Jak zdarma virtualizovat Windows pod Mac OS X

virtualbox-aboutPokud vlastníte moderní počítač Apple s procesorem od společnosti Intel, můžete na svém stroji spouštět i jiné operační systémy včetně Microsoft Windows. K dispozici máte hned dva různé systémy, jak běhu jiných operačních systémů dosáhnout: buďto použijete vestavený nástroj Boot Camp (je součástí systému Mac OS X 10.5 a umožní nainstalovat systém přímo na pevný disk jako druhý), nebo některý z virtualizačních nástrojů.

Ty mají také své nevýhody (především mírně nižší rychlost ve srovnání s řešením prostřednictvím Boot Campu), ale také jasné výhody – především možnost spouštět druhý operační systéme bez toho, aniž byste museli Mac OS X ukončit.

Pokud máte patřičně vybaveného Maca, jistě jste již slyšeli o dvojici virtualizačních nástrojů Parallels Desktop a VMWare Fusion. Oba nabízí přibližně totéž, oba však patří mezi komerční aplikace, které musíte za nemalou částku nejdříve zakoupit.

Existuje však další možnost, která je s těmito dvěma jmenovanými téměř srovnatelná, na rozdíl od nich je však k dispozici zdarma. Touto volbou je zdarma dostupná aplikace xVM VirtualBox, který aktuálně vyvíjí společnost Sun Microsystems. Pro běžné použití běžných aplikací je toto řešení výbornou volbou, nepodporuje však spouštění her ve virtualizovaném systému – v tomto odvětví mauí oba komerční konkurenti před VirtualBoxem náskok.

Pokud tedy chcete používat operační systém Linux nebo Windows a v nich běžné aplikace (kancelářské balíky, účetní program, apod.), nevidím důvod, proč utrácet za dražší komerční varianty.

Pro použití virtualizace popsané v tomto návodu musíte vlastnit počítač s procesorem Intel a operačním systémem Mac OS X verze 10.5. Stáhnout a nainstalovat nejdříve musíte virtualizační nástroj xVM VirtualBox, který je zdarma k dispozici na webových stránkách společnosti Sun. Potřebovat budete také optický disk (nebo jeho obraz) instalace operačního systému, který budete chtít pod Mac OS X poté používat.

Jak na to

  1. Otevřete aplikaci VirtualBox a v hlavním okně klikněte na volbu New (Nový),
    windows7_01
  2. v průvodci vytvoření nového virtuálního počítače klikněte na možnost Next (Další),
    windows7_02
  3. do pole Name (Jméno) zadejte jméno, které chcete virtuálnímu počítači přiřadit, z rozbalovací nabídky OS Type (Typ operačního systému) poté vyberte ten, který chcete instalovat – v našem případě Windows Vista,
    windows7_03
  4. nyní nastavte množství paměti, které chcete virtuálnímu počítači přidělit. Z vlastní zkušenosti nedoporučuji dávat virtuálnímu počítači více než polovinu operační paměti skutečně v počítači nainstalované. A pamatujte, že náročnější operační systémy si s pouhými 512 MB paměti také příliš neporadí,
    windows7_04
  5. nastal čas pro vytvoření nového virtuálního disku. Virtuální disk je ve skutečnosti pouze soubor na vašem pevném disku, který je ve virtuálním počítači dostupný jako samostatný disk,
    windows7_05
  6. zvolte volbu Dynamically expanding image (Dynamicky se zvětšující disk) a pokračujte kliknutím na tlačítko Next (Další),
    windows7_06
  7. zvolte největší velikost, kterou bude virtuální disk zabírat. Nebojte se, nevytvoří se dvacetigigabajtový soubor ihned, ale bude postupně narůstat podle velikosti skutečně použitého prostoru,
    windows7_07
  8. potvrďte vytvoření virtuálního disku kliknutím na tlačítko Finish (Dokončit).
    windows7_08
  9. V nabídce virtuálních počítačů zvolte ten právě vytvořený a klikněte na volbu Settings (Nastavení) v horní liště,
    windows7_09
  10. přepněte se na záložku Storage (Úložiště), zvolte možnosti CD/DVD-ROM, zaškrtněte volbu Mount CD/DVD Drive (Připojit CD/DVD disk) a poté zvolte možnost ISO Image File (Obraz disku ISO) a nakonec na malou ikonku adresáře zcela vlevo,
    windows7_10
  11. klikněte na volbu Add (Přidat) v horní liště a poté vyberte obraz disku s instalací operačního systému. Ten poté vyberte v seznamu a klikněte na tlačítko Select (Zvolit),
    windows7_11
  12. na záložce Storage (Úložiště) se přepněte na první volbu Hard Disks (Pevné disky) a zaškrtněte volbu Enable SATA Controller (Povolit SATA řadič) a poté z rozbalovací nabídky Slot zvolte možnost SATA Port 0. Pokud však chcete instalovat starší operační systém, tedy XP nebo 2000, toto nastavení neměňte.
    windows7_12
  13. pokud budete chtít používat také USB zařízení ve virtuálním počítači, přepněte se na záložku Ports (Porty). Zde zaškrtněte volbu Enable USB Controller (Povolit USB řadič) a poté povolte rychlou komunikaci přes USB zaškrtnutím volby Enable USB 2.0 EHCI Controller (Povolit USB 2.0 EHCI řadič). Potvrďte provedená nastavení kliknutím na tlačítko OK.
    windows7_13
  14. Nyní jste připraveni ke spuštění virtuálního počítače. Klikněte tedy na tlačítko Start.
    windows7_14
  15. Proveďte instalaci operačního systému tak, jak jste zvyklí a jak byste ji prováděli na každém jiném počítači.
    windows7_15
  16. Po instalaci operačního systému však ještě nebudou funkční některé hardwarové prvky, jako například akcelerovaná grafická karta, USB porty nebo síťová karta. Ty nainstalujete prostřednictvím dodávaných doplňků. Jakmile se poprvé přihlásíte do instalovaného operačního systému, zvolte z nabídky Devices (Zařízení) volbu Install Guest Additions (Instalovat doplňky).
    windows7_16
  17. Potvrďte instalaci doplňků a poté restartuje hostující operační systém. Hotovo, můžete jej používat!
    windows7_17

