OS X 10.8 Mountain Lion: nové funkce, staré chyby [Zkušenosti]

Snad ještě mezi žádnými jablečnými operačními systémy nebylo tak málo vnějších rozdílů, jako mezi Lionem a Mountain Lionem. Doporučíme i přesto na novinku přejít, nebo ji můžete s klidným svědomím přeskočit?

Když se ohlédnu zpátky, najdu v paměti výraznější vzpomínku jen na několik operačních systémů od Applu. Vzpomínám si na Mac OS 8.1, který konečně přinesl pořádanou podporu barev a souborový systém HFS+, se kterým se trápíme dodnes (rok narození 1998!) a ve srovnání s Mac OS 7.6 naše jablečné počítače neuvěřitelně „nakopnul“. Vzpomínám si na úplně první Mac OS X 10.0, který ve své době působil jako z jiného světa, i když byl naprosto nepoužitelný. Byl zde Mac OS X 10.3, který byl jako první z nové řady desítkových systémů spolehlivě použitelný. Byl zde Mac OS X 10.4 Tiger, se kterým jsme se přesunuli do područí procesorů od Intelu. A konečně Mac OS X 10.5 Leopard, skutečně moderní operační systém, za který jsme se nemuseli stydět.

A pak zde byly všechny ty systémy ostatní, které jsem nezmínil. Ty všechny kolem nás přešly bez významnějších vrypů do paměti. Byly tu, používali jsme je, ale dnes si na ně jen matně vzpomínáme.

Dnes zde máme OS X 10.8 Mountain Lion. Operační systém, od kterého si Apple velmi slibuje a který bude hlavním soupeřem připravovaných Windows 8 od Microsoftu. Otázkou ale zůstává, zda se Mountain Lion zařadí po bok systémů,  na které se nezapomíná, nebo zda naopak upadne v šeď zapomnění.

Problémy, které nikdo neřeší

Když se tak dívám do statistik návštěvnosti tohoto webu, vidím, že již více než polovina z vás na nový systém přešla. Nebudeme se tedy unavovat opětovným výčtem všech novinek (které zajisté znáte jak z prezentací samotného Applu, tak i z tématu z posledního vydání SuperApple Magazínu), ale zaměříme se na to, co se Applu skutečně povedlo a také i na to, nač se při vývoji naprosto vykašlal. A že toho bylo.

Vykašlal se například na spoustu počítačů (jejich seznam najdete v tomto našem článku), které jsou stále dostatečně výkonné po stránce procesorového výkonu, ale které na Mountain Liona nedosáhnou. Prý vinou integrované grafické karty. Vím, že jde o počítače staré čtyři roky, na druhou stranu jsou stále o poznání rychlejší, než třeba podporované MacBooky Air mladších ročníkových řad.

Mimo zájem Applu také zůstala podpora více monitorů, a to především ve vztahu k celoobrazovkovému módu aplikací. Ten, jakkoli je užitečný na malém displeji notebooku ve spojení s vícedotykovými gesty, je pro uživatele pracující s více než jedním monitorem naprosto nepoužitelný. A přitom nevidím důvod, proč by mělo přepnutí aplikace do tohoto režimu zcela zablokovat dění na všech ostatních připojených monitorech. Díky Bohu, že lze alespoň zobrazení oken v Mission Control přepnout do přehlednější režimu známého z Exposé.

Apple se také vykašlal jak na novou verzi souborového systému (stařičký HFS+ již dnešním požadavkům nevyhovuje, přestože z pohledu běžného uživatele není tato skutečnost nijak výrazněji patrná), tak i na lepší podporu diskových polí. Pokud totiž vlastníte počítač s více disky spřaženými disky do diskového pole (ať již jde o Macy mini v serverové variantě, nebo o Macy Pro), stále nemůžete využít užitečných funkcí, jako je snadné obnovení ze skrytého záchranného oddílu, nebo šifrování disku FileVault 2. Zatímco záchranný oddíl jsou uživatelé těchto počítačů schopni oželet a zkrátka si vytvoří fyzické záložní médium s instalací operačního systému (proč jej ale instalátor namísto jednoduché hlášky o nefunkčnosti obnovení na daném počítači alespoň nenabídne vytvořit skutečně nechápu), absence FileVault 2 skutečně zamrzí. Kdyby alespoň na těchto počítačích byla zachována možnost použít dřívější FileVault, který i přes své nevýhody byl na diskových polích funkční? Kdepak, milý uživateli: na šifrování disku zapomeň, nebo se postarej sám a řešení si najdi jinde.

Apple se dokonce vykašlal i na Dock. Ano, čtete správně – i na údajně inovovaný Dock. Když se totiž objevily první nářky uživatelů na skutečnost, že nový Dock je méně přehledný a především indikace spuštěných aplikací velmi špatná, nechápal jsem. Dock na všech redakčních počítačích totiž po přechodu na OS X 10.8 Mountain Lion vypadal stejně, jako v předchozí verzi systému. Nikde žádný rozdíl nebyl.

Po chvíli zjišťování jsem důvod objevil: nový Dock totiž uvidíte pouze tehdy, pokud jej máte umístěn u spodního okraje obrazovky (kde na dnešních širokoúhlých displejích vlastně zbytečně zabírá již tak úzkou obrazovku). Pokud jej však umístíte k pravému nebo levému okraji, uvidíte starý dobrý Dock tak, jak jej znáte z Liona: tedy s průhledným panelem a velkými viditelnými indikátory spuštěných aplikací. Prohlédněte si to na následujících dvou obrázcích.

A to byl ten důvod, proč jsem ze začátku tuto novinku neviděl: na všech počítačích mám Dock u pravého okraje obrazovky. A to jen proto, že se programátoři Applu zaměřili pouze na jeho vodorovnou variantu a tu vertikální nechali bez povšimnutí.

Zajímavost: pokud chcete z Docku vytáhnout aplikaci, musíte její ikonu táhnout opravdu daleko. Dříve stačilo ikonku vyhodit kousek za Dock, aby došlo k jejímu odstranění. Toto přivítají všichni ti, kteří si neopatrnou manipulací s myší nebo trackpadem čas od času nechtěně vyhodili ikonu z Docku.

Dalšími drobnými přešlapy je také skutečnost, že při upgradu systému na novou verzi přijdete o podporu aplikací v Javě. A to i přesto, že jste ji v Lionu měli nainstalovánu. A na tuto skutečnost vás nic neupozorní – až prvně spuštěná Java aplikace si stažení Javy vyžádá. Pokud tedy používáte zálohovací aplikaci CrashPlan, až po několika dnech zjistíte, proč vlastně zálohovací démon nefunguje.

