Jak naučit Magic Mouse víceprstá gesta, prostřední tlačítko i Expose

Apple Magic Mouse je podle mých dosavadních zkušeností neobyčejně povedená myš, jejíž výchozí možnosti nastavení nejsou valné. Naštěstí však lze použít i funkce a gesta, ke kterým nám Apple prozatím odepřel přístup.

Magic Mouse, ve výchozím nastavení podporuje pouze horizontální gesta dvěma prsty, nedají se nastavit dvouprstá gesta vertikální, tak i žádná gesta tříprstá. Stejně tak nemůžete použít kliknutí třemi prsty jako náhradu kliknutí prostředním tlačítkem (kolečkem/kuličkou) běžné myši, přestože Magic Mouse takový stisk rozpozná a počítači předá. Pojďme si tedy tyto funkce povolit.

Tento tip je ověřen jako funkční v prostředí Mac OS X 10.6.

Jak na to

  1. Otevřete webovou stránku aplikace BetterTouchTool, stáhněte a nainstalujte aktuální verzi. Tato aplikace, přestože je primárně určená pro notebooky s multidotykovým touchpadem si poradí také s dotykovou plochou Magic Mouse,
    (01) SecondBar & BetterTouchTool Blog
  2. začněte nejdříve na záložce Advanced (Rozšířené), kde zaškrtněte podporu tří a čtyřprstých gest (Activate three and four finger tap recognition), praktické je také zobrazení ikony aplikace v horní liště (Show Icon in Tray). Pokud vám nevyhovuje rychlost myši, můžete ji nastavit tažením za posuvník Set MouseSpeed (Nastavit rychlost myši),
    (02) Advanced
  3. a nyní přichází ke slovu ta pravá magie: kliknutím na tlačítko plus v pravém spodním rohu záložky General (Obecné) přidáte do seznamu novou položku, u které v sekci Gesture (Gesto) vyberete gesto, které chcete nastavit a v sekci Key Command (Klávesový příkaz) mu nastavte odpovídající funkci. Nebojte se, gesta určená pro Magic Mouse jsou v seznamu oddělena a snadno je tak poznáte. Kliknutí prostředním tlačítkem myši najdete pod položkou Three finger click (Tříprsté kliknutí), kterému pak přiřadíte příkaz Middleclick (Prostředí kliknutí).
    Osobně se mi osvědčilo vůbec nepoužívat gesta dvěma prsty a vše (Expose/Desktop v mém případě) mít nastaveno až na tříprstá gesta. Proč? U dvou prstů jsem omylem čas od času provedl gesto, aniž bych to měl v úmyslu (stačilo na myši špatně posunout rukou), při nastavení výhradní tříprstých gest se tyto „přehmaty“ zcela vytratily. Máte-li zájem o stejné nastavení, stačí zkopírovat nastavení z následujícího obrázku.
    (03) General-1
  4. Hotovo!

70 komentářů: „Jak naučit Magic Mouse víceprstá gesta, prostřední tlačítko i Expose

  • avatar
    19. 11. 2009 (00:38)
    Trvalý odkaz

    Bomba, k mému prozatímnímu uspokojení bohatě stačí přiřadit Exposé jako three finger click. Díky, Vláďo.

  • avatar
    19. 11. 2009 (00:38)
    Trvalý odkaz

    Velke vdaka za tento clanok.. toto bola jedna z veci preco som vahal nad magic mouse…
    Myslim ze pojde eset do predu a vyvojari vymyslia nejake nove aplikaciena jej vyuzitie :)
    vdaka !
    pre taketo clanky upresnostnujem superapple pred macblogom

  • avatar
    19. 11. 2009 (01:38)
    Trvalý odkaz

    Bomba, k mému prozatímnímu uspokojení bohatě stačí přiřadit Exposé jako three finger click. Díky, Vláďo.

  • avatar
    19. 11. 2009 (01:38)
    Trvalý odkaz

    Velke vdaka za tento clanok.. toto bola jedna z veci preco som vahal nad magic mouse…
    Myslim ze pojde eset do predu a vyvojari vymyslia nejake nove aplikaciena jej vyuzitie :)
    vdaka !
    pre taketo clanky upresnostnujem superapple pred macblogom

  • avatar
    19. 11. 2009 (06:14)
    Trvalý odkaz

    Dakujem za informaciu, rozmyslal som nad kupou Magic mouse a toto bola posledna vec, ktora mi u nej chybala.

