Jak omezit velikost Time Machine zálohy (bez rozdělování disku)

Zřejmě tu situaci znáte: pořídíte si velký externí disk a chcete jej použít nejen pro Time Machine zálohy. Nechcete ale pro zálohy vyplýtvat celou jeho velikost, ale jen určitou část. Co teď? Rozdělit disk do dvou oddílů? Kdepak!

Naštěstí lze velikosti zálohy omezit přímo nastavením Time Machine. Když totiž tomuto systému řeknete, jaké množství úložného prostoru má k dispozici, bude se spořádaně chovat v rámci nastavených limitů.

Tento tip je ověřen jako funkční v prostředí Mac OS X 10.6.2.

Jak na to

  1. Otevřete aplikaci Terminal (Terminál),
  2. zadejte do ní následující příkaz a potvrďte jej stiskem klávesy Enter
    defaults write /Library/Preferences/com.apple.TimeMachine MaxSize 250000000
  3. toto zadání jistě chápete – tímto jednoduchým příkazem řeknete Time Machine, že má pro zálohy k dispozici jen 250 GB. Pokud chcete nastavit jinou hodnotu, prostě změňte patřičně číselnou hodnotu (například 500000000 je 500 GB a podobně).
  4. Hotovo!

Poděkování za tento tip patří čtenáři SuperApple.cz Janu Mlečkovi, který na něj upozornil v diskusi pod článkem Poznáváme Mac OS X: když Time Machine zaplní disk.

38 komentářů: „Jak omezit velikost Time Machine zálohy (bez rozdělování disku)

  • Pingback: Jablickari.cz

  • avatar
    18. 12. 2009 (13:12)
    Trvalý odkaz

    To je dobrý! To jsem potřeboval!

  • avatar
    18. 12. 2009 (14:12)
    Trvalý odkaz

    To je dobrý! To jsem potřeboval!

  • avatar
    18. 12. 2009 (22:52)
    Trvalý odkaz

    Dík za tip. Pořád mně ale nepřestává překvapovat, kolik věcí, co bych považoval za základní, se dá nastavit jenom v terminálu.

  • avatar
    18. 12. 2009 (23:52)
    Trvalý odkaz

    Dík za tip. Pořád mně ale nepřestává překvapovat, kolik věcí, co bych považoval za základní, se dá nastavit jenom v terminálu.

  • avatar
    19. 12. 2009 (13:41)
    Trvalý odkaz

    Díky (oběma) za výborný tip!
    @Krtek: taky bych přivítal políčko přímo v Time Machine, ale zjevně v Cupertinu upřednostnili absolutní blbovzdornost.

  • avatar
    19. 12. 2009 (14:41)
    Trvalý odkaz

    Díky (oběma) za výborný tip!
    @Krtek: taky bych přivítal políčko přímo v Time Machine, ale zjevně v Cupertinu upřednostnili absolutní blbovzdornost.

  • avatar
    19. 12. 2009 (23:00)
    Trvalý odkaz

    Zdravím,
    zajímal jsem se o možnost omezit velikost zálohy už dříve a dle mnohých uživatelů uvedený postup nefunguje a u Leoparda (u Snow Leoparda nevím) často způsoboval nefunkčnost zálohování jako celku. Někteří tvrdí, že za „MaxSize“ je potřeba dát ještě “ -integer“, jiným nefunguje ani tohle. Dá se to najít na Googlu. Pokud by se Time Machine začal po zadání příkazu chovat divně, funkčnost obnovíte následovně :

    Příkaz pro obnovení výchozího stavu je: „defaults delete /Library/Preferences/com.apple.TimeMachine MaxSize“ . Stačí jej (bez uvozovek, samozřejmě) zadat do terminálu a stisknout Enter

    Hezké svátky

  • avatar
    20. 12. 2009 (00:00)
    Trvalý odkaz

    Zdravím,
    zajímal jsem se o možnost omezit velikost zálohy už dříve a dle mnohých uživatelů uvedený postup nefunguje a u Leoparda (u Snow Leoparda nevím) často způsoboval nefunkčnost zálohování jako celku. Někteří tvrdí, že za „MaxSize“ je potřeba dát ještě “ -integer“, jiným nefunguje ani tohle. Dá se to najít na Googlu. Pokud by se Time Machine začal po zadání příkazu chovat divně, funkčnost obnovíte následovně :

    Příkaz pro obnovení výchozího stavu je: „defaults delete /Library/Preferences/com.apple.TimeMachine MaxSize“ . Stačí jej (bez uvozovek, samozřejmě) zadat do terminálu a stisknout Enter

