iPhone 5 & iPad 2: budou mít výkon jako Sony PS3?

Když se podívám na titulek, skoro bych mohl psát pro Blesk :) Ale neodvracejte zrak, skutečně tomu tak bude, minimálně po grafické stránce. Pojďte se se mnou projít kusem historie a objevovat jednotlivé díly skládačky.

Píše se rok 2006 a počítačové scéně dominují grafické karty ATi 1800 XT a NVidia 7800 GTX. Tyto grafické karty měly na svou dobu velice vysoký výkon. Jen si zavzpomínejme na hru Far Cry, která předběhla svou dobu a na plné detaily byla provozuschopná až právě v letech 2005-06.

[HTML1]

Pro bližší představu, dnešní integrované GF 320m, které Apple implementuje do MacBook (Pro) 13″ a Mac mini má asi o 20-30% vyšší výkon než GF 7800 GTX z roku 2006. Je třeba si uvědomit, že na svou dobu to byla vlajková loď, neskutečně horká, s chladičem do druhého slotu v počítači a nesmírně hlučná. Dnes máme podobný výkon integrovaný v čipsetu.

Pojďme se dostat o kousek dál. PS3 pro svůj (grafický) pohon využívá grafický čip RSX vycházející právě z GF 7800 GTX. Můžeme si domyslet, že má také o 20-30% vyšší potenciál než zmiňovaná karta, podobně jako dnešní GF 320m. PS3 má jednu nesmírnou výhodu, obsahuje procesor Cell od IBM, který PS3 neskutečně usnadňuje život. Jedná se o 8mi procesorový systém, kdy 1 procesor je řídící a 7 výpočetních jednotek. Podle informací, na které jsem na internetu narazil by 1 procerom měl zpracovávat data, která se budou předávat grafické kartě a zůstává nám stále 6 procesorů. Složitou fyziku, jejíž výpočty se dnes přenášení na grafické karty mohou obstarávat volné procesory atd. Využijme tedy tohoto předpokladu a můžeme si domyslet, že v teoretické rovině má RSX asi o 50% větší zobrazovací možnosti než GF 7800 GTX. Pojďme se podívat na co, co PS3 dokáže zobrazit.

[HTML2]

O tom, že Nintendo brzy uvede na trh novou konzoli 3DS už asi víte. Informace o největším soupeři z dílen Sony – PSP 2 nejsou prakticky žádné. Více a více hlasů ze záhrobí se ozývá, že by snad PSP 2 mělo mít stejný (grafický) výkon jako PS3. Nesmysl? Nemyslím si. Co víc, poslední informace nasvědčují tomu, že se pravdu dozvíme již 27.ledna.

Podle tohoto článku bude PSP 2 s největší pravděpodobností využívat grafický procesor od společnosti PowerVR, model SGX543. Tento grafický čim se bude vyrábět v 5 variantách a každá by měla mít možnost přetaktování na 400Mhz.

  • SGX535 – 1 jádro – 200MHz – 28 mil. polygonů/s – fill-rate 0,5 mld. pixels/s (iP4 a iPad)
  • SGX543 – 1 jádro – 200MHz – 35 mil. polygonů/s – fill-rate 1 mld. pixels/s
  • SGX543M2 – 2 jádra – 200MHz
  • SGX543M4 – 4 jádra – 200MHz – 133 mil. polygonů/s – fill-rate 4 mld. pixels/s
  • SGX543M8 – 8 jader – 200MHz – 266 mil. polygonů/s – fill-rate 8 mld. pixels/s
  • SGX543M8 – 8 jader – 400MHz – 532 mil. polygonů/s – fill-rate 16 mld. pixels/s
  • SGX543M16 – 16 jader – 200MHz

Jen pro představu SGX543M4 má výpočetní sílu ekvivalentní GF 210 a SGX543M8 na 400Mhz jako GF 260. Předpoklad je, že Sony použije SGX543M4 na 400MHz a Cortex A9 dual-core procesor podobný Tegra 2.

Doufám, že všechny tyto informace postačí k tomu, abyste si uměli představit, co dokáže zobrazit připravovaný PSP 2 od Sony. Pomalu se dostáváme k tomu hlavnímu a to jsou naše iPhone a iPad. Jak se ukázalo při „pitvě“ nového firmware, některé (všechny) z nadcházejících zařízení budou používat právě grafický čip SGX543. Obávám se, že pouze základní verzi. Apple nepotřebuje (nechce) lepší 3D grafický výkon, Apple pouze potřebuje něco, co by zobrazilo Retina rozlišení u iPad 2. Dlouhou domu jsem odmítal jakékoliv spekulace o možnosti využití retina display u iPad. Z nynějšího rozlišení 1024 x 768 se rázem dostaneme na 2048 x 1536. Jen pro představu, iMac s 21,5″ má rozlišení 1920 x 1080.

Ze zkušenosti vývojáře mohu říci, že iPad má relativně vysoký grafický výkon. Velmi jednoduše řečeno, nemá problém počítat velké množství polygonů na scéně, má ale problém rychle vykreslovat velké objekty přes celou scénu. V naší hře Airport One mohou létat desítky, stovky modelů letadel, každé má kolem 400 polygonů a fps neklesne pod 45 snímků za sekundu. Stačí vykreslit jeden model krajiny přes celou obrazovku v objemu 3-4 tisíce polygonů a rázem jsme na hladině 25 snímků za sekundu. Ptám se tedy, opravdu potřebujeme retina display? Bojím se, že jako vývojáři při použití základní verze SGX543 nebudeme ani zdaleka schopni využít rozlišení iPad, protože jej prostě nedokáže zobrazit v 3D.

Vzhledem k tomu, že pitva nové verze iBooks dokázala pravděpodobnost výskytu retina u iPad 2 s pravděpodobností na 99.9%, musíme uvažovat (doufat) že Apple využije výkonnější verzi SGX543M2 nebo SGX543M4, aby byl iPad schopen nejen zobrazit, ale i počítat 3D. Pak se skutečně dostáváme do situace, kdy nový iPhone 5, iPod Touch 5 gen a iPad 2 budou mít grafický potenciál odpovídající PS3 a snad i PSP 2.

Co vy na to? Moc odvážné tvrzení? Nemyslím si… :)