AppleScript: vytvořte nový dokument jedním kliknutím ve Finderu

Po přechodu na nový operační systém se sebezkušenější uživatel nevyhne stavům, kdy zoufale hledá naprosto běžnou funkčnost, která byla v předchozím OS běžná, zatímco v tom novém je schována neznámo kde.

V mém případě to při migraci z Windows 7 na OS X Lion byla taková banalita, jako je pravé kliknutí myší v Průzkumníku a následné vytvoření nového .txt souboru v aktuální složce. Říkal jsem si, že si časem zvyknu a třeba i přijdu na to, proč tuhle možnost jableční vývojáři neimplementovali. Po více než roce užívání (jinak geniálního) OS X mi však trpělivost došla a já začal hledat, jak na to. Nejdřív tady na SuperApple.cz, poté na Google.com.

K mému velkému překvapení neúspěšně – buď se jednalo o placená řešení anebo o pouze částečně funkční kostry v různých programovacích jazycích.

Pustil jsem se tedy sám do AppleScriptu a během necelého odpoledne jsem byl schopen přijít s vlastním řešením. Krátký .sctp skript napsaný pomocí vestavěného Editoru lze po vyexportování do balíčku .app vložit do lišty ve Finderu.

Jak na to – přidání funkce do Finderu

  1. Stáhněte si archiv s aplikací a uložte ji na pevný disk (například do složky Aplikace),
  2. přetáhněte staženou aplikaci do nástrojové lišty Finderu.
  3. Hotovo! Nyní jste do Finderu přidali odkaz na novou funkci.

Jak na to – vytvoření nového souboru

  1. Otevřete adresář, ve kterém chcete vytvořit nový soubor,
  2. klikněte na ikonu nové funkce v nástrojové liště Finderu a do dialogového okna zadejte název vytvářeného souboru
  3. Hotovo! Systém vytvoří nový textový soubor a ihned vám jej dovolí v okně TextEditu plnit obsahem.

Voilà, vytvoření nového textového souboru je nyní otázkou jednoho jediného kliknutí a je možné mu přiřadit i klávesovou zkratku. Třeba se někomu z vás bude hodit.

Autorem skriptu i tohoto postupu je náš čtenář Jiří Zajíc.

24 komentářů: „AppleScript: vytvořte nový dokument jedním kliknutím ve Finderu

  • avatar
    29. 11. 2012 (09:37)
    Trvalý odkaz

    A ten odkaz na stažení je prosím kde?

  • avatar
    29. 11. 2012 (11:27)
    Trvalý odkaz

    Zajímavé, ale já jsem díky Mac OS X se naučil pracovat s aplikacemi a né dokumenty. Vůbec neřeším kde je co uloženo.

    • avatar
      29. 11. 2012 (14:37)
      Trvalý odkaz

      Souhlas, touto cestou OS X kráčí – zjednodušit běžnému uživateli život tím, že není třeba při běžném užívání znát a procházet hierarchickou strukturu adresářů.

      V některých případech mi to ale nevyhovuje :-( Nikdy jsem si například nezvykl na iPhoto – fotky mám uspořádány ve složkách na disku a prohlížím je mezerníkem. Některé základní operace s nimi (kopírování aj.) mi v iPhoto přišly příliš krkolomné. V iTunes se dá naštěstí zaškrtnout „Udržovat uspořádání složky médií iTunes“, jinak bych asi taky trochu nadával..

  • avatar
    29. 11. 2012 (11:29)
    Trvalý odkaz

    IMHO mi někdo ze SuperApple loni touhle dobou tvrdil, že budou vydávat knihu o programování v AppleScriptu. Paní Janečková mi to na jaře 2012 e-mailem potvrzovala, že vyjde v létě… a kde nic, tu nic :-(

    • avatar
      29. 11. 2012 (11:35)
      Trvalý odkaz

      Ano, trochu se to protahlo, nicmene stale je to v planu, jen jsme ji bylo nuceni trochu odsunout…

  • avatar
    29. 11. 2012 (12:00)
    Trvalý odkaz

    No, já nevím, ale mě se po vložení názvu a potvrzení, otevře diaologové okno TextEditu.

