Ještě doušek k iPadu
Apple iPad se probírá snad všude – hovory o něm zaslechnete jak ve zpravodajských relacích velkoplošných televizí, tak i v kavárně nebo tramvaji. Někdo se na něj těší, někdo je zklamán – a konkurence je ostražitá.
Mnoho uživatelů však přijalo iPad spíše vlažněji. V tomto se stal Apple obětí svého vlastního marketingu: zkrátka vždy, když se spekulovalo o tabletu od Applu, čekali uživatelé obrovsky revoluční zařízení. Některé zdroje hovořily o OLED displeji (co na tom, že by byl extrémně drahou variantou), jiné o plnohodnotném operačním systému Mac OS X Snow Leopard (co na tom, že by byl na dotykovém displeji bez myši a klávesnice extrémně obtížně použitelný), jiné spekulovaly o tom či onom exkluzivního hardwaru. A nutno také připomenout, že se očekávala také extrémní cena začínající na hodnotě tisíce dolarů.
Po všech těchto fantastických očekáváních představil Apple s velkou pompou iPad. Zařízení, které můžene s trochou nadsázky přirovnat k přerostlému iPodu touch. Žádná světoborná technologie se nekoná, zkrátka obyčejný tablet pro obyčejné uživatele. Ale na rozdíl od očekávání také za přijatelnou cenu startující na polovině předpokládané částky.
„Co se to stalo?“, ptala se spousta uživatelů. A odpověď je jednoduchá, přestože není jednoduché ji slyšet: „Nestalo se vůbec nic“. Zatímco fanoušci očekávali počítač typu Tablet, Apple namísto něj představil iPad. Představil zkrátka zařízení, které není tabletem ve smyslu, v jakém jej známe. iPad je zkrátka zařízení pro konzumaci digitálního obsahu v nejrůznějších formátech a jestli něčím opravdu není, pak tabletem. Apple se zkrátka snaží vytvořit novou třídu zařízení pohybující se někde na pomezí mezi multimediálními konzolemi (tedy typicky vlastním iPodem touch nebo PlayStation Portable od Sony), a mininotebooky. Nový iPad stojí mezi a míří na zcela jiné uživatele, než kteří na něj čekali.
Konkurence vyklízí pole
Není tajemství, že cena nasazená Apple za základní verzi iPadu zamotala mnoha konkurenčním výrobcům hlavu. Výrobci totiž počítali s cenou pohybující se okolo již zmíněné hranice tisíc dolarů a jejich plán pro vlastní produkty byl jednoduchý: nabídnout zařízení se „standardním“ procesorem a plnotučným operačním systémem (často se hovořilo o Windows 7 od Microsoftu) za cenu přibližně o dvacet procent nižší, než Apple. Předpokládali tedy nasazení svých produktů do cenové hladiny 700 – 800 amerických dolarů.
Ovšem pět set dolarů za iPad tyto plány dokonale zrušilo. Problémem je, že konkurence reálně není schopna vyrobit konkurující zařízení, které by mohla nabízet za nižší cenu. Protože pro prosazení vlastních tabletů je nižší cena základem úspěchu – je totiž nutné si uvědomit, že na rozdíl od Applu nedokáží uživatelům nabídnout srovnatelné funkce s přidanou hodnotou. Žádné snadné kupování a přehrávání filmů, hudby, knížek nebo časopisů.
A již se objevují první vlaštovky, které vyklizení pole již avizovaly. V době uzávěrky tohoto článku bylo známo například vyjádření prezidenta společnosti Acer Taiwan, Scotta Lina. Ten oznámil, že by sice Acer technicky dokázal vyrobit srovnatelné zařízení, ale že by nebylo možné jej zařadit do stávajícího obchodního modelu společnosti. Podle něj je síla iPadu ve 140 000 dostupných aplikacích upravených pro dotekové ovládání. „Apple postavil své podnikání na vybudování vlastního trhu, což znamená, že Apple může mít úspěch se zařízením, jako je iPad. Ostatní však nebudou schopni zopakovat jeho výsledky jednoduchým kopírováním“, píše ve svém vyjádření Lin.
Najde se tedy někdo, kdo se iPadu postaví? Zatím to vypadá spíše tak, že zůstane bez konkurence. Ta však dá vzniknout zcela jiné skupině zařízení, která naopak bude spíše počítačovým tabletem.
Příjemný článek. Srozumitelný. Pravdivý. Odklepnuto pánovi s novými játry.
Ja mu své penízky svěřím. Plus aiport base station. I doma se vyplati mobilita.
Příjemný článek. Srozumitