Parrot AR.Drone: proč se neproletíte se čtyřrotorovou bestií?

My hračičkové pokukujeme po produktu AR.Drone společnosti Parrot již pěkně dlouho a tak nás nemohlo nechat chladnými, že se tato vychytávka konečně oficiálně dováží také do Česka a byli jsme si zalétat.

Kvadrikoptéra, jak se letadlům se čtyřmi vrtulemi říká, je skutečná vzdušná „bestie“. Je neuvěřitelně obratná, rychlá a již z povahy své konstrukce velmi instabilní. Aby se dokázala udržet ve vzduchu stabilní a aby byla současně řiditelná, tak přesně o to se stará pokročilá řídící elektronika na palubě zahrnující digitální gyro a senzory výšky a pohybu. Díky tomu se z agresniví bestie stává poslušný beránek, jehož ovládání lze zvládnout po pár minutách.

Kvadrikoptéry obecně nejsou žádnou novinkou, již pět let můžete na trhu najít X-Ufo od společnosti Silverlight. X-Ufo však bylo technologicky zcela jinde: mechanický gyroskop nezvládal vyvažovat dostatečně rychle, ovládání prostřednictvím standardní RC soupravy pak vyžadovalo celé muže s bystrými reflexy. Ale létalo to a i na první pohled vypadalo úplně stejně. S postupující modernizací tak X-Ufo dostávalo stále mladší a mladší konkurenty, kteří již přicházeli s digitální stabilizací a s řízením na modeláři stále častěji používané frekvenci 2,4 GHz.

Z tohoto pohledu není možné brát AR.Drone za něco převratně inovativního, to rozhodně ne – RC kvadrikoptéry zde jsou již dlouho. Čím však inovativní je, tím je především řídící elektronika, která dokázala i něco tak nestabilního, jako je kvadrikoptéra, dokonale zkrotit. A zapomenout nesmíme ani na způsob ovládání, což je vlastně důvod, proč o tomto modelu píšeme právě na stránkách tohoto magazínu.

Ovládá se telefonem

V balení s modelem AR.Drone totiž nenajdete žádnou ovládací RC soupravu, tu již máte v kapse. Ano, opravdu jsem se nespletl: AR.Drone totiž ovládáte ze svého iOS zařízení. Stačí mít iPhone, iPod touch nebo iPad, stáhnout si z App Store ovládací aplikaci a můžete vyrazit na start.

V App Store najdete hned několik aplikací určených pro ovládání tohoto letadla, které se vzájemně liší provedením i podporovanými službami (například možností natáčení videa). My se budeme věnovat té oficiální. Ta umožňuje základní trimování stroje a jeho nastavení, které je pro běžné lety dostačující v plném rozsahu. Hlavní část aplikace pak zobrazuje obraz kamery snímané AR.Dronem a základní ovládací prvky.

Kamery má model dvě: přední s vyšším rozlišením a spodní s rozlišením nižší (tato kamera slouží především pro elektroniku pro sledování povrchu pod sebou a tím stabilizaci na jednom místě). Ovládací prvky řídí start, nouzové přistání (de-facto vypnutí motorů), pohyb, otáčení a letovou výšku.

Jak se s AR.Dronem létá? Po zapnutí zařízení a připojení telefonu k Wi-Fi spotu vytvořeného AR.Dronem jej položíte na rovnou plochu, pokud možno co nejdál od okolních objektů. Je totiž třeba mít stále na paměti, že kvadrikoptéry nemají žádné aerodynamické stabilizační prvky a proto se v některých situacích může chovat nestabilně – stačí silnější poryv větru nebo víření v blízkostí překážek (typicky zdí). Klepnutí na tlačítko pro vzlet na displeji iPhonu AR.Drone odstartuje, vznese se do výšky okolo jednoho metru a zde se ustabilizuje. Proč právě do výšky jednoho metru? Protože až nyní unikne nepříjemnému přízemnímu aerodynamickému efektu a turbulencím od vrtulí.

