Jak prezentovat jako Steve Jobs (Návod)

Jedním z mých semestrálních projektů bylo umění prezentovat a po pár hodinách studování bylo jasno! Téma mého semestrálního projektu bude Steve Jobs  a téma: „Jak prezentovat jako Steve Jobs“. Věřím, že se spolužákům líbilo a tak jsem se rozhodl, že se o naše zkušenosti podělím se čtenáři SuperApple…

Obecná pravidla

  • 70% lidí se bojí prezentovat, mají strach, jsou ve stresu. Obavy z prezentace můžete překonat pouze tak, že se do ní vrhnete po hlavě.
  • Seřaďte si základní myšlenky. Zejména začátek a konec prezentace! “Vatu” uprostřed pak vyplňujte podle času, který vám zbývá do konce.
  • Nikdy se neučte prezentaci nazpaměť! Pokud prezentujícího publikum zaskočí dotazem, nebude schopen plynule navázat.
  • Chovejte se přirozeně.
  • Důvěřujte si, buďte znalí problematice, o které prezentujete.
  • Oblékejte se tak, abyste se cítili pohodlně. Oblek nikdo neocení, kravata škrtí, nové boty tlačí. Všechny tyto prvky narušují vaše soustředění.
  • V případě školení do 30-50 lidí přijďte na seminář alespoň o 30 minut dříve a osobně se s příchozími uvítejte. Odbouráte tak bariéry a počáteční nedůvěru publika.
  • Zdravým způsobem kombinujte informace s humorem.
  • Držte se pravidla tell me, show me, let me! Prezentujte maximálně 30-45 minut, posléze posluchačům ukažte předmět prezentace a pokud je to možné, nechte je, ať sami produkt nebo službu vyzkouší. Nezahlcujte posluchače informacemi.
  • Mějte jasnou myšlenku a snažte se ji co nejpřesněji sdělit.
  • Neudržujte kontakt pouze s jednou osobou, můžete nabýt chybného dojmu interakce s publikem, ale ostatní nemusejí vědět, o co se jedná.
  • Pochvalte posluchače za dotaz, který vám položí, je-li sebehorší.
  • Nestyďte se říci nevím.
  • Buďte sami sebou, neskrývejte gesta, emoce atd.
  • Nejdříve se zamyslete, jakou informaci chcete lidem předat, než ji začleníte do prezentace.

Sedm základních pravidel

  1. Úvod – uveďte pečlivě svůj produkt hned v úvodu, aby bylo ihned jasné, o čem prezentace bude a kam bude směřovat
  2. Příběh – představte body vaší prezentace! Usnadněte vašim posluchačům, aby následovali váš příběh. Rozdělte prezentaci na jednotlivé sekce, každou náležitě otevřete a na závěr shrňte.
  3. Emoce – sdílejte s publikem své nadšení a zápal pro věc.
  4. Řeč čísel – velmi důležité je používat čísla pro posluchače srozumitelným způsobem. Uvádíte-li například nový produkt, řekněme MP3 přehrávač s kapacitou 20GB, posluchač bude zmatený. 20GB je údaj, který sám o sobě nic neříká. Pokud ale publiku sdělíte, že 20GB je dost místa, aby mohli poslouchat hudbu po cestě k měsíci a zpět, budou ohromeni!
  5. V jednoduchosti je síla – nepoužívejte mnoho textu, použijte maximálně 2-3 obrázky na slide. Prezentace musí být vzdušná, transparentní. Zahltíte-li posluchače informacemi, ztrácíte jeho pozornost.
  6. Moment “wow” – identifikujte moment prezentace, který se dá snadno zapamatovat a prodejte ho.
  7. Demo – Držte se pravidla tell me, show me, let me! Nezahlcujte publikum informacemi. Jedna názorná demo ukázka = tisíce slov.
  8. One more thing – sedm základních pravidel by nebylo kompletních bez osmého “One more thing”! Nabídnete-li na závěr prezentace posluchačům přídavek, získají dojem, že dostali něco navíc. Svým způsobem takto prezentující říká “Ano, vážím si vás, zde je přídavek!”.

