Jak plně ovládat Mac OS X klávesnicí

Pokud jste někdy byli nuceni používat Maca bez připojené myši (třeba proto, že jste v ní zapomněli vyměnit baterie), jistě jste si všimnuli, jak obtížné to bylo. Zatímco jiné systémy lze pomocí klávesnice ovládat slušně, ve výchozím nastavení Mac OS X to příliš nejde. A přitom je náprava velmi jednoduchá.

Jde o to, že správně by mělo být možné přepínat prostřednictvím klávesy Tabulátor mezi všemi prvky aktivního okna, což ve výchozím nastavení nefunguje. Je třeba tuto funkcionalitu nejdříve zapnout.

Tento tip je ověřen jako funkční v prostředí Mac OS X 10.6.

Jak na to

  1. Otevřete System Preferences (Předvolby systému) a klikněte na položku Keyboard (Klávesnice),
    (01) System Preferences
  2. přepněte se na záložku Keyboard Shortcuts (Klávesnové zkratky) a zde ve spodní části okna zvolte položku All controls (Všechny prvky) namísto dosavadního výběru Text boxes and lists only (Pouze textové bloky a seznamy).
    (02) Keyboard
  3. Hotovo!

33 komentářů: „Jak plně ovládat Mac OS X klávesnicí

  • Pingback: 1. zprávy » Jak plně ovládat Mac OS X klávesnicí

  • avatar
    15. 10. 2009 (10:08)
    Trvalý odkaz

    Nebo staci zmacknou ^-F7 teda ctrl-F7, to prepina tuto volbu taky ;)

  • avatar
    15. 10. 2009 (10:08)
    Trvalý odkaz

    Nebo staci zmacknou ^-F7 teda ctrl-F7, to prepina tuto volbu taky ;)

  • avatar
    15. 10. 2009 (11:08)
    Trvalý odkaz

    Nebo staci zmacknou ^-F7 teda ctrl-F7, to prepina tuto volbu taky ;)

  • avatar
    15. 10. 2009 (14:27)
    Trvalý odkaz

    nebo si nainstalovat spark, butler a nastavit zkratky.
    Qs nebo google quick search box zvládnou taky hodně………

    • avatar
      15. 10. 2009 (16:02)
      Trvalý odkaz

      MT: copak QS nebo Google Quick Search Box dokáží v jakémkoli dialogovém okně otevřít kteroukoli položku jen klávesnicí? To by měl zajímalo, jak na to :)

    • avatar
      15. 10. 2009 (16:02)
      Trvalý odkaz

      MT: copak QS nebo Google Quick Search Box dokáží v jakémkoli dialogovém okně otevřít kteroukoli položku jen klávesnicí? To by měl zajímalo, jak na to :)

    • avatar
      15. 10. 2009 (16:02)
      Trvalý odkaz

      MT: copak QS nebo Google Quick Search Box dokáží v jakémkoli dialogovém okně otevřít kteroukoli položku jen klávesnicí? To by měl zajímalo, jak na to :)

  • avatar
    15. 10. 2009 (14:27)
    Trvalý odkaz

    nebo si nainstalovat spark, butler a nastavit zkratky.
    Qs nebo google quick search box zvládnou taky hodně………

  • avatar
    15. 10. 2009 (15:27)
    Trvalý odkaz

    nebo si nainstalovat spark, butler a nastavit zkratky.
    Qs nebo google quick search box zvládnou taky hodně………

    • avatar
      15. 10. 2009 (17:02)
      Trvalý odkaz

      MT: copak QS nebo Google Quick Search Box dokáží v jakémkoli dialogovém okně otevřít kteroukoli položku jen klávesnicí? To by měl zajímalo, jak na to :)

  • avatar
    15. 10. 2009 (16:50)
    Trvalý odkaz

    Díky za tip, je hodně užitečný, ale nepodařilo se mi jej převést do praxe. Pokud se napr. v „ukladacim dialogu“ presunu tabelatorem na cancel, tak mi zůstává aktivní save, tzn. pokud jsem přejel tabelatorem na cancel a zmacknu return, tak se mi soubor uloží. Jak tedy zvolenou položku potvrdit? Díky M

  • avatar
    15. 10. 2009 (16:50)
    Trvalý odkaz

    Díky za tip, je hodně užitečný, ale nepodařilo se mi jej převést do praxe. Pokud se napr. v „ukladacim dialogu“ presunu tabelatorem na cancel, tak mi zůstává aktivní save, tzn. pokud jsem přejel tabelatorem na cancel a zmacknu return, tak se mi soubor uloží. Jak tedy zvolenou položku potvrdit? Díky M