Teď teprve nastává ten pravý čas pro vás: je na čase začít řídit. Doporučuji začít nejdříve zkoušet stoupání a klesání tažením ovladače v pravé části displeje nahoru a dolů. Poté přidejte nácviky otáčení (stejný ovladač, pouze horizontální pohyby) a zkuste si několikrát otočku přesně do směru, který si zvolíte. Máte? Skvělé, tak pojďme někam letět.

Zařízení se totiž ovládá naklápěním telefonu, využívá totiž jeho gyroskopu. Aby však toto ovládání začalo fungovat, musíte stisknout ovladač v levé části displeje. Dokud jej držíte, zařízení reaguje na naklápění. Vyzkoušejte si to a poletujte sem a tam celou čtvrthodinu až do vybití palubního akumulátoru.

Když ztratíte nad letadlem kontrolu, jednoduše pusťte všechny ovládací prvky – AR.Drone ukončí všechny manévry a postupně se ustabilizuje na jednom místě. Pokud se dostanete do nebezpečné situace, klepnutím na tlačítko pro nouzové přistání přístroj vypne motory a poslušně s sebou plácne o zem.

[HTML1]

AR.Drone získáte nejen s bezpečnostními kryty vrtulí z téměř nezničitelného extrudovaného polypropylenu, ale i se sportovní kapotáží, která nechává vrtule odkryté. Je jasné, který z těchto dvou krytů se více hodí po létání v interiéru.

U létání v místnostech bych se rád ještě chvíli zastavil. První lety zde rozhodně nezkoušejte, je třeba mít dostatek skutečností a dostatečně reagovat. V místnosti, především v těch menších (a menší místnost je v podstatě každá menší než tělocvična), musíte počítat se všemi aerodynamickými jevy, které mohou pohonné vrtule AR.Dronu vytvářet. Zcela běžné je přisávání kvadrikoptéry ke zdím a stropu, což může velmi snadno skončit poškozením. Navíc při létání v interiéru je více než venku důležité mít na paměti, že pro jisté ovládání je třeba dostat zařízení co nejdříve alespoň metru nad podklad a držet jej minimálně metr od zdí a stropů. Tedy nic, co by zkušený pilot nezvládl.

Jak se s AR.Dronem létá? Překvapivě dobře. Stabilizační elektronika dělá svou práci dobře a jeho stabilitu tak lze přirovnat ke koaxiálním RC vrtulníkům, díky čemu je výborně ovladatelný pro každého. Osobně bych coby pilot plnokrevných RC vrtulníků přivítal možnost „surového“ řízení zcela bez zásahů elektroniky, ale pro takové létání není AR.Drone určen.

Kamera umožňuje létání i do míst, kam přímo nevidíte – například dělat průzkumy nad zahradou souseda nebo sedě na terase oblétávat celý dům. A pokud máte ve svém okolí dalšího podobného blázna, můžete si zahrát některou z her s prvky augmentované reality – problémem není například pravý letecký soubor s raketami a vším, co k tomu patří.

Parrot AR.Drone je skvělou hračkou pro všechny, které kdy lákaly RC modely a stále čekali na ten pravý pro pořádné vyřádění. AR.Drone přesně toto zvládá úžasně a skvěle si s ním užijete. V Česku ji můžete zakoupit v síti prodejen iStyle za velmi sympatickou cenu 7 950 korun. Tak co, už víte, čím si uděláte radost? A aby vám to čekání lépe uteklo, můžete navštívit Parrot Leteckou akademii.

A pošťouchnutí závěrem: dokážete si představit, jaká nádhera je AR.Drone v nízkém průletu nad čerstvě zasněženou krajinou?

Aktualizováno: prohlédněte si video od Foxina, na kterém létá s upraveným AR.Dronem s větší baterií a kvalitnější přídavnou kamerou. Krásně také demonstruje překvapivě dobrou stabilitu a ve svižnějším větru.

