Programování pro děti Scratch: vždyť tvořit je tak krásné [Zkušenosti]
Pryč jsou doby, ve kterých musel umět programovat každý, kdo chtěl používat počítač. Ovšem i dnes není od věci ukázat dětem taje programování.
Jenže jaký nástroj k tomu zvolit? Začít u dítěte mladšího školního věku s Apple Scriptem či jiným pokročilým programovacím jazykem se v případě, že doma nevychováváte druhého Marka Zuckerberga, nesetká s přílišným nadšením. Ano, můžete to zkusit s Automatorem, který je přehlednější a pohodlnější, v něm se však o klasické programování nejedná.
Dnes bych vám rád představil multiplatformní variantu určenou právě pro mladší děti nebo pro všechny, kteří by rádi pochopili základy programování a je lhostejno, zda jsou již za polovinou své životní pouti. Jde o aplikaci Scratch, která je k dispozici zdarma a stojí za ní známý MIT (Massachusetts Institute of Technology).
Rozhraní pro všechny stejné
Scratch je vizuální programování pro malé děti, které již umí alespoň číst. Pokud jste dříve narození a potkali jste se například s programovacím jazykem Karel (či Logo a podobnými alternativami), pak vám bude filozofie Scratche připadat velmi povědomá. Ale nepředbíhejme.
Po spuštění aplikace se ocitnete ve vývojovém prostředí, které sice na první pohled nezapadá do jablečného počítače, Na druhou stranu ale poskytuje vše na jedné obrazovce (v jednom okně), díky čemu se především mladší děti v prostředí orientují velmi dobře.
Obrazovka je rozdělena na tři sloupce. V levém sloupci najdete jednotlivé činnosti (kroky programu), ve střední části tvoříte samotný program a ve třetím vidíte výsledek své činnosti.
Kroky programu jsou děleny do kategorií Pohyb, Vzhled, Zvuk, Pero, Ovládání, Vnímání, Operátory a Proměnné a každá z nich má jiné barevné označení, což přispívá k přehlednosti tvořeného programu.
Scratch je prostředí vizuální, nepíšete tedy v něm jednotlivé řádky kódu, ale myší přetahujete jednotlivé prvky do hlavního okna a spojujete je podobně, jako se spojují jednotlivé dílky stavebnice Lego. Pokud některé kroky na sebe nemohou navazovat, nepodaří se je spojit a vizuální provedení podvědomě napovídá, co a kam může dítě zapojit.
Tvorba hrou
V první chvíli se zřejmě dítě zabaví s předpřipravenou kočičkou (jde o jeden ze základních Sprite objektů, které si může dítě v editoru připravovat a měnit je jako kostýmy), kterou začne učit chodit, reagovat, ptát se i rozhodovat. Postupem času může kočce vkládat do cesty různé překážky, které se musí naučit obcházet či jinak na ně reagovat. A nakonec bude schopen vytvářet i vlastní jednoduché hry, jako je například Pacman.
Čím více bude objevovat možnosti, tím více věci dokáže vytvořit a vlastně si ani neuvědomí, že programuje. A jakmile pochopí základní principy, může pokračovat s jakýmkoli klasickým programovacím jazykem.
Velkou výhodou tohoto programu je jeho plná lokalizace do češtiny včetně všech programových kroků, což dítěti usnadní orientaci. A jak jsme řekli úvodem, aplikace je k dispozici zdarma jak pro počítače s OS X, tak i pro Windows a Linux.
Vyzkoušejte, třeba zaujme i vás.
Jo… Takovej hezkej update programu Karel… Ale to už tady asi těžko někdo pamatuje… ;)
Ale pamätá ;-) (29)
Jo jo pamatuje :)
Jo vždyť karel není tak starý.
(nebo my už tak maldý?)