Poznáváme Mac OS X: jak na formátování textu

Formátování textu ve všech textových editorech v systému Mac OS X funguje stejně, stačí se tedy zapamatovat několik základních pravidel, čím se tato činnost liší od stejné prováděné v jiných operačních systémech, které jste možná až doposud používali.

Pro formátování textu můžete v textových editorech použít hned několika nástrojů:

  • Nástrojovou lištu, pokud ji aplikaci poskytuje
  • Klávesové zkratky
  • Nabídku Formát z menubaru
  • Příruční panel Písma.

Formátování prostřednictvím nástrojové lišty

Použití nástrojové lišty je zcela snadné a stejné, jako kdekoli jinde: nejdříve kurzorem myši označíte text, který chcete naformátovat a následně z nástrojové lišty v horní části okna vyberete funkci, kterou chcete na text aplikovat – tedy pokud chcete změnit řez písma na tučné, klepnete na ikonu reprezentující právě tučný styl písma.

Formátování prostřednictvím klávesových zkratek

Formátování textu s vyžitím klávesových zkratek je snadné a v podstatě stejné, jako kdekoli jinde. Jen si musíte pamatovat, že základní klávesové zkratky se tvoří s klávesou Cmd, namísto klávesy Control, kterou jste možná používali doposud. Základní úpravy formátování prostřednictvím klávesových zkratek pak budou vypadat takto:

  • Cmd + B pro tučné písmo (namísto Ctrl + B),
  • Cmd + I pro kurzívu (namísto Ctrl + I),
  • Cmd + U pro písmo podtržené (namísto Ctr + U).

Další speciální klávesy pro formátování textu, jako je například tabelátor (Tab), přeřaďovač (Shift) nebo Enter fungují i na Macu stejně, jak jste zvyklí.

Formátování prostřednictvím nabídky Formát

Ve všech editorech (tedy ve všech respektujících běžné zvyklosti operačního systému) máte k dispozici nabídku Formát v manubaru. Zde najdete všechny funkce pro formátování textu, které příslušná aplikaci nabízí: v případě systémového editoru Text Edit zde najdete rozbalovací položky:

  • Písmo
    dovoluje měnit barvu, velikost i styl použitého písma
  • Text
    dovoluje měnit zarovnání slova, textu nebo bloku textu

V každé z těchto položek máte snadno dostupné funkce, které se aplikují buďto na pozici kurzoru, nebo na označený text jako celek. Pokud preferujete práci s myší namísto klávesových zkratek, jistě si tuto možnost oblíbíte.

Formátování prostřednictvím panelu Písma

Plovoucí panel Písma je k dispozici ve všech Mac OS X aplikacích, které mají co do činění s úpravou textu. Najdete jej tak nejen v textovém editoru, ale i v tabulkovém kalkulátoru nebo programu pro střih videa při úpravě titulků – zkrátka všude tam, kde vidíte momentálně textový kurzor umožňující přímé zadávání textu. Slovo plovoucí v popisu tohoto panelu znamená, že se pohybuje nahoře nad ostatními okny.

Panel Písem zobrazíte kdykoli prostřednictvím klávesové zkratky Cmd + T.

V jeho prostředí pak můžete vybírat mezi instalovanými písmy, volit jeho řezy i velikosti a dokonce upravovat takové typografické lahůdky, jako je například proklad, prostrkání nebo velikost, sílu a úhel vrhajícího stínu. Všechny změny provedené v tomto panelu se okamžitě promítají na označený text bez nutnosti nastavení dále potvrzovat. V horní části okna pak vidíte aktuální náhled na zvolenou úpravu textu.

39 komentářů: „Poznáváme Mac OS X: jak na formátování textu

  • Pingback: Jablickari.cz

  • Pingback: 1. zprávy » Poznáváme Mac OS X: jak na formátování textu

  • avatar
    13. 07. 2010 (08:03)
    Trvalý odkaz

    Existuje taky něco jako klávesa Delete pod Win? Aby bylo možný smazat text za kurzorem místo před jako je to s backspacem?

  • avatar
    13. 07. 2010 (10:03)
    Trvalý odkaz

    Existuje taky něco jako klávesa Delete pod Win? Aby bylo možný smazat text za kurzorem místo před jako je to s backspacem?