[HTML2]

24 komentářů: „Parrot AR.Drone: proč se neproletíte se čtyřrotorovou bestií?

  • avatar
    02. 12. 2010 (09:43)
    Trvalý odkaz

    Nezlobte se, ale na cene 8 tisiv Kc neni vubec nic sympatickeho. Jen pro srovnani, uplne stejne kvadrikoptery se prodavaji kolem 3500 Kc, od Walkery. Jasne, nejdou ovladat dotykove ci kamerku, ale ta cena je proste uplne mimo. Navic uz z principu je to silene nestabilni i za mirneho vanku, takze jen do mistnosti. Skoda, za 4-5 tisic bych o tom uvazoval, za 8 ani omyem :)

    • avatar
      02. 12. 2010 (09:53)
      Trvalý odkaz

      Nesouhlasím. Walkera je oproti tomu obtížně řiditelná nestabilní
      potvora. Mám rád divoké vrtulníky, ale Walkera Ufo 5 je už moc.

      Jde právě o tu stabilitu: to, co píšete, platí třeba pro Walkeru nebo
      X-Ufo. AR.Drone je stabilní do poryvů okolo čtyř metrů za sekundu, o
      tom si Walkera mohla nechat pouze zdát. I v tom průjezdu byl šílený
      průvan a poryvy, gyro to však vyrovnávalo excelentně. Se svým
      vrtulníkem bych si tam odstrartovat netroufnul ani náhodou.

      Podle mě ta cena plně odpovídá tomu, co člověk dostane.

      • avatar
        02. 12. 2010 (14:54)
        Trvalý odkaz

        Takze chcete rici, ze vitr 4ms/s vam s vrtulnikem neclouma a neunasi jej?

        • avatar
          02. 12. 2010 (16:19)
          Trvalý odkaz

          Vrtulník ano, AR.Drone ne. AR.Drone a jeho spodní kamera sleduje terén
          pod sebou, díky čemu pozná snos větru a dokáže jej vykompenzovat.

  • avatar
    02. 12. 2010 (11:04)
    Trvalý odkaz

    Co se stane, když se dostane z dosahu WiFi – ovládání, nebo to hrozí? Prostě zastaví a čeká, až si pro něj dojdu?

    • avatar
      02. 12. 2010 (11:05)
      Trvalý odkaz

      Ano, fail-safe funkce jej zastavi a ustabilizuje na miste, kde ceka do
      navazani spojeni nebo vybiti aku…

      • avatar
        02. 12. 2010 (11:40)
        Trvalý odkaz

        Já mám takový dojem, že to není úplně pravda. Ar.Drone by měl emergency přistát, tedy vypnout se a na tvrdo padnout na hubu. Ale je pravda, že to mluvím o verzi 1.1, co jsem četl recenze v US magazínech. My si hráli s verzí 1.6.

        • avatar
          02. 12. 2010 (11:45)
          Trvalý odkaz

          Já právě četl, že by to mělo být takhle – že prý je bezpečnější při
          ztrátě zůstat viset než s tím kecnout. Což i chápu – když mi uletí do
          středu rybníka, nechtěl bych, aby zkusil přistát :)

          Tak to vyzkoušej a dej vědět!

          • avatar
            02. 12. 2010 (12:15)
            Trvalý odkaz

            Mno rád bych, ale nemám teď v zimě jak. Navíc ten můj se objeví až pod stromečkem, takže leda zpětně? :)

  • avatar
    02. 12. 2010 (11:07)
    Trvalý odkaz

    Jak to je s doletem a casem letu, dosah vzdalenosti signalu? A jak je nabijena? Popripadne ruseni wifi signalu?

