Herní okénko #2: StarCraft II Beta (První zkušenosti)

Po dvanácti letech se fanoušci real-time strategie StarCraft dočkali pokračování. Blizzard dokončuje dlouho očekávaný druhý díl a my vám přinášíme dojmy z betatestu.

První díl real-time strategie StarCraft spatřil světlo světa v březnu roku 1998 na platformě PC, do roka pak vyšla verze pro Mac. StarCraft patří mezi nejúspěšnější hry v počítačové historii. Ještě na loňském mistrovství světa v počítačových hrách byl jednou ze soutěžních her. Má obrovskou fandovskou základnu, která se už roky těší na druhý díl a nyní, po několika odkladech, budou její prosby konečně vyslyšeny.

Real-time strategie, je typ hry kdy stavíte základnu, trénujete jednotky a vyvíjíte technologie. Finanční stránku věci vám zajišťuje těžba surovin. Vše se odehrává v “reálném čase”, tedy nikoli na kola, jak bývá zvykem u budovatelských strategií.

Původní hra byla napsána pro Mac OS Classic, později Blizzard přepsal i pro Mac OS X. Jestliže dostanete chuť si zahrát původní hru, tak se na novějším Macu bez Rosetty bohužel neobejdete. Žádnou tragédii ale nečekejte. StarCraft běhá i na nových strojích velmi dobře. Jeho stáří však zapřeme jen těžko. Nízké rozlišení dnes už nevypadá zrovna nejlépe. A právě proto se podíváme na zoubek nové hře.

StarCraft II je samozřejmě plně nativní Mac verzí. Ke spuštění vyžaduje minimálně Mac OS X Leopard a Intel Mac. Využívá se velmi dobře všech možností daných platformou a je vidět snaha o optimalizaci. Proto si i na starším Macu zahrajete. Hra sice prozatím trpí drobnými neduhy, jako jsou klávesové zkratky přizpůsobené pro Windows (například chybějící klávesa “Insert”) a občasné nerozeznání layoutu klávesnice, ale pevně věřím, že ve finální verzi budou tyto mouchy vychytány.

Grafický kabátek

Nový grafický kabátek hry vypadá dobře, zvláště při zapnutých vysokých detailech. Je odrazem vývojářského studia a lze na něm poznat jeho nezaměnitelnou stylizaci. Pokud však detaily snížíte na minimum, hra se začne podobat například WarCraftu III. Na trhu tedy najdete mnohem lépe vypadající hry, na druhou stranu StarCraft přece není jen o grafice. S integrovanou GeForce 9400M se hru podařilo dokonce rozběhat i na 20” displeji, samozřejmě s minimálními detaily. Pro představu jak dobrou práci při optimalizaci vývojáři odvedli to plně postačí.

Nový Battle.net

Tím se oklikou dostáváme k nové verzi herního systému Battle.net. Ten je nyní propojen s vaším Blizzard Store účtem. Vše se tím pádem zjednodušilo. Samozřejmě z toho těží i Blizzard, který si může jednoduše ověřit pravost kopie hry. Modernizovaná tvář přidala mnoho sociálních prvků, jako možnost s přáteli vytvářet party, systém hodnocení (abyste nehráli s příliš silným nebo slabým soupeřem) a achievementů, nebo například propojení s facebookem.

Poměrně významně se zjednodušilo i hledání hry. Můžete využít funkce pro rychlé vyhledání, server vám nabídne soupeře odpovídajícího vašim zkušenostem. Odpadá tedy zbytečná frustrace, kdy nováček bojoval s příliš zkušeným veteránem.

Následující odstavec se bude týkat zkušenosti s multiplayerem, jelikož ten byl pro betatest uvolněn. Co se na nás chystá v singleplayerové části Blizzard pečlivě tají.

