N.O.V.A. 3: akční pochoutka pro každý iPhone i iPad [Zkušenosti]

Čas od času rozvíří stojaté vody akčních stříleček zajímavý kousek, kterému stojí za to věnovat pozornost. Dnes se podíváme právě na jeden takový – třetí pokračování známého FPS N.O.V.A.

Herní vývojáři ze studia Gameloft umí naservírovat zmlsaným hráčům zvláště vybrané lahůdky. S oznámením pokračování titulu N.O.V.A. bylo spojeno velké očekávání, podařilo se jej však naplnit? Zjistíme, zdali nám přináší skutečně neotřelou a řemeslně zpracovanou hru, anebo jen obyčejný kousek s trochu nablýskanou grafikou.

Kal Wardin: hrdina, který mluví

Hra samo sebou obsahuje dějovou linku, jak se na moderní střílečku sluší a patří. Vše se točí okolo mystických artefaktů a vyhlazení lidstva i jejich odvěkých nepřátel. Veterán Kal Wardin je opět povolán do služby, aby znovu zachránil svět.

Příběh sám o sobě ničím originálním neoplývá. Jde o tradiční směsku veškerých možných klišé. Sice se autoři snažili zakomponovat narážky na předchozí díly, ale ty můžete klidně opomenout (obdobně jako autor recenze). Největším překvapením pak zůstává samotný hrdina. On totiž mluví. Pokud jste zvyklí na tiché drsňáky například z Half-Life, Doom a podobných, tak jásejte! Po dlouhé době nám konečně někdo předkládá správného řízka, jenž byl naposledy spatřen snad v původním Duke Nukem. Při souboji Kal Wardin občas utrousí hlášky, které jsou vtipné a dokonce se hodí i k dané situaci.

Každopádně stále zůstává v platnosti dnes již legendární výrok Johna Carmacka (otce Doomu), který prohlásil „příběh u střílečky má tentýž přínos jako v pornu.“

Z mise do mise

V třetím pokračování na vás čeká rovných 10 rozsáhlých misí přinášejících nádhernou herní dobu přes pět hodin. Každá z nich získala zcela vlastní styl zpracování. Občas máte chuť se kochat okolím, ačkoli v kruté řeži na podobné zahálky není moc času. Stinnou stránkou graficky parádně podaného prostředí je do očí bijící koridorovost. Ačkoli si můžete myslet, že k cíli vede více cest, šipka vás neúnavně vede tím svým a jediným. Pokud zkusíte jinou, narazíte na neviditelnou zeď ohraničující konec mapy. Škoda.

Nepřátel věru moc neuvidíte. Půjde o tradiční služebníky Dominia ve všech možných variantách. Od základních pěšáků až po zuřivá psiska (či jak ty nestvůry nazvat). Občas narazíte na místní typ protivníků, například rebely v poušti. Krom nepřátel vás chvílemi doprovází i parťáci. Ti jsou ovšem naskriptovaní a nelze tedy jejich činy nijak ovlivňovat. Ani jedni, ani druzí pak moc chytrosti nepobrali. Ačkoli se autoři UI chlubí, protivníci mají tendenci dělat vyložené voloviny. Někdy ze skvělého úkrytu bezhlavě vyskočí vstříc vaší hlavni, jindy se k vám otočí zády a čekají na milosrdnou ránu. Zřejmě si svůj nedostatek snaží vynahradit svým množstvím.

Jeden raketomet prosím

Na takové hordy budete potřebovat logicky patřičný arzenál. Vývojáři se s ním nepárali a předhazují hráči v podstatě vše, na co si vzpomenete. Od základní pistole, přes brokovnice, kulomety, plamenomety až k raketometům. Výčet zbraní by nebral konce. Jako bonbónek přidejte nášlapné miny a obligátní granáty. Náš rambo Kal Wardin vše unese, jak jinak.