    • avatar
      02. 12. 2010 (11:12)
      Trvalý odkaz

      Vydrz je stale stejna, jako v clanku (tedy 15 minut), dosah odpovida
      beznemu dosahu Wi-Fi v iPhonu a momentalnich podminkach, akumulator se
      dobiji z dobijecky…

  • avatar
    02. 12. 2010 (14:42)
    Trvalý odkaz

    Docela rád bych se dozvěděl více informací od Foxina, který přispěl dalším videem ke článku. Jakou baterii používá, jaký má vliv na vlastnosti letu a jaký je rozdíl ve výdrži? Díky :)

  • avatar
    03. 12. 2010 (19:59)
    Trvalý odkaz

    Zdravím všechny nadšence, o podobném vrtulníku jsem před nějakou dobou uvažoval, ale nakonec z too sešlo. Jenže při hledání na webu jsem našel toto high-tech řešení: microdrones
    Přidávám pár odkazů:
    český distributor: http://goo.gl/bUgVO
    video: http://youtu.be/PRsP1k7cYg8
    Nejnabušenější sestava stojí kolem jednoho milionu korun.

  • avatar
    04. 12. 2010 (13:43)
    Trvalý odkaz

    No co na to rict :) dalsi pekna hracka za 8tisis jako darek pod stromecek to neni spatny. Jen to dela strasnej hluk ne? Bylo by to dobre na pristani v cizim byte XD na sledovani X) zlodeji by si tim mohli prohledavat cizi byty a zkoumat co kde je a kde co maji ukrast. Nebo tim muzou sledovat sousedku. Za 8tisic nic lepsiho nesezenou :D

  • avatar
    04. 12. 2010 (13:46)
    Trvalý odkaz

    Jen 15 minut? to je pekne malo to si moc nezalitate za 8tisic melo by to mit solarni panely aspon.

  • avatar
    20. 12. 2010 (04:49)
    Trvalý odkaz

    Dobrý den zajímalo by me prosím jak se natáčí a fotí na kamerach(l
    Kameře)co musim stáhnout nebo pustit mám (AR pursuit,a tu základní app)předmět děkuji

  • avatar
    01. 01. 2011 (19:02)
    Trvalý odkaz

    AR.Drone jsem dostal pod stromeček a jsem naprosto spokojený. Myslel jsem si, že těch 12 – 15 minut je málo, ale bohatě mi to stačí, když se to nabíjí pouze 1,5 hodiny. Naučit se létat mi trvalo asi 5 letů a vystačilo mi pár metrů čtverečních, doporučuji :-)

  • avatar
    02. 01. 2011 (17:31)
    Trvalý odkaz

    staci iphone 3GS..?? nebo musim mit iphone 4?

    • avatar
      04. 01. 2011 (14:00)
      Trvalý odkaz

      Já mám iPhone 3G a „monoplayer“ vzládá bez problémů.

      • avatar
        07. 01. 2011 (13:41)
        Trvalý odkaz

        Ale s 3GS nebo 4 je vyšší kvalita přenášeného videa.

  • avatar
    10. 06. 2011 (10:12)
    Trvalý odkaz

    Škoda jen toho Applu, až to bude pro nějakej normální systém, tak to bude zajímavá hračka, teď je to jen hračka.

    • avatar
      25. 06. 2011 (16:11)
      Trvalý odkaz

      Neznam zadnej system ktery by to dokazal ridit lepe nez iOs .. Jestli nerozumis Apple technologiim, kup si auticko na pruzinu, to te urcite bude bavit ;)

  • avatar
    25. 06. 2011 (16:20)
    Trvalý odkaz

    Stalo by za to zminit, ze „dravost“ AR dronu se da menit SW omezenim vykonnosti, napr omezenim vzletove vysky, maximalniho naklonu stroje od 5 do 30 stupnu a omezenim rychlosti stoupani .. Diky tomu se drone dokaze prizpusobit aktualnim schopnostem pilota .. Nouzove vypnuti motoru je skvela vec ovsem pri takovem „pristani“ z par metru na tvrdy povrch pocitejte se skodami a nahradni dily take neco stoji, jediny motor vice jak 1000 kc .. Ale po hodine letani jiz clovek ma jistotu a ovladani zacne byt hracka ..

Komentáře nejsou povoleny.