Krystalická hratelnost

V samotné hratelnosti se změnilo mnoho. Rasy jsou známé z původní hry. Terrané, Protossové a Zergové se opět utkávají v bitevním poli. Vývojové stromy a jednotky byly značně však přepracovány. Klasické jednotky jako Hydralisk nebo BattleCruiser zůstaly, ale některé jako Dragoon zmizely a byly nahrazeny novými. Oblíbené konvenční zbraně typu atomová bomba, která z nepřátel udělá hromádku grilovaných klobásek, jsou k dispozici i nadále. Nové schopnosti, jako červí díra Protosské mateřské lodi, přináší nové potěšení z hraní. Popisovat veškeré změny by ovšem vydalo na několik článků.

Jiný prvek, kterého si hned všimnete, je zrychlení hry. Mám pocit, že už původní hra byla jedna z nejrychlejších strategií a StarCraft II zvedá laťku ještě výše. Z toho vyplývá naprosto hektické tempo bitev, kdy adrenalin proudí žilami a vy s napětím prožíváte každou sekundu.

Ve hře se díky zapojení prvku terénu může stát mnoho zvratů. V původní hře při postavení základny na skále jste byli v relativním bezpečí. Nepřítel musel k útoku na vás vybudovat letectvo. Nyní jsou některé pozemní jednotky schopné tento terén překonat soupeř vás může překvapit nenadálým přepadením.

Na mapách se také vyskytují zničitelné překážky, které blokují některé vedlejší cesty k nepříteli. V úvodním StarCraftu hráči časem vytvořili mnoho typů strategií, které při přesném provedení bývaly pro soupeře smrtící. Nejinak tomu bude i teď. StarCraft II přináší mnoho jednotek se speciálními schopnostmi a možnostmi. Můžeme se opět těšit na hráčskou fantazii a očekávat nové promyšlené strategie. Dostatečný počet univerzálních jednotek pak pomůže přežít případné selhání plánu. Hratelnost tak nabírá neuvěřitelných rozměrů.

Závěr

Hra vyjde 27. července pro obě platformy zároveň. StarCraft II: Wings of Liberty bude prvním dílem ságy, kterou pro nás vývojáři chystají. My se velmi těšíme na vybroušenou hratelnost a skvělou optimalizaci, jak to Blizzard umí.

Minimální požadavky:
Mac OS X 10.5.8,  Intel Processor, NVidia GeForce 8600M GT nebo ATI Radeon X1600, 2 GB RAM
Testovaný Mac:
MacBook Pro 13” (2009), Mac OS X 10.6.3 , Intel Core 2 Duo 2,26GHz, NVidia GeForce 9400M, 2GB RAM

36 komentářů: „Herní okénko #2: StarCraft II Beta (První zkušenosti)

  • Pingback: Jablickari.cz

  • Pingback: 1. zprávy » Herní okénko #2: StarCraft II Demo (První zkušenosti)

  • Pingback: Tweets that mention Pokračuju se svým seriálem na SuperApple.cz - Herní okénko #2: StarCraft II (První zkušenosti) -- Topsy.com

  • avatar
    02. 06. 2010 (09:13)
    Trvalý odkaz

    Další 3D zhovadilost… Kdysi jsem RTS rád a často hrával. Ale od dob co to cpo do 3D to jde podle mně z kopce. Bohatě stačí a je přehlůednější krselená izometrická grafika. Zlatý Settlěři 1 a 2 nebo Age of Empires 2

  • avatar
    02. 06. 2010 (11:13)
    Trvalý odkaz

    Další 3D zhovadilost… Kdysi jsem RTS rád a často hrával. Ale od dob co to cpo do 3D to jde podle mně z kopce. Bohatě stačí a je přehlůednější krselená izometrická grafika. Zlatý Settlěři 1 a 2 nebo Age of Empires 2

  • avatar
    02. 06. 2010 (10:38)
    Trvalý odkaz

    Martin: právě tu 3D grafiku kterou do toho budou teď cpát. Warcrafty jsem míval rád ale ten poslední hnus Warcraft 3 jsem po dohrátí 5 misí smazal. Prostě 3D efekty na úkor hratelnosti. Ale hlavně že je všechno v hnusně lesklejch barvách. Tady na obrázcích to vidim stejně. Z toho vyplývajk i požadavky. Hezčí 2D kreslená grafika by neměla problémy chodit i na integrovanym intelu 950 ve fulll HD.

