Nová verze videostřižny Final Cut Pro X je skutečností [Představení]

Profesionální nástroj pro zpracování videa, Final Cut Pro, se včera dočkal své nové a zcela přepracované verze Final Cut Pro X.

Tuto verzi označuje sám Apple za revoluční a pokud se podíváme na aplikaci prvním pohledem, pak skutečně revoluci spatříme. Největší část viditelné revoluce se odehrála v oblasti vizuálního provedení samotné aplikace: dá se říci, že zde nezůstal kámen na kameni. A pokud bych měl novou verzi z pohledu vzhledu rozhraní nějak specifikovat, pak mohu říci jediné:

iMovie na stereoidech

Samo iMovie je v poslední verzi velmi výkonný nástroj vybavený mnoha funkcemi, které nejsou v oblasti domácího střihu videa příliš patrné. Nový Final Cut Pro X si bere to nejlepší ze jeho způsobu ovládání a práce s časovou stopou, přidává databázovou správu klipů postavenou na metainformacích alá Aperture a vše podtrhuje profesionálními nástroji a filtry pro práci s obrazovou i zvukovou stopou.

Importované záznamy v knihovně můžete třídit jak manuálně, tak i na základě metainformací. A to jak těch ručně vložených, tak i automaticky rozpoznanými. Nové funkce totiž při importu záznamů do knihovny dokáží například rozpoznat, zda na daném záběru je či není osoba, zda je zabírána v detailu, polocelku nebo celku. To vám společně s funkčním rozpoznáváním obličejů umožní během vteřin zobrazit všechny záznamy s detailem konkrétní osoby (a mnohé další dle nastavení aktuálního filtru).

Užitečná je plná podpora dvou monitorů: zatímco na jednom z nich budete mít zobrazenou knihovnu se zdrojovými klipy, celý druhý monitor můžete použít pouze pro editaci.

Způsob zobrazení časové osy převzané z iMovie zde dále vylepšuje pozicování jednotlivých části klipu, kdy se jednotlivé části chovají magneticky: při vkládání se následující klipy k sobě přitahují a naopak při vložení klipu doprostřed jiného dojde k jeho rozdělení a magnetickému odsunutí patřičných částí. Na videoprezentacích to vypadá velmi efektně, na reálnou zkušenost si však budeme muset prozatím počkat.

Apple se nezapomněl pochlubit také výkonem celého systému. Final Cut Pro X je celý kompletně 64bitovou aplikací plně využívající funkcí Grand Central pro využití všech procesorových jader a současně dokáže maximální množství úkonů přesunout na grafickou kartu a ulevit tak procesoru. To společně s podporou renderingu videa na pozadí, videa ve vysokém rozlišení (až 4K) a rozhraním napsaným v Cocoa slibuje využití počítače skutečně na maximum.

Co v této chvíli dotat více? Těšíme se na možnost novinku otestovat v reálném nasazení. Bude zajímavé sledovat její přijetí především mezi poweruživateli předchozí verze, protože novinka mění spoustu z doposud zažitých principů, současně však může přitáhnout nové uživatele podobně, jako se to povedlo nástroji Aperture v oblasti digitální fotografie.

Final Cut Pro X může mít každý již nyní, aplikace je dostupná prostřednictvím Mac App Store za cenu 240 Eur, což je nějakých 5 800 korun (v US App Storu je levnější: stojí 299 amerických dolarů, což je v přepočtu nějakých pět tisíc korun). A to je skvělá cena vzhledem k tomu, že se předchozí verze prodávala za ceny okolo dvaceti tisíc korun – u té však byly součástí další komponenty, které se nyní musí dokupovat samostatně (Compressor za 40 Eur, Motion také za 40 Eur).