    • avatar
      29. 11. 2012 (12:01)
      Trvalý odkaz

      A rovnou je možné vytvořený textový soubor editovat? Tak to by mělo být správné chování…

      • avatar
        29. 11. 2012 (21:15)
        Trvalý odkaz

        Ne, nevytvori se. Otevre se jen klasicke dialogove okno pro otevreni souboru. Tam se da take vytvorit novy a umistit treba do cloudu, ale musi se pred tim znovu pojmenovat. Proste chova se to jako kdyz spustite Text Edit.

        • avatar
          01. 12. 2012 (18:15)
          Trvalý odkaz

          Mě se také nevytvoří, OSX 10.8.2
          Nechci „rejpat“ ale ikona by mohla tvarem a barvou více zapadat do konceptu Applu..
          Jinak snaha se cení a také se „klepu“ na níže zmiňovanou knihu!

          • avatar
            01. 12. 2012 (20:52)
            Trvalý odkaz

            Nezkoušíte to nad složkou, u které nemáte práva k zápisu? Mně se v novém okně Finderu zobrazí „Všechny mé soubory“ a například zrovna tam zapisovat nejde (nedává to smysl).

            Jinak skript jsem psal a tetoval na OS X 10.8.2 a chová se korektně. Skončí ve vašich případech nějakou chybou?

  • avatar
    29. 11. 2012 (12:33)
    Trvalý odkaz

    Chci se zeptat, v jakém okamžiku člověk potřebuje při přehrabování se v souborech založit nový textový soubor? Skutečně to nemyslím nijak negativně. Já jsem v obrácené pozici – jsem dlouhodobý konzument jablek a tuto funkcionalitu ve Windows jsem nikdy nemohl pochopit. Tedy pochopit, kdo ji v jakém případě využije. Opravdu nechci flame, chci to jenom pochopit. Já, když chci psát nový text, tak otevřu textový editor a v něm ten text napíšu, protože primárně jsem hnán potřebou psát ten text … a soubor, ve kterém potom ten text bude obsažen řeším až následně. Připadá mi, že začít v souborovém manažeru založením nového (a proč zrovna textového) souboru není vůbec přirozené. Měl by potom souborový manažer nabízet i založení nového TIFF či MP3 souboru nebo třeba PDF, do kterého až následně vygeneruju publikaci z dokumentu v Indesignu? Mě se prostě vždycky uvažování odkloní tímto směrem (že začínat od zadu není logické) a chtěl bych pochopit, kde dělám chybu, že mi nabídka založení nového/prázdného (a proč právě textového) souboru nikdy nechyběla. Připouštím, že mám asi hodně jednostranně orientované uvažování, které mi brání uvidět pro někoho zjevnou logiku při zakládání nového textového dokumentu ze souborového manažeru.

    • avatar
      29. 11. 2012 (14:55)
      Trvalý odkaz

      Já jsem často v situaci, kdy si otevřu ve Finderu určitý adresář, ve kterém mám dokumenty, co spolu tematicky souvisí. Chvíli se v nich probírám a pak potřebuji něco připsat do nového souboru. V tu chvíli by bylo jednotušší založit prázdný textový dokument s určitým názvem v tom otevřeném adresáři, který mám před sebou a pak ho otevřít a editovat – než pustit editor, něco napsat a pak hledat do kterého adresáře ho uložit. Spotlight používám hodně, ale všechno jím najít nejde, proto si stále dokumenty třídím do stromové struktury adresářů. Tolik za mě.

      • avatar
        29. 11. 2012 (15:36)
        Trvalý odkaz

        Díky za odezvu. Beru v potaz, že jsou uživatelé, kteří pro tuto funkci využití najdou. Ale nemyslím si, že by to byla obecně používaná věc. Protože jste za celou historii mého poměrně dlouhého IT života druhý člověk (mimo pana Zajíce v diskusi výše), který mi konkrétně popsal skutečné použití, tipuji, že uživatelů s Vašimi potřebami bude možná promile. (Doufám, že to nevyznělo nějak zle.) A pro takto výrazně minoritní okruh si myslím, že není rozumné rozšiřovat defaultně nabídku systému (zde tedy Finderu) – tu výrazně větší skupinu uživatelů by to jen mátlo. Mimochodem – to je jedna ze silných a určujících vlastností jablečných produktů – nabídnout očekávatelné funkce na správném místě, ale opravdu jen ty základní a obecně potřebné. Pro specifické potřeby je řešení obvykle zasunuto úměrně schopnostem toho, kdo jak specifickou potřebu má, je najít. Obecně to pak vyznívá jako „jednoduchost, která funguje“ – typická pro Apple produkty. Více viz. má odpověď panu Zajíci výše. Každopádně díky, za věcný příspěvek.