  • avatar
    02. 06. 2010 (12:38)
    Trvalý odkaz

    Martin: právě tu 3D grafiku kterou do toho budou teď cpát. Warcrafty jsem míval rád ale ten poslední hnus Warcraft 3 jsem po dohrátí 5 misí smazal. Prostě 3D efekty na úkor hratelnosti. Ale hlavně že je všechno v hnusně lesklejch barvách. Tady na obrázcích to vidim stejně. Z toho vyplývajk i požadavky. Hezčí 2D kreslená grafika by neměla problémy chodit i na integrovanym intelu 950 ve fulll HD.

  • avatar
    02. 06. 2010 (11:16)
    Trvalý odkaz

    krtek, je proste zaseknuty v casopriestorovej slucke a nedokaze pochopit, ze sice je to stale len hra, ale snaziaca sa povedat nejaky pribeh a zaujat hracov a divakov, tak preto je kazdym samozrejme ze az na krteka vitana pekna 3d grafika, pri ktorej hra uz nevyzera ako kopa krtekovych zvratkov…dufam ze si uvedomujes, ze ta nikto nenuti kupovat hry aj v 21. storoci a ze stale mozes hrat kartyalebo clovece nezlob se ;)

  • avatar
    02. 06. 2010 (13:16)
    Trvalý odkaz

    krtek, je proste zaseknuty v casopriestorovej slucke a nedokaze pochopit, ze sice je to stale len hra, ale snaziaca sa povedat nejaky pribeh a zaujat hracov a divakov, tak preto je kazdym samozrejme ze az na krteka vitana pekna 3d grafika, pri ktorej hra uz nevyzera ako kopa krtekovych zvratkov…dufam ze si uvedomujes, ze ta nikto nenuti kupovat hry aj v 21. storoci a ze stale mozes hrat kartyalebo clovece nezlob se ;)

  • avatar
    02. 06. 2010 (13:25)
    Trvalý odkaz

    To Krtek: Mě se jak StarCraft 2 tak Warcraft 3 libí, W3 měl skvělej příběh a vypadal k světu. Prodeje ukázali co lidi chtěj a to že tobě jedinýmu se to nelíbí, jaksi Blizzard nezajímá :D Blizzard a Rockstar prostě dělaj nej gamesy :)

  • avatar
    02. 06. 2010 (11:25)
    Trvalý odkaz

    To Krtek: Mě se jak StarCraft 2 tak Warcraft 3 libí, W3 měl skvělej příběh a vypadal k světu. Prodeje ukázali co lidi chtěj a to že tobě jedinýmu se to nelíbí, jaksi Blizzard nezajímá :D Blizzard a Rockstar prostě dělaj nej gamesy :)

  • avatar
    02. 06. 2010 (13:48)
    Trvalý odkaz

    Otázka pro redakci: Jde se ještě nějak do té bety dostat nebo musíme počkat na konec června až to pustí ven? :(

  • avatar
    02. 06. 2010 (15:48)
    Trvalý odkaz

    Otázka pro redakci: Jde se ještě nějak do té bety dostat nebo musíme počkat na konec června až to pustí ven? :(

  • avatar
    02. 06. 2010 (15:12)
    Trvalý odkaz

    @Miloš: Podle oficiálního vyjádření, budou 7. června servery pro Betatest vypnuty. Do té doby bude stále možné hrát. Někteří lidé mají k dispozici pozvánku, takže je třeba hledat po fórech ;)

  • avatar
    02. 06. 2010 (17:12)
    Trvalý odkaz

    @Miloš: Podle oficiálního vyjádření, budou 7. června servery pro Betatest vypnuty. Do té doby bude stále možné hrát. Někteří lidé mají k dispozici pozvánku, takže je třeba hledat po fórech ;)

  • avatar
    02. 06. 2010 (16:19)
    Trvalý odkaz

    „síla“ 9400M se docela dost projevila podle těchto screenshotů… nebo se to dá hrát s vyšší grafikou za cenu občasných lagů ?