32 komentářů: „Nová verze videostřižny Final Cut Pro X je skutečností [Představení]

  • avatar
    22. 06. 2011 (06:53)
    Trvalý odkaz

    a jak je to s kvalitou exportu videí? CO jsem se díval na videa po světě, tak tam je jen Export Movie, ale žádný nastavení. (jaká bude komprese, jestli low, high,medium, best).. protoze iMovie je sice dobrej na strih ale kvalita toho co to ze sebe vyexportuje ven je strašná. Takze me zajima, jestli to je pouzitelny i bez toho dodatecnyho koupení si Compressoru. Nebo snad to umí i takhle v „základu“ normálně exportovat aspoň video s příponou mov ale tak aby když chci to bylo v nej kvalite co jde ( a ne jak že v iMovie sice dam vsechno na Best, ale vysledek je dvakrat horsi nez ve Final Cut Express, což je prej daný tím, že prostě iMovie stojí 299kč a jsou tam jiný algoritmy který ten export urychlují ale zároveň je to hnusnější ten výsledek)

    • avatar
      22. 06. 2011 (06:57)
      Trvalý odkaz

      prostě se jaksi bojím že pokud si koupím jen FCP pro X, tak tam budu omezenej jen na export, kterej FCP uzná za vhodný..nebo to snad v tom základu exportuje v té nejlepší kvalitě, to by stačilo.. jinak se mi FCP X fakt líbí, jednoduchost z iMovie, efektivita práce a profi věci z FCP, to je prostě super, renderování na pozadí… ale fakt se bojím aby ten export pak nevypadal jak z iMovie, to by bylo nemilé

      • avatar
        22. 06. 2011 (07:21)
        Trvalý odkaz

        ok, takže zkusím ten Apple Intermediate Codec a napíšu, ale mám pocit že jsem zkoušel snad všechno a vždy ten výsledek byl horší, černá barva zrnila a to jak při exportu z iMacu, tak z MAcbooku, ale jdu to zkusit a uvidím. Jde o to že v iMovie když stříhám tak je to obraz pořád hezký jako z kamery ale jakmile dojde na export přes H.264 tak je to horší jak z kamery i ze střižny a přii uplně stejném nastavení u Final Cut Express (H.264, nejlepší kvalita) je ten obraz prostě mnohem hezčí

        • avatar
          22. 06. 2011 (09:07)
          Trvalý odkaz

          JA pouzivam na H.264 takovou akceleracni usb klicenku od ELgato a velice doporucuji.Je to HW kodovani takze kvalita maximalni a navic to ulehci procesoru tak ze pokud to pichnete do miniho tak v kodovani do tohohle kodeku se vam vyrovna nejvetsi zakaznicke konfiguraci MAC PRO.

          • avatar
            22. 06. 2011 (10:59)
            Trvalý odkaz

            A ta klíčenka je podporována i externími stříhacími programy (iMovie,FCP, FCE) nebo jenom svým softem?

          • avatar
            22. 06. 2011 (12:13)
            Trvalý odkaz

            Taky pouzivam Elgato Turbo HD „klicenku“ a jede se vsim, co potrebuju (iMovie, DVDRemaster, …). Urychleni kodovani do H.264 je podstatne, kvalita perfektni… Nicmene me puvodni nadseni pro FCP X ponekud zchlazuji cetne negativni recenze primo v App Store. Skoro 6000 Kc neni tak uplne malo, takze zatim vyckam, co na to Apple. Pokud si ale vzpominam, s uvedenim Aperture to bylo podobne – bez problemu pouzitelny software se zni stal tak od verze 3.x … AppStore asi neumoznuje neco jako demoverze? ;)

          • avatar
            22. 06. 2011 (12:45)
            Trvalý odkaz

            Jde o to, a v článku to i naznačuji, že FCPX nemá s FCP moc společného – na známém jméně staví zcela jiný software. Apple tak zcela opouští profi segment a plně míří do home segmentu, který je pro něj nejvýnosnější….

