AOC AG271QX: rychlý monitor pro herní požitek

Monitory určené především pro hráče her jsou zcela specifickou kategorií. Nehraje se u nich tolik na věrnost barevného podání jako u monitorů pro grafiky, více je důležitá rychlá odezva a viditelnost v tmavých scénách.

Právě kvůli požadavku na rychlou odezvu se v této kategorii monitorů používají panely typu TN, které již v grafických monitorech nenajdete. Přesto by však bylo mylné myslet si, že jde o nějaké výběhové ořezávátko. Právě naopak.

Testovaný herní monitor AOC AG271QX patří mezi prémiové monitory svého výrobce, který je řadí do nejvyšší herní řady Agon. Při jejich návrhu tak bylo na předním místě především skvělé odladění pro potřeby hráčů, avšak neztratí se ani v ostatních oblastech.

Z technického úhlu pohledu jde o monitor se sedmadvacetipalcovým panelem s úhlopříčkou 2 560 × 1 440 obrazových bodů, hovoříme tedy o QHD rozlišení. Jde o rozlišení o pořádný kus větší, než běžně používané FullHD (díky čemu zobrazíte více věcí), avšak nižší, než by bylo rozlišení 4K. Jenže 4K je již příliš náročné a neporadí si s ním většina Maců starších jednoho roku a ani některé aktuální modely. QHD je tak skvělý kompromis mezi vysokým rozlišením a nároky na hardware počítače. Monitor s QHD panelem totiž zvládnou bez problémů obsluhovat všechny Macy vyrobené v posledních šesti letech.

Pro připojení monitoru k počítači máme k dispozici plnou sadu konektorů zahrnujících jak klasické VGA i DVI rozhraní, tak i skladnější HDMI či DisplayPort. Nebudete tak mít problém s jejich připojením k žádnému současnému Macu. Nicméně pokud vám můžeme poradit, snažte se vždy využít přednostně propojení s konektorem typu DisplayPort. Jen tak získáte nejvyšší možnou kvalitu obrazu.

Praktický je také vestavěný rozbočovač typu USB 3.0, který rozšíří váš počítač o další čtyři konektory tohoto typu pro připojení nejrůznějších periferií.

Ergonomie použití je na vysoké úrovni, a to především díky dobře funkčně navrženému stojanu. Ten na stole zabírá nemnoho místa, umožňuje však plné výškové nastavení včetně téměř neomezené možnosti naklápění do stran i do boků. Softwarový on-screen displej pro provádění konfigurace je pak plně lokalizován do češtiny.

Použitý panel se chlubí především velmi nízkou odezvou, výrobce udává průměrnou odezvu 1ms při měření systémem GTG. Mimo to je monitor schopen dosáhnout maximální snímkové frekvence 144 Hz v plném rozlišení, podporuje technologii Adaptive-Sync a je také kompatibilní s technologií FreeSync v rozsahu 30–144 Hz. To všechno by bylo skvělé, kdybychom neseděli u Macu, který nic z toho nepodporuje a nedokáže využít.

Namísto toho technologie na počítači nezávislé, jako je například systém řízení stínů Shadow Control, fungují na výbornou. V tomto případě jde o technologií, která adaptivně řídí podsvícení okolo okrajů obrazovky ve tmavých scénách tak, aby byly zde zobrazené prvky lépe viditelné. Nicméně ve zbývající části obrazu zůstává zobrazení beze změn. Ano, při psaní v Pages je vám to k ničemu, ale při spuštění hororové střílečky budete rádi.

Právě ve hrách to monitoru hodně sluší a jakmile na něm odehrajete několik hodin, bude vám tatáž hra spuštěná na nativním displeji iMacu připadat jako nezvykle tmavá, nepřehledná a plná trhavého pohybu. Rozdíl mezi krátkou dobou obnovy na TN panelu a pomalým IPS panelem je při přímém srovnání patrný.