  • avatar
    19. 11. 2009 (07:14)
    Trvalý odkaz

    Dakujem za informaciu, rozmyslal som nad kupou Magic mouse a toto bola posledna vec, ktora mi u nej chybala.

  • avatar
    19. 11. 2009 (06:37)
    Trvalý odkaz

    Super! Tak teď už o ní začnu vážně uvažovat… :-)

  • avatar
    19. 11. 2009 (07:37)
    Trvalý odkaz

    Super! Tak teď už o ní začnu vážně uvažovat… :-)

  • avatar
    19. 11. 2009 (07:36)
    Trvalý odkaz

    Dotaz mírně mimo: je na světě podobná aplikace umožňující víceprstá gesta pro MBP late 2006 – early 2007? Děkuji za odpověď

  • avatar
    19. 11. 2009 (08:36)
    Trvalý odkaz

    Dotaz mírně mimo: je na světě podobná aplikace umožňující víceprstá gesta pro MBP late 2006 – early 2007? Děkuji za odpověď

  • avatar
    19. 11. 2009 (08:51)
    Trvalý odkaz

    To Petr_W: ja mam ten dojem, ze vsechny MacBooky, ktery jsi zminil tuhle moznost umet nebudou, protoze to proste nepodporuje touch pad. Vylepseni gest jde od tech MacBooku, ktery uz podporovali viceprsta gesta (myslim aspon 3 prsty) mam dojem ze to byly prvni unibody stroje a prvni MBA.

    Kazdopadne tento trik „jak vylepsit Magic Mouse“ stoji opravdu za to:)

  • avatar
    19. 11. 2009 (09:51)
    Trvalý odkaz

    To Petr_W: ja mam ten dojem, ze vsechny MacBooky, ktery jsi zminil tuhle moznost umet nebudou, protoze to proste nepodporuje touch pad. Vylepseni gest jde od tech MacBooku, ktery uz podporovali viceprsta gesta (myslim aspon 3 prsty) mam dojem ze to byly prvni unibody stroje a prvni MBA.

    Kazdopadne tento trik „jak vylepsit Magic Mouse“ stoji opravdu za to:)

  • avatar
    19. 11. 2009 (11:12)
    Trvalý odkaz

    Super tip, děkuju..Mám už týden Magic Mouse dovezenou z Británie a je parádní..:-) Jenom asi zruším ten three finger swipe down (magic) na Exposé, protože jsem asi nešikovnej a často mi to myš bere jako scroll down,ale to je asi jen o zvyku..Super, díky!

  • avatar
    19. 11. 2009 (12:12)
    Trvalý odkaz

    Super tip, děkuju..Mám už týden Magic Mouse dovezenou z Británie a je parádní..:-) Jenom asi zruším ten three finger swipe down (magic) na Exposé, protože jsem asi nešikovnej a často mi to myš bere jako scroll down,ale to je asi jen o zvyku..Super, díky!

  • avatar
    19. 11. 2009 (14:25)
    Trvalý odkaz

    Bomba! a uz viem co chcem na Vianoce od Jeziska… :-) Doteraz som nad Magic Mouse vahal.

  • avatar
    19. 11. 2009 (15:25)
    Trvalý odkaz

    Bomba! a uz viem co chcem na Vianoce od Jeziska… :-) Doteraz som nad Magic Mouse vahal.

  • avatar
    19. 11. 2009 (15:49)
    Trvalý odkaz

    nemate nekdo problem ze se mys sama nepoji a musite pokazde mys pripojit rucne? pripadne reseni

    • avatar
      19. 11. 2009 (16:38)
      Trvalý odkaz

      Quentin: ne, ještě jsem se s tim nesetkal. Kdy se sama nepřipojí? Za chodu?