          • avatar
            22. 06. 2011 (13:09)
            Trvalý odkaz

            Tak to je dost odvážné tvrzení. I největší kritikové FCP X tvrdí, že většina profi uživatelů FCP 7 bude cca do roka a půl používat právě novou verzi softwaru. Některé high-end funkce sice momentálně ve FCP X chybí, ale pokud jste velké Hollywoodské studio, tak vám nasazení podobného softwaru do produkčního procesu stejně zabere minimálně rok (musí se přeprogramovat všechny custom plug-iny, přizpůsobit firemní procesy novému softwaru, odzkoušet kompatibilita veškerého hardwaru (a tím nemyslím jen počítače), zaškolit personál a vše též řádně otestovat, než se to nasadí do ostrého provozu), do té doby už budou všechny high-end funkce Applem do nové verze softwaru dávno implementovány.

          • avatar
            22. 06. 2011 (14:32)
            Trvalý odkaz

            Nevím teda, co je myšleno těmi high-end funkcemi, osobně je pokládám za naprosto běžné a nepostradatelné v produkci. Jako nezlobte se na mě, ale patrně nebudu sám, kdo od nové verze očekává minimálně stejně jako od té stávající. Tady to bohužel jaksi „neklaplo“.
            Zde je přehled toho, co v FCPX oproti FCP7 chybí:

            – No EDL
            – No XML
            – No OMF
            – No Backwards Compatibility – EXCEPT FOR iMOVIE (!!!!)- No Deck Support- No External Monitor Support- No Multicam Support- No Networked Volume Support- No Ability to Choose the Destination of Project Files- No Manual Color Correction- No Sequence Settings- No Screen Layout Settings- No Bins- No Custom Video Dimensions- No Custom Clips Exported From a Sequence

          • avatar
            22. 06. 2011 (18:25)
            Trvalý odkaz

            XML apod. – to jsou právě ty věci, o kterých Apple tvrdí, že je bude v následujících updatech implementovat. Myslím, že se právě očekává, že si větší producenti v podstatě řeknou o to, co tam ještě chtějí. Chybějící zpětná kompatibilita je pouze logický důsledek toho, že aplikace byla kompletně přepsána. Počítá se zkrátka s tím, že stávající projekty se ještě dokončí ve FCP 7 a případné nové se začnou dělat třeba už v FCP X. Multicam má být též implementován už velmi brzy (o tom se konkrétně mluvilo), podpora decků – vím, že se to ještě někde používá, ale přeci jen je už rok 2011 a možná je právě teď ta správná doba na upgrade.

          • avatar
            22. 06. 2011 (18:42)
            Trvalý odkaz

            Ještě dodám, že na Applu si nejvíce cením právě toho, že v určité fázi dokáže udělat tlustou čáru za minulostí a postavit něco kompletně od začátku na nových základech. Z tohoto pohledu je zkrátka FCP X trošku analogie Mac OS X, který ve verzi 10.0 stál taky za …, ale byl to skutečně solidní základ pro další vývoj, tohle je podobné. Dnes tomu chybějí některé funkce FCP 7, ale on vám ho nikdo z disku nemaže. Za rok už si obě verze mohou být funkčně rovné a za dva už bude FCP X lepší. Kdyby ale aplikaci nepřepsali a jen přidávali další funkce, tak skončí postupně s nefunkčním a pomalým softwarem, který se stejně nebude dát solidně používat.

          • avatar
            23. 06. 2011 (08:13)
            Trvalý odkaz

            tak jsem to testnul a přijde mi, že i s tím Apple Intermediate Codec se to lehce zhorší a při porovnání s FCP Express už to je o něco lepší, ale pořád mi prostě přijde, že to iMovie to vyexportuje o něco hůř(nějvětší průser je černá barva, „zrní“ a dělá kostičky oproti originálu).  Bit rate se vždycky prostě tak či tak sníží. A ta USB klíčenka – pochopil jsem že to urychluje export a ono to dokáže i ten export vylepšit tak, že to video má pak lepší kvalitu ? :D

