Jak na záznam z AVCHD kamer a soubory .MTS na Macu

V posledních několika málo týdnech se vyrojilo překvapivě mnoho dotazů na téma zpracování záznamů z moderních AVCHD kamer na Macu. Pojďme se tedy na toto téma podívat podrobněji.

Nejužitečnější radu si dáme hned úvodem – pokud pracujete na Macu, kameru se záznamem do formátu AVCHD si vůbec nepořizujte a sáhněte raději po modelu, který zaznamenává do – pro Apple vhodného – formátu MP4. Ušetříte si tak hodně trápení i další finanční vydání.

Co však dělat v případě, že jste si již kameru se záznamem do tohoto formátu pořídili? Pokud budeme předpokládat, že chcete natočené video zpracovávat v aplikaci iMovie 09, pak v této fázi záleží na tom, zda jste měli štěstí nebo ne. Pokud jste měli štěstí, pak vaši kameru iMovie po připojení rozpozná a dovolí vám video v tomto formátu do knihovny pro další střih neimportovat. Pokud však štěstí nemáte, iMovie vaši kameru neropozná a s videem tak neučiníte vůbec nic.

Podpora formátu AVCHD v iMovie je totiž velmi problémová (z pohledu uživatele) a iMovie vám dovolí načíst videa v tomto formátu jen tehdy, pokud jsou uložena přímo v kameře. Pokud je z kamery zkopírujete na pevný disk, do iMovie je již nikdy nedostanete. Ptáte se proč to? Na vině jsou vlastníci licence na formát AVHCD, kteří Applu poskytli licenci pro použití v iMovie právě za těchto podmínek.

Pokud tedy máte podporovanou kameru s AVCHD, kterou iMovie rozpozná, musíte všechny video kopírovat do počítače výhradně prostřednictvím aplikace iMovie 09!

V případě, že jste si svá videa již z kamery zkopírovali na pevný disk nebo iMovie vaši kameru nezná, nezbývá vám nic jiného, než sáhnout po nástrojích třetích stran a záznam nejdříve převést do formátu, kterému iMovie porozumí. To pro vás znamená dvě základní komplikace:

  • Vždy dojde ke snížení kvality záznamu (i když většinou jen k velmi mírnému),
  • neexistují nástroje dostupné zdarma.

Ano, všechny dostupné nástroje pro konverzi formátu AVCHD jsou placené, protože licence pro AVCHD není k dispozici zdarma a její majitel (dle Wikipedie Sony & Panasonic) vyžaduje poplatek za každý stažený konvertor. Pokud se vám to nelíbí, zeptejte se výrobce vaší kamery, proč nástroj pro Mac OS X neposkytuje sám.

Nástrojů pro konverzi záznamů ve formátu AVCHD (tedy souborů s příponou .MTS) je k dispozici velké množství. Dali jsme si tu práci a otestovali je – a zde vám nabízíme čtyři, za které se vyplatí zaplatit. Přidáme také jeden bonus závěrem pro technické fajnšmekry.

Voltaic HD

Zřejmě první aplikace, která konverzi formátů AVCHD na Macu umožňovala. Je jednoduchý, nabízí dostatečné možnosti nastavení exportního formátu a samozřejmě i dávkovou konverzi. V našem testu však vycházel jako nejpomalejší a s kvalitou převodu jsme byli spokojeni. Nabízí také několik přednastavených formátů.

Cena: 39,99 dolarů | Zkušební verze: ano | Hodnocení: 7/10

Elgato turbo.264 HD SE

Tato aplikace si vás získá nejen jednoduchým a líbivým uživatelským rozhraním, ale i rychlostí konverze – v našem testu byl bez debat nejrychlejší. Nabízí základní úpravy snímků (jako je například ořez začátků a konců) i dávkovou konverzi. Nepotěší však přespříliš vysoká cena pro amatérské použití.

Cena: 49,95 Eur | Zkušební verze: ano | Hodnocení: 8/10

Wondershare Video Converter Platinum

Konvertor, který patří k mým nejoblíbenějším. Za ještě přijatelnou cenu nabízí nejen podporu formátu AVCHD, ale poradí si i se soubory .mkv a dalšími. V podstatě se nám nepodařilo najít videosoubor, který by nebyl schopen převést. Pro každý soubor nebo jejich dávku je možné nastavit samostatné parametry exportu, snímky lze ořezávat, měnit poměry stran i aplikovat grafické efekty. Je skvělý také pro dávkové převody filmů včetně titulků pro přehrávače iPod či iPhone. Jeho rychlost je velmi dobrá.