Když náhodou pochybí munice, lze ji doplnit ze zabitých nepřátel a speciálních beden. Najít tu správnou bývá někdy potíž. Vypadávané zbraně se totiž objevují naprosto chaoticky, zcela nezávisle na tom, čím po vás protivník pálí. Můžete tedy neustále sbírat náboje do brokovnice, ale ty toužené pro kulomet prostě ne.

Jako perličku si pro nás Gameloft přichystal různá vozítka, jenž čas od času dostanete pod kontrolu. Obrnění mechové či džípy disponují těžkým kulometem nebo raketometem a v mžiku nadělají z nepřátel sekanou.

Po splnění každé mise se vám zobrazí statistiky úspěšnosti. Za každý headshot, zabitého protivníka a přesnost střelby získáváte kredity. Za každou smrt pak příslušné množství ztrácíte. Kredity slouží k nakupování různých upgradů a předmětů. Po pravdě nabídka nijak neosloví a hru lze bezproblémově dohrát i bez nich. Speciální upgrady musíte dokonce zaplatit pomocí In App Purchase. Proč bych si měl dokupovat obsah, když už za hru jednou zaplatím? Přece toto není freemium aplikace? Tento krok tvůrců jde naprosto mimo veškerou logiku.

Lesk jako blesk

Grafický kabátek hry je naprosto a jednoduše úžasný. Není divu, vždyť je postavený na Unreal Enginu. Krásně zpracované prostředí jsme zmiňovali, ale jedním dechem dodáme také modely postav, vozidel – nádhera.

Abyste si však mohli vychutnat veškerou velkolepou podívanou, potřebujete odpovídající hardware. Na testovacím iPod Touch 4. generace šlo o stále výjimečnou podívanou. Jenže při srovnání s novým iPadem hra vypadala asi jako hra z roku 2005. Navíc krom ořezaných textur, měl starší iPod problém i s mohutnými bitevními vřavami. Při použití plamenometu se z hry stala slideshow. Nahrávací doba dosahovala i několika minut. Zde zřejmě starší hardware naráží na své limity.

Nejen zlatá muška

K recenzování jsme měli hru ve verzi 1.0.1d. Ta už obsahovala jednu a půl aktualizace, očekávali jsme tedy vyladěnou hru. Musíme však říci, že se občas vyskytly dost nepříjemné problémy. Není nemožné propadnout skrz zeď mimo hrací plochu a pak bezmocně zírat na pád mimo do pixelového prázdna. Skripty někdy pozlobí a dveře nebo páka se prostě neotevřou. Nepřítel nezemře. To vše vede v lepší situaci k nahrání checkpointu, v horší k restartu celé mise. Takové chyby dost kazí jinak dobrý herní zážitek.

Kdo je zvyklý na virtuální joystick a ovládání s ním spojené, má v podstatě vystaráno. Prvky prostředí sice lze přeskládat a poupravit, avšak i tak se můžete setkat s nešťastnou smrtí v podobě pádu do chřtánu lávového kráteru.

N.O.V.A. 3 přináší skvělý herní zážitek. Poměr cena a herní zábava hovoří jednoznačně pro. Pokud máte rádi akční střílečky a nečekáte revoluční prvky, má vám třetí pokračování rozhodně co nabídnout. Když připočteme příjemné hudební podkreslení připomínající Tron: Legacy nebo Mass Effect a hru pro více hráčů, pak není nad čím přemýšlet.

Aplikace: N.O.V.A. 3 – Near Orbit Vanguard Alliance

Plusy: herní doba, grafika, dynamika
Mínusy: systém upgradů, chyby

Hodnocení: 4/5
Autor: Gameloft
Cena: 5,49 Eur

Kompletní fotogalerie

 

 

avatar

Petr Škuta

Od roku 2009 působím jako redaktor a editor. Ve stejné době jsem rovněž začal používat svůj první MacBook a začal se specializovat na produkty Apple. V minulosti jsem se věnoval kariéře pedagoga, avšak můj zájem o IT vyrostl z koníčku v hlavní pracovní náplň. Nyní se kromě psaní věnuji také konzultacím, poradenství a hlavně školení nejen produktů značky Apple.

banner