            No pokud to budete recenzovat, prosím, dejte vědět jaké jsou přesně možnosti exportu, jestli jsou i nějaké rozšiřující stejně jako dřív (nastavení kvality komprese [low,medium,high,best] ) nebo jen prostě tam je jen čistě export do 1080p a to je vše a zbytek se nějak dělá sám. Protože zatím jsem na žádných videích neviděl tuto volbu a aby nebylo nutné ještě dokupovat Compressor za 49 dollarů..ale snad pokud to jeFinal Cut, tak tam snad nebude exportování podbné tomu z iMovie,které je prostě podle mě okleštěné a horší..

          • avatar
            23. 06. 2011 (09:55)
            Trvalý odkaz

            Ano nejenom zrychli ale i kvalita je top ponevadz se jedna o HW prevod.Je to uplne stejne jako s Proresem.Prevod SW at je v jakemkoliv dobrem softu se plne nevyrovna prevodu v AJA IOHD jehoz HW jadro obsahuje kodek PRORES a tim je prevvod nejlepsi dle nejlepsiho algoritmu.

          • avatar
            04. 07. 2011 (14:50)
            Trvalý odkaz

            Elgato akcelerator jsem pořídil a v ohledu kvality určité zklamání. Bohužel mi to po otestování HW konverze vychází docela opačně. Tedy, nikoliv zlepšení kvality při jinak shodném nastavení konverze, ale naopak částečné zhoršení oproti použití čistě SW konverze pomocí SW Elgata Turbo H.264. Elgatem proklamované zrychlení cca 3x při použití klíčenky sice odpovídá realitě, ale mám podezření, že si trochu Elgato k rychlosti pomohlo rychlejším (rozuměj: méně kvalitním) enkodováním. Konkrétně testováno s nastavením kodeku Apple TV small quality. Jemné detaily obrazu se slévají více, než při použití SW enkódování. Pokud máte jiné zkušenosti a víte, jak kodek nastavit, budu rád za každou radu.

          • avatar
            04. 07. 2011 (14:50)
            Trvalý odkaz

            Elgato akcelerator jsem pořídil a v ohledu kvality určité zklamání. Bohužel mi to po otestování HW konverze vychází docela opačně. Tedy, nikoliv zlepšení kvality při jinak shodném nastavení konverze, ale naopak částečné zhoršení oproti použití čistě SW konverze pomocí SW Elgata Turbo H.264. Elgatem proklamované zrychlení cca 3x při použití klíčenky sice odpovídá realitě, ale mám podezření, že si trochu Elgato k rychlosti pomohlo rychlejším (rozuměj: méně kvalitním) enkodováním. Konkrétně testováno s nastavením kodeku Apple TV small quality. Jemné detaily obrazu se slévají více, než při použití SW enkódování. Pokud máte jiné zkušenosti a víte, jak kodek nastavit, budu rád za každou radu.

      • avatar
        23. 06. 2011 (08:14)
        Trvalý odkaz

        tak jsem to testnul a přijde mi, že i s tím Apple Intermediate Codec se to lehce zhorší a při porovnání s FCP Express už to je o něco lepší, ale pořád mi prostě přijde, že to iMovie to vyexportuje o něco hůř(nějvětší průser je černá barva, „zrní“ a dělá kostičky oproti originálu).  Bit rate se vždycky prostě tak či tak sníží. A ta USB klíčenka – pochopil jsem že to urychluje export a ono to dokáže i ten export vylepšit tak, že to video má pak lepší kvalitu ? :DNo pokud to budete recenzovat, prosím, dejte vědět jaké jsou přesně možnosti exportu, jestli jsou i nějaké rozšiřující stejně jako dřív (nastavení kvality komprese [low,medium,high,best] ) nebo jen prostě tam je jen čistě export do 1080p a to je vše a zbytek se nějak dělá sám. Protože zatím jsem na žádných videích neviděl tuto volbu a aby nebylo nutné ještě dokupovat Compressor za 49 dollarů..ale snad pokud to jeFinal Cut, tak tam snad nebude exportování podbné tomu z iMovie,které je prostě podle mě okleštěné a horší..