Tip závěrem: pokud v průběhu instalace potřebujete uvolnit myš a klávesnici z virtuálního počítače, stiskněte klávesu Jablko na vaší klávesnici.

Zaujala vás možnost virtualizace prostřednictvím nástroje xVM VirtualBox? Této aplikace se budu ještě věnovat, především pak podrobněji všem možnostem konfigurace, které nabízí.

206 komentářů: „Jak zdarma virtualizovat Windows pod Mac OS X

  • avatar
    30. 01. 2009 (06:27)
    Trvalý odkaz

    naprosto super, zátěž malá, užitečnost stejná jako Paraels a již sem vyhodil BC a dos pouštím jen virtuálně

  • avatar
    30. 01. 2009 (06:27)
    Trvalý odkaz

    naprosto super, zátěž malá, užitečnost stejná jako Paraels a již sem vyhodil BC a dos pouštím jen virtuálně

  • avatar
    30. 01. 2009 (06:27)
    Trvalý odkaz

    naprosto super, zátěž malá, užitečnost stejná jako Paraels a již sem vyhodil BC a dos pouštím jen virtuálně

  • avatar
    19. 02. 2009 (13:46)
    Trvalý odkaz

    Dobrý den,
    mám problém, všechno nastavím podle tohoto obrázku, ale když chci systém instalovat, tak kliknu na tlačítko „Start“, a napíše mi to, že nebylo nalezeno žádné zaváděcí médium a systém byl zastaven. (FATAL: No bootable medium found! System halted!)

    ISO soubor je uložen na DVD z časopisu Computer.

    Nevíte někdo, prosím, co s tím jde dělat?

  • avatar
    19. 02. 2009 (13:46)
    Trvalý odkaz

    Dobrý den,
    mám problém, všechno nastavím podle tohoto obrázku, ale když chci systém instalovat, tak kliknu na tlačítko „Start“, a napíše mi to, že nebylo nalezeno žádné zaváděcí médium a systém byl zastaven. (FATAL: No bootable medium found! System halted!)

    ISO soubor je uložen na DVD z časopisu Computer.

    Nevíte někdo, prosím, co s tím jde dělat?

  • avatar
    19. 02. 2009 (14:46)
    Trvalý odkaz

    Dobrý den,
    mám problém, všechno nastavím podle tohoto obrázku, ale když chci systém instalovat, tak kliknu na tlačítko „Start“, a napíše mi to, že nebylo nalezeno žádné zaváděcí médium a systém byl zastaven. (FATAL: No bootable medium found! System halted!)

    ISO soubor je uložen na DVD z časopisu Computer.

    Nevíte někdo, prosím, co s tím jde dělat?