Příliš funkčních změn nezaznamenal ani Finder, kde například stále nemůžete do postranního panelu umístit odkaz na síťový disk. Probírat se k němu prostřednictvím Finderu a seznamu disků v aktuálním počítači dokáže v průběhu celého pracovního dne ukrást až překvapivé množství času. Nechápu to i vzhledem k tomu, že složku umístěnou na síťovém disku do postranního panelu vložíte.

Poznámka: ano, jde to obejít s použitím terminálu a symbolických odkazů na konkrétní přípojný bod, ale nejsme snad na Macu, kde by tažení myší mělo být alfou a omegou použití?

Stejné je to také s chybějícím ukazatelem zbývajícího času na baterii v menubaru v případě, že používáte přesnosný Mac. Nově zde vidíte pouze zbývající energii (grafiky nebo procentním vyjádřením), pro zobrazení odhadu zbývajícího času si však musíte otevřít kontextové menu. A když chcete mít přehled průběžně, bude vás to zdržovat.

A podobných dílčích nedotažení si člověk všímá na každém rohu. A drtivá většina z nich jsou takové, které si s sebou systém nese již několik verzí . Až to vypadá, že v Applu bylo nejdůležitější přidání viditelných novinek před opravou starších nedokonalostí (to opravdu v Applu nikdo nepracuje na více monitorech?). A i některé viditelné novinky byly implementovány tak nějak „napůl“, jako v případě redesignovaného Docku.

A teď na veselejší notičku

Ale aby se nám tento text nezvrtnul jen na výčet neopravených chyb předchozích verzí, podívejme se také na to, co se Applu povedlo. A dovolím si přeskočit dílčí úpravy vzhledu, jako jsou například nová větší skrolovací tlačítka, protože ty poznáte sami z několika málo  screenshotů. Koukneme se o něco hlouběji pod pokličku.

Jako první je možné zmínit rychlost. Pokud vám po updatu na Liona přišel počítač jakoby „přibrzděný“ ve srovnání se Snow Leopardem, pak vás Mountain Lion skutečně potěší. Systém se viditelně zrychlil, odezvy jsou citelně svižnější. Ovšem pozor – pokud máte tři roky starý počítač s původním notebookovým pevných diskem, zase taková výhra to nebude (a to i vinou toho, že Apple do svých počítačů nikdy neosazoval právě nejrychlejší pevné disky). Na Mountain Lionovi a jeho jádře je totiž vidět, že je již hodně optimalizované na moderní SSD disky.

Zcela přepracovaný je systém aktualizací. Nákup přes Mac App Store, který představil již Lion, je zde doveden k dokonalosti a tak tento elektronický obchod stojí nejen za samotným nákupem a instalací systému, tak i za distribucí všech budoucích aktualizací jak systému, tak i aplikací. Takže přestože v hlavním menu stále uvidíte známou položku Aktualizace softwaru, po jejím výběru se však přenesete do Mac App Store na sekci s aktualizacemi.

Tato novinka přináší také nové možnosti. Nově je například možné nechat aktualizace automaticky stahovat a instalovat (prostřednictvím nastavení Předvolby systému -> Aktualizace softwaru -> Automaticky vyhledávat nové aktualizace | Nové aktualizace stahovat na pozadí | Instalovat systémové soubory a bezpečnostní aktualizace).

Přibyla možnost stahování aplikací zakoupených na jiných vašich Macích (Předvolby systému -> Aktualizace softwaru -> Automaticky stahovat aplikace koupené na jiných počítačích).

Právě toto je taková ta typická změna v novém systému, kde Apple něco změnil po vzoru iOS a uživatel si na to vlastně řekne jen „a proč vlastně ne“. A vlastně proč ne, když to funguje.

Přibližování k iOS je viditelné na spoustě dalších míst, například:

  • nepoužité Widgety v Dashboardu jsou nyní nabízeny v rozhraní podobném Launchpadu, nikoli v pruhu ve spodní části obrazovky
  • v Dashboardu přibylo v levém spodním rohu okna tlačítko pro snadné odstraňování Widgetů
  • spouštěč aplikací Launchpad nabízí v horní části vyhledávací políčko
  • na první ploše v Launchpadu jsou nejdříve umístěny aplikace přímo do Apple, teprve poté s odstupem najdete abecedně uspořádány aplikace třetích stran
  • ukončování neaktivních aplikací potkáte na počítačích s SSD diskem ještě častěji, než dříve

Líbí se mi Gatekeeper, nová funkce pro ochranu uživatele před podezřelým softwarem. Funguje tak, že v případě instalace aplikace nestažené z Mac App Store uvidíte upozornění, že děláte něco,  co může být i nebezpečné. Ve výchozím nastavení je systém nastaven tak, že zablokuje instalaci aplikace od nepodporovaného vývojáře (což v terminologii Applu znamená, že daná aplikace nebyla digitálně podepsána).

Pokud chcete toto chování potlačit, stačí pouze změnit nastavení v Předvolby systému -> Zabezpečení a soukromí -> Povolit aplikace stažené -> Z libovolného zdroje, a máte po starosti.

Stejně se o vás systém stará také v případě instalace aplikací, a to jak prostřednictvím instalátoru, nebo prostým tažení do složky Aplikace.

Tip: Nepodporovanou aplikaci můžete spustit / instalovat i v případě, že máte toto chování zablokováno v Předvolbách systému. Stačí pouze na aplikaci kliknout pravým tlačítkem myši a z kontextového menu zvolit položku Otevřít. V takovém případě se vůle uživatele nadřadí zájmům bezpečnosti a danou aplikací spustíte bez toho, abyste si „odemknuli“ celý počítač.

Zcela chladným mě naopak nechává integrace sociálních sítích. Do Twitteru (a na podzim i do Facebooku) tak můžete odeslat soubor z Finderu, stránku ze Safari a vlastně cokoli odkudkoli. Věřím, že si to své uživatele najde, pro mě však o klíčovou funkcionalitu nejde. Ale abych byl spravedlivý musím dodat, že vše funguje tak, jak lze od podobných funkcí očekávat, i když i zde jsou viditelné drobné nedotaženosti. Na integraci sociálních sítí se právě zaměřuje kolega Roman Krejča, který je přinese v samostatném článku.

Podobně brzo je i na hodnocení například herního středobodu Game Center – teoreticky toho nabízí hodně, nyní však existuje minimum her, který by všechny jeho schopnosti podporovaly. Nejvíce se těšíme na možnost hrát proti sobě jednu hru jak na počítači, tak i na iPadu. Této funkci (a mnoha dalším, například iMessages, na které je ještě příliš brzy) se budeme na SuperApple.cz věnovat v příštích týdnech v samostatných článcích a návodech.

Upozornění stále po ruce

Dalším příkladem toho, kdy nejsou funkce převzaté z mobilního iOS k zahození, je nové centrum upozornění.