        • avatar
          23. 06. 2011 (09:45)
          Trvalý odkaz

          Ono může ještě záležet na tom, v jakém formátu to do iMovie importujete. Jestli je to AVCHD, tak ten si iMovie „zkriplí“ již při importu, tudíž u exportu s tím nic neuděláte. Taktéž pokud se použije funkce optimalizace videa při importu dojde k přepočtu, stejně jak při aplikaci odstranění otřesů, a dalšího…

          • avatar
            23. 06. 2011 (09:56)
            Trvalý odkaz

            Tudiz doporucujete prevod AVCHD na AIC jeste pred importem do iMovie a v nejakem nejlepe uplne jinem programu pokud chapu.

          • avatar
            23. 06. 2011 (09:59)
            Trvalý odkaz

            Ano, je to ideální – datový objem toho videa bude obrovský (je to zkrátka bezztrátový kodek), ale pokud se i export udělá do něj, pak by mělo iMovie do něj zasahovat co nejméně. Osobně tento postup používám, i když redakční HD kamera netočí do AVCHD….

          • avatar
            23. 06. 2011 (10:25)
            Trvalý odkaz

            Diky za odpoved a jeste v jakem programu je prevod nejlepsi.diky

          • avatar
            23. 06. 2011 (10:26)
            Trvalý odkaz

            Já používám MPEGStreamclip, ale ten si myslím neporadí s AVCHD. Snad poradí někdo, kdo má zkušenosti s kamerou s tímto formátem….

          • avatar
            23. 06. 2011 (11:30)
            Trvalý odkaz

            Mám Sony NEX-VG10 kameru. Ta točí fullHD v AVCHD s koncovkou .MTS, ale to samozřejmě Apple neumí, ale iMovie si to samo předělá při importu do sobě srozumitelného .mov(a právě s kodekem Apple Intermediate Codec!) . Takže tomu už iMovie i ostatní Apple věcičky rozumí, jenom ta velikost těch videí je asi 3krát tak větší a kvalita zůstává právě téměř stejná(nic se nepokriplí). I když pak stříhám, tak v náhledu vidím pořád hezký ostrý obraz, nekriplí se,  ale prostě ten export udělá svoje a zhorší se to. Někdo to nepostřehne, ale já ano, nejhůř prostě černá barva, ta zrní a dělá místy kostičky..a právě když jsem vyzkoušel se STEJNýMI zdrojovými videi, vyexportovat za stejných podmínek to stejné video, z FC Express jsem dostal výsledek, který se nepokriplil a odpoívdal kvalitě těch zdrojových, zatímco z iMovie jsem dostal horší výsledek. Ptal jsem se „ze srandy“ i v iStylu, a odpovědeli mi tak, že iMove je pro domácí uživatele, kteří to chtějí mít rychle vyrobené to video a proto je tam asi nějaký algoritmus, který to dělá vše rychleji ale při tom se ztratí ta kvalita, zatímco FC Express je už pro profesionálnější uživatele (a stojí víc peněz). Tu vaši radu jsem zkoušel ale pořád mi přijde ten obraz lepší z FC než z iMovie. Je to škoda. Proto ale právě čekám na FCP X, ale trochu mě vyděsil že se podobá iMovie až moc a stále nevim jak budou vypadat možnosti u exportu videa..

  • avatar
    23. 06. 2011 (00:05)
    Trvalý odkaz

    Tak nutno říct, že s námi pěkně vyběhli… A to ještě v dubnu měli odvahu to předvádět ve Vegas… Neskutečné zklamání!! To snad nemyslí vážně.

    Kdyby to ve Vegas řekli otevřeně, jak to dopadne, tak je sál vypíská.
    Žádné XML
    Žádné multiklipy.
    Žádný pokročilý media management.
    Žádný broadcast video výstup.