  • avatar
    19. 02. 2009 (15:14)
    Trvalý odkaz

    Ne, zkoušel jsem to zkopírovat na plochu, ale vyhodilo mi to error, myslím, že error code 50

  • avatar
    19. 02. 2009 (15:14)
    Trvalý odkaz

    Ne, zkoušel jsem to zkopírovat na plochu, ale vyhodilo mi to error, myslím, že error code 50

  • avatar
    19. 02. 2009 (15:14)
    Trvalý odkaz

    Ne, zkoušel jsem to zkopírovat na plochu, ale vyhodilo mi to error, myslím, že error code 50

  • avatar
    19. 02. 2009 (16:14)
    Trvalý odkaz

    Ne, zkoušel jsem to zkopírovat na plochu, ale vyhodilo mi to error, myslím, že error code 50

  • avatar
    19. 02. 2009 (16:39)
    Trvalý odkaz

    Radek K.: Tak v tom případě bych to tipnul na špatné DVD z Computeru…

  • avatar
    19. 02. 2009 (17:50)
    Trvalý odkaz

    DVD bylo vypáleno tak, že se chovalo normálně jen pod Windows, takže jsem si ten ISO z DVD stáhl přes PC na flash disk a z flash disku už mi šel ISO zkopírovat na plochu normálně.

  • avatar
    19. 02. 2009 (17:50)
    Trvalý odkaz

    DVD bylo vypáleno tak, že se chovalo normálně jen pod Windows, takže jsem si ten ISO z DVD stáhl přes PC na flash disk a z flash disku už mi šel ISO zkopírovat na plochu normálně.

  • avatar
    19. 02. 2009 (18:50)
    Trvalý odkaz

    DVD bylo vypáleno tak, že se chovalo normálně jen pod Windows, takže jsem si ten ISO z DVD stáhl přes PC na flash disk a z flash disku už mi šel ISO zkopírovat na plochu normálně.

  • avatar
    25. 06. 2009 (12:21)
    Trvalý odkaz

    chtel bych se zeptat jak ve virtualstudiu svazat disk widli s mackem, abych moh prenaset soubory z jednoho operacniho systemu na druhy. Diky

  • avatar
    25. 06. 2009 (12:21)
    Trvalý odkaz

    teda virtualboxu sem chtel napsat :-)

  • avatar
    25. 06. 2009 (13:21)
    Trvalý odkaz

    chtel bych se zeptat jak ve virtualstudiu svazat disk widli s mackem, abych moh prenaset soubory z jednoho operacniho systemu na druhy. Diky

  • avatar
    25. 06. 2009 (13:21)
    Trvalý odkaz

    teda virtualboxu sem chtel napsat :-)

  • avatar
    26. 06. 2009 (06:43)
    Trvalý odkaz

    martin: jak „svazat“ disk? Pro prenos dat mezi win a macem slouzi sdilene slozky Virtualboxu…

  • avatar
    26. 06. 2009 (06:43)
    Trvalý odkaz

    martin: jak „svazat“ disk? Pro prenos dat mezi win a macem slouzi sdilene slozky Virtualboxu…

  • avatar
    26. 06. 2009 (06:43)
    Trvalý odkaz

    martin: jak „svazat“ disk? Pro prenos dat mezi win a macem slouzi sdilene slozky Virtualboxu…

  • avatar
    26. 06. 2009 (07:43)
    Trvalý odkaz

    martin: jak „svazat“ disk? Pro prenos dat mezi win a macem slouzi sdilene slozky Virtualboxu…

  • avatar
    08. 07. 2009 (20:39)
    Trvalý odkaz

    Nainstaloval som VirtualBox 3.0.0 a virtualizoval Windows 7 RC. Vsetko prebehlo v poriadku. Mam vsak problem s USB zariadeniami pod Win. Akekolvek USB zariadenie nie je po pripojeni funkcne. :-(

  • avatar
    08. 07. 2009 (20:39)
    Trvalý odkaz

    Nainstaloval som VirtualBox 3.0.0 a virtualizoval Windows 7 RC. Vsetko prebehlo v poriadku. Mam vsak problem s USB zariadeniami pod Win. Akekolvek USB zariadenie nie je po pripojeni funkcne. :-(

  • avatar
    08. 07. 2009 (20:39)
    Trvalý odkaz

    Nainstaloval som VirtualBox 3.0.0 a virtualizoval Windows 7 RC. Vsetko prebehlo v poriadku. Mam vsak problem s USB zariadeniami pod Win. Akekolvek USB zariadenie nie je po pripojeni funkcne. :-(

  • avatar
    08. 07. 2009 (21:39)
    Trvalý odkaz

    Nainstaloval som VirtualBox 3.0.0 a virtualizoval Windows 7 RC. Vsetko prebehlo v poriadku. Mam vsak problem s USB zariadeniami pod Win. Akekolvek USB zariadenie nie je po pripojeni funkcne. :-(

