iOS patrně dovolí v budoucnu změnit výchozí aplikace jako webový prohlížeč a emailový klient
V Applu se nyní řeší budoucí podoba mobilního operačního systému. Ten by se měl stále více stavět do role, která mu pomůže nahradit tradiční počítače. S tím souvisí i pozvolné otevírání dosud uzavřených vrátek.
Informaci přinesl server Bloomberg, respektive renomovaný a uznávaný analytik Mark Gurman. Ten se v minulosti proslavil mnoha správnými odhady a analýzami, kterým se rovná už jen analytik Ming-Chi Kuo.
Podle Gurmana řeší Apple budoucnost iOS a iPadOS. Vývojáři nyní zvažují, zda povolit změnu výchozích aplikací. Na stole jsou zejména webový prohlížeč a emailový klient, hovoří se ale i o dalších standardně dodávaných aplikacích.
Uživatelé by si tak měli být schopni v budoucnu změnit prohlížeč třeba na Firefox nebo Chrome místo Safari. Naopak místo aplikace Mail by mohli používat například v korporátním světě oblíbený Outlook.
Současné omezení systému takové změny nedovoluje. V případě prohlížeče je situace ještě více restriktivní, jelikož Apple nařizuje ostatním tvůrcům prohlížečů využívat jádro WebKit. Jinými slovy Firefox i Chrome na iOS / iPadOS jsou pouze „zabalené“ formy WebKitu, které primárně umožňují synchronizaci záložek a odkazů. Jinak se kvůli stejnému jádru chovají stejně jako Safari i se všemi jeho omezeními a chybami.
Jeden Chrome vládne všem
V redakci se domníváme, že povolení změny výchozích aplikací může být dvousečná zbraň. Zatímco by uživatel z otevření vrátek mohl poměrně těžit, minimálně na poli prohlížečů by došlo k oslabení dalšího hráče. Chrome by byl opět instalován do více zařízení a Safari by se nadále zmenšil podíl do té chvíle, kdy by se už ani Applu nechtělo věnovat velké zdroje na jeho údržbu.
Mohla by tak paradoxně nastat situace, kdy se Chrome stane novým Internet Explorerem s velkým podílem na trhu a možností diktovat si podmínky a vyžadovat exkluzivní optimalizaci.
Naopak změnou výchozího emailového klienta asi příliš neztratíme. Současná aplikace Mail má do použitelnosti ostatních klientů poměrně daleko a například do dnešních dní bojuje s přílohami, hlavně těmi obrázkovými.
Spolu se zprávou ohledně výchozích aplikací souvisí také povolení Spotify na chytrém reproduktoru HomePod. Ten se stále potací na okraji zájmu a v prodejích se daří zejména konkurenčnímu Amazonu a Googlu.