Herní vývojáři se obávají budoucnosti hraní na Macu – Apple přestane podporovat OpenGL v macOS a přitom odmítá Vulkan

Nový macOS 10.14 Mojave nepřinesl pouze Dark Mode a přepracovaný Mac App Store. Je mnoho věcí, které jsme se na pondělní Keynote WWDC 2018 nedozvěděli a odstranění některých Open Source technologií z macOS patří mezi ně. A to může mít zásadní dopad nejen na herní scénu, ačkoli ta bude zasažena patrně nejvíce. Apple navíc odmítá novou multiplatformní technologii Vulkan. 

Apple totiž hodlá maximálně prosazovat svůj proprietární grafický framework Metal. Cupertino tak chce vývojáře dotlačit k tomu, aby používali exkluzivně jejich technologii a odprostili se od těch „zastaralých“.

Už jsou to čtyři roky, co Metal vznikl jako vlastní odpověď Applu na 3D a programování rozhraní s tím, že nahradí technologicky příbuzné frameworky OpenGL (grafika) a OpenCL (výpočty). Metal sloužil jako nástupce a sjednocující technologie k oběma přístupům. Apple rovněž chtěl nabídnout jednotný přístup pro iOS, macOS a tvOS.

Ačkoli se chce Apple odprostit od zastaralých technologií, není překvapující, že to vzbudilo řadu nevole. Vývojáři a zejména herní studia tento krok kritizují, jelikož to může mít vážný dopad na hraní na Macu.

Situace se zdaleka netýká jen her. Mnoho profesionálního software, jakým je například aplikace Blender pro renderování 3D obsahu, totiž spoléhá výhradně na OpenGL a OpenCL frameworky.

OpenGL je totiž Open Source řešení dostupné napříč široké spektrum platforem od Macu, PC až po Linux a jiné systémy. Vývojáři tak mohli najednou vyvíjet pro několik platforem vzájemně, což značně zjednodušilo příchod her a aplikací pro různé systémy.

Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration je jednou z mála her plně využívajících Metal (recenze v SuperApple Magazínu 5-6/2018)

Mnoho aplikací a her však dosud OpenGL využívá, ačkoli je na něj nahlíženo jako na zastaralou technologii. Herní vývojář Sam Loeschen uznává kvality Metalu, ale zároveň dodává, že se tak macOS ještě více separuje a uzavírá vůči ostatním platformám.

Zatím se však žádný konec světa neblíží, ačkoli Apple chce pomalu OpenGL/CL kompletně z macOS odstranit. Nejhorší, co se může stát, je že starý software prostě přestane fungovat. Vývoj některého staršího softwaru už z různých důvodů neprobíhá a Apple jej takto „zabije“.

„Problém s Metalem je podobný tomu s DirectX: není multiplatformní.“

„Není to konec světa, ale vypadá to spíše jako kdyby si Apple stavěl obří EMP stroj s tím, že: my možná použijeme toto, možná nepoužijeme tamto. Při nejhorším mnoho staršího software prostě přestane fungovat.“

Řešení existuje v podobě frameworku Vulkan, který je vyvíjen jako nástupce OpenGL. Pod ním jsou podepsáni hardwaroví velikánů jako Intel, AMD nebo NVidia. Vulkan je dostupný pro Windows a Linux a mohl by být i pro macOS, kdyby Apple chtěl. Cupertinská firma se však k iniciativě nepřidala a prosazuje vlastní technologii.

Zdroj MacRumors

banner
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.