  • avatar
    19. 11. 2009 (14:49)
    Trvalý odkaz

    nemate nekdo problem ze se mys sama nepoji a musite pokazde mys pripojit rucne? pripadne reseni

  • avatar
    19. 11. 2009 (16:30)
    Trvalý odkaz

    Ahoj, asi je to OT, nebo možná návrh na další článek. Našel jsem utilitku, která dokáže zapnout setrvačnost při scroolování jako je třeba na iPhone, nebo u Magic mouse. A dokonce to jde i u Mighty Mouse. Je to docela fajn. Velké lákadlo magic mouse je ta tam… Nevím zda můžu umístit link, raději ne, ale název je smart scroll. Stačí zagooglit.

  • avatar
    19. 11. 2009 (17:30)
    Trvalý odkaz

    Ahoj, asi je to OT, nebo možná návrh na další článek. Našel jsem utilitku, která dokáže zapnout setrvačnost při scroolování jako je třeba na iPhone, nebo u Magic mouse. A dokonce to jde i u Mighty Mouse. Je to docela fajn. Velké lákadlo magic mouse je ta tam… Nevím zda můžu umístit link, raději ne, ale název je smart scroll. Stačí zagooglit.

    • avatar
      19. 11. 2009 (17:53)
      Trvalý odkaz

      Roman: díky za tip, a linky je možné umísťovat – přinejhorším ho smažu :)

  • avatar
    19. 11. 2009 (16:33)
    Trvalý odkaz

    @Quentin: včera jsem ji poprvé po týdnu vypnul kvůli otření hadříkem a po zapnutí se sama nepřipojila, musel jsem ji připojit manuálně přes modrozubou nabídku v Menu Bar (Mac OS X 10.6.2).

    • avatar
      19. 11. 2009 (16:52)
      Trvalý odkaz

      Pavel Kout: Teď jsem to zkoušel několikrát a v pohodě. Máš v nastavení zaškrtnuto zjistitelnost počítače (Discoverable)? Pokud ne, nemá se zařízení k čemu připojit, protože počítač nenajde…

  • avatar
    19. 11. 2009 (17:33)
    Trvalý odkaz

    @Quentin: včera jsem ji poprvé po týdnu vypnul kvůli otření hadříkem a po zapnutí se sama nepřipojila, musel jsem ji připojit manuálně přes modrozubou nabídku v Menu Bar (Mac OS X 10.6.2).

    • avatar
      19. 11. 2009 (17:52)
      Trvalý odkaz

      Pavel Kout: Teď jsem to zkoušel několikrát a v pohodě. Máš v nastavení zaškrtnuto zjistitelnost počítače (Discoverable)? Pokud ne, nemá se zařízení k čemu připojit, protože počítač nenajde…

  • avatar
    19. 11. 2009 (16:39)
    Trvalý odkaz

    kurnik nejde mi to a neviem prečo a mam to spravené presne tak ako ty v článku mám macbuk pro17

  • avatar
    19. 11. 2009 (17:39)
    Trvalý odkaz

    kurnik nejde mi to a neviem prečo a mam to spravené presne tak ako ty v článku mám macbuk pro17

  • avatar
    19. 11. 2009 (16:44)
    Trvalý odkaz

    pardon dal som to aplikacii a už to beží dík moc je to super

  • avatar
    19. 11. 2009 (17:44)
    Trvalý odkaz

    pardon dal som to aplikacii a už to beží dík moc je to super

  • avatar
    19. 11. 2009 (18:32)
    Trvalý odkaz

    Vláďo, mám — předtím jsem používal Mighty Mouse Wireless a na nastavení jsem nic neměnil.

  • avatar
    19. 11. 2009 (19:32)
    Trvalý odkaz

    Vláďo, mám — předtím jsem používal Mighty Mouse Wireless a na nastavení jsem nic neměnil.

  • avatar
    19. 11. 2009 (19:48)
    Trvalý odkaz

    Tiez OUT ale aky ma tato myska dosah? zmieria mi niekto kolko to moze byt metrov?

    • avatar
      19. 11. 2009 (19:49)
      Trvalý odkaz

      rass: není co měřit – je to Bluetooth a tak je vzdálenost daná standardem a tato myš pochopitelně nevybočuje. Takže těch 10 metrů je max, do 8 je to bez problémů…

  • avatar
    19. 11. 2009 (20:48)
    Trvalý odkaz

    Tiez OUT ale aky ma tato myska dosah? zmieria mi niekto kolko to moze byt metrov?