  • avatar
    02. 06. 2010 (18:19)
    Trvalý odkaz

    „síla“ 9400M se docela dost projevila podle těchto screenshotů… nebo se to dá hrát s vyšší grafikou za cenu občasných lagů ?

  • avatar
    02. 06. 2010 (17:43)
    Trvalý odkaz

    @MichalM.Mac: Screenshoty jsou sejmuty při nastavení Medium / Low (stíny vypnuty) a nativní rozlišení 1280×800. Hra se dá na 9400M hrát i na High / Medium (stíny vypnuty), ale za cenu občasných lagů a zpomalování při větším počtu jednotek.

  • avatar
    02. 06. 2010 (19:43)
    Trvalý odkaz

    @MichalM.Mac: Screenshoty jsou sejmuty při nastavení Medium / Low (stíny vypnuty) a nativní rozlišení 1280×800. Hra se dá na 9400M hrát i na High / Medium (stíny vypnuty), ale za cenu občasných lagů a zpomalování při větším počtu jednotek.

  • avatar
    03. 06. 2010 (09:20)
    Trvalý odkaz

    Však to vyzerá na Macu otrasne… je zhovadilosť hrať Starcraft II na takom rozlíšení a detailoch… 9400 neni ani omylom herná grafika a Mac pokiaľ to neni Mac Pro sa na hranie NEHODI. Iba vážny blbeček by si kupoval Mac na hranie… Starcraft je legenda, prečo by som si mal sprźniť zážitok z tejto hry, že to zapnem v hrách nevýkonnom jablku?

    Buď PC alebo Xbox… Mac rozhodne na hry NIE

  • avatar
    03. 06. 2010 (11:20)
    Trvalý odkaz

    Však to vyzerá na Macu otrasne… je zhovadilosť hrať Starcraft II na takom rozlíšení a detailoch… 9400 neni ani omylom herná grafika a Mac pokiaľ to neni Mac Pro sa na hranie NEHODI. Iba vážny blbeček by si kupoval Mac na hranie… Starcraft je legenda, prečo by som si mal sprźniť zážitok z tejto hry, že to zapnem v hrách nevýkonnom jablku?

    Buď PC alebo Xbox… Mac rozhodne na hry NIE

  • avatar
    03. 06. 2010 (09:24)
    Trvalý odkaz

    @Xorpi: Váš názor a já Vám jej neberu i když s ním nesouhlasím. Krom toho nikde nepíši, že mám Mac primárně na hraní ;)

  • avatar
    03. 06. 2010 (11:24)
    Trvalý odkaz

    @Xorpi: Váš názor a já Vám jej neberu i když s ním nesouhlasím. Krom toho nikde nepíši, že mám Mac primárně na hraní ;)

  • avatar
    03. 06. 2010 (10:38)
    Trvalý odkaz

    na iMacu 27 Core i5 bez problemu Ultra detaily s nativnim rozlisenim 2560×1440

  • avatar
    03. 06. 2010 (12:38)
    Trvalý odkaz

    na iMacu 27 Core i5 bez problemu Ultra detaily s nativnim rozlisenim 2560×1440

  • avatar
    08. 06. 2010 (00:43)
    Trvalý odkaz

    Mno hraju StarCraft II jako zucastneny betatester na svem MacBooku Pro 4.1 gen. (8600M GT s 512 MB RAM, 2,5 GHz Intel C2D) a jede to bez problemu na maximalni detaily, s nativnim rozlisenim, ale s vypnutyma shaderama (s tema zasadne nehraju), grafika je prijemna kreslena – presne tak, jak to tu je na screenech… Se shaderama je prave az moc realisticka (nikde tady nevidim screen) a obcas i prehlednu maskovane jednotky, navic uz se mi to zacina kousat. Rozhodne je to pokrok oproti jednicce a je o mnoho vice propracovanejsi nez Warcraft 3.