Základní chyby

  1. Mnoho textu – prezentace musí být za každých okolností transparentní. Nepoužívejte dlouhé texty, ani celé odstavce! Jednotlivé body stačí, posluchač pak neví, zdali má věnovat pozornost čtení slajdu nebo prezentujícímu.
  2. Mnoho bodů – příliš mnoho bodů a informací na jednou slajdu škodí. Publikum opět ztrácí pozornost.
  3. Volba barev – nikdy nepoužívejte barevné kombinace, které snadno způsobí epileptický záchvat. Zelený text na žlutém pozadí není vhodná kombinace.
  4. Délka prezentace – pozornost posluchače je přímo úměrná poštu slajdů prezentace. Čím méně, tím lépe.
  5. Volba fontu – ať chcete nebo ne, volba fontu vypovídá o povaze prezentujícího. Základní fonty vytvářejí dojem nulové kreativity, naopak dobře zvolený font může působit kreativně, umělecky.

[HTML1]

Zdroj: DIGIT, BNET

41 komentářů: „Jak prezentovat jako Steve Jobs (Návod)

  • Pingback: Tweets that mention » Jak prezentovat jako Steve Jobs (Návod) -- Topsy.com

  • Pingback: 1. zprávy » Jak prezentovat jako Steve Jobs (Návod)

  • Pingback: Jablickari.cz

  • avatar
    14. 05. 2010 (09:23)
    Trvalý odkaz

    Mozno trosku OT, ale suvisi to s keynote SJ. Ako sa vola ten efekt v Keynote ked padne napr. cena zvrchu a rozprasi (padne zvrchu na iny text a zaprasi sa) to co je pod nou. Myslim, ze to pouzivaju pri keynote ten efekt, ked davaju novu cenu, alebo novy produkt.

    • avatar
      07. 09. 2012 (06:38)
      Trvalý odkaz

      Myčka COŽE Óoo můj bože!!

  • avatar
    14. 05. 2010 (11:23)
    Trvalý odkaz

    Mozno trosku OT, ale suvisi to s keynote SJ. Ako sa vola ten efekt v Keynote ked padne napr. cena zvrchu a rozprasi (padne zvrchu na iny text a zaprasi sa) to co je pod nou. Myslim, ze to pouzivaju pri keynote ten efekt, ked davaju novu cenu, alebo novy produkt.

  • avatar
    14. 05. 2010 (09:37)
    Trvalý odkaz

    Samotný pád je efekt Drop, u cen se hodně používá i Flash bulbs nebo Lens flare. Samotný efekt, který popisuješ v Keynote není, osobně si myslím, že je vytvořený kombinací Build In a Build Out postupů.

  • avatar
    14. 05. 2010 (11:37)
    Trvalý odkaz

    Samotný pád je efekt Drop, u cen se hodně používá i Flash bulbs nebo Lens flare. Samotný efekt, který popisuješ v Keynote není, osobně si myslím, že je vytvořený kombinací Build In a Build Out postupů.

  • avatar
    14. 05. 2010 (10:01)
    Trvalý odkaz

    pekne len sa neviem ubranit pocitu ze je to taky vycuc z knihy ‚The Presentation Secrets of
    Steve Jobs’… ono ak dvaja hovoria o jednej veci malo by to byt relativne podobne :)

    Dovolim si ale polemizovat o volbe fontu – teda o casti ze zakladne fonty vytvaraju dojem nulovej kreativity… S. Jobs pouziva ak sa nemylim Myriad, ktory je v podstate z triedy beznych a predsa…
    Naopak ITC American Typewriter pouzity vo videu je podla mna dost nevhodny, pretoze kontrastuje s minimalistickostou prezentacie… „kreativita a umeleckost“ to ano, ale nie prosim nasilu!

  • avatar
    14. 05. 2010 (12:01)
    Trvalý odkaz

    pekne len sa neviem ubranit pocitu ze je to taky vycuc z knihy ‚The Presentation Secrets of
    Steve Jobs’… ono ak dvaja hovoria o jednej veci malo by to byt relativne podobne :)

    Dovolim si ale polemizovat o volbe fontu – teda o casti ze zakladne fonty vytvaraju dojem nulovej kreativity… S. Jobs pouziva ak sa nemylim Myriad, ktory je v podstate z triedy beznych a predsa…
    Naopak ITC American Typewriter pouzity vo videu je podla mna dost nevhodny, pretoze kontrastuje s minimalistickostou prezentacie… „kreativita a umeleckost“ to ano, ale nie prosim nasilu!