Cena: 39,95 Eur | Zkušební verze: ano | Hodnocení: 9/10

iSkysoft Video Converter for Mac

Převaděč s velmi jednoduchým uživatelským rozhraním a snadným použitím. Možnosti práce s videi jsou velmi dobré (jen jsou skryty a na první pohled uživatele neruší), jedná se zkrátka jen o čistý konvertor, jež dokáže také spojit všechny konvertované soubory do jednoho videa.

Cena: 35 dolarů | Zkušební verze: ano | Hodnocení: 9/10

Mencoder/ffmpeg (bonus zdarma)

Ano, existuje jistý způsob, jak zdarma převést záznam ve formátu AVCHD do H.264 vhodného pro střih na Macu – je jím známý Mencoder. Jedná se však o utilitu ovládatelnou z textového rozhraní terminálu a není tak vhodná pro běžného uživatele. Pokud tedy chápete, co je napsáno níže:

mencoder -of mpeg -mpegopts muxrate=36000 -mc 0 -oac lavc -fps 60000/1001 -ofps 30000/1001 -ovc lavc -lavcopts vcodec=mpeg4:mbd=2:mv0:trell:v4mv:cbp:last_pred=3redia=2:dia=2:vmax_b_frames=2:vb_strategy=1recm p=2:cmp=2:subcmp=2reme=2:qns=2:vbitrate=36000 -vf scale=1280:720 ./00000.mts -o 00000.mpeg

pak máte vystaráno…

89 komentářů: „Jak na záznam z AVCHD kamer a soubory .MTS na Macu

  • avatar
    20. 08. 2010 (06:50)
    Trvalý odkaz

    @Jirka Mühlfait: video stříhám výhradně v Intermediate Codec (jak jsme popisovali v předchozí sérii návodů již dříve), pro převody používám výhradně MPEG Streamclip – ale AVCHD mi tento software ještě nikdy nepřekódoval. Skutečně jej tedy podporuje?

    V testu, který byl podkladem pro tento článek, jsme použili záznam ze sedmi různých kamer se záznamem AVCHD, které jsou dnes na trhu (aktuální modely) a pouze ty vypsané zvládly převod a následné zpracování všech.

    Ad kopírování strukutry: to nepomůže, protože jednotlivé verze AVCHD se liší a bez konverze například AVCHD Lite z novějších levnějších kamer do iMovie zkrátka nedostanete žádným jiným způsobem, než konverzí do jiného formátu. A právě AVCHD Lite je ten problém – novější kamery již mají jej a to je ten problém…

  • avatar
    20. 08. 2010 (07:14)
    Trvalý odkaz

    Mne stve problem s AVCHD a interlaced..moje kamera umi jen 1080i a to je pro Apple proste problem. pritom na PC se Sony Vegas je vysledek krasny tak s FCE4 je to proste zubate :-(((((

  • avatar
    20. 08. 2010 (09:14)
    Trvalý odkaz

    Mne stve problem s AVCHD a interlaced..moje kamera umi jen 1080i a to je pro Apple proste problem. pritom na PC se Sony Vegas je vysledek krasny tak s FCE4 je to proste zubate :-(((((

  • avatar
    20. 08. 2010 (07:50)
    Trvalý odkaz

    @Vláďa Janeček: No asi se to týká levných kamer. Kamery se kterýmy mám zkušenosti jsou zcenové relace 20 000 Kč a výše.

  • avatar
    20. 08. 2010 (09:50)
    Trvalý odkaz

    @Vláďa Janeček: No asi se to týká levných kamer. Kamery se kterýmy mám zkušenosti jsou zcenové relace 20 000 Kč a výše.

  • avatar
    20. 08. 2010 (07:52)
    Trvalý odkaz

    @Tomcat: Zubate ve smyslu, že při pohybu kamery do strany se rozbihaji jednotlive snimky a nebo jen nejsou čáry a okraje uplně hladke.

  • avatar
    20. 08. 2010 (09:52)
    Trvalý odkaz

    @Tomcat: Zubate ve smyslu, že při pohybu kamery do strany se rozbihaji jednotlive snimky a nebo jen nejsou čáry a okraje uplně hladke.