  • avatar
    08. 06. 2010 (00:43)
    Trvalý odkaz

    Mno hraju StarCraft II jako zucastneny betatester na svem MacBooku Pro 4.1 gen. (8600M GT s 512 MB RAM, 2,5 GHz Intel C2D) a jede to bez problemu na maximalni detaily, s nativnim rozlisenim, ale s vypnutyma shaderama (s tema zasadne nehraju), grafika je prijemna kreslena – presne tak, jak to tu je na screenech… Se shaderama je prave az moc realisticka (nikde tady nevidim screen) a obcas i prehlednu maskovane jednotky, navic uz se mi to zacina kousat. Rozhodne je to pokrok oproti jednicce a je o mnoho vice propracovanejsi nez Warcraft 3.

  • avatar
    08. 06. 2010 (02:43)
    Trvalý odkaz

    Mno hraju StarCraft II jako zucastneny betatester na svem MacBooku Pro 4.1 gen. (8600M GT s 512 MB RAM, 2,5 GHz Intel C2D) a jede to bez problemu na maximalni detaily, s nativnim rozlisenim, ale s vypnutyma shaderama (s tema zasadne nehraju), grafika je prijemna kreslena – presne tak, jak to tu je na screenech… Se shaderama je prave az moc realisticka (nikde tady nevidim screen) a obcas i prehlednu maskovane jednotky, navic uz se mi to zacina kousat. Rozhodne je to pokrok oproti jednicce a je o mnoho vice propracovanejsi nez Warcraft 3.

  • avatar
    08. 06. 2010 (02:43)
    Trvalý odkaz

    Mno hraju StarCraft II jako zucastneny betatester na svem MacBooku Pro 4.1 gen. (8600M GT s 512 MB RAM, 2,5 GHz Intel C2D) a jede to bez problemu na maximalni detaily, s nativnim rozlisenim, ale s vypnutyma shaderama (s tema zasadne nehraju), grafika je prijemna kreslena – presne tak, jak to tu je na screenech… Se shaderama je prave az moc realisticka (nikde tady nevidim screen) a obcas i prehlednu maskovane jednotky, navic uz se mi to zacina kousat. Rozhodne je to pokrok oproti jednicce a je o mnoho vice propracovanejsi nez Warcraft 3.

  • avatar
    08. 06. 2010 (08:40)
    Trvalý odkaz

    nechci prudit, ale dle oficialnich stranek vyjde starcraft2 az o mesic pozdeji, tedy 27.cervence.)

  • avatar
    08. 06. 2010 (10:40)
    Trvalý odkaz

    nechci prudit, ale dle oficialnich stranek vyjde starcraft2 az o mesic pozdeji, tedy 27.cervence.)

  • avatar
    08. 06. 2010 (08:53)
    Trvalý odkaz

    @meky01: Na screenech shadery nejsou, protože nemám iluze o schopnostech své 9400M :)

    @SirSpook: Díky za postřeh, opraveno ;)

  • avatar
    08. 06. 2010 (10:53)
    Trvalý odkaz

    @meky01: Na screenech shadery nejsou, protože nemám iluze o schopnostech své 9400M :)

    @SirSpook: Díky za postřeh, opraveno ;)

  • avatar
    22. 11. 2010 (10:11)
    Trvalý odkaz

    Starcraft 1 sa da zahrat aj na snow leopard, Blizzard predava starcraft 1 ako Carbon aplikaciu (Mac OS 9/OS X). Jedine co vam nepojde tak to bude editor map, ale inak hra fici super. Sam som si ju kupil, roky som hraval cracknutu verziu z netu a pred mesiacom som sa rozhodol ze obetujem 13 Euro. Ta hra dokaze aj teraz ponuknut kvalitny herny zazitok, samozrejme pokial vam nevadi asi 10 rokov stara grafika :)

Komentáře nejsou povoleny.