    • avatar
      19. 11. 2009 (20:49)
      Trvalý odkaz

      rass: není co měřit – je to Bluetooth a tak je vzdálenost daná standardem a tato myš pochopitelně nevybočuje. Takže těch 10 metrů je max, do 8 je to bez problémů…

  • avatar
    19. 11. 2009 (23:08)
    Trvalý odkaz

    trochu off topic ale neviem si s tym pomoct. mam ten novy macbook pro 13 palcovy a ked vo firefoxe na touchpade dam gesto tromi prstami dole alebo hore tak to posunie na koniec alebo zaciatok stranky. Ziaden iny program to nerobi a netusim ako sa to nastavilo. Da sa nieco take robit aj v safari pripadne vo finderi alebo v nejakom inom programe? Ak ano, tak kde to nastavim?

  • avatar
    20. 11. 2009 (00:08)
    Trvalý odkaz

    trochu off topic ale neviem si s tym pomoct. mam ten novy macbook pro 13 palcovy a ked vo firefoxe na touchpade dam gesto tromi prstami dole alebo hore tak to posunie na koniec alebo zaciatok stranky. Ziaden iny program to nerobi a netusim ako sa to nastavilo. Da sa nieco take robit aj v safari pripadne vo finderi alebo v nejakom inom programe? Ak ano, tak kde to nastavim?

  • avatar
    20. 11. 2009 (08:53)
    Trvalý odkaz

    tak to ze se mys sama nepripoji se mi taky dneska stalo… uz jsem ji chtel reklamovat :D musel jsem zapnout starou Mighty abych vubec pripojil Magic Mouse.. divne dneska se mi to stalo poprve

  • avatar
    20. 11. 2009 (09:53)
    Trvalý odkaz

    tak to ze se mys sama nepripoji se mi taky dneska stalo… uz jsem ji chtel reklamovat :D musel jsem zapnout starou Mighty abych vubec pripojil Magic Mouse.. divne dneska se mi to stalo poprve

  • avatar
    20. 11. 2009 (10:45)
    Trvalý odkaz

    Super, díky za článek .. ale i bez těchto gest lítá myš po stole jak splašená .. :) .. zatím mohu jen schválit ..

  • avatar
    20. 11. 2009 (11:45)
    Trvalý odkaz

    Super, díky za článek .. ale i bez těchto gest lítá myš po stole jak splašená .. :) .. zatím mohu jen schválit ..

  • avatar
    20. 11. 2009 (12:51)
    Trvalý odkaz

    vlada: no normalne jsem mel vypnuty MAC zapnul jsem ho a hned zapnul i mysku a myska proste nesla.. zkousel jsem vypnout a zapnout MAC znovu a nic…

    nevim kde mam log najit… bohuzel tohle jsem nikdy zatim nepotreboval tudiz jsem to nevyhledaval :)

    • avatar
      20. 11. 2009 (13:00)
      Trvalý odkaz

      Dj Lucas: tak to mě nepřekvapuje, že se takhle zachovala. Když už myš manuálně vypínáš, musí být opětovně zapnutá až po kompletním nastartování počítače. Pokud se totiž myši nepodaří připojit k počítači v určeném čase, zruší spárování a čeká na nové. Dělají to v podstatě všechny nové Bluetooth myši, je to něco s novým standardem pro Bluetooth HID zařízení. Ideální je samozřejmě myš nevypínat – sama se přepíná do šetřícího módu a hlídá si připojený počítač.
      Log najdeš v aplikaci Console….

  • avatar
    20. 11. 2009 (13:51)
    Trvalý odkaz

    vlada: no normalne jsem mel vypnuty MAC zapnul jsem ho a hned zapnul i mysku a myska proste nesla.. zkousel jsem vypnout a zapnout MAC znovu a nic…

    nevim kde mam log najit… bohuzel tohle jsem nikdy zatim nepotreboval tudiz jsem to nevyhledaval :)

    • avatar
      20. 11. 2009 (14:00)
      Trvalý odkaz

      Dj Lucas: tak to mě nepřekvapuje, že se takhle zachovala. Když už myš manuálně vypínáš, musí být opětovně zapnutá až po kompletním nastartování počítače. Pokud se totiž myši nepodaří připojit k počítači v určeném čase, zruší spárování a čeká na nové. Dělají to v podstatě všechny nové Bluetooth myši, je to něco s novým standardem pro Bluetooth HID zařízení. Ideální je samozřejmě myš nevypínat – sama se přepíná do šetřícího módu a hlídá si připojený počítač.
      Log najdeš v aplikaci Console….

