EU varuje Apple, aby přistupoval ke všem aplikacím stejně. Ochrana před sledováním uživatele je přitom za dveřmi

S novými aktualizacemi operačních systémů iOS 14.5 a iPadOS 14.5 začnou platit i nová pravidla ohledně sledování uživatelů. Části vvýojářů se to však nelíbí stejně, jako představitelům EU.

Apple chce chránit soukromí uživatelů, a tak iOS 14.5 a iPadOS 14.5 nabídnou novou funkci ochrany před sledováním uživatelů. Tato funkce už přitom byla součástí keynote na WWDC a vývojáři měli dostatek času se na změny v systému připravit. Přesto uvedení funkce Apple opakovaně odložil.

Nyní jsou už obě verze iOS 14.5 a iPadOS 14.5 v betaverzích a pomalu se blíží jejich vydání. Sílí také hlasy vývojářů, že Apple neměří stejným metrem všem. Jedním z nejhlasitějších je samozřejmě Facebook, který je na sledování a sbírání dat uživatelů přímo závislý. Nabízí totiž personalizovanou reklamu, za kterou platí inzerenti. Podobně na tom jsou další vývojáři.

Apple chce bránit přístup k takvazvanému reklamnímu identifikátoru (IDFA), pokud uživatel požádá aplikaci, aby jej nesledovala. To značně zkomplikuje funkcionalitu některým aplikacím.

Na druhou stranu jsou zde výjimky, typicky všechny aplikace Applu. Cupertino se hájí tím, že jeho vlastní reklamní systém nesleduje uživatele, a tak není důvod žádat uživatele o svolení. 

Představitelé EU v tom však vidí potenciální narušení hospodářské soutěže. Na druhou stranu zatím představitelka komise Margrethe Vestager neobdržela žádné oficiální stížnosti. Navíc ona sama vidí kroky Applu jako správný směr ochrany soukromí uživatelů.

EU varuje Apple, aby přistupoval ke všem aplikacím stejně. Ochrana před sledováním uživatele je přitom za dveřmi

MacRumors 

avatar

Petr Škuta

Od roku 2009 působím jako redaktor a editor. Ve stejné době jsem rovněž začal používat svůj první MacBook a začal se specializovat na produkty Apple. V minulosti jsem se věnoval kariéře pedagoga, avšak můj zájem o IT vyrostl z koníčku v hlavní pracovní náplň. Nyní se kromě psaní věnuji také konzultacím, poradenství a hlavně školení nejen produktů značky Apple.

banner