  • avatar
    13. 07. 2010 (08:13)
    Trvalý odkaz

    @K.: i když nechápu, jaký je v tom praktický rozdíl (jestli mažu text vlevo nabo vpravo), tak ano, samozřejmě je: Ctrl + D

  • avatar
    13. 07. 2010 (10:13)
    Trvalý odkaz

    @K.: i když nechápu, jaký je v tom praktický rozdíl (jestli mažu text vlevo nabo vpravo), tak ano, samozřejmě je: Ctrl + D

  • avatar
    13. 07. 2010 (14:36)
    Trvalý odkaz

    Ahoj vsem. Je to blbustka (mysleno drobnost, ale zaroven mozna mysleno, ze i moje blbost :-) ), v MAC OS v TextEditu napisi radek, dam enter, tim odskocim na dalsi radek atd. atd. V TextEditu to vypada OK, ale napr. ve Win notepadu toto neni odradkovano, ale na miste kde jsem dal enter je znak (pravdepodobne konec radku? – nejsem si jisty) coz je fajn, ale chci aby to bylo odradkovano stejne jako v MAC OS, tedy Enter=novy radek. Myslim, ze to tak delalo i v linuxu, ale nejsem si jisty – s linuxem jsem si jiz dlouho nehral.
    Zkusil jsem prosmejdit nastaveni TextEditu, ale s nezdarem, mam TextEdit rad a staci mi, nicmene pokud by toto poresil pouze nejaky jednoduchy free text editor tak se nebranim…
    Neni to velky problem, ale kdyby me nekdo nasmeroval tak bych byl rad a diky za to dopredu :-)

  • avatar
    13. 07. 2010 (12:45)
    Trvalý odkaz

    @Gabriel: to je jednoduché – začít na Windows používat editor, který korektně interpretuje standardní unicode znaky…

  • avatar
    13. 07. 2010 (14:45)
    Trvalý odkaz

    @Gabriel: to je jednoduché – začít na Windows používat editor, který korektně interpretuje standardní unicode znaky…

  • avatar
    13. 07. 2010 (15:00)
    Trvalý odkaz

    @Vláďa Janeček: :-)) Kdo si jednou zvykl na notepad uz dela na notepadu furt :-)Ale OK, diky za info, zkusim jak to dava treba PSPad, ten by to myslim mohl zvladnout.

  • avatar
    13. 07. 2010 (13:26)
    Trvalý odkaz

    Dobrá téma. :) Uz dlhšie si lamem hlavu, ako na Macovi v textedite a v iWorku vložiť skopirovaný text zo schránky cmd + v tak, aby sa odstránilo povodne formatovanie? Má niekto dobre fungujúci typ?

  • avatar
    13. 07. 2010 (15:26)
    Trvalý odkaz

    Dobrá téma. :) Uz dlhšie si lamem hlavu, ako na Macovi v textedite a v iWorku vložiť skopirovaný text zo schránky cmd + v tak, aby sa odstránilo povodne formatovanie? Má niekto dobre fungujúci typ?

  • avatar
    13. 07. 2010 (15:10)
    Trvalý odkaz

    2Gabriel: Jestli myslis odradkovani v TXT souboru, tak to je historicka koule MS Windows.
    Tuhle kouli u nohy maji uz od dob DOSu (a ten to ma od CP/M). O co jde:
    Tiskarny potrebuji pro odradkovani dva znaky – Carriage Return (0x0D nebo chces-li r) a Line Feed (0x0A popr n). Prvni slouzi k navratu voziku s tiskovou hlavou na prvni pozici, druhy slouzi k posunuti valce o jeden radek.
    Standardne, napr v unixovych systemech, se o toto staral (a stara) tiskovy spooler, ktery ridici znak pro navrat voziku dodal, jenze DOS zadny spooler nemel. A tak se to vyresilo tak, ze DOS mel v souborech pro odradkovani oba znaky takze stacilo textovy soubor jen zkopirovat na paralelni port a byl vytisten i se spravnym odradkovanim (aneb „If you can’t fix it, feature it!“).
    Kvuliva zpetne kompatibilte to ale zustalo i v MS Windows a tak nejak to tam preziva dodnes.
    Nese to sebou svoje problemy, protoze treba v jazyce C je znak ‚n‘ na unixovych systemech opravdu ‚n‘, zatimco tentyz zdrojovy kod prelozeny pod MS win vyprodukuje sekvenci ‚rn‘.