  • avatar
    15. 10. 2009 (16:50)
    Trvalý odkaz

    Díky za tip, je hodně užitečný, ale nepodařilo se mi jej převést do praxe. Pokud se napr. v „ukladacim dialogu“ presunu tabelatorem na cancel, tak mi zůstává aktivní save, tzn. pokud jsem přejel tabelatorem na cancel a zmacknu return, tak se mi soubor uloží. Jak tedy zvolenou položku potvrdit? Díky M

  • avatar
    15. 10. 2009 (17:50)
    Trvalý odkaz

    Díky za tip, je hodně užitečný, ale nepodařilo se mi jej převést do praxe. Pokud se napr. v „ukladacim dialogu“ presunu tabelatorem na cancel, tak mi zůstává aktivní save, tzn. pokud jsem přejel tabelatorem na cancel a zmacknu return, tak se mi soubor uloží. Jak tedy zvolenou položku potvrdit? Díky M

  • avatar
    15. 10. 2009 (17:00)
    Trvalý odkaz

    Michal: nepouzivej enter, ale mezernik. Enter tusim aktivuje defaultni akci a mezernik zvolenou (ci opacne-vyzkousej) ;-)

  • avatar
    15. 10. 2009 (17:00)
    Trvalý odkaz

    Michal: nepouzivej enter, ale mezernik. Enter tusim aktivuje defaultni akci a mezernik zvolenou (ci opacne-vyzkousej) ;-)

  • avatar
    15. 10. 2009 (17:00)
    Trvalý odkaz

    Michal: nepouzivej enter, ale mezernik. Enter tusim aktivuje defaultni akci a mezernik zvolenou (ci opacne-vyzkousej) ;-)

  • avatar
    15. 10. 2009 (18:00)
    Trvalý odkaz

    Michal: nepouzivej enter, ale mezernik. Enter tusim aktivuje defaultni akci a mezernik zvolenou (ci opacne-vyzkousej) ;-)

  • avatar
    15. 10. 2009 (18:06)
    Trvalý odkaz

    Funguje i na Leopardíkovi.

  • avatar
    15. 10. 2009 (19:06)
    Trvalý odkaz

    Funguje i na Leopardíkovi.

  • avatar
    16. 10. 2009 (08:19)
    Trvalý odkaz

    „Správně by bylo“? WTF „správně“? Správně je to tak snad ve Windowsech. Já dělám na macích už asi 17 let a nikdy se neposouvalo „tabem po controlech“, mac si na to to nikdy nehrál (i když plné ovládání klávesnicí bylo vždy dostupné jako alternativa, např. pro postižené; což je tam dostupné stále, viz např. Universal Access). Nicméně kdyby masox začal „správně“ posouvat tabem focus mezi všemi prvky v dialogách, asi bych z toho zešílel. Ne díky, nechci – a „správně“ bych tomu opravdu neříkal. Správně je to jen mezi text boxy. ;)

  • avatar
    16. 10. 2009 (08:19)
    Trvalý odkaz

    „Správně by bylo“? WTF „správně“? Správně je to tak snad ve Windowsech. Já dělám na macích už asi 17 let a nikdy se neposouvalo „tabem po controlech“, mac si na to to nikdy nehrál (i když plné ovládání klávesnicí bylo vždy dostupné jako alternativa, např. pro postižené; což je tam dostupné stále, viz např. Universal Access). Nicméně kdyby masox začal „správně“ posouvat tabem focus mezi všemi prvky v dialogách, asi bych z toho zešílel. Ne díky, nechci – a „správně“ bych tomu opravdu neříkal. Správně je to jen mezi text boxy. ;)

  • avatar
    16. 10. 2009 (08:19)
    Trvalý odkaz

    „Správně by bylo“? WTF „správně“? Správně je to tak snad ve Windowsech. Já dělám na macích už asi 17 let a nikdy se neposouvalo „tabem po controlech“, mac si na to to nikdy nehrál (i když plné ovládání klávesnicí bylo vždy dostupné jako alternativa, např. pro postižené; což je tam dostupné stále, viz např. Universal Access). Nicméně kdyby masox začal „správně“ posouvat tabem focus mezi všemi prvky v dialogách, asi bych z toho zešílel. Ne díky, nechci – a „správně“ bych tomu opravdu neříkal. Správně je to jen mezi text boxy. ;)

