to šlo pěkně např. pomocí swap cop nebo swap relocator … Ještě na PPC :)

    Mějte se

  • avatar
    07. 07. 2009 (06:50)
    Trvalý odkaz

    Kooper: neocenili, pokud nemají ve svém stroji alespoň dva interní disky, což nemají – a přesun swapu na jinou partition v rámci stejného disku nepřináší vůbec nic…

  • avatar
    07. 07. 2009 (06:50)
    Trvalý odkaz

    Kooper: neocenili, pokud nemají ve svém stroji alespoň dva interní disky, což nemají – a přesun swapu na jinou partition v rámci stejného disku nepřináší vůbec nic…

  • avatar
    07. 07. 2009 (07:50)
    Trvalý odkaz

    Kooper: neocenili, pokud nemají ve svém stroji alespoň dva interní disky, což nemají – a přesun swapu na jinou partition v rámci stejného disku nepřináší vůbec nic…

  • avatar
    07. 07. 2009 (10:53)
    Trvalý odkaz

    Co myslíte, bude to mít efekt taky u Airu?

  • avatar
    07. 07. 2009 (10:53)
    Trvalý odkaz

    Co myslíte, bude to mít efekt taky u Airu?

  • avatar
    07. 07. 2009 (11:53)
    Trvalý odkaz

    Co myslíte, bude to mít efekt taky u Airu?

  • avatar
    07. 07. 2009 (10:57)
    Trvalý odkaz

    Kooper: ne, na žádný externí disk. Jde totiž o to, že jádro připojuje externí úložiště až v době, kdy už má odkládací prostor a DynamicPager natažen a zkonfigurován. Tedy lze to pouze na disky na interním řadiči, které jsou inicializovány ihned při natažení jádra…

  • avatar
    07. 07. 2009 (10:57)
    Trvalý odkaz

    Kooper: ne, na žádný externí disk. Jde totiž o to, že jádro připojuje externí úložiště až v době, kdy už má odkládací prostor a DynamicPager natažen a zkonfigurován. Tedy lze to pouze na disky na interním řadiči, které jsou inicializovány ihned při natažení jádra…

  • avatar
    07. 07. 2009 (10:57)
    Trvalý odkaz

    Xisqo: ano, bude – a vzhledem k pomalosti disku v Airu bude efekt větší, než u ostatních strojů…

  • avatar
    07. 07. 2009 (10:57)
    Trvalý odkaz

    Xisqo: ano, bude – a vzhledem k pomalosti disku v Airu bude efekt větší, než u ostatních strojů…

  • avatar
    07. 07. 2009 (11:57)
    Trvalý odkaz

    Kooper: ne, na žádný externí disk. Jde totiž o to, že jádro připojuje externí úložiště až v době, kdy už má odkládací prostor a DynamicPager natažen a zkonfigurován. Tedy lze to pouze na disky na interním řadiči, které jsou inicializovány ihned při natažení jádra…

  • avatar
    07. 07. 2009 (11:57)
    Trvalý odkaz

    Xisqo: ano, bude – a vzhledem k pomalosti disku v Airu bude efekt větší, než u ostatních strojů…

  • avatar
    07. 07. 2009 (11:23)
    Trvalý odkaz

    Vláďa Janeček: díky za informace, jsem vůbec netušil že se tomu děje při startu jádra … pokud jsem pozoroval kolegu správně, linux je na tom v tomto případě asi lépe. Nedávno instaloval novou fedoru a swap si hodil na nějaký externí disk … možná dokonce na flashdisk … možná se ale pletu …

  • avatar
    07. 07. 2009 (11:23)
    Trvalý odkaz

    Vláďa Janeček: díky za informace, jsem vůbec netušil že se tomu děje při startu jádra … pokud jsem pozoroval kolegu správně, linux je na tom v tomto případě asi lépe. Nedávno instaloval novou fedoru a swap si hodil na nějaký externí disk … možná dokonce na flashdisk … možná se ale pletu …

  • avatar
    07. 07. 2009 (12:23)
    Trvalý odkaz

    Vláďa Janeček: díky za informace, jsem vůbec netušil že se tomu děje při startu jádra … pokud jsem pozoroval kolegu správně, linux je na tom v tomto případě asi lépe. Nedávno instaloval novou fedoru a swap si hodil na nějaký externí disk … možná dokonce na flashdisk … možná se ale pletu …

  • avatar
    07. 07. 2009 (11:27)
    Trvalý odkaz

    Kooper: linux je něco úplně jiného, v něm můžete mít swapů hned několik a každý na úplně jiném disku…

    BTW, obecně dávání swapu na externí disk je IMHO pitomost. Stačí pak – třeba omylem – takový disk vypnout nebo odpojit a celý počítač hned spadne na Kernel Panic….

  • avatar
    07. 07. 2009 (11:27)
    Trvalý odkaz

    Kooper: linux je něco úplně jiného, v něm můžete mít swapů hned několik a každý na úplně jiném disku…

    BTW, obecně dávání swapu na externí disk je IMHO pitomost. Stačí pak – třeba omylem – takový disk vypnout nebo odpojit a celý počítač hned spadne na Kernel Panic….

  • avatar
    07. 07. 2009 (12:27)
    Trvalý odkaz

    Kooper: linux je něco úplně jiného, v něm můžete mít swapů hned několik a každý na úplně jiném disku…

    BTW, obecně dávání swapu na externí disk je IMHO pitomost. Stačí pak – třeba omylem – takový disk vypnout nebo odpojit a celý počítač hned spadne na Kernel Panic….

  • avatar
    07. 07. 2009 (11:38)
    Trvalý odkaz

    Vláďa Janeček: nechci moc zdržovat :) nevíte náhodou jak tomu bylo u PPC strojů dříve? Mám pocit že např. SWAP COP to uměl hodit na jakýkoliv svazek (má to jednoduché GUI s výběrem disku). Je možné že se dříve jádro načítalo jinak?

    Je svatá pravda že pokud se odpojí za běhu takovej swap disk, nastane peklíčko :) vyřešil jsem to na power macu tak, že jsem FW kabel připevnil k uchuch skříve kompu a měl zastrčeno v záložním zdroji :D

  • avatar
    07. 07. 2009 (11:38)
    Trvalý odkaz

    Vláďa Janeček: nechci moc zdržovat :) nevíte náhodou jak tomu bylo u PPC strojů dříve? Mám pocit že např. SWAP COP to uměl hodit na jakýkoliv svazek (má to jednoduché GUI s výběrem disku). Je možné že se dříve jádro načítalo jinak?

    Je svatá pravda že pokud se odpojí za běhu takovej swap disk, nastane peklíčko :) vyřešil jsem to na power macu tak, že jsem FW kabel připevnil k uchuch skříve kompu a měl zastrčeno v záložním zdroji :D

Komentáře nejsou povoleny.