    P.S.: Skoda ze nejde nahled komentare. Snad se to s temi backslashi nejak vyrovna.

  • avatar
    13. 07. 2010 (17:10)
    Trvalý odkaz

    2Gabriel: Jestli myslis odradkovani v TXT souboru, tak to je historicka koule MS Windows.
    Tuhle kouli u nohy maji uz od dob DOSu (a ten to ma od CP/M). O co jde:
    Tiskarny potrebuji pro odradkovani dva znaky – Carriage Return (0x0D nebo chces-li \r) a Line Feed (0x0A popr \n). Prvni slouzi k navratu voziku s tiskovou hlavou na prvni pozici, druhy slouzi k posunuti valce o jeden radek.
    Standardne, napr v unixovych systemech, se o toto staral (a stara) tiskovy spooler, ktery ridici znak pro navrat voziku dodal, jenze DOS zadny spooler nemel. A tak se to vyresilo tak, ze DOS mel v souborech pro odradkovani oba znaky takze stacilo textovy soubor jen zkopirovat na paralelni port a byl vytisten i se spravnym odradkovanim (aneb „If you can’t fix it, feature it!“).
    Kvuliva zpetne kompatibilte to ale zustalo i v MS Windows a tak nejak to tam preziva dodnes.
    Nese to sebou svoje problemy, protoze treba v jazyce C je znak ‚\n‘ na unixovych systemech opravdu ‚\n‘, zatimco tentyz zdrojovy kod prelozeny pod MS win vyprodukuje sekvenci ‚\r\n‘.

    P.S.: Skoda ze nejde nahled komentare. Snad se to s temi backslashi nejak vyrovna.

  • avatar
    13. 07. 2010 (15:13)
    Trvalý odkaz

    @kmarty: Jeste k tomu ‚rn‘ – ano prave kvuli tomu se v Ccku musi rozlisovat jestli je proud dat typu text nebo jestli jde o binarni proud dat.

  • avatar
    13. 07. 2010 (17:13)
    Trvalý odkaz

    @kmarty: Jeste k tomu ‚\r\n‘ – ano prave kvuli tomu se v Ccku musi rozlisovat jestli je proud dat typu text nebo jestli jde o binarni proud dat.

  • avatar
    13. 07. 2010 (15:18)
    Trvalý odkaz

    @Gabriel: A jak to vypadá ve WordPadu?

    @Vláďa Janeček: Když koukám na ty lokalizované Pages, nevíte kdy bude čeština pro 10.6.4? Přece jen už je to nějaký pátek co update vyšel…

  • avatar
    13. 07. 2010 (17:18)
    Trvalý odkaz

    @Gabriel: A jak to vypadá ve WordPadu?

    @Vláďa Janeček: Když koukám na ty lokalizované Pages, nevíte kdy bude čeština pro 10.6.4? Přece jen už je to nějaký pátek co update vyšel…

  • avatar
    13. 07. 2010 (15:32)
    Trvalý odkaz

    @Vláďa Janeček: Občas se to hodí..pod win určitě :-) tady v tom případě to teda vyjde asi nastejno jako posunutí šipkou a máznutí backspacem, když se musí máčknout dvě tlačítka…ale i tak moc dík, výhody ověří praxe :-)

  • avatar
    13. 07. 2010 (17:32)
    Trvalý odkaz

    @Vláďa Janeček: Občas se to hodí..pod win určitě :-) tady v tom případě to teda vyjde asi nastejno jako posunutí šipkou a máznutí backspacem, když se musí máčknout dvě tlačítka…ale i tak moc dík, výhody ověří praxe :-)

  • avatar
    13. 07. 2010 (19:57)
    Trvalý odkaz

    @Lado: bude to v dílu o práci se schránkou, toto je přece tip o formátování textu. Vyčkejte čtvrtka :)

  • avatar
    13. 07. 2010 (22:34)
    Trvalý odkaz

    @Lado: cmd-shift-alt-v, vždyť je to přímo v menu Edit, stejně jako ostatní zkratky.
    @Gabriel: na macu i na win existují editory, které typ odřádkování detekují a dodržují nebo umí konvertovat mezi win/mac/linux. Notepad mezi nimi holt (nepřekvapivě) není :) PSPad ano.
    @kmarty @Vlada: Imho není na místě hned házet špínu na Win. Mac do OS9 používal r, od OS X používá n. Win ani nejsou jediná, kdo dodnes používá rn. Mnohem horší zlo textové nekompatibility je BOM, Unicode signatura na začátku souboru, kterou MS cpe i tam, kde nemá vůbec žádný smysl.