Ono vlastně ani v tomto případě nejde o nic moc převratného, protože centrální systém, kterým mohly aplikace informovat uživatele, zde již několik generací existovat. Šlo o systém třetí strany známý pod jménem Growl. Growl byl centrální systém, který se staral o zobrazení upozornění, které mu předávaly jednotlivé aplikace. Bylo tak jedno, zda jste dostali nový email, IM zprávu nebo jste si pustili novou písničku v iTunes, vše jste viděli ve stále stejném vizuálním stylu.

Apple vzal tuto myšlenku a doplnil ji o seznam, ve kterém uvidíte všechna obdržená upozornění. Tento seznam přidal ve formě postranního panelu vedle vaší obrazovky, který snadno zobrazíte kliknutím na ikonu v pravé části menubaru. Tím se odsunula lupa vyhledávání Spotlight o jedno pozici vlevo.

Upozornění je integrováno napříč systém a nabízí také podporu pro aplikace třetích stran, které do něj mohou také své informace předávat. A podobně jako v iOS i zde podporuje centrum notifikací zobrazení zásuvných modulů. Nic tak nebrání tomu, abyste zde mimo samotných upozornění viděli například aktuální počasí nebo vývoj akciových trhů. Tedy samozřejmě tehdy, až někdo příslušné zásuvné moduly připraví. Prozatím zde najdete mimo notifikací vlastně jen tlačítko pro sdílení vlastních pocitů na sociální síť Twitter a pokud zde provedete gesto tažení, tak i rychlý vypínač veškerých oznámení.

Možnosti nastavení najdete v Předvolby systému -> Oznámení, kde můžete vidět aplikace s povolením upozorňování a u každé z nich lze nastavit chování konkrétního upozornění.

Tip: Prostřednictvím této aplikace můžete nechat aplikace podporující starší systém Growl posílat své informace do nového Centra upozornění.

Mail? Krát dvě to mělo bejt!

Pokud patříte mezi tzv. Power Usery a vaše poštovní schránka má velikost několika (desítek) gigabajtů (a navíc nedejbůh používáte Exchange Server), nepatřil u vás Mail k rychlostním přeborníkům ani v Mac OS X 10.7 Lion. Ale málo kdo by uvěřil, že v novém Mountain Lionu tomu bude ještě o pořádný kus hůře. Ale pěkně popořadě.

Apple do poštovní aplikace přidal několik užitečných funkcí:

  • vestavěné vyhledávací políčko pro snadné vyhledání v obsahu emailové zprávy (pokud jej nevidí, stiskněte klávesovou zkratku Cmd + F)
  • nastavení úrovně notifikací – tedy typy zpráv, které se mají v notifikačním centru objevovat, a které nikoli (a to včetně VIP seznamu)
  • seznam VIP osob podobně, jako tomu bude na iOS 6. Půjde o seznamy pošty od osob, které mají před ostatními přednost

Pokud jste také používali Mail.app jako praktickou RSS čtečku, zatlačte slzu. Apple se rozhodl, že RSS je překonaná technologie a tak její podporu z aplikace odstranil (a odstranil ji také ze Safari, i když zde ji lze hackem povolit). Je to škoda a věřím, že to zamrzí nejednoho uživatele.

V reálném použití tak není nic divného, když zjišťování nové pošty po spuštění aplikace trvá i déle než deset minut (především tehdy, pokud potřebujete zjišťovat novou poštu z více schránek / adresářů). Přestože počet nových zpráv se v postranním panelu objeví během několik sekund, do zobrazení samotných zpráv uplynou dlouhé minuty. Při výběru zprávy z jiného podadresáře pak častěji, než by bylo milé, uvidíte rotující kolečko s nápisem „Načítání…“.

Citelné jsou také odezvy na kliknutí na jednotlivá tlačítka uživatelského prostředí – nevěřil bych, že to kdy řeknu, ale i jablečný Outlook od Microsoftu provádí ve srovnání s Mailem příkazy okamžitě a střelhbitě. Doufám, že s tím Apple rychle něco udělá, protože podle nejednoho diskusního fóra trpí tímto problémem velká část uživatelů používajících tuto aplikaci.

Takže funkce dobré, ale u hodnocení rychlosti aplikace Mail si vypomohu citátem ze známé divadelní hry Dobytí severního pólu: No, vždyť to říkám. Krát dvě to mělo bejt!

Do oblak, výše a radostněji

S podporou síťového úložiště to zřejmě Apple myslí vážně a tak rozšiřuje podporu pro iCloud na tu úroveň, jakou jsme po pravdě řečeno čekali již v Lionu. Nejde jen o podporu nových API pro programátory (která jim mimo jiného umožní do iCloudu ukládat nejen vaše dokumenty, ale vaše přihlašovací jména a hesla ke službám a webům), ale především o podporu iCloudu přímo pro ukládání souborů.

Konečně tak většina systémových aplikací umí pracovat nejen s lokálními soubory, ale i se soubory uloženými v iCloud úložišti. Skutečně tuto možnost najdete napříč systémem – jak v Pages, tak třeba i v Text Editu nebo Náhledu. Implementace je provedena na úrovni souborových dialogů pro otevření a uložení souboru, kde je možné v záhlaví příslušného dialogu přepnout mezi lokálním a síťovým úložištěm. Oba případy vidíte na následujících screenshotech.

Zde však musím Apple pochválit za příkladnou integraci. Pokud totiž v postranním panelu Finderu kliknete na položku Všechny mé soubory, uvidíte v okně skutečně všechny vaše soubory – tedy jak ty lokální, tak i v iCloudu. Jen tak dál, takhle se nám ta integrace líbí.

S příchodem iOS 6 pro všechny pak bude mít iCloud ještě větší smysl, protože vzájemná synchronizace osobních dat napříč vašimi zařízeními bude pro mnohé důvod, proč na Mountain Liona upgradovat.

Pro naprosto pohodlnou použitelnost má však iCloud (a to včetně aplikací Připomínky a Poznámky) implementace mnoho nedostatků (například její téměř až nepoužitelnost v případě, že na všech svých počítačích nemáte (nebo nemůžete mít) OS X 10.8 a iOS 6. Jejich výčet přesahuje zaměření tohoto článku a proto se k němu v nejbližších dnech ještě vrátíme v samostatném textu shrnujícím zkušenosti právě s iCloud ve spojení s Apple i neApple prostředím.

Tak co, koupíme? Koupíme….

Výhodnost pořízení OS X 10.8 Mountain Lion musíme postavit do několika rovin podle uživatelů. Pokud Maca ještě nemáte, pak máte rozhodnutí nejjednodušší: Mountain Liona zkrátka dostanete předinstalovaného přímo od prodejce (anebo si prostřednictvím formuláře požádáte o upgrade zdarma).