  • avatar
    19. 09. 2009 (13:36)
    Trvalý odkaz

    Dobrý článek.
    Přesně toto jsem prováděl před 14 dny. Dosud jsem používal BC. Potřebuju to zejména z důvodu připojování se symbianovou Nokií. Dříve mi nefungovala ve virtualizačních programech USB konektivita.
    Nyní jsem nainstaloval a byl jsem překvapen pokrokem free aplikace.
    Mám tam XP a měl jsem stejný problém s automatickou detekcí telefonu. Šel jsem do nastavení Virtualboxu do USB, připojil pod MAC telefon a v nastavení USB jsem přidal další port z nabídnutého seznamu po rozbalení připojených zařízení. Zapl jsem win a telefon se detekoval a doinstalovaly se ovladače k OVI Suitu. Funkčnost 100% a nebylo potřeba odinstalovávat synchronizační aplikace pod MACkem.
    Co mi nějak nefunguje, tak bylo špatné doinstalování grafiky. Nemám možnost dát Win do úsporného režimu, což by s dobře nainstalovanýma driverama mělo jít ne?

  • avatar
    19. 09. 2009 (12:36)
    Trvalý odkaz

    Dobrý článek.
    Přesně toto jsem prováděl před 14 dny. Dosud jsem používal BC. Potřebuju to zejména z důvodu připojování se symbianovou Nokií. Dříve mi nefungovala ve virtualizačních programech USB konektivita.
    Nyní jsem nainstaloval a byl jsem překvapen pokrokem free aplikace.
    Mám tam XP a měl jsem stejný problém s automatickou detekcí telefonu. Šel jsem do nastavení Virtualboxu do USB, připojil pod MAC telefon a v nastavení USB jsem přidal další port z nabídnutého seznamu po rozbalení připojených zařízení. Zapl jsem win a telefon se detekoval a doinstalovaly se ovladače k OVI Suitu. Funkčnost 100% a nebylo potřeba odinstalovávat synchronizační aplikace pod MACkem.
    Co mi nějak nefunguje, tak bylo špatné doinstalování grafiky. Nemám možnost dát Win do úsporného režimu, což by s dobře nainstalovanýma driverama mělo jít ne?

  • avatar
    19. 09. 2009 (12:36)
    Trvalý odkaz

    Dobrý článek.
    Přesně toto jsem prováděl před 14 dny. Dosud jsem používal BC. Potřebuju to zejména z důvodu připojování se symbianovou Nokií. Dříve mi nefungovala ve virtualizačních programech USB konektivita.
    Nyní jsem nainstaloval a byl jsem překvapen pokrokem free aplikace.
    Mám tam XP a měl jsem stejný problém s automatickou detekcí telefonu. Šel jsem do nastavení Virtualboxu do USB, připojil pod MAC telefon a v nastavení USB jsem přidal další port z nabídnutého seznamu po rozbalení připojených zařízení. Zapl jsem win a telefon se detekoval a doinstalovaly se ovladače k OVI Suitu. Funkčnost 100% a nebylo potřeba odinstalovávat synchronizační aplikace pod MACkem.
    Co mi nějak nefunguje, tak bylo špatné doinstalování grafiky. Nemám možnost dát Win do úsporného režimu, což by s dobře nainstalovanýma driverama mělo jít ne?

  • avatar
    19. 09. 2009 (12:36)
    Trvalý odkaz

    Dobrý článek.
    Přesně toto jsem prováděl před 14 dny. Dosud jsem používal BC. Potřebuju to zejména z důvodu připojování se symbianovou Nokií. Dříve mi nefungovala ve virtualizačních programech USB konektivita.
    Nyní jsem nainstaloval a byl jsem překvapen pokrokem free aplikace.
    Mám tam XP a měl jsem stejný problém s automatickou detekcí telefonu. Šel jsem do nastavení Virtualboxu do USB, připojil pod MAC telefon a v nastavení USB jsem přidal další port z nabídnutého seznamu po rozbalení připojených zařízení. Zapl jsem win a telefon se detekoval a doinstalovaly se ovladače k OVI Suitu. Funkčnost 100% a nebylo potřeba odinstalovávat synchronizační aplikace pod MACkem.
    Co mi nějak nefunguje, tak bylo špatné doinstalování grafiky. Nemám možnost dát Win do úsporného režimu, což by s dobře nainstalovanýma driverama mělo jít ne?