    To není nový pohled na filozofii střihu, to je vtip. V Pro sféře se nedají dělat takové kroky. To se dá u iPodů, a ne zde, kde vyšší cena přináší kontinuitu… To co FCP X umí, umí asi skvěle – rychlost, modernost, engine… nové střihové vychytávky, o kterých jsem už před časem snil. To vše zní krásně. Ale tím to končí.

    Proč tomu proboha říkají „Pro“???? Chápal bych, kdyby zastavili vývoj a řekli „Žádný Final Cut PRO“… Ale tohle….

    • avatar
      23. 06. 2011 (09:58)
      Trvalý odkaz

      PArdon ale jednim dechem se vsude pise ze Program se bude doplnovat o to co oporti puvodni verzi chybi.Mozna ze je to tak lepsi to vyvyijet po kouscich.Nez vyplivnout cely program a pak ho dodatecne lepit aktualizacema.

      • avatar
        23. 06. 2011 (17:26)
        Trvalý odkaz

        Nesouhlasím. Buď to měli říct, nebo s tím počkat. Přijde mi to nefér vúči profi uživatelům, protože o tom, že by FCP X neměl umět tak zásadní věci jako import z FCP 7, podporu profi zařízení, XML, atd. nepadlo jediné slovo!!! Bohužel mi přijde, že v posledních letech se toto chování stává pro Apple typickým – myslím tím zcela zjevný odklon od profi řešení… Ten je ale bohužel obecný – mám pocit, že dnes je téměř ostuda koupit si cokoli, co není označeno jako „profesionální“ – vezměte si třeba i ty stupidní reklamy na prací prášky, atd… Význam slova profesionální se nám tímto rozmělňuje, neboť v zájmu obecné stupidizace prakticky všech donedávna v podstatě „elitních“ oborů (grafika, fotografie, video, …) je třeba prodávat software i hardware tzv. běžným uživatelům (BFU), kteří se tímo rázem stanou „profesionály“… Ufff… Ale zpět k Apple a FCP X – měli říct, že FCP X bude plně použitelný až tak za rok, dva, tři… (i to už tu bylo – vzpomeňme si na Aperture)!!!! … Ale je to jejich volba… Tímto uvolnili trh konkurenci a je otázka, zda jej po tom roce či dvou získají zpět… Palčivější otákou ovšem zůstává, zda o to Apple ještě vůbec stojí… :( 

        • avatar
          23. 06. 2011 (22:29)
          Trvalý odkaz

          No je pravda ze to meli rict hned ale roky to trvat nebude.Implementovat veci co uz jsou odzkousene z minula pujde velice rychle.O nekterych vecech se pise ze dokonce do mesice.Spis jde o to ze to co zustalo se dela nelogicteji a to se bojim ze se uz nespravi.Ale zase program stoji i s Motion a Compressorem nejakych sedm tisic.Predtim to bylo nejakych 25 tisic coz je rozdil.Ale zase si nemyslim ze ty aktualizace co budou doplnovat program budou zadarmo.Tam se asi platit bude.

        • avatar
          24. 06. 2011 (08:07)
          Trvalý odkaz

          Já si právě myslím, že Apple čekat neměl. Ne každý tyto chybějící funkce potřebuje, takže není třeba zdržovat uvedení softwaru pro všechny kvůli funkcím, které používá část jeho uživatelů. A ti kdo tyto funkce skutečně potřebují, budou muset zkrátka s upgradem počkat ještě půl roku až rok, no a co? Jak píšu výše, stejně by ten software dříve zavést nestihli.