    Ale ostatních, kdo hodně píší a editují text, bych se chtěl zeptat, jak se vyrovnali s tím, že mac (alespoň malé klávesnice) nemá Home, End, PageDown a PageUp. Používáte kombinace šipek s Fn nebo se pohybujete nějak jinak? Existuje na macu PgDn a PgUp, který zároveň posouvá kurzor? Chybí vám numpad přes Fn nebo jste ho nikdy nepoužívali ani na PC noteboocích? Máte na F-klávesách F-ka nebo standardní applí funkce (jas, hlasitost..)? Jak řešíte situace, kdy potřebujete vidět binární obsah souboru (F3 v *commanderu)? :)

  • avatar
    14. 07. 2010 (00:34)
    Trvalý odkaz

    @Lado: cmd-shift-alt-v, vždyť je to přímo v menu Edit, stejně jako ostatní zkratky.
    @Gabriel: na macu i na win existují editory, které typ odřádkování detekují a dodržují nebo umí konvertovat mezi win/mac/linux. Notepad mezi nimi holt (nepřekvapivě) není :) PSPad ano.
    @kmarty @Vlada: Imho není na místě hned házet špínu na Win. Mac do OS9 používal \r, od OS X používá \n. Win ani nejsou jediná, kdo dodnes používá \r\n. Mnohem horší zlo textové nekompatibility je BOM, Unicode signatura na začátku souboru, kterou MS cpe i tam, kde nemá vůbec žádný smysl.

    Ale ostatních, kdo hodně píší a editují text, bych se chtěl zeptat, jak se vyrovnali s tím, že mac (alespoň malé klávesnice) nemá Home, End, PageDown a PageUp. Používáte kombinace šipek s Fn nebo se pohybujete nějak jinak? Existuje na macu PgDn a PgUp, který zároveň posouvá kurzor? Chybí vám numpad přes Fn nebo jste ho nikdy nepoužívali ani na PC noteboocích? Máte na F-klávesách F-ka nebo standardní applí funkce (jas, hlasitost..)? Jak řešíte situace, kdy potřebujete vidět binární obsah souboru (F3 v *commanderu)? :)

  • avatar
    14. 07. 2010 (08:26)
    Trvalý odkaz

    @moole: Ja to neberu jako hazeni spiny, ja to beru jen jako pritez z historie.
    namisto u MacOS <= 9 jsem mel schovany, kdyby se nekdo sel ozvat vyslovene plivajicne :-).

    Ad klavesnice: Home, End, PhUp, PgDwn resim pres Fn. Pisu nejcasteji ve Vimu, v terminalu, a tam se kurzor posouva i po strankach. Numpad jsem nikdy poradne nepouzival (je tu urcita spojitost s tim, ze nemam ceskou klavesnici jako primarni).
    F klavesy boli asi nejvic, ale presto mam na notebooku primarne jas&spol* a F-klavesy pres Fn. Ono beztak v Midnight Commanderu misto treba F3 mackam posloupnost Esc – 3 a podobne.
    V praci delam casto pres ILO na Blade serverech, takze tam ty F-klavesy potrebuju pomerne casto. Ale v praci mam pripojenou externi non-Mac klavesnici, takze tam F-klavesy funguji normalne.

    *) Jednu z veci ktere se pokousim dodrzovat je nechavat MacOS tak jak je a naucit se ho tak a ne jej predelavat na Linux-like. Obcas teda ujedu, jako treba predevcirem kdy jsem si delal image z flashky, tak jsem automaticky na to vzal „dd“ v terminalu. Az pak mne napadlo hledat reseni podle Macu a tim jsem nasel ze v Disk Utility to jde taky :-).

