Slasti a strasti čekání na nové iPhony [Reportáž]
Čekání před Apple Store obchodem je velkým zážitkem. Ale z úplně jiného důvodu, než byste předpokládali. O Apple tu totiž příliš nejde.
Včera začal Apple v prvních zemích prodávat dvojici svých nových chytrých mobilních telefonů iPhone 5C a iPhone 5S. Jednou z těchto privilegovaných zemí zásobených v první vlně je také sousední Německo, které je i pro nás velmi dobře dostupné. Například Apple Store v Drážďanech je z Prahy sjízdný za méně dvě hodiny jízdy, z Brna jste před ním za necelé čtyři hodiny. Pokud jste z jihu, pak to nemáte příliš daleko třeba do Mnichova.
A pokud se nebojíte delšího cestování, můžete zamířit třeba až do Berlína.
My jsme se rozhodli navštívit Apple Store v centru Drážďan a povím vám, byl to zážitek. Jeli jsme sem z více důvodů: hlavně ale proto, aby mohla vzniknout tato reportáž. A pak také proto, abychom si zajistili oba nové modely pro další testování, pokud se zadaří. Není totiž tajemstvím, že Apple své telefony pro účely testů a recenzí nezapůjčuje a jednotlivé redakce si je musí opatřovat vlastním nákupem.
Nebudu vás zatěžovat popisem cesty samotné, nejsme cestovatelský magazín. Zaměříme se na atmosféru. V brzkých ranních hodinách byla ve frontě před schodem do nákupní galerie Altmarkt Galerie natěsnáno asi dvě stovky čekajících, jejichž množství se okolo šesté hodiny ranní přibližně ztrojnásobilo. Pro pořádek jen dodám, že prodej začínal v osm hodin ráno.
O Apple jde až v poslední řadě
Pokud žijete v romantických představách, že čekání před obchodem na zahájení prodeje nových Apple produktů je takový jablečný svátek a happening jablečných fanoušků, pak byste se jej nikdy neměli účastnit – nebo alespoň ne v takto snadno dostupné destinaci, jako jsou Drážďany.
Proč? Protože zde nešlo o Apple a iPhony vlastně moc také ne. Pokud bychom totiž měli ukázat mezi čekajícími uživatele, kteří si sem přijeli pro iPhone proto, aby jej coby svůj nový telefon používali, ukázali bychom maximálně na každého dvacátého. Spočítat uživatele, kteří mají k Apple vztah nebo již používají jejich produkty, byl by to každý patnáctý.
A ten zbytek? Ten tvoří překupníci, z velké části (a tou velkou částí myslím drtivou většinu) ruské národnosti. Ano, ruské a rozhodně nejde o nic náhodného, pořadatelé byli velmi dobře připraveni a pokyny předávané davu byly automaticky podávány ve dvou řečech: německy a rusky. Jen čas od času zazněla angličtina.
Při rozhovorech s těmito čekajícími se člověk dozvídal, že většina z nich o Apple vůbec nic neví, mnozí měli i na papírku napsáno, jakýže model to vlastně chtějí. Byli zde totiž na brigádě – při zahájení prodejů totiž vše funguje tak, že si nejdříve vyzvednete lístečky s modelem, který chcete a následně si v druhé frontě počkáte na možnost zakoupení. A toto množství bývá často omezeno, obvykle na dva kusy na osobu.
Organizovaný nákup
Tito „brigádníci“ často přijeli se svým bossem jedním mikrobusem, kterých bylo v okolí centra zaparkováno požehnaně a vystáli si celou frontu (tedy vystáli – protlačili se davem dopředu takovým způsobem, že se lidé čekající zde již od večera rázem ocitli zcela vzadu) a po celou dobu se významně posilovali alkoholem. Zima je totiž prevít a musí se proti ní bojovat.
Po zahájení si rozebrali lístečky, samozřejmě rovnou dva. Jenže si nešli stoupnout do fronty na zakoupení, ale předali je svému bossovi. Ten si pak s deseti, patnácti odběrnými lístečky šel vyzvednou nové iPhony.
Obrat nastal, když přibližně po patnácti minutách po zahájení rozdeje lístků přišel zaměstnanec Apple Store oznámit, že jsou již iPhony 5S vyprodány (nedostalo se ani na některé z uživatelů čekajících od večerních hodin a po oznámení této skutečnost zklamaně odešla přibližně polovina fronty). Bossové ihned začali procházet čekající a nabízet lísteček k okamžitému odkupu za 100 EUR (přibližně 2 600 korun). Kupčení pokračovalo také poté, co si již vyzvedli své telefony – cena za základní model iPhone 5S ve zlaté barvě se pohybovala mezi 950 – 1000 Eury (přibližně 24 500 – 26 000 korun) podle toho, jak moc byl zájemce ochotný smlouvat.
Ale abychom jen nekřivdili ruským nakupujícím – ze stejného důvodu zde bylo také spousta Poláků i Čechů – však se podívejte na inzertní a aukční servery, kolik nepoužitých iPhonů 5S zde najdete a za jaké ceny. A vzhledem k naprosto nedostatečnému množství telefonů Apple tomuto ještě více napomáhá.
To vše však platilo jen pro iPhony 5S, kterých bylo na této prodejně k dispozici cca 100 kusů. iPhonů 5C bylo dostatek ve všech barevných kombinacích. Je překvapující, že Apple nebyl schopen zajistit dostatek telefonů pro zahájení prodeje i pro své značkové vlajkové prodejny.
Pokud tedy patříte mezi ty, kteří nechápou, proč je tolik lidí ochotno čekat přes noc na zahájení prodeje nějakého telefonu, toto je odpověď. Není to proto, že by Apple zfanatizoval své ovce a ty nemohly dospat. Není to o fanouškovství. Je to z velké části jen a jen o kšeftu. To je zde tou motivací.
Neviditelná ruka trhu v praxi
Naše rada pro příště? Pokud si chcete zakoupit svůj iPhone a chcete u toho zažít tu atmosféru, o které se tolik hovoří, zapomeňte na blízké německé obchody, především na Drážďany. Kupte si letenku alespoň do Spojeného království, kde byla situace výrazně odlišná. Tedy myšleno z pohledu skladby a motivace zákazníků (z velké části, překupníci se najdou všude), nikoli zásobení. I zde totiž byla na prodejnách k dispozici přibližně stovka kusů novinky. A to není pro celosvětové zahájení prodeje mnoho.
Případně vše pojměte jako zájezd do zajímavého místa, kde bude návštěva podobné události jen jednou z mnoha. I v těch Drážďanech je toho spousta k vidění a například jen návštěva zrekonstruovaného Frauenkirche je zážitkem, který dokáže celou cestu ospravedlnit.
Anebo si udělejte rovnou výlet do Spojených států. Posaďte se na židličce před ikonický obchod na Páté ulici a vychutnávejte si tu atmosféru.
A o recenze a zkušenosti nepřijdete: iPhone 5C již recenzujeme a iPhone 5S je již také na cestě.
a jak jste pochodily ;-)
mám stříbrnej