          • avatar
            27. 06. 2011 (08:52)
            Trvalý odkaz

            Jistě, z pohledu běžného domácího uživatele, který je zvyklý na aplikace typu iMovie a největší projekt, který kdy dělal, je 10minutové „videjko“ pro YouTube, je nový FCP X dokonalost sama (anebo iMovie Pro, jak kdo chce). Ano, i v profesionální sféře může zavedení podobného produktu trvat rok i více – to se ovšem bavíme o produktu, který již všechny zásadní funkce obsahuje. Ten rok se pak ladí pluginy, nastavují workflow, a dolaďují presety, atd… Jenže právě to v případě FCP X neplatí – profi funkce chybí, takže není co zavádět – je třeba počkat, jak bude vypadat a fungovat multicam, XML, …, … A jaké možnosti dal Apple těm, kteří léta čekali na upgrade svého profi produktu, chtějí rozšiřovat, nakoupili hardware, storage, …? Mají k dispozici FCP X, který nelze nasadit do produkce. Ale – a to mi přijde už jako vyložený podraz – nemají žádnou možnost se dokoupit dosavadní verzi FCP7 (v rámci FC Studio 3), protože produkt byl okamžitě ukončen a nelze k němu už ani stáhnout žádné updaty (které jsou v tomto případě velmi zásadní), takže ani vlastnictví původních instalačních médií nic neřeší.
            Ač nejsem videoprofesionál, v tomto přístupu ze strany Apple vidím bohužel i pro sebe nebezpečný precedens. Zatím jsem se intenzivně snažil propagovat a zavádět Apple i v podnikové sféře, „případ FCP X“ je pro mne důrazným varováním, že v tomto ohledu již není radno na Apple sázet, protože totéž může v budoucnu potkat kterýkoli „jablečný“ produkt. Mrzí mne, že pánové z Apple dosud nenašli odvahu k nějakému oficiálnímu vyjádření, neboť – ať se jim to líbí nebo ne – k „případu FCP X“ se budou muset postavit čelem.

  • avatar
    27. 06. 2011 (13:23)
    Trvalý odkaz

    Ačkoli se mi nový FinalCut Pro X líbí. Co jsem měl možnost si ho vyzkoušet v praxi, tak práce s ním je snadná, ladná, líbivá. V základu hezký balík efektů atd. Avšak jsem vyděšený nesystémovostí Applu a nedostatkem informací o budoucnosti profesionálních softwarů. Dokážu si představit, že samotný střihový sw Finalcut pro X bude za nějaký čas aktualizovaný do podoby, ve které již půjde nasadit v profesionální sféře, a že zatím studia zůstanou u starší verze. Ale  není mi vůbec jasné ze zveřejněných informací, jak chtějí řešit budoucnost profesionálních FinalCut workflow. Vlastním několik FinalCut serverů, které pracují automatizovaně v několika studiích v ČR a netuším jaká bude jejich budoucnost. Obecně se píše, že FinalCut server skončí a že některé jeho funkce, jako např. katalogizace je přesunuta přímo do střihového software. Avšak to je naprostý nesmysl. FinalCut server slouží převážně pro automatizované firemní video workflow a umožňuje síťový přístup pro široké množství uživatelů ke katalogizovanému video obsahu. Toto žádná lokální instalace střižny nenahradí, protože slouží pouze jednomu uživateli. Každá velká firma používá vícero střižen a společné zabezpečené datové pole. Vůbec není jasné zda nový compressor spolupracuje s FinalCut serverem. Nikde nejsou žádné informace, nikde není žádná snaha Applu uklidnit a informovat své profesionální zákazníky, které nakoupili od Applu produkty za miliony. Jediné co mě dodává trochu optimismu, je informace, že nové Mac Pro má být rackovatelné. To je známka, že Apple na profesionální sféru ještě uplně nezanevřel. 

  • avatar
    06. 07. 2011 (08:21)
    Trvalý odkaz

    Zase ty stereoidy :D Vláďo, nevím, co s nimi pořád máte. Jestli to myslíte jako analogii k těm anabolikům, tak to jsou steroidy, nikoliv stereoidy :-)

Komentáře nejsou povoleny.