  • avatar
    14. 07. 2010 (10:26)
    Trvalý odkaz

    @moole: Ja to neberu jako hazeni spiny, ja to beru jen jako pritez z historie.
    namisto u MacOS <= 9 jsem mel schovany, kdyby se nekdo sel ozvat vyslovene plivajicne :-).

    Ad klavesnice: Home, End, PhUp, PgDwn resim pres Fn. Pisu nejcasteji ve Vimu, v terminalu, a tam se kurzor posouva i po strankach. Numpad jsem nikdy poradne nepouzival (je tu urcita spojitost s tim, ze nemam ceskou klavesnici jako primarni).
    F klavesy boli asi nejvic, ale presto mam na notebooku primarne jas&spol* a F-klavesy pres Fn. Ono beztak v Midnight Commanderu misto treba F3 mackam posloupnost Esc – 3 a podobne.
    V praci delam casto pres ILO na Blade serverech, takze tam ty F-klavesy potrebuju pomerne casto. Ale v praci mam pripojenou externi non-Mac klavesnici, takze tam F-klavesy funguji normalne.

    *) Jednu z veci ktere se pokousim dodrzovat je nechavat MacOS tak jak je a naucit se ho tak a ne jej predelavat na Linux-like. Obcas teda ujedu, jako treba predevcirem kdy jsem si delal image z flashky, tak jsem automaticky na to vzal „dd“ v terminalu. Az pak mne napadlo hledat reseni podle Macu a tim jsem nasel ze v Disk Utility to jde taky :-).

  • avatar
    14. 07. 2010 (08:28)
    Trvalý odkaz

    @kmarty: Jaj sakra.
    Ta druha veta mela byt:

    <CR> namisto <LF> u MacOS <= 9 …

    (ted to snad bude spravne)

  • avatar
    14. 07. 2010 (10:28)
    Trvalý odkaz

    @kmarty: Jaj sakra.
    Ta druha veta mela byt:

    <CR> namisto <LF> u MacOS <= 9 …

    (ted to snad bude spravne)

  • avatar
    14. 07. 2010 (10:30)
    Trvalý odkaz

    @kmarty: Tak to je na místě otázka, jestli používáš fink nebo macports a proč? A jestli jsi nějak vyřešil české znaky v terminálu (rozpadá se mi kvůli tomu třeba mc)..

    Ještě přidám svoje odpovědi:
    Home, End, PgDn a PgUp na macu téměř nepoužívám, vadí mi, že se nechovají ve všech aplikacíc stejně a nedají se mačkat jednou rukou. Místo toho jsem nastavil maximální key-repeat-rate, takže přesun na řádku i mezi řádky je bleskový a home a end jdou simulovat posloupností šipek dolu/nahoru, doprava a nahoru/dolu (to podle toho, jestli je další/předchozí řádek delší nebo kratší než aktuální).
    S tím zachováním maximální míry výchozího chování souhlas.. ale zrovna dd vyšlo rychleji než Disk Utility, ne? :)
    Binární prohlížení, když už, tak v mc.

  • avatar
    14. 07. 2010 (12:30)
    Trvalý odkaz

    @kmarty: Tak to je na místě otázka, jestli používáš fink nebo macports a proč? A jestli jsi nějak vyřešil české znaky v terminálu (rozpadá se mi kvůli tomu třeba mc)..

    Ještě přidám svoje odpovědi:
    Home, End, PgDn a PgUp na macu téměř nepoužívám, vadí mi, že se nechovají ve všech aplikacíc stejně a nedají se mačkat jednou rukou. Místo toho jsem nastavil maximální key-repeat-rate, takže přesun na řádku i mezi řádky je bleskový a home a end jdou simulovat posloupností šipek dolu/nahoru, doprava a nahoru/dolu (to podle toho, jestli je další/předchozí řádek delší nebo kratší než aktuální).
    S tím zachováním maximální míry výchozího chování souhlas.. ale zrovna dd vyšlo rychleji než Disk Utility, ne? :)
    Binární prohlížení, když už, tak v mc.

  • avatar
    14. 07. 2010 (20:15)
    Trvalý odkaz

    @Petr Škuta: Wordpad je OK. A to mě překvapilo! :-)

    @moole: Ano ano, PSPad nezklamal a taktéž je odřádkování v pořádku.