Pokud používáte předchozí Mac OS X 10.7 Lion, pak neváhejte a přejděte. Mountain Lion sice neopravuje většinu lvích nectností, ale ty, které řeší, řeší opravdu dobře. Těch 410 korun, které při současném kurzu za novou verzi zaplatíte,  není nikterak likvidační částkou. Anebo jinak: pro uživatele Liona je Mountain Lion zkrátka „Must Have“ počinem.

A pak zde máme třetí skupinu – těch, kteří spokojeně zůstávají u vyladěného Snow Leoparda. Nejde o příliš početnou skupinu vzhledem k maximálnímu stáří podporovaných počítačů (velká část strojů schopných běhu Mountain Liona byla prodána již s Lionem), nicméně zde stále jde. A abych řekl po pravdě nevím, zda těmto uživatelům Mountain Liona výrazněji doporučit.

Pokud patříte do této skupiny a máte počítač patřičně upgradovaný (tedy máte alespoň 4 GB operační paměti a plánujete třeba i pořízení SSD disku) a navíc vlastníte i nějaké iOS mobilní zařízení, pak by pro vás Mountain Lion měl mít smysl – jeho síla je právě v podpoře iCloud a vzájemné synchronizaci všeho napříč vašimi zařízeními.

Pokud máte počítač s horším hardwarem (ano, na 2 GB paměti a s tři až čtyři roky starým mobilními diskem nezažijete s Mountain Lionem žádnou hitparádu) a již do něj neplánujete příliš investovat, pak raději zůstaňte u vyladěného „Sněžníka“ a Mountain Liona si nechte na dobu, až budete kupovat nový počítač. Musíte totiž také počítat s tím, že existuje mnoho aplikací, které na Snow Leopardu používáte a které pod Mountain Lionem nebudou fungovat. To znamená, že si budete muset koupit jejich novější verzi, což vám upgrade na novou verzi systému o něco prodraží. Jako jeden příklad za všechny bych uvedl například virtualizační software Parallels Desktop 6, který pod OS X 10.8 nespustíme a update výrobce neplánuje. Jediným řešením tak bude investice do verze 7. A stejně postupují i další výrobci především komerčního softwaru.

OS X 10.8 ve zkratce

Velmi rychlý operační systém, který citlivou formou přidává funkce doposud známé především z mobilního systému iOS a usnadňuje tak uživatelům žití v jablečném ekosystému. Některé drobnosti by si však zasloužily dotáhnout k dokonalosti. Avšak staré nectnosti, které vás trápily již v dřívější verzi systému, jsou zde stále.

Tip na závěr: zkušenosti uživatelů s novým systémem probíráme v tomto diskusním příspěvku.

84 komentářů: „OS X 10.8 Mountain Lion: nové funkce, staré chyby [Zkušenosti]

  • avatar
    30. 07. 2012 (11:18)
    Trvalý odkaz

    Bohužel se nic nezměnilo ani na sdílení windows disků (přes smb či cifs). Takže třeba Spotlight stále síťové disky neprohledá a nevypadá to, že to Apple trápí. Takže v práci zůstaneme u Snow Leoparda dokud to půjde a potom zřejmě switch na Windows… :-(

    • avatar
      30. 07. 2012 (11:20)
      Trvalý odkaz

       Tohle je například věc, která mi vlastně vyhovuje – představa toho zpomalení (počítače / síťového disku), kdyby si Mac toto všechno indexoval (nedejbůh přes Wi-Fi připojení), mě děsí :)

      Případně doufám, že by to šlo vypnout :)

      • avatar
        30. 07. 2012 (13:08)
        Trvalý odkaz

        Tak vypnout to jde vždycky v systémových preferencích. Ale možná jsem se nepřesně vyjádřil, nejde mi o nějaké indexování a vyhledání souboru v mžiku, jde mi o vyhledání souboru jako takového… Snow Leopard mi servery neindexuje a vše vyhledá jak má. Lion a MLion soubor nenajde vůbec.

        • avatar
          30. 07. 2012 (13:19)
          Trvalý odkaz

           Aha, už to chápu. Jde o to, že v SL síťové disky neprohledával Spotlight, ale přímo Finder :) Tudíž když jste hovořil o Spotlightu, automaticky mi to asociovalo (nutné) indexování…

          • avatar
            30. 07. 2012 (14:02)
            Trvalý odkaz

            Jasně, pardon, nepřesně jsem to prvně napsal. Nevíte náhodou o nějakém řešení?

          • avatar
            30. 07. 2012 (14:11)
            Trvalý odkaz

            Používám utilitku Classic Find (k dohledání na Mac App Store), na síťových discích funguje dobře. Na gigabitové síti je rychlost hledání přijatelná, přes Wi-Fi to už taková hitparáda není…

            Pokud zná někdo jiný způsob (napadá mě ještě vytvořit vlastní řešení v Automatoru/AppleScriptu), ať napíše…

  • avatar
    30. 07. 2012 (11:24)
    Trvalý odkaz

    Souhlasím, nechtěl bych indexovat 16 TB pole, kde se data mění co pár milisekund.

    Naopak pozoruji výrazné zrychlení při přístupu přes SMB/CIFS a to včetně přístupu přes VPN. Na tom si myslím, že zapracovali.

    • avatar
      30. 07. 2012 (13:14)
      Trvalý odkaz

      Není to problém s indexováním (myslím, že Snow Leopard také serverové disky neindexuje), ale v implementaci nějaké vlastní nekompatibilní samby. 

      Můžu se jen zeptat, jak vyhledáte nějaký soubor či složku na tom 16 TB poli?

      Zrychlení bohužel nepociťuji.

  • avatar
    30. 07. 2012 (11:30)
    Trvalý odkaz

    Vláďo, chápu, že poukazujete na chyby, které vás trápí a které zřejmě nějakou dobu ještě v systému zůstanou, ale nikde to neukazujete zasazené do kontextu, kolik lidí vlastně tyhle chyby trápí. Je to patrné i z toho, že sám například Twitter integraci nepoužíváte, tak tuhle funkci přejdete „jednou větou“, ale pro majoritu uživatelů to může být lepší funkce, než nefungující šifrování na discích zapojených v RAID. Řekl bych, že být produkťák starající se o OS X nemůže být úplně jednoduchá činnost, protože těch věcí, které by mohly být, je mraky.