  • avatar
    20. 11. 2009 (16:43)
    Trvalý odkaz

    vlada: no jo ale takhle jsem to delal i u Mighty Mouse a nikde se mi to za rok pouzivani nestalo :)

    • avatar
      20. 11. 2009 (19:14)
      Trvalý odkaz

      Dj Lucas: to ano, ale je to jak píšu – Mighty Mouse je myš staré generace dělaná ještě podle staré Bluetooth specifikace, novinka používá jinou – musí, jinak by jí FCC nedal povolení do prodeje. Stejně se chovají také nejnovější BT Logitechy, to je hol vlastnost…

  • avatar
    20. 11. 2009 (17:43)
    Trvalý odkaz

    vlada: no jo ale takhle jsem to delal i u Mighty Mouse a nikde se mi to za rok pouzivani nestalo :)

    • avatar
      20. 11. 2009 (20:14)
      Trvalý odkaz

      Dj Lucas: to ano, ale je to jak píšu – Mighty Mouse je myš staré generace dělaná ještě podle staré Bluetooth specifikace, novinka používá jinou – musí, jinak by jí FCC nedal povolení do prodeje. Stejně se chovají také nejnovější BT Logitechy, to je hol vlastnost…

  • avatar
    21. 11. 2009 (04:09)
    Trvalý odkaz

    vlada: no jo tak ji asi budu muset zapinat pozdeji az nabehne alespon obraz plochy :)

  • avatar
    21. 11. 2009 (05:09)
    Trvalý odkaz

    vlada: no jo tak ji asi budu muset zapinat pozdeji az nabehne alespon obraz plochy :)

  • avatar
    21. 11. 2009 (14:05)
    Trvalý odkaz

    …co takhle zkusit sledovat http://osx.iusethis.com (například v rss) – web, který informuje o nových aplikacích, nemusíte čekat až se na superapple.cz objeví článek :)

    • avatar
      21. 11. 2009 (19:37)
      Trvalý odkaz

      nikdo: tak to je teda rada za všechny peníze :) Když to vezmu v bodech, tak: 1) tady byl tento článek o BetterTouchTool 19. listopadu, zatímco na tebou odkazovaném webu až 21. listopadu, 2) zatímco tady je většinou podrobný návod (nebo alespoň osobní zhodnocení), na odkazovaném webu jen překliknutý popis ze stránky výrobce bez špetky osobní zkušenosti a 3) tady je to česky (ano, ne každý vládne angličtinou).
      Takže když to shrnu: klidně si odebírejte podobný web v RSS, nebo odebírejte SuperApple.cz a dostanete informace rychleji (velmi často) a včetně informací s přidanou hodnotou a česky. Volba je jen na vás :)

  • avatar
    21. 11. 2009 (15:05)
    Trvalý odkaz

    …co takhle zkusit sledovat http://osx.iusethis.com (například v rss) – web, který informuje o nových aplikacích, nemusíte čekat až se na superapple.cz objeví článek :)

    • avatar
      21. 11. 2009 (20:37)
      Trvalý odkaz

      nikdo: tak to je teda rada za všechny peníze :) Když to vezmu v bodech, tak: 1) tady byl tento článek o BetterTouchTool 19. listopadu, zatímco na tebou odkazovaném webu až 21. listopadu, 2) zatímco tady je většinou podrobný návod (nebo alespoň osobní zhodnocení), na odkazovaném webu jen překliknutý popis ze stránky výrobce bez špetky osobní zkušenosti a 3) tady je to česky (ano, ne každý vládne angličtinou).
      Takže když to shrnu: klidně si odebírejte podobný web v RSS, nebo odebírejte SuperApple.cz a dostanete informace rychleji (velmi často) a včetně informací s přidanou hodnotou a česky. Volba je jen na vás :)

  • avatar
    22. 11. 2009 (09:31)
    Trvalý odkaz

    Ahoj, jen pro upřesnění: já všechny peníze nežádám :) :) …měl to být jen odkaz na jeden ze zdrojů informací o nových programech popř. jejich aktualizací.