    @kmarty: Díky za naprosto vyčerpávající informaci! :-)

    @moole: Díky za info, zkusím se ještě po nějakých, co nejjednodušších editorech, co to zvládnou, podívat. Ale možná to nakonec bude ten PSPad…

    Holt se txt soubory naučím ve Windowsech otevírat (nebo rovnou přenastavím jejich asociaci) nečím jiným, notepad to fakt nezvládá.

    Díky moc všem za pomoc a informace!

  • avatar
    14. 07. 2010 (22:29)
    Trvalý odkaz

    @moole: Pouzivam macports. Sice jsem napoprve narazil na fink a i ho na par dni zkusil, ale neco mi na nem nestymovalo. Konkretni duvod uz nevim.

    Cestina v terminalu neni problem, problem byl bug v knihovne, kterou midnight (verze < 4.7.0) pouzival k zobrazovani. Ta knihovna ma nejaky ten patek za sebou a byla postavena na pravidlu jeden znak = jeden bajt coz trochu komplikuje pouziti v UTF8.
    Ja si tenkrat upravoval Portfile za vydatne pomoci z tehle stranky http://theapplegeek.ru/archives/1180, ale to uz je pase, protoze je to upraveny/opraveny primo v macports, takze midnight jede nerozhozene i s ceskymi znaky primo z macports.

  • avatar
    15. 07. 2010 (00:29)
    Trvalý odkaz

    @moole: Pouzivam macports. Sice jsem napoprve narazil na fink a i ho na par dni zkusil, ale neco mi na nem nestymovalo. Konkretni duvod uz nevim.

    Cestina v terminalu neni problem, problem byl bug v knihovne, kterou midnight (verze < 4.7.0) pouzival k zobrazovani. Ta knihovna ma nejaky ten patek za sebou a byla postavena na pravidlu jeden znak = jeden bajt coz trochu komplikuje pouziti v UTF8.
    Ja si tenkrat upravoval Portfile za vydatne pomoci z tehle stranky http://theapplegeek.ru/archives/1180, ale to uz je pase, protoze je to upraveny/opraveny primo v macports, takze midnight jede nerozhozene i s ceskymi znaky primo z macports.

  • avatar
    19. 07. 2010 (09:50)
    Trvalý odkaz

    ahoj,

    absencia home,end,pgup,pgdn ma tiez trapi pretoze vyrazne zrychluju pohyb v texte. daju sa sice nahradit pomocou fn+keys alebo cmd+keys, ale je to velmi nekonzistentne implementovane (v podstate kazda aplikacia po svojom a neuplne). :-(

    dalsia drobna vada je napr prepinanie zaloziek. niekde cmd-shift-sipky, inde cmd-{ a }, zas inde ctrl-tab :-/

    inak dobrou aplikaciou na editovanie textov je Bean — taky mocnejsi TextEdit avsak stale jednoduchy a pohodlny a velmi rychly.

    m.

  • avatar
    19. 07. 2010 (11:50)
    Trvalý odkaz

    ahoj,

    absencia home,end,pgup,pgdn ma tiez trapi pretoze vyrazne zrychluju pohyb v texte. daju sa sice nahradit pomocou fn+keys alebo cmd+keys, ale je to velmi nekonzistentne implementovane (v podstate kazda aplikacia po svojom a neuplne). :-(

    dalsia drobna vada je napr prepinanie zaloziek. niekde cmd-shift-sipky, inde cmd-{ a }, zas inde ctrl-tab :-/

    inak dobrou aplikaciou na editovanie textov je Bean — taky mocnejsi TextEdit avsak stale jednoduchy a pohodlny a velmi rychly.

    m.

  • avatar
    22. 07. 2010 (10:41)
    Trvalý odkaz

    @kmarty: SUPER! Je to česky, dík :) Jinak by mě update ani nenapadl, když to přes dva roky trčelo v tomhle stavu :)

  • avatar
    22. 07. 2010 (12:41)
    Trvalý odkaz

    @kmarty: SUPER! Je to česky, dík :) Jinak by mě update ani nenapadl, když to přes dva roky trčelo v tomhle stavu :)

Komentáře nejsou povoleny.