  • avatar
    14. 05. 2010 (10:11)
    Trvalý odkaz

    @Tomas Mikoviny: Zdroje, ze kterých jsem čerpal jsou uvedeny pod článkem. Upozorňuji, že to je výtah z mého semestrálního projektu, kde jsem měl vypracovat projekt na téma „umění prezentovat“. Není to vlastní studie, to leda na doktorském. :-)

    Co se týká fontů, tak tak jsem si moc nevěděl rady. Sám nejsem kreativní, ale tuto formuli jsem zahlédl v jednom z YT videí. Pracovali jsme na tom společně s kolegou, on dělal tu část s chybami. Myslím si, že obecně to tak říci lze… Co se týká fontu SJ, tak ten používá vše tak, aby to bylo max. transparentní. Nějaký cool font může být sice kreativní, ale nepřehledný. :-)

  • avatar
    14. 05. 2010 (12:11)
    Trvalý odkaz

    @Tomas Mikoviny: Zdroje, ze kterých jsem čerpal jsou uvedeny pod článkem. Upozorňuji, že to je výtah z mého semestrálního projektu, kde jsem měl vypracovat projekt na téma „umění prezentovat“. Není to vlastní studie, to leda na doktorském. :-)

    Co se týká fontů, tak tak jsem si moc nevěděl rady. Sám nejsem kreativní, ale tuto formuli jsem zahlédl v jednom z YT videí. Pracovali jsme na tom společně s kolegou, on dělal tu část s chybami. Myslím si, že obecně to tak říci lze… Co se týká fontu SJ, tak ten používá vše tak, aby to bylo max. transparentní. Nějaký cool font může být sice kreativní, ale nepřehledný. :-)

  • avatar
    14. 05. 2010 (10:17)
    Trvalý odkaz

    U videa mi nejde od 0:24 zvuk… je to tim že sem na Win?? :D

  • avatar
    14. 05. 2010 (12:17)
    Trvalý odkaz

    U videa mi nejde od 0:24 zvuk… je to tim že sem na Win?? :D

  • avatar
    14. 05. 2010 (10:29)
    Trvalý odkaz

    nemůžu nelinknout legendární video „powerpoint mistakes“ :D http://www.youtube.com/watch?v=lpvgfmEU2Ck&feature=fvw

    p.s. jestli se dá Stevovi něco vytknout, tak jsou to občas hodně nevkusný slajdy – některý animovaný efekty jsou dost na hraně, ale hlavně občas ty grafy s kamennou texturou jsou hodně za hranou :D

  • avatar
    14. 05. 2010 (12:29)
    Trvalý odkaz

    nemůžu nelinknout legendární video „powerpoint mistakes“ :D http://www.youtube.com/watch?v=lpvgfmEU2Ck&feature=fvw

    p.s. jestli se dá Stevovi něco vytknout, tak jsou to občas hodně nevkusný slajdy – některý animovaný efekty jsou dost na hraně, ale hlavně občas ty grafy s kamennou texturou jsou hodně za hranou :D

  • avatar
    14. 05. 2010 (10:43)
    Trvalý odkaz

    @Roman Maštalíř: dakujem za odpoved :) teraz mi ta podobnost dava zmysel, trocha narychlo som zbehol od clanku a videa ku komentarom… a s fontami je to hakliva vec… ja preferujem obsah s prehladnostou, tu kreativitu, pripadne „cool“ efekty trocha ignorujem…

  • avatar
    14. 05. 2010 (12:43)
    Trvalý odkaz

    @Roman Maštalíř: dakujem za odpoved :) teraz mi ta podobnost dava zmysel, trocha narychlo som zbehol od clanku a videa ku komentarom… a s fontami je to hakliva vec… ja preferujem obsah s prehladnostou, tu kreativitu, pripadne „cool“ efekty trocha ignorujem…

  • avatar
    14. 05. 2010 (10:53)
    Trvalý odkaz

    @Tomas Mikoviny: Já prezentuji vše tak, jak je vidět na videu nebo velmi podobně. Teď se ale budu muset uskromnit, protože budu prezentovat z iPad a tam nejsou všechny efekty. :-)

  • avatar
    14. 05. 2010 (12:53)
    Trvalý odkaz

    @Tomas Mikoviny: Já prezentuji vše tak, jak je vidět na videu nebo velmi podobně. Teď se ale budu muset uskromnit, protože budu prezentovat z iPad a tam nejsou všechny efekty. :-)

  • avatar
    14. 05. 2010 (11:43)
    Trvalý odkaz

    Článek OT, ale když už se pouštíte na tenký led s tímto tématem „umění prezentace“ je tento článek hodně, ale hodně obecný ,strohý a do hloubky nepropracovaný. A je hodně povrchní se domnívat, že po pár bodech co tady uvádíte budete umět prezentovat jako S.J. :-) :-) :-) Ale na prezentaci novinového článku někde spolužákům mezi vyučováním snad ano..