  • avatar
    20. 08. 2010 (07:54)
    Trvalý odkaz

    @Jirka Mühlfait: máte pravdu, v této cenové hladině je vše (v drtivé většině) bez problémů. Bohužel tyto kamery však nejsou běžnými uživateli příliš kupovány…

    Ve čtenářských dotazech se také stále častěji začínají objevovat nové fotoaparáty, které velmi často používají právě AVCHD Lite, kde to bez konverze do iMovie…

  • avatar
    20. 08. 2010 (09:54)
    Trvalý odkaz

    @Jirka Mühlfait: máte pravdu, v této cenové hladině je vše (v drtivé většině) bez problémů. Bohužel tyto kamery však nejsou běžnými uživateli příliš kupovány…

    Ve čtenářských dotazech se také stále častěji začínají objevovat nové fotoaparáty, které velmi často používají právě AVCHD Lite, kde to bez konverze do iMovie…

  • avatar
    20. 08. 2010 (07:57)
    Trvalý odkaz

    @Vláďa Janeček:

    Viete mi prosim poslat, alebo dat na stiahnutie nejaku adresarovu strukturu stiahnutu z kamery (karty) s AVCHD lite napr. s dvoma 30s videami?

  • avatar
    20. 08. 2010 (09:57)
    Trvalý odkaz

    @Vláďa Janeček:

    Viete mi prosim poslat, alebo dat na stiahnutie nejaku adresarovu strukturu stiahnutu z kamery (karty) s AVCHD lite napr. s dvoma 30s videami?

  • avatar
    20. 08. 2010 (08:06)
    Trvalý odkaz

    @Vláďa Janeček: To bude asi presne to misto kde se nase zkusenosti rozchazeji. Pokud ale vyloucime kodek AVCHD lite, tak vse co jsem popsal vyse funguje bez problemu a je to overeno temer kazdodenní praxi.

  • avatar
    20. 08. 2010 (10:06)
    Trvalý odkaz

    @Vláďa Janeček: To bude asi presne to misto kde se nase zkusenosti rozchazeji. Pokud ale vyloucime kodek AVCHD lite, tak vse co jsem popsal vyse funguje bez problemu a je to overeno temer kazdodenní praxi.

  • avatar
    20. 08. 2010 (08:08)
    Trvalý odkaz

    @wintermute: Muzu poslat strukturu s dvouma videama. Natoceno na kameru SONY NXCAM (pouziva AVCHD, ne AVCHD lite). Dejte mi prosim nejaky kontakt kam to poslat a behem dneska tak ucinim.

  • avatar
    20. 08. 2010 (10:08)
    Trvalý odkaz

    @wintermute: Muzu poslat strukturu s dvouma videama. Natoceno na kameru SONY NXCAM (pouziva AVCHD, ne AVCHD lite). Dejte mi prosim nejaky kontakt kam to poslat a behem dneska tak ucinim.

  • avatar
    20. 08. 2010 (08:12)
    Trvalý odkaz

    @Jirka Mühlfait: ne, skutečně to neplatí bez výjimky, i když vynecháme tento formát. S videem a kamerami pracuji téměř denně a prostě pro běžného uživatele – který chce ve finderu zálohvat videa na disk a někdy později je sestříhat – zkrátka AVCHD kamery obecně nejsou. Jsou fajn pro fajnšmekry, který nevadí zálohovat celé karty v archivech, mají koupený FinalCut. A co si budeme povídat – vy ani já byste video v AVCHD (nebo jiném ztrátovém) nikdy přímo nestříhal a konverzi do něčeho střihového (ideálně zmíněný Intermediate) je holá nutnost…

    Tento článek je právě jako návod pro tyto uživatele, co chtějí koupit kameru a stříhat – nic neřešit, nehledat návody na fórech a jen používat. A naše diskuse jim opět pouze zamotá hlavu místo toho, aby jim poradila nejméně bolestné řešení…

  • avatar
    20. 08. 2010 (10:12)
    Trvalý odkaz

    @Jirka Mühlfait: ne, skutečně to neplatí bez výjimky, i když vynecháme tento formát. S videem a kamerami pracuji téměř denně a prostě pro běžného uživatele – který chce ve finderu zálohvat videa na disk a někdy později je sestříhat – zkrátka AVCHD kamery obecně nejsou. Jsou fajn pro fajnšmekry, který nevadí zálohovat celé karty v archivech, mají koupený FinalCut. A co si budeme povídat – vy ani já byste video v AVCHD (nebo jiném ztrátovém) nikdy přímo nestříhal a konverzi do něčeho střihového (ideálně zmíněný Intermediate) je holá nutnost…