  • avatar
    16. 10. 2009 (09:19)
    Trvalý odkaz

    „Správně by bylo“? WTF „správně“? Správně je to tak snad ve Windowsech. Já dělám na macích už asi 17 let a nikdy se neposouvalo „tabem po controlech“, mac si na to to nikdy nehrál (i když plné ovládání klávesnicí bylo vždy dostupné jako alternativa, např. pro postižené; což je tam dostupné stále, viz např. Universal Access). Nicméně kdyby masox začal „správně“ posouvat tabem focus mezi všemi prvky v dialogách, asi bych z toho zešílel. Ne díky, nechci – a „správně“ bych tomu opravdu neříkal. Správně je to jen mezi text boxy. ;)

  • avatar
    17. 10. 2009 (09:02)
    Trvalý odkaz

    Vláďa: Copak klávesové zkratky systému dokáží skutečně PLNĚ (efektivně) ovládat OS? No flame, jen je užití některých zkratek trochu neohrabané a je lépe využít soft. Ale uznávám, že jsem po přečtení nadpisu očekával něco trochu jiného a reagoval jsem spíš na nadpis…

  • avatar
    17. 10. 2009 (09:02)
    Trvalý odkaz

    Vláďa: Copak klávesové zkratky systému dokáží skutečně PLNĚ (efektivně) ovládat OS? No flame, jen je užití některých zkratek trochu neohrabané a je lépe využít soft. Ale uznávám, že jsem po přečtení nadpisu očekával něco trochu jiného a reagoval jsem spíš na nadpis…

  • avatar
    17. 10. 2009 (09:02)
    Trvalý odkaz

    Vláďa: Copak klávesové zkratky systému dokáží skutečně PLNĚ (efektivně) ovládat OS? No flame, jen je užití některých zkratek trochu neohrabané a je lépe využít soft. Ale uznávám, že jsem po přečtení nadpisu očekával něco trochu jiného a reagoval jsem spíš na nadpis…

  • avatar
    17. 10. 2009 (10:02)
    Trvalý odkaz

    Vláďa: Copak klávesové zkratky systému dokáží skutečně PLNĚ (efektivně) ovládat OS? No flame, jen je užití některých zkratek trochu neohrabané a je lépe využít soft. Ale uznávám, že jsem po přečtení nadpisu očekával něco trochu jiného a reagoval jsem spíš na nadpis…

  • avatar
    02. 11. 2009 (21:35)
    Trvalý odkaz

    Pixy: naprostý souhlas. Dělám v poslední době na obou platformách (bohužel) a na PC jdu do obrátek – tím tabelátorem je potřeba pořád přeskakovat i při běžném režimu práce po všech tlačítkách a jiných elementech, které nejsou potřeba. A ještě navíc v nesmyslném pořadí. Největší extrém jsem našel ve Photoshopu v dialogu Velikost obrazu -tam je potřeba tuším 8x stisknout tabelátor, než se dostanete do prvního textového pole (!), o které právě jde především.

  • avatar
    02. 11. 2009 (21:35)
    Trvalý odkaz

    Pixy: naprostý souhlas. Dělám v poslední době na obou platformách (bohužel) a na PC jdu do obrátek – tím tabelátorem je potřeba pořád přeskakovat i při běžném režimu práce po všech tlačítkách a jiných elementech, které nejsou potřeba. A ještě navíc v nesmyslném pořadí. Největší extrém jsem našel ve Photoshopu v dialogu Velikost obrazu -tam je potřeba tuším 8x stisknout tabelátor, než se dostanete do prvního textového pole (!), o které právě jde především.

  • avatar
    02. 11. 2009 (21:35)
    Trvalý odkaz

    Pixy: naprostý souhlas. Dělám v poslední době na obou platformách (bohužel) a na PC jdu do obrátek – tím tabelátorem je potřeba pořád přeskakovat i při běžném režimu práce po všech tlačítkách a jiných elementech, které nejsou potřeba. A ještě navíc v nesmyslném pořadí. Největší extrém jsem našel ve Photoshopu v dialogu Velikost obrazu -tam je potřeba tuším 8x stisknout tabelátor, než se dostanete do prvního textového pole (!), o které právě jde především.

  • avatar
    02. 11. 2009 (22:35)
    Trvalý odkaz

    Pixy: naprostý souhlas. Dělám v poslední době na obou platformách (bohužel) a na PC jdu do obrátek – tím tabelátorem je potřeba pořád přeskakovat i při běžném režimu práce po všech tlačítkách a jiných elementech, které nejsou potřeba. A ještě navíc v nesmyslném pořadí. Největší extrém jsem našel ve Photoshopu v dialogu Velikost obrazu -tam je potřeba tuším 8x stisknout tabelátor, než se dostanete do prvního textového pole (!), o které právě jde především.

Komentáře nejsou povoleny.