    • avatar
      30. 07. 2012 (11:33)
      Trvalý odkaz

      Integraci Twitteru dokončujeme v samostatném článku, kam se hodí více, než do zkušeností se systémem jako takovým :)

      A prozatím příliš povedená není (například i přes instalaci oficiální twitter aplikace kliknutí na odkaz v centru notifikací otevírá zprávu na webu, a nikoli v aplikaci, přestože na iOS je tomu naopak)…

  • avatar
    30. 07. 2012 (11:32)
    Trvalý odkaz

    Mám skromný dotaz, jaký je rozdíl mezi HFS+ a HFS+ Journaled ?

  • avatar
    30. 07. 2012 (11:40)
    Trvalý odkaz

    ten starý dobrý dock bol (ešte stále je) v Leopardovi

  • avatar
    30. 07. 2012 (11:43)
    Trvalý odkaz

    Používám MacBook Pro 2007 a nemám s Mountain Lion žádný výkonnostní problém. Ba naopak, počítač opět ožil a zrychlil, stejně (ano opravdu stejně) jako v předchozích verzích. Ač u každé verze čtu o lidech, kterém se Mac zpomalil, nikdy tomu tak nebylo v mém případě. Nevím čím to je, asi mám štěští. Ale těší mě, že i po pěti letech nepatří můj Mac ani omylem do starého železa a že se můžu těšit z rostoucího výkonu mého počítače. Jediné co funguje pomalu jsou programy od Sunu (nyní Oracle) a pochopitelně pomalý start iTunes, což považuju bohužel už za věčný evergreen Applu…

    • avatar
      30. 07. 2012 (12:14)
      Trvalý odkaz

       Díky za názor. Jak je na tom u vás Mail.app? Ten je, jak píšu v textu, u většiny lidí to jediné, co se pod ML zpomalilo. V případě že jeden rychle, jak velkou schránku máte? Používáte IMAP/POP3/něco jiného? Díky moc za váš čas…

      Které programy od Oracle fungují pomalu? Osobně použivám (když pominu Javu, která mi funguje tak nějak pořád stejně) jen VirtualBox, kde jsou patrné změny k lepšímu v posledních verzích…

      • avatar
        30. 07. 2012 (12:35)
        Trvalý odkaz

        V Mailu používám POP na GMail a Seznam. Na GMailu mám konferenci od apple-java listu čítající 9915 zpráv + 2697 zpráv z OpenJDK. K tomu samozřejmě kupa mailů ze Seznamu a obecných nezatříděných zpráv z GMailu. Aplikace funguje svižně a v podstatě naskočí skoro hned. S Mailem jsem nikdy neměl nějaké větší potíže, snad jenom jednou se nepodařilo v nějaké minulé verzi OS zmigrovat schránky, což pořešil Time Machine a od té doby klid :-)

        Od Oracle používám také jenom Javu a VirtualBox. Ten nejen, že startuje pomalu, ale má i docela žravé nároky na výkon a to v něm spouštím jenom nejnovější Ubuntu Server a Informix. Pomalý je ovšem i Office for Mac 2011, ale to jenom při startu. Poté už šlape obstojně. Adobe Lightroom 3 je beze změny, stále stejně plynulý. Jinak zbytek aplikací (s výjimkou iTunes) zrychlily start a odezvu takovým způsobem, že jsou okamžitě nebo skoro okamžitě k použití. Také si velmi polepšil Spotlight.

        • avatar
          30. 07. 2012 (13:39)
          Trvalý odkaz

           Díky za informace. Prozatím všichni, kteří problémy nemají, používají POP3 přístup. Ti s IMAP/Exchange si naříkají na problémy s rychlostí, Mail zřejmě nepříliš dobře vzládá synchronizace větších schránek / složek a jejich indexaci…

          • avatar
            30. 07. 2012 (16:42)
            Trvalý odkaz

            Ja mam v Mailu 4 IMAP ucty a jeden pop3 a zadneho zpomaleni jsem si nevsimnul. Mailu je nekolik giga.

        • avatar
          30. 07. 2012 (19:29)
          Trvalý odkaz

           no ja mam problem se stahnutim zprav ktere mam pres imap ani smtp, nekdy se rozsviti ze je to oka, ale spis se tvari ze neni dostupne nejaka rada?

      • avatar
        31. 07. 2012 (10:14)
        Trvalý odkaz

        Zrovna z aplikace Mail mam po upgrade nejvetsi radost. Zatimco uz od Snow Leoparda (kdy jsem s Macem zacal) zapasim s nefunkcnosti Mailu na nekterych IMAP serverech (zasekavani, nemoznost komunikace, nutnost tak 2x denne promazavat v terminalu offline cache konkretniho uctu, atd. – celkem dlouho na forech evidovane problemy – ktere ani v Thunderbirdu, ani v Mailu na iOS nejsou), tak u ML jedu uz nekolik dnu naprosto bez problemu. Mail startuje i vypina se velmi rychle, cca 1-2 sekundy. Drive bylo nutne prakticky vzdy Mail ukoncovat „force quit“. Mam nastavene 3 ucty, vsechno IMAP, celkem neco pres 30,000 mailu v nekolika desitkach mailboxu. Provozuji to na MacBook Pro 13″ mid 2009, 8GB RAM, SSD.

  • avatar
    30. 07. 2012 (11:57)
    Trvalý odkaz

    Vypuštění podpory RSS je průser zvláště proto, že jsem zatím nenašel žádnou náhradu, co by mi vyhovovala (snažímse zvyknout na Gruml, ale ten se již asi nevyvíjí) a byla zadarmo (a bez reklam).
    Další provar je to, že Notification Center nelze použít v AppleScriptu ani v Automatoru! – Snad kluci z Growl týmu udělají ve verzi 2 nějaké přemostění komunikace mezi Growl a Notification Center.

    • avatar
      30. 07. 2012 (12:00)
      Trvalý odkaz

       Ad applescript/automator: přesně tak a jsem rád, že není chyba na mém počítači. Imho je to také docela problém – hned při představení mne napadla spousta funkcí, které by šly s funkční podporou AppleScriptu provádět :(

      Growl bylo radost v AppleScritpu používat. Snad se časem dočkáme nějaké změny…

  • avatar
    30. 07. 2012 (13:06)
    Trvalý odkaz

    Nainstalovat si do Safari doplněk fakt není „hack“…

    • avatar
      30. 07. 2012 (13:22)
      Trvalý odkaz

      hmmm, ale ten „hack“ řeší jen 1/2 problému s RSS. Ten doplněk pouze zjistí, že v hlavičce HTML je odkaz na RSS a když ano, aktivuje se tlačítko a tlačítkem odkaz na RSS předáte čtečce RSS, ale žádná systémová čtečka RSS v Mac OS X 10.8 není ačkoliv v Mac OS X 10.7 byla v Mail.app i Safari.