    • avatar
      29. 11. 2012 (15:07)
      Trvalý odkaz

      Vytvoření texťáku ve složce asi opravdu je tak trochu začínání odzadu, nicméně mně tahle feature nesmírně vyhovuje. Asi nás takových moc není, ale vzhledem k placeným aplikacím a návodům na Internetu, jak toho v OS X docílit, určitě nejsem jediný.

      —–
      Studuji VŠ a potřebu psát jednoduché rychlé textové poznámky mám např. během přednášky relativně často. Před sebou mám zpravidla Finder namířený do /Users/MyUserName/Dropbox/Škola/Semestr XY, kde si mezerníkem otvírám náhledy přednášek v PDF a dalších materiálů, o kterých je zrovna řeč. Najet nyní myší do docku a trefit ikonku TextEditu mi přijde zdlouhavé – ruce mám na klávesnici, takže nejrychlější je kombinace Cmd + mezerník, TextEdit, enter a můžu psát.

      Jenže píši do neuloženého souboru a to mi vadí hned z několika důvodů:
      1) Když mi v tu chvíli někdo vylije do notebooku minerálku, obsah souboru už nejspíš neuvidím, stejně tak když jej někdo shodí na zem apod.
      2) Při psaní mám zautomatizované neustále (prakticky po každé větě) ukládat zkratkou Cmd + S, což teď nemůžu.
      3) Když už se tedy rozhodnu soubor uložit, musím i přes fakt, že v pozadí mám otevřený Finder ve správném adresáři, znovu složitě hledat cestu do /Users/MyUserName/Dropbox/Škola/Semestr XY/Předmět/Projekt 1.

      • avatar
        29. 11. 2012 (15:25)
        Trvalý odkaz

        Fajn. V takto specifickém případě může mít tento postup smysl. Nicméně přepokládám, že pro tento účel (tedy rychlé poznámky vztahující se ke společnému tématu jako další materiály) určitě existují řešení ve formě komfortích aplikací, které takové materiály pojmou a umí s nimi zacházet lépe, než se hrabat přímo v adresářových strukturách (sám nepoužívám, ale snad Evernote apod.). Každopádně to považuji za hodně specifický případ činnosti a vyhradit právě pro něj místo v GUI souborového manažera mi nepřipadá rozumné. Myslím, že stejně tak by si každý pátý uživatel vymyslel nějakou zvláštnost, která by mu u nějaké specifické akce pomohla. Proč nemít možnost si stroj takto upravit (viz. Vaše řešení popisované v článku), ale mít to defaultně zabudované v systému? Za mne – opravdu ne. Pokud jde o uložení souboru z aplikace na místo, které mám otevřené ve Finderu – mám dvě řešení. První je použití Default Folder – velký pomocník, jehož veškerou funkcionalitu tady nebudu popisovat – uvedu jen, že mimo jiné umožňuje v souborovém dialogu jen kliknout na otevřené okno ve Finderu a použije danou lokaci. Druhé řešení nevyžaduje žádnou externí aplikaci – spočívá v tom, že za stavu otevřeného ukládacího dialogu v daném programu kliknu do Finderu a danou cílovou složku vhodím do ukládacího dialogu oné aplikace. Tedy řešení to nejsou složitá, ba dokonce bych řekl, že poměrně příjemná.

  • avatar
    30. 11. 2012 (12:37)
    Trvalý odkaz

    Super, něco takového jsem taky postrádal. šlo by udělat, aby to ten soubor rovnou uložilo do té složky? jelikož pak musím tu cestu hledat znova. :( jinak palec nahoru

    • avatar
      01. 12. 2012 (20:59)
      Trvalý odkaz

      Soubor by to uložit mělo – v tom je celé kouzlo.

  • avatar
    10. 12. 2012 (23:38)
    Trvalý odkaz

    Konečně snadná a použitelná implementace… Děkuji!

  • avatar
    27. 11. 2015 (11:18)
    Trvalý odkaz

    Je stale nekde aktivni odkaz ke stazeni..? diky

  • avatar
    23. 09. 2016 (13:59)
    Trvalý odkaz

    Zdravim..
    Je mozno jeste nekde prijit k tomuto uzitecnemu scriptu??? Diky

Komentáře nejsou povoleny.