    Tento článek je právě jako návod pro tyto uživatele, co chtějí koupit kameru a stříhat – nic neřešit, nehledat návody na fórech a jen používat. A naše diskuse jim opět pouze zamotá hlavu místo toho, aby jim poradila nejméně bolestné řešení…

  • avatar
    20. 08. 2010 (08:15)
    Trvalý odkaz

    Doplneni: mam kameru Canon Legria HF20 a Final Cut Expess 4

  • avatar
    20. 08. 2010 (10:15)
    Trvalý odkaz

    Doplneni: mam kameru Canon Legria HF20 a Final Cut Expess 4

  • avatar
    20. 08. 2010 (09:57)
    Trvalý odkaz

    @Jirka Mühlfait:

    AVCHD kameru mam aj ja, vsetko bez problemov, videa importujem bezstratovo ako som pisal, ja som chcel vidiet aky je problem s AVCHD Lite :).

  • avatar
    20. 08. 2010 (11:57)
    Trvalý odkaz

    @Jirka Mühlfait:

    AVCHD kameru mam aj ja, vsetko bez problemov, videa importujem bezstratovo ako som pisal, ja som chcel vidiet aky je problem s AVCHD Lite :).

  • avatar
    20. 08. 2010 (16:41)
    Trvalý odkaz

    @wintermute: muzes mi k tomu napsat vic? kazdy soubor z kamery prevedes na .mp4 a pak to uz ve FCE4 strihas a pak exportujes napr do mp4 a uz to nema zubate okraje?

  • avatar
    20. 08. 2010 (18:41)
    Trvalý odkaz

    @wintermute: muzes mi k tomu napsat vic? kazdy soubor z kamery prevedes na .mp4 a pak to uz ve FCE4 strihas a pak exportujes napr do mp4 a uz to nema zubate okraje?

  • avatar
    20. 08. 2010 (17:17)
    Trvalý odkaz

    Sám sice AVCHD kameru nemám, ale s úspěchem jsem před nějakým časem paměťovku zazálohoval jako disk image, pak nebyl problém s opětovným rozpoznáním (dokonce jsem jednou takto donutil FCP, aby mi načetl jeden .mts soubor – vytvořil jsem strukturu, do ní vložil ten soubor, vytvořil z této struktury disk image, tu přimountil a FCP uvěřil, že čte z kamery…)

  • avatar
    20. 08. 2010 (19:17)
    Trvalý odkaz

    Sám sice AVCHD kameru nemám, ale s úspěchem jsem před nějakým časem paměťovku zazálohoval jako disk image, pak nebyl problém s opětovným rozpoznáním (dokonce jsem jednou takto donutil FCP, aby mi načetl jeden .mts soubor – vytvořil jsem strukturu, do ní vložil ten soubor, vytvořil z této struktury disk image, tu přimountil a FCP uvěřil, že čte z kamery…)

  • avatar
    24. 08. 2010 (19:59)
    Trvalý odkaz

    Tocim obcas videa do fotaku, Panasonic Lumix DMC-TZ7d. Nataci to do AVCHD lite, do FinalCutPro natahuju bez ztraty kvality pomoci Log and Transfer. Vysledne klipy na disku maji format ProRes422. Nevim jak iMovie…

  • avatar
    29. 08. 2010 (13:41)
    Trvalý odkaz

    Vlado, Vlado… co jsou to za kecy?
    „kameru se záznamem do formátu AVCHD si vůbec nepořizujte“
    „neexistují nástroje dostupné zdarma“
    „Pokud je z kamery zkopírujete na pevný disk, do iMovie je již nikdy nedostanete.“

    Nize popsane vylucuje vyse zminene:

    a)predne lze prehrat i po kopirovani napr VLC nebo Movist
    b)oba vyse uvedene JSOU pochopitelne zdarma

    1) ffmpeg -i film.mts -acodec copy -vcodec copy film.m4v
    (prekvapive rychla konverze – v radech sekund a take zdarma)

    2) import m4v do iMovie09
    iMovie neni zdarma, ale soucasti radne zakoupeneho MacOSX

  • avatar
    29. 08. 2010 (15:41)
    Trvalý odkaz

    Vlado, Vlado… co jsou to za kecy?
    „kameru se záznamem do formátu AVCHD si vůbec nepořizujte“
    „neexistují nástroje dostupné zdarma“
    „Pokud je z kamery zkopírujete na pevný disk, do iMovie je již nikdy nedostanete.“

    Nize popsane vylucuje vyse zminene:

    a)predne lze prehrat i po kopirovani napr VLC nebo Movist
    b)oba vyse uvedene JSOU pochopitelne zdarma