    ad 1) nemáš pravdu, v mé RSS byla tato aplikace již 11. listopadu viz http://dl.dropbox.com/u/84589/better.jpg (jinak bych se neozval tady do diskuze)

    ad 2) to Ti neberu, že tady máš návod. věřím, že ne každý si to chce naistalovat, ale raději počká na „Tvůj pokus“ (to se týká i dalších aplikací). iusethis.com je komunitní web (kterým já osobně jsem nepříšel na chuť, ale budiž…), kde se taky můžeš dočíst o osobních zkušenostech uživatelů v komentářích.

    ad 3) ano ne každý, ani já ne, ale jednoduchému textu a ukázkovým videím, které doprovázejí většinou stránku výrobce (nadšence v tomto případě) programu snad ano

    Zajímal by mě Tvůj zdroj, kde se dovídáš o nových programech, předpokládám, že jsou to nějaké zahraniční Apple weby?

    Díky za reakci a „nikým“ nerušenou hezkou neděli :)

    • avatar
      22. 11. 2009 (09:42)
      Trvalý odkaz

      nikdo: ne, ze zahraničních webů toho sleduji opravdu velmi málo a žádný z „apps“ webů mezi nimi není. Můj zdroj programů je prostě Google – zkrátka na určitý den si vymyslím určité téma, pro které via Google najdu několik vhodných kandidátů, ty vyzkouším a na ten nejvíce vyhovující pak připravím návod. Dávám přednost vlastní tvorbě od začátku do konce a přidané hodnotě před opisováním cizích zdrojů…

  • avatar
    22. 11. 2009 (10:31)
    Trvalý odkaz

    Ahoj, jen pro upřesnění: já všechny peníze nežádám :) :) …měl to být jen odkaz na jeden ze zdrojů informací o nových programech popř. jejich aktualizací.

    ad 1) nemáš pravdu, v mé RSS byla tato aplikace již 11. listopadu viz http://dl.dropbox.com/u/84589/better.jpg (jinak bych se neozval tady do diskuze)

    ad 2) to Ti neberu, že tady máš návod. věřím, že ne každý si to chce naistalovat, ale raději počká na „Tvůj pokus“ (to se týká i dalších aplikací). iusethis.com je komunitní web (kterým já osobně jsem nepříšel na chuť, ale budiž…), kde se taky můžeš dočíst o osobních zkušenostech uživatelů v komentářích.

    ad 3) ano ne každý, ani já ne, ale jednoduchému textu a ukázkovým videím, které doprovázejí většinou stránku výrobce (nadšence v tomto případě) programu snad ano

    Zajímal by mě Tvůj zdroj, kde se dovídáš o nových programech, předpokládám, že jsou to nějaké zahraniční Apple weby?

    Díky za reakci a „nikým“ nerušenou hezkou neděli :)

    • avatar
      22. 11. 2009 (10:42)
      Trvalý odkaz

      nikdo: ne, ze zahraničních webů toho sleduji opravdu velmi málo a žádný z „apps“ webů mezi nimi není. Můj zdroj programů je prostě Google – zkrátka na určitý den si vymyslím určité téma, pro které via Google najdu několik vhodných kandidátů, ty vyzkouším a na ten nejvíce vyhovující pak připravím návod. Dávám přednost vlastní tvorbě od začátku do konce a přidané hodnotě před opisováním cizích zdrojů…

  • Pingback: SuperApple.cz » MouseWizard: konfigurace Magic Mouse s elegancí

  • avatar
    29. 11. 2009 (06:35)
    Trvalý odkaz

    Díky Romanovi. Ten smart scroll mně nadchnul. Jezdí to úplně super.

  • avatar
    29. 11. 2009 (07:35)
    Trvalý odkaz

    Díky Romanovi. Ten smart scroll mně nadchnul. Jezdí to úplně super.

  • avatar
    11. 03. 2010 (22:19)
    Trvalý odkaz

    díky moc za tento skvělý článek! současná verze better touch tool nabízí ještě snazší mapování….dokonce i pro 4 prsty:-)) takže všem….onjoy your magic mouse and have a lot of fun…hihi:-)

Komentáře nejsou povoleny.