    Hezké svátky

  • avatar
    20. 12. 2009 (05:46)
    Trvalý odkaz

    Super dakujem akurat riesim tento problem s TM… :)

  • avatar
    20. 12. 2009 (06:46)
    Trvalý odkaz

    Super dakujem akurat riesim tento problem s TM… :)

  • avatar
    19. 01. 2010 (10:28)
    Trvalý odkaz

    Proísm o radu,koupila jsem externí disk A-DATA NH92 právě hlavně kvůli záloze Time Machine. Záloha proběhla OK jen to požadovalo formátování.
    Ráda bych ale ED používala i pro běžný přenos dat.Teď ale pokud ED připojím na PC WIN XP (2002) disk je „neviditelný“. Přitom v seznamu zařízení je, jde i odebrat ale nejde otevřít jelikož není vidět vedle místního disku.Před zálohou na win pracoval OK. Díky

  • avatar
    19. 01. 2010 (11:28)
    Trvalý odkaz

    Proísm o radu,koupila jsem externí disk A-DATA NH92 právě hlavně kvůli záloze Time Machine. Záloha proběhla OK jen to požadovalo formátování.
    Ráda bych ale ED používala i pro běžný přenos dat.Teď ale pokud ED připojím na PC WIN XP (2002) disk je „neviditelný“. Přitom v seznamu zařízení je, jde i odebrat ale nejde otevřít jelikož není vidět vedle místního disku.Před zálohou na win pracoval OK. Díky

  • avatar
    19. 01. 2010 (18:38)
    Trvalý odkaz

    To Katka: mac OS X a Win XP pouzivaju nativne ine sposoby formatovania. Journaled vs. FAT. OS X vo vseobecnosti nema problem citat a pisat do FAT, bohuzial s niekolkymi vynimkami, a to napr Time Machine. Windows maca vobec nepozna. Takze patova situacia. :-(

  • avatar
    19. 01. 2010 (19:38)
    Trvalý odkaz

    To Katka: mac OS X a Win XP pouzivaju nativne ine sposoby formatovania. Journaled vs. FAT. OS X vo vseobecnosti nema problem citat a pisat do FAT, bohuzial s niekolkymi vynimkami, a to napr Time Machine. Windows maca vobec nepozna. Takze patova situacia. :-(

  • avatar
    19. 01. 2010 (20:39)
    Trvalý odkaz

    Katka: To co napsal Miro. Time Machine je závislý na Odkazech (přesněji na Hard Links) v souborovém systému, které FAT nepodporuje. Proto potřebuje Time Machine zformátovat disk na svůj souborový systém. Jediná možnost pro tebe je použít na Windows např MacDrive, který umožňuje přístup na HFS formátované disky. To nicméně neni aplikace zdarma a určitě nepomůže např. u známých apod.

  • avatar
    19. 01. 2010 (21:39)
    Trvalý odkaz

    Katka: To co napsal Miro. Time Machine je závislý na Odkazech (přesněji na Hard Links) v souborovém systému, které FAT nepodporuje. Proto potřebuje Time Machine zformátovat disk na svůj souborový systém. Jediná možnost pro tebe je použít na Windows např MacDrive, který umožňuje přístup na HFS formátované disky. To nicméně neni aplikace zdarma a určitě nepomůže např. u známých apod.

  • avatar
    23. 02. 2010 (13:38)
    Trvalý odkaz

    Zdravím, jak zjistím, že je to opravdu nestavené? Terminál mi nedává žádnou zpětnou vazbu, že by bylo provedeno.

    Děkuji

    • avatar
      23. 04. 2016 (20:31)
      Trvalý odkaz

      Mně to na Capitanovi nefunguje, píše to tohle: 2016-04-23 21:29:43.842 defaults[50455:12130055] Could not write domain /Library/Preferences/com.apple.TimeMachine; exiting

      Existuje nějaké nové řešení?

  • avatar
    23. 02. 2010 (14:38)
    Trvalý odkaz

    Zdravím, jak zjistím, že je to opravdu nestavené? Terminál mi nedává žádnou zpětnou vazbu, že by bylo provedeno.

    Děkuji

  • avatar
    28. 09. 2011 (21:47)
    Trvalý odkaz

    …nedari se mi nastavit na MacOS 10.7 Lion, v CZ jsou jine nazvy adresaru, s tim jsem si poradil ale chybi konfiguracni soubor, resp. poradte jak upravit prikaz v tomto systemu, dekuji.