      • avatar
        30. 07. 2012 (13:33)
        Trvalý odkaz

         On ani víc řešit nemůže, protože v Safari podle všeho zcela chybí kód schopný interpretovat RSS formát a vykreslit jej…

  • avatar
    30. 07. 2012 (13:14)
    Trvalý odkaz

    Vzdy mne potesi, takoveto recenze o nicem…
    Hodnotite operacni system a nepadl zde jediny technicky udaj… JEDINY!!!!
    Efektivita spravy pameti, procesu, vlaken, dispecera GPGPU, scheduleru…
    Resite s tragickou vaznosti zalezitosti, ktere lze zmenit otevreni konzoly.

    Opravdu si myslite, ze je HFS+ zastaraly? Boze v cem? Vy uz vlastnite disky o velikosti 8 exabajtu. Nebo chcete, aby Apple hazardoval z daty uzivatelu na experimentalni verzi BSD ZFS driveru z kvetna 2012.
    Asi nejlepe bude, kdyz si navrhnete vlastni a hlavne casove i kapacitne efektivnejsi souborovy system.  Drzim Vam palce. :-pMy ostatni zatim zustaneme u HFS+.
    Poke.

    • avatar
      30. 07. 2012 (13:31)
      Trvalý odkaz

      Díky za názor. Jen upřesním, že tento článek není recenzí (ani jí nemůže
      být, na recenzi je ještě brzy a nemá její parametry), ale pouhými
      prvními zkušenostmi a dojmy z tohoto produktu z pohledu očima uživatele.
      Je takto i uvozen…

      K hazardování s daty s experimentální verzí kernelu: Apple koketuje
      se ZFS již od roku 2006 a pokud se nepletu, první funkční implementaci v
      betaverzi měl již v 2007. Jenže v roce 2009 poslat celý projekt k ledu.
      Kdyby tak neudělal a vývoji se skutečně věnoval, mohlo být dnes vše
      jinak. A problémy s HFS+ zde prostě jsou – například využití Case
      Sensitive formátu způsobí nefunkčnost některých aplikací. Ale ať tak či
      onak: zkrátka mi přišlo na místě se o této skutečnosti zmínit, protože
      změny v této oblasti jsou již dlouho očekávany…

    • avatar
      30. 07. 2012 (13:42)
      Trvalý odkaz

      Me osobně se u HFS+ nelíbí, že čas souboru je přesný pouze na sekundy. V době, kdy můžete zapisovat stovky souborů za sekundu je to fakt bída, obzvlášť když pracujete např. z nějakými serverovými logy, velkým počtem automaticky generovaných malých souborů apod.

  • avatar
    30. 07. 2012 (13:30)
    Trvalý odkaz

    Díky za názor. Jen upřesním, že tento článek není recenzí (ani jí nemůže být, na recenzi je ještě brzy a nemá její parametry), ale pouhými prvními zkušenostmi a dojmy z tohoto produktu z pohledu očima uživatele. Je takto i uvozen…

    K hazardování s daty s experimentální verzí kernelu: Apple koketuje se ZFS již od roku 2006 a pokud se nepletu, první funkční implementaci v betaverzi měl již v 2007. Jenže v roce 2009 poslat celý projekt k ledu. Kdyby tak neudělal a vývoji se skutečně věnoval, mohlo být dnes vše jinak. A problémy s HFS+ zde prostě jsou – například využití Case Sensitive formátu způsobí nefunkčnost některých aplikací. Ale ať tak či onak: zkrátka mi přišlo na místě se o této skutečnosti zmínit, protože změny v této oblasti jsou již dlouho očekávany…

  • avatar
    30. 07. 2012 (13:58)
    Trvalý odkaz

    Nějak jsem nepobral to s tím Finderem a síťovým diskem do panelu.
    Cituji: „Příliš funkčních změn nezaznamenal ani Finder, kde například stále nemůžete do postranního panelu umístit odkaz na síťový disk.“

    Můžete mi to někdo blíže vysvětlit.

    • avatar
      30. 07. 2012 (14:02)
      Trvalý odkaz

      Do postranního panelu ve Finderu můžete tažením přetáhnout jakoukoli složku. Tím se zde vytvoří její zástupce a máte ji tak všude rychle po ruce (ve všech souborových dialozích i v oknech Finderu). Je to neuvěřitelně praktické a rychlejší, než se k dané složce proklikávat stromovou strukturou…

      Tento postup funguje na složky, ne však na síťové disky. Například v Tigeru fungoval bez problémů i na ně….

      • avatar
        30. 07. 2012 (14:12)
        Trvalý odkaz

        Aha, vy myslíte v postranním panelu v sekci Oblíbené, tak to jo. Já často používané disky mám vytažené do sekce Zařízení …
        Teď jsem to zkusil a vložit mi jde i do Oblíbených. Akorát stejně jako v Zařízení po odpojení zmizí. To mě ale netrápí.

        • avatar
          30. 07. 2012 (20:47)
          Trvalý odkaz

          Malý workaround: Stačí, když do oblíbených přidáte složku ze síťového disku, to funguje.

      • avatar
        30. 07. 2012 (14:12)
        Trvalý odkaz

        Aha, vy myslíte v postranním panelu v sekci Oblíbené, tak to jo. Já často používané disky mám vytažené do sekce Zařízení …
        Teď jsem to zkusil a vložit mi jde i do Oblíbených. Akorát stejně jako v Zařízení po odpojení zmizí. To mě ale netrápí.

  • avatar
    30. 07. 2012 (13:59)
    Trvalý odkaz

    Musím říct, že právě aplikace Mail.app je jedna s těch nejhorších částí Mountainu.
    Podpora Exchange jako by vlastně nebyla. Žádné push, jen blbý interval 5 min., 1 min. …
    Synchronizace kalendáře a kontaktů je taky tragická. Už se mi i stalo, že při synchronizaci mi to kompletně smazalo všechny kontakty na Exchange serveru ! Pro mně je Mail.app naprosto tragický a jen ještě, že je tady MS se svým balíkem…

  • avatar
    30. 07. 2012 (14:59)
    Trvalý odkaz

    Nevim jak Vam, ale me se ukrutne zpomalilo Safari. Nez to neco nacte tak to trva vecnost…

  • avatar
    30. 07. 2012 (15:46)
    Trvalý odkaz

    U Mountain Liona zostala zachovaná možnosť aktualizovať OS a programové vybavenie  iLife,  aj bez registrácie v Mac App store?

  • avatar
    30. 07. 2012 (16:17)
    Trvalý odkaz

    Souhlasím s celkovým zlepšením rychlosti systému oproti Lionu (který jsem dokonce musel přeinstalovávat).

    Co se týče Mail je to průser, ale to už od Liona. Používám IMAP a Exchange a zmiňované problémy mě potkávají na denně. Podpora Exchange – to je čistá tragédie. Občas mi ani nechodí nové maily (třeba dnes – nebýt spolehlivýho iPhone, vůbec o mailech nevím).

