Federighi – iOS aplikace na macOS neznamenají příchod Maců s dotekovou obrazovkou
Vice president softwarového inženýrství Craig Federighi se rozpovídal na téma multiplatformních aplikací v Apple ekosystému. Novinka, která byla nejdříve spíše ze světa spekulací, je od pondělní Keynote WWDC 2018 oficiálně potvrzena. Federighi však důrazně odmítá sloučení obou světů a jakékoli pokusy o dotekovou vrstvu v nových Macích.
V průběhu prezentace se objevilo obří „No.“ (Ne) jako rázná odpověď na otázku, zdali Apple hodlá sloučit iOS a macOS. Federighi tak cítil potřebu jasně a stručně vyjádřit stanovisko k dotazu, který se neustále objevuje z různých stran. A to zejména v při pozorování počínání si Applu v posledních letech.
Cupertinská společnost však má jasné plány s frameworkem UIKit, díky kterému půjde snadno portovat iOS aplikace na macOS. První plody už tento technologický postup přinesl a jsou to čtyři aplikace News, Akcie, Domácnost a Diktafon, které nyní míří z iOS na macOS 10.14 Mojave a byly vytvořeny právě díky novým nástrojům. Co více, od roku 2019 budou dostupné v Xcode pro vývojáře třetích stran.
A zcela přirozeně, kdy se začne mluvit o portování aplikací anebo přibližování obou světů, napadne nejednoho z nás myšlenka dotykového Macu. Federighi ale rychle tento nápad smetl ze stolu, tak jako pokaždé. Apple prostě nechce dotykové displeje na počítačích a nikdy je mít nebude. Rozhodně také odmítá notebooky s dotykovými obrazovkami, jako má mnohá konkurence.
„Opravdu se domníváme, že ergonomie Macu spočívá jinde. Ruce jsou položeny na povrchu a jakékoli zvedání ruky abyste se dotýkali obrazovky je unavující činností,“ dodává Federighi.
Dále se tvrdí, že notebooky s dotykovým displejem nejsou kdovíjak přesvědčivé a nazývá je „experimenty.“
Co se týče portování iOS aplikací pro macOS, nemělo by jít dle jeho vyjádření o žádnou emulaci. Apple chce udělat frameworky tak, aby veškeré aplikace fungovaly jako nativní a mohly využít naplno výhod dané platformy.
Část portovacího procesu však bude automatizovaná. Například funkce „dlouhého stlačení na iOS“ se přeloží jako „dvojklik na macOS“. Samozřejmě bude nutné ohlídat určité prvky v UI jako jsou menu nebo boční panely a ty doprogramovat ručně.
Ačkoli budou aplikace efektivně pracovat mezi různými operačními systémy, Mac se nezačne chovat jako iPhone.
„Je to stále macOS, stále máte Terminál, stále může připojit externí monitory, stále připojíte externí disky,“ říká Federighi.
Jako potencionální kandidáti pro brzké uvedení Mac aplikací byli jmenováni například IMDB, Yelp a DirecTV. V současné době by to prý znamenalo příliš mnoho práce, ale s novou aktualizací UIKit frameworku by bylo vše jednodušší. Mac tedy čekají nové začátky.
Komentář SuperApple:
V redakci se však pozastavujeme nad tím, proč by například IMDB mělo vytvářet nativní aplikaci pro Mac, když uživatelé mohou využívat plnohodnotný webový portál. Totéž se týká dalších zmíněných. Když si vezmeme množství aplikací na iOS a kolik balastu se v App Store nachází, bude zajímavé sledovat zejména počátky tohoto přechodu, kdy a kolik z něj se dostane i do Mac App Store. Může nastat paradoxní situace, že z Mac App Store se místo „obchodu plného duchů“ stane „obchod plný balastu.“ Necháme se překvapit.
Už v minulosti se tvrdilo, že nejlepší stylus je prst a k mobilnímu jablečnému zařízení stylusu netřeba. Pak přišla Apple Pencil a Apple jakoby svou mantru najednou zapomněl. Proto bychom se vyvarovali tvrzení „nikdy“, co se týče Maců s dotekovými obrazovkami.
Zdroj MacRumors