    • avatar
      12. 10. 2011 (12:21)
      Trvalý odkaz

      To by mě taky zajímalo, zrovna jsem to chtěl řešit a v com.apple.TimeMachine.plist snad není ani co nastavovat.

      • avatar
        30. 08. 2012 (13:57)
        Trvalý odkaz

        Práve riešim túto vec, jek rozdeliť alebo zadať max. na Mac OS X Lione. nevie niekto nejaký funkčný typ?

        • avatar
          30. 08. 2012 (18:52)
          Trvalý odkaz

          Ano, tento postup není v 10.7 a v 10.8 možný, Apple zde Time Machine poněkud přepracoval. Nicméně nejlepší volbou je rozdělit disk na datový oddíl a oddíl pro Time Machine – o něm neuvažujete proč?

          • avatar
            30. 08. 2012 (19:06)
            Trvalý odkaz

            A cez čo to mám rozdeliť? Totiž Disk Utility Time Capsulu ako HDD nevidí, takže ho neviem ani rozdeliť.

          • avatar
            30. 08. 2012 (19:12)
            Trvalý odkaz

            Aha, vy máte Time Capsuli? To mění situaci, tam nic nerozdělíte – předpokládal jsem, že jde o externí disk. Time Capsuli je třeba nechat pro zálohy celou…

  • avatar
    30. 08. 2012 (19:24)
    Trvalý odkaz

    A nie je žiadne iné riešenie jak to rozdeliť?

    • avatar
      30. 08. 2012 (19:31)
      Trvalý odkaz

      Nic, co by šlo považovat za spolehlivé – což ostatně nelze ani celou Time Capsuli :(
      Lze experimentovat s diskovými obrazy, taková záloha však není použitelné při obnově v případě reinstalace systému. Prostě Time Capsule je primárně určena pro plné použití s Time Machine, ostatní použití (ukládání dat, apod) je takový okrajový bonus…

      • avatar
        30. 08. 2012 (19:38)
        Trvalý odkaz

        Tak to je poriadne blbý… myslel som si že by som časť používal na zálohu cez Time Maschine a nejakú časť na súkromné data.

        • avatar
          30. 08. 2012 (19:48)
          Trvalý odkaz

          Na toto použití není bohužel Time Machine určena, v tomto použití by lépe posloužil klasický NAS jiného výrobce, který dovoluje nastavit přesnou velikosti pro Time Machine zálohy a zbytek je dostupný pro data.
          Můžete ale na zbývající části udělat diskový obraz, který pak po připojení budete použít pro vlastní data. Bude to trochu krkolomné a pomalé, nicméně použitelné…

          • avatar
            30. 08. 2012 (20:17)
            Trvalý odkaz

            U Snow leopard-a to šlo rozdeliť ak sa nemýlim a to s príkazom jak sa píše nahore defaults write /Library/Preferences/com.apple.TimeMachine MaxSize xxxGb
            Ešte je potom možnosť sa vrátiť na SL. ale to sa mi veľmo nechce:-(
            Nejak to budem musieť vymislieť. A ešte by ma zaujímalo na HDD som si cez Finder uložil nejaké filmy a data. Budem sa vedieť na to dostať i vzdialene keď budem mať prístup na internet?

          • avatar
            30. 08. 2012 (20:31)
            Trvalý odkaz

            Ano, ale byla to vlastnost Time Machine, nikoli Time Capsule, nicméně od 10.7 ji Apple odstranil. Vzdálený přístup je možný přes iCloud a službu Back To My Mac…

  • avatar
    30. 08. 2012 (20:55)
    Trvalý odkaz

    Tak to ma Time Capsule sklamalo že to nejde rozdeliť. Asi sa obzriem po nejakej NAS-ke

      • avatar
        04. 09. 2012 (05:42)
        Trvalý odkaz

        To je sice možné, ale byl bych u toho opatrný. Už jednou v minulosti se stalo, že Time Capsule po upgradu wirmware vyhodnotila disk s více oddíly jako poruchu a poslušně jej zformátovala zpět na jeden oddíl, data nedata…

        Zkrtáka pokud se obchází mantinely nastavené Applem, je třeba být opatrný – v tomto případě mít data ještě na jiném místě….

  • avatar
    24. 01. 2017 (07:10)
    Trvalý odkaz

    Nefungue mi to, píše to „Could not write domain/Library/Preferences/com.apple.TimeMachine; exiting a když jsem zadal příkaz na plnou velikost co píše kolega níže, tak mi to píše Domain (/Library/Preferences/com.apple.TimeMachine) not found. Default had not been changed.

Komentáře nejsou povoleny.