    1) ffmpeg -i film.mts -acodec copy -vcodec copy film.m4v
    (prekvapive rychla konverze – v radech sekund a take zdarma)

    2) import m4v do iMovie09
    iMovie neni zdarma, ale soucasti radne zakoupeneho MacOSX

  • avatar
    29. 08. 2010 (21:02)
    Trvalý odkaz

    @xer: takže znova:

    ad a) o tom článek není – neřeší přehrávání, ale použití pro střih

    ad uvedené příkazy: článek je určen pro běžné Mac uživatele, které nic z popsaného a) nepochopili, b) nikdy nezvládnou nainstalovat, c) neumí použít

    Prosím, respektujte zaměření článků, ne všechny jsou určené pro hypersuperajťáky. Pro běžné uživatele uvedené rady platí bez výjimky a není na nich nic divného. Ale pokud chcete, můžete zpracovat návod (nebo sérii) pro pokročilé uživatele, kteří instalaci cli verze ffmpeg do mac os x zvládnou a chápou práci s terminálem. Rádi ji otiskneme…

  • avatar
    29. 08. 2010 (23:02)
    Trvalý odkaz

    @xer: takže znova:

    ad a) o tom článek není – neřeší přehrávání, ale použití pro střih

    ad uvedené příkazy: článek je určen pro běžné Mac uživatele, které nic z popsaného a) nepochopili, b) nikdy nezvládnou nainstalovat, c) neumí použít

    Prosím, respektujte zaměření článků, ne všechny jsou určené pro hypersuperajťáky. Pro běžné uživatele uvedené rady platí bez výjimky a není na nich nic divného. Ale pokud chcete, můžete zpracovat návod (nebo sérii) pro pokročilé uživatele, kteří instalaci cli verze ffmpeg do mac os x zvládnou a chápou práci s terminálem. Rádi ji otiskneme…

  • avatar
    31. 08. 2010 (09:23)
    Trvalý odkaz

    Camera Canon FS22, Apple MacBook Pro, potřeba přetáhnout video do notebooku a vypálit na DVD.

    Včera jsem zkoušel připojit kameru s pomocí USB a tato není pro notebook viditelná. Jestli jsem to tedy pochopil správně, je pro mě nejjednušším řešením zakoupit si komerční produkt, který vyřeší tento primární problém + maximálně zjednodušší úpravu videa.
    Video používám jako svůj pracovní nástroj (způsob, jakým zjištuji jak dobře či špatně dělám svoji práci), zajímá mě jednoduché, časově nenáročné řešení a hlavně jednoduché.

    Poznámka: většina uvedených komentářů je pro mě zcela nesrozujitelná:-), jazyk jiného kmene.

    Moc děkuji za reakci. Martin

  • avatar
    31. 08. 2010 (11:23)
    Trvalý odkaz

    Camera Canon FS22, Apple MacBook Pro, potřeba přetáhnout video do notebooku a vypálit na DVD.

    Včera jsem zkoušel připojit kameru s pomocí USB a tato není pro notebook viditelná. Jestli jsem to tedy pochopil správně, je pro mě nejjednušším řešením zakoupit si komerční produkt, který vyřeší tento primární problém + maximálně zjednodušší úpravu videa.
    Video používám jako svůj pracovní nástroj (způsob, jakým zjištuji jak dobře či špatně dělám svoji práci), zajímá mě jednoduché, časově nenáročné řešení a hlavně jednoduché.

    Poznámka: většina uvedených komentářů je pro mě zcela nesrozujitelná:-), jazyk jiného kmene.

    Moc děkuji za reakci. Martin

  • avatar
    27. 09. 2010 (23:09)
    Trvalý odkaz

    No, jestli si mám koupit Sony HDR-AX2000E a nebo JVC GY-HM700 a vyberu si Sony, tak těch 50 Eur na nějaký převodník formátů mě už nezabije. Existuje nějaký jiný ekvivalent k té Sony, který umí nahrávat na zkousnutelný formát pro Final Cut Studio? Jinak prznit MacPro něčím jiným, jako je Adobe Premiere CS4 asi nemá smysl…

    • avatar
      23. 11. 2010 (07:04)
      Trvalý odkaz

      Je lepsi koupit pro MAC strih ve FCE4 kameru co dela zaznam do H.264 (MPEG-4.AVC).? napr samsung HMX H205?? moc diky za rady..AVCHD me totiz vytacelo s prokladanim. diky za radu

Komentáře nejsou povoleny.