  • avatar
    30. 07. 2012 (16:47)
    Trvalý odkaz

    RSS fuč? Čas vedle ikony baterie fuč? Nedotáhnutý full screen? No asi nějakou dobu ještě zůstanu na Lionovi.
    Nějak se mi zdá že Apple už ve snaze udělat jeden OS zanedbává ten stolní, a vše se tlačí k iOS :-(

  • avatar
    30. 07. 2012 (16:49)
    Trvalý odkaz

    Ja mám zas takú skúsenosť s ML, že z môjho MBW spravil ,,výhrevné teleso“. Aj keď nič nerobím (teda nemám zapnutú žiadnu aplikáciu a len pozerám na čistú plochu) procesor mám vyťažený na cca 60 až 100% a teploty okolo 80C, vetrák 5100rpm. V activity monitor žiadny proces, ktorý by mal toto za následok. Tým pádom aj baterka, ktorá vydržala cca 4-5 hodín je za hodinu vybitá. Rýchlosť systému a odozvy sú o niečo lepšie ako na Lionovi.

    • avatar
      30. 07. 2012 (20:43)
      Trvalý odkaz

      Za to spomalení může na 90% nějaký nekompatibilní (nezaktualizovaný) doplněk do Finderu nebo nějaký program spouštící se při přihlášení nebo startu systému (MySQL server, VirtualBox,…), který se systém snaží neustále spouštět a on neustále padá nebo se zasekává… Pomůže Vám, když prostudujete systémové logy. Ale pokud se v tom nevyznáte nebo nechcete vrtat, tak nejlepší je reinstalace nebo odborný servis.

      • avatar
        30. 07. 2012 (20:44)
        Trvalý odkaz

        Oprava: „…zpomalení“ 

      • avatar
        31. 07. 2012 (08:14)
        Trvalý odkaz

        Diky, asi skúsim ten reinštal.

  • avatar
    30. 07. 2012 (17:38)
    Trvalý odkaz

    mimochodem, dřív jsem měl nastavené že vedle baterky byl odhadovaný čas .. jak dlouho vydrží .. teď si tam můžu dát ikonku, nebo i procenta, ale na čas už to nepřevadí .. nebo sem to nenašel .. poradí někdo, pls?

    • avatar
      30. 07. 2012 (17:40)
      Trvalý odkaz

      Apple tuto funkcinalitu odstranil, jedinym resenim je pouzit monitory tretich stran, napriklad Menu Meters by to mohl umet…

      • avatar
        30. 07. 2012 (19:26)
        Trvalý odkaz

        Menu Meters by to mohl umět, leč neumí. Má jen záložky CPU, Disk, Memory a Network

      • avatar
        01. 08. 2012 (20:32)
        Trvalý odkaz

        tak tak, odstranil to a byla to prvni vec ktere jsem si vsiml.. sice nevim co je k tomu vedlo ale vyresit to jde prez istat menu ;) alespon ja jsem to tak udelal a jde tam nastavit vzhled baterie jako v ios… pekne zelena nez se vybije pak meni barvy..

  • avatar
    30. 07. 2012 (18:32)
    Trvalý odkaz

    Já nakonec přešel ze Snow Leoparda na M.Lion a zatím smíšené pocity. Výkon v zásadě stejný. 

    Hrozně mě ale štve, že v Exposé nevidím minimalizované okno. Byl jsem na to zvyklý a teď to nepoznám, že něco někde jede… Nevíte někdo jak to upravit?

    • avatar
      30. 07. 2012 (20:25)
      Trvalý odkaz

      Me zaujala veta „Díky Bohu, že lze alespoň zobrazení oken v Mission Control přepnout do přehlednější režimu známého z Exposé“.
      Ja to nikde nenasel – jak se to dela?

  • avatar
    30. 07. 2012 (18:50)
    Trvalý odkaz

    Pro mne, jako videostřihače (bez lhaní opravdu od roku 1985) je velice zajímavá nově přidaná funkce v Mountain Lionovi, kdy systémový QuickTime Player umí zobrazit, přehrát a sdílet AVCHD videozáznamy z komerčních kamer. Podmínka je založit např. paměťovou kartu do Maca, z normálního adresáře PRIVATE na kartě stane v sytému 10.8 „balíček“, po jehož nakliknutí se zobrazí náhledy jednotlivých videí na kartě a  po zvolení jednoho z nich ho můžeme přehrát, upravit začátek i konec a odeslat např. na server YouTube® či uložit v použitelnějších formátech na disk. Pro demonstraci přikládám můj screenshot: http://zkrat.me/qt 

    • avatar
      19. 09. 2012 (10:59)
      Trvalý odkaz

      Ahoj potreboval by som poradit s avchd strihom na macu, ak ti to nevadi ozvi sa mi na mail bobocky@gmail.com. Dík.

  • avatar
    30. 07. 2012 (19:16)
    Trvalý odkaz

    Mne mrzelo, že můj iMac 27 2.8 GHz Intel Core i7 late 2009 nepodporuje Display Mirroring přes Apple TV3. (musel jsem koupit $10 program, který to umí, s tím že to umí i na woknách). Taky ten fakt, že ML nelze nainstalovat na můj iMac 24 je k naštvání.

    Nicméně, ML se prodalo 3 000 000 kopií za 4 dny a to je dobře :)
     

    • avatar
      30. 07. 2012 (19:24)
      Trvalý odkaz

      Bohuzel jde o pocitac s rocesorem starsi generace, ktery nem pro AirPlay Mirroring potrebou hardwarovou podporu :(

      • avatar
        30. 07. 2012 (21:53)
        Trvalý odkaz

        Ano, na to jsem přišel post-faktum. Nikde v původních specifikacích jsem to nenašel. Nicméně, ten soft za $10 to dělá velmi dobře. 

        • avatar
          31. 07. 2012 (06:53)
          Trvalý odkaz

          co je to za soft? díky

          • avatar
            31. 07. 2012 (07:01)
            Trvalý odkaz

            Zřejmě jde o program AirParrot:http://airparrot.com/
            Nejde sice o AirPlay Mirroring v pravém slova smysl (na straně počítače funguje na trochu jiném principu a z toho vyplývajících drobných omezení), nicméně výsledný efekt je z pohledu uživatele stejný…

    • avatar
      06. 08. 2012 (06:16)
      Trvalý odkaz

      Kdyz jsem ja zjistil, ze airplay mirroring nepujde ani na letos zakoupenem Mac Pro v temer nejsilnejsi konfiguraci, to bylo teprv prekvapeni… Osobne nejvetsi zklamani, ktere mi ML prinesl.