  • avatar
    20. 09. 2009 (05:08)
    Trvalý odkaz

    Musel jsem se vrátit k DualBoot. V parallels nefunguje bluetooth…

  • avatar
    20. 09. 2009 (06:08)
    Trvalý odkaz

    Musel jsem se vrátit k DualBoot. V parallels nefunguje bluetooth…

  • avatar
    19. 10. 2009 (14:09)
    Trvalý odkaz

    Ahoj

    Mám Leoparda a na něm jsem si pomocí Bootcampu vytvořil partition a na ně nainstaloval windows XP Home. Mohu takto nainstalované windowsy spouštět i přes tento software?
    Díky za odpověď, mějte se.

  • avatar
    19. 10. 2009 (14:09)
    Trvalý odkaz

    Ahoj

    Mám Leoparda a na něm jsem si pomocí Bootcampu vytvořil partition a na ně nainstaloval windows XP Home. Mohu takto nainstalované windowsy spouštět i přes tento software?
    Díky za odpověď, mějte se.

    • avatar
      19. 10. 2009 (14:55)
      Trvalý odkaz

      michal: ne, toto není možné – buďto chcete Windows spouštět nativně, nebo virtualizovaně…

    • avatar
      19. 10. 2009 (14:55)
      Trvalý odkaz

      michal: ne, toto není možné – buďto chcete Windows spouštět nativně, nebo virtualizovaně…

    • avatar
      19. 10. 2009 (14:55)
      Trvalý odkaz

      michal: ne, toto není možné – buďto chcete Windows spouštět nativně, nebo virtualizovaně…

  • avatar
    19. 10. 2009 (14:09)
    Trvalý odkaz

    Ahoj

    Mám Leoparda a na něm jsem si pomocí Bootcampu vytvořil partition a na ně nainstaloval windows XP Home. Mohu takto nainstalované windowsy spouštět i přes tento software?
    Díky za odpověď, mějte se.

  • avatar
    19. 10. 2009 (15:09)
    Trvalý odkaz

    Ahoj

    Mám Leoparda a na něm jsem si pomocí Bootcampu vytvořil partition a na ně nainstaloval windows XP Home. Mohu takto nainstalované windowsy spouštět i přes tento software?
    Díky za odpověď, mějte se.

    • avatar
      19. 10. 2009 (15:55)
      Trvalý odkaz

      michal: ne, toto není možné – buďto chcete Windows spouštět nativně, nebo virtualizovaně…

  • avatar
    19. 10. 2009 (14:14)
    Trvalý odkaz

    A ještě jedna věc: bude přes tento program šlapat připojení např. na firemní síť?
    Moc díky.

  • avatar
    19. 10. 2009 (14:14)
    Trvalý odkaz

    A ještě jedna věc: bude přes tento program šlapat připojení např. na firemní síť?
    Moc díky.

  • avatar
    19. 10. 2009 (15:14)
    Trvalý odkaz

    A ještě jedna věc: bude přes tento program šlapat připojení např. na firemní síť?
    Moc díky.

    • avatar
      19. 10. 2009 (15:56)
      Trvalý odkaz

      michal: ano, bude šlapat cokoli, co dokáží Windows ve virtuálním stroji…

  • avatar
    20. 10. 2009 (13:18)
    Trvalý odkaz

    Ahoj, dotaz. Je zmíněno, že je třeba 10.5 – bude to fachat i na 10.6.1?

    Díky

  • avatar
    20. 10. 2009 (13:18)
    Trvalý odkaz

    Ahoj, dotaz. Je zmíněno, že je třeba 10.5 – bude to fachat i na 10.6.1?

    Díky

  • avatar
    20. 10. 2009 (13:18)
    Trvalý odkaz

    Ahoj, dotaz. Je zmíněno, že je třeba 10.5 – bude to fachat i na 10.6.1?

    Díky

  • avatar
    20. 10. 2009 (14:18)
    Trvalý odkaz

    Ahoj, dotaz. Je zmíněno, že je třeba 10.5 – bude to fachat i na 10.6.1?

    Díky

  • avatar
    03. 11. 2009 (22:38)
    Trvalý odkaz

    Ahoj,mam dotaz?bude mi na virtualizovanem win behat sw .NET?

  • avatar
    03. 11. 2009 (22:38)
    Trvalý odkaz

    Ahoj,mam dotaz?bude mi na virtualizovanem win behat sw .NET?

  • avatar
    03. 11. 2009 (22:38)
    Trvalý odkaz

    Ahoj,mam dotaz?bude mi na virtualizovanem win behat sw .NET?

  • avatar
    03. 11. 2009 (23:38)
    Trvalý odkaz

    Ahoj,mam dotaz?bude mi na virtualizovanem win behat sw .NET?

Komentáře nejsou povoleny.