  • avatar
    14. 05. 2010 (13:43)
    Trvalý odkaz

    Článek OT, ale když už se pouštíte na tenký led s tímto tématem „umění prezentace“ je tento článek hodně, ale hodně obecný ,strohý a do hloubky nepropracovaný. A je hodně povrchní se domnívat, že po pár bodech co tady uvádíte budete umět prezentovat jako S.J. :-) :-) :-) Ale na prezentaci novinového článku někde spolužákům mezi vyučováním snad ano..

  • avatar
    14. 05. 2010 (12:31)
    Trvalý odkaz

    m.horra@m.horra: Díky za názor! Jako SJ stěží bude někdo z nás prezentovat, protože jeho prezentace jsou z 90% o něm samotném, 10% je technické zpracování. Jde zejména o jeho charizma a řečnické schopnosti, které se těžko může někdo naučit.

  • avatar
    14. 05. 2010 (14:31)
    Trvalý odkaz

    m.horra@m.horra: Díky za názor! Jako SJ stěží bude někdo z nás prezentovat, protože jeho prezentace jsou z 90% o něm samotném, 10% je technické zpracování. Jde zejména o jeho charizma a řečnické schopnosti, které se těžko může někdo naučit.

  • avatar
    14. 05. 2010 (13:05)
    Trvalý odkaz

    nevim proc, ale prijde mi to hodne podobne slovum pana Mary

  • avatar
    14. 05. 2010 (15:05)
    Trvalý odkaz

    nevim proc, ale prijde mi to hodne podobne slovum pana Mary

  • avatar
    14. 05. 2010 (13:11)
    Trvalý odkaz

    Je to v jednom z DIGITu. Takze pokud jste lini cist, pustte si to.

  • avatar
    14. 05. 2010 (15:11)
    Trvalý odkaz

    Je to v jednom z DIGITu. Takze pokud jste lini cist, pustte si to.

  • avatar
    14. 05. 2010 (17:59)
    Trvalý odkaz

    @Tomas Mikoviny: Steve jobs používá tuším Myriad právě proto, protože jeho lehce upravená verze je „Firemní“ font Apple. Dříve Apple všude používal patkový old-style font ITC Garamond, vertikálně „spláclý“ na 80% výšky. Myriad ho nahradil někdy kolem roku 2002, přesně si nevzpomenu. Někdy taky používají Helveticu Neue, málokdo pozná rozdíl :)

  • avatar
    14. 05. 2010 (19:59)
    Trvalý odkaz

    @Tomas Mikoviny: Steve jobs používá tuším Myriad právě proto, protože jeho lehce upravená verze je „Firemní“ font Apple. Dříve Apple všude používal patkový old-style font ITC Garamond, vertikálně „spláclý“ na 80% výšky. Myriad ho nahradil někdy kolem roku 2002, přesně si nevzpomenu. Někdy taky používají Helveticu Neue, málokdo pozná rozdíl :)

  • avatar
    16. 05. 2010 (17:59)
    Trvalý odkaz

    S textovým obsaehm se nedá nesouhlasit, ale video prezentace ho zrovna moc nepotvrzuje.. Hádám, že nebýt výchozí šablony, dopadlo by to jako přehlídka efektů Keynote.
    Patkové písmo je vhodné do knih a novin (udržuje oči na linii řádku), z obrazovek a textově mín obsáhlých dokumentů se lépe čte bezpatkové. Neproporcionální písmo je zase přežitek z psacích strojů a v titulku (obecně) nemá co dělat.
    Když už použít více efektů, tak konzistentně. To znamená – není potřeba mít na každém slidu jiný přechod a efekt, pokud zrovna nejde o prezentaci přechodů a efektů, a když už, tak stejně jako s fonty – maximálně dva tři druhy vždy spojené s nějakým tématem. Jinak je z toho rozptylující zmatek.
    Celkově v té prezentaci chybí průvodní mluvené slovo, které by vázalo slidy dohromady. Vidíme a slyšíme ukázky (tj. bez práce), ale text musíme sami číst. To vede k tomu, že se na textové slidy mezi videy nesoustředíme, jen se těšíme na další video, které nás zabaví a informaci podá „bezpracně“.
    A naposledy – nepochopil jsem, jestli tam je Steve Ballmer jako ukázka dobrého prezentátora nebo odstrašující ho případu. Pokud to první, tak je tam špatně už proto, že jste si zrovna jeho vybral do své prezentace :) Tenhle kus jeho Keynote je tak známý, že si ho snad každý pustí znova a každý si poslechne, že (dnes už) šéf Microsoftu miluje svou práci a firmu, ve které pracuje. Je to neortodoxní, ale je to působivé :)