  • avatar
    30. 07. 2012 (19:22)
    Trvalý odkaz

    S ML jsem zápasil na Airu 11 celý víkend, hlavně s odezvou OS a několika chyb s HW, viz. screen. Nakonec zpět na Lionovi…

  • avatar
    30. 07. 2012 (20:57)
    Trvalý odkaz

    zdravim, zkoušel jste už někde ten airplay na Apple TV? Mě se neukázala vůbec airplay ikonka v menu bar, nevíte čim by to mohlo být?

      • avatar
        31. 07. 2012 (06:08)
        Trvalý odkaz

        jeziš, dík moc, přehlídnul jsem ho, jak se jmenuje ten program?

        • avatar
          31. 07. 2012 (07:01)
          Trvalý odkaz

          Zřejmě jde o program AirParrot:
          http://airparrot.com/

          Nejde sice o AirPlay Mirroring v pravém slova smysl (na straně počítače funguje na trochu jiném principu a z toho vyplývajících drobných omezení), nicméně výsledný efekt je z pohledu uživatele stejný…

  • avatar
    30. 07. 2012 (22:04)
    Trvalý odkaz

    Vim, ze budu za hlupakanted. Jak je to s instalaci, pri prechodu na novou verzi ztratim soubory a nainstalovane aplikace atd. Nemam mac dlouho takze mam furt liona. Z windowsu vim, ze podle disku se to da preinstalovat a nevim jak je to tady diky.

  • avatar
    31. 07. 2012 (09:31)
    Trvalý odkaz

    Dobytí severního pólu, proboha. Nejedná se o baterky.

  • avatar
    31. 07. 2012 (14:44)
    Trvalý odkaz

    Najviac co ma stve je nemoznost zmenit ten debilny skin. preco konecne nedaju nejaku inu moznost ako zvecsit tie mikro blbe tlacitka na zahlavi kazdeho okna na zatvorenie zmensenie a zvecsenie okna…alebo sa mylim a je to mozne??? ak ano pls help…ale ajtak…chcelo by to nejaky iny skin konecne po xxx milion rokoch

  • avatar
    31. 07. 2012 (16:44)
    Trvalý odkaz

    Poradí někdo co s tou javou? Prestala mi s os x 10.8 chodit surveillance na Synology NASce ktera bezi na jave ale o zadny update si to nereklo a jejich support take nereaguje.
    Jaka verze javy je ta spravna co mam mit?
    Martin

    • avatar
      31. 07. 2012 (23:04)
      Trvalý odkaz

      Spusťte nějakou aplikaci vytvořenou v Javě (ne webovou aplikaci, ale přímo desktopovou javovou aplikaci), systém si ji poté stáhne sám….

  • avatar
    01. 08. 2012 (15:01)
    Trvalý odkaz

    Díky za pohled, který není jen nekritickým chvalozpěvem, jako obvykle jinde. Jen technická k „vertikální“ a „vodorovný“ dock – ono jde o dva druhy zobrazení docku, ten vlevo a vpravo je „starý“ tzv. 2D, ten dole je nový 3D dock a už dříve vypadal dole proste jinak nez na krajich. Apple tedy jen upravil podobu 3D docku a na stranach chvalabohu ponechal klasiku, podle mne je to celkem zamer, nez ze by se na to vykaslal.

  • avatar
    03. 08. 2012 (08:19)
    Trvalý odkaz

    Zdravim, mam 2 dotazy. Jelikoz zvazuji prechod na ML (ale zatim jeste asi chvili vyckam) potreboval bych vedet, jak to je se sleep modem. Na mem MBP 15, mid 2010 s Lionem, to uz delsi dobu zlobi. Tzn. pokud je v napajeni, tak v naproste vetsine pripadu neusne. Obcas pomuze force quit systemove zalezitosti zvane Powerd, ale jen obcas. Jinak pokud jede na baterku twk vzdy usne. Obcas dojde k probuzeni, absolutne netusim proc. Wake on LAN mam vypnuto, takze fakt netusim, co jej probudi… Pak uz sam neusne, tudiz vystavi baterku … Stava se nastesti jen obcas. Nejaka rada by nebyla?

    Druhy dotaz – jak je to s tzv. cistou instalaci ML? Psali jste na superapple, ze nema smysl. V prodejne iStyle mi silne doporucovsli tuto tzv. cistou instalaci. Jak to tedy je? Od roku 2008 jsme vzdy provadel upgrade systemu a krome trablu se sleep modem vse slape jak ma…

    Diky za rady.
    iLech

    • avatar
      03. 08. 2012 (08:23)
      Trvalý odkaz

      1) ML by měl toto chování opravit
      2) ve většině případů skutečně není potřeba. Udělal bych klasický upgrade, čistou instalaci v případě problémů můžete udělat kdykoli poté, pokud by to bylo skutečně nutné…

  • avatar
    07. 08. 2012 (18:15)
    Trvalý odkaz

    Jak bylo zmíněno-mám exchange. Bohužel mi ve starém ani novém OS nefunguje sync kalendáře. Maily chodí, poznámky (v novém OS) a kontakty se synchronizují. Netuším co způsobilo potíže s kalendářem. Opakující se události typu svátek jsou synchronizované, ale normální kalendář ne. Nevíte, co by mohlo být špatně v nastavení, setkali jste se s podobnou chybou?

  • avatar
    07. 08. 2012 (21:13)
    Trvalý odkaz

    Proč se v článku nezobrazuje většina obrázků?? OSX 10.7.4 a Safari 6.0

      • avatar
        07. 08. 2012 (21:34)
        Trvalý odkaz

        U mne se nezobrazuje 15 obrázků. 10.8

      • avatar
        08. 08. 2012 (12:33)
        Trvalý odkaz

        Místo spousty obrázků je jen rámeček s otazníkem a po kliknutí na něj se zobrazí „The requested content cannot be loaded. Please try again later.“ :-( Zkouším to asi podesáté a nic…

          • avatar
            05. 12. 2012 (20:04)
            Trvalý odkaz

            Vláďo, chová se to stejně i na iPhone 4s s iOS 6.01 v Safari, stejně na MBP s 10.8.2 v Safari 6.0.2 i v aktuální verzi Chrome.

          • avatar
            05. 12. 2012 (20:10)
            Trvalý odkaz

            Tak oprava: na Chrome jsou obrázky vidět všechny :-)

  • avatar
    27. 11. 2012 (20:32)
    Trvalý odkaz

    Nanarazil jste někdo na řešení problému s pomalým Mailem. Jsem novým uživatel MBP, tešil jsem se, že odjedu z Outlooku, ale některé maily mi to prostě nezobrazí – jen se objeví Načítání.
    Případně doporučte nějakého emailového klienta.
    Díky

Komentáře nejsou povoleny.