  • avatar
    16. 05. 2010 (19:59)
    Trvalý odkaz

    S textovým obsaehm se nedá nesouhlasit, ale video prezentace ho zrovna moc nepotvrzuje.. Hádám, že nebýt výchozí šablony, dopadlo by to jako přehlídka efektů Keynote.
    Patkové písmo je vhodné do knih a novin (udržuje oči na linii řádku), z obrazovek a textově mín obsáhlých dokumentů se lépe čte bezpatkové. Neproporcionální písmo je zase přežitek z psacích strojů a v titulku (obecně) nemá co dělat.
    Když už použít více efektů, tak konzistentně. To znamená – není potřeba mít na každém slidu jiný přechod a efekt, pokud zrovna nejde o prezentaci přechodů a efektů, a když už, tak stejně jako s fonty – maximálně dva tři druhy vždy spojené s nějakým tématem. Jinak je z toho rozptylující zmatek.
    Celkově v té prezentaci chybí průvodní mluvené slovo, které by vázalo slidy dohromady. Vidíme a slyšíme ukázky (tj. bez práce), ale text musíme sami číst. To vede k tomu, že se na textové slidy mezi videy nesoustředíme, jen se těšíme na další video, které nás zabaví a informaci podá „bezpracně“.
    A naposledy – nepochopil jsem, jestli tam je Steve Ballmer jako ukázka dobrého prezentátora nebo odstrašující ho případu. Pokud to první, tak je tam špatně už proto, že jste si zrovna jeho vybral do své prezentace :) Tenhle kus jeho Keynote je tak známý, že si ho snad každý pustí znova a každý si poslechne, že (dnes už) šéf Microsoftu miluje svou práci a firmu, ve které pracuje. Je to neortodoxní, ale je to působivé :)

  • avatar
    18. 08. 2012 (01:51)
    Trvalý odkaz

    Dalsi takovej co si precetl prirucku, shledl par vdei a chce ucit orly litat. Takze pro vsechny co maji zalusk na pravidelne prezentace: Musite to mit v sobe. Je to aura, osobnost, vyzarovani- nazvete si to jak chcete. Uplne zakladni jsou samozejme vedomosti. Bohuzel troufnu si rict ze 90 procent -ucinkujicich- nema ani jedno. Kdyz jsem cetl ten wow efekt, tak se mi otvirala kudla v kapse. To se kamarade neplanuje, to vyplyne ze situace podle lidi. a pak to je prirozene a to lidi poznaji a oceni. Pokud mas neco nachystane, tak je to trapas a jsi robot. Dale tenhle clanek je co? Copy paste kapitol z knihy, kterou jsi nekde stahnul? Ano vadi mi to, protoze se do prednaseni serou lidi, kteri nemaji prirozenej talent. Stejne jako do politiky. Se podivejte kolik z nich neumi mluvit bez papiru. Co hur, jen to strojove prectou. Si predstavite jak to doma s manzelkou smolili nobo mu to napsal poradce. Hnus. Slidy, kdyz se vratim, maji byt pomucka pro lidi v sale a ne pro ucinkujiciho. Tak se pozna recnik. Vypne elektrika a je mu to jedno. Tuhle otazku si polozte? Patrite mezi takove? Ne? No tak si kupte radsi jeste jednu brozuru od Grady Jak pusobit na lidi, pak brozuru jak se zbavit tremy, pak treba jak usadit rejpaly, na vsechno 4 brozury a nakonec motivacni brozuru skocte do toho po hlave- i kdyz jste kokta mate na to a muzete prezentovat. To bude hadam tvuj pripad ty slajdisto.. Myslim, ze vic ti zabralo delani hovadin u PC nez celkove sdeleni. Jsem rozhorcen, protoze mi vadi ta neskromnost, kdy se bez jakekoli minulosti, uspechu a praxe lidi pasuji do urcitych roli a jeste maji tu drzost poucovat ostatni.  Brozuram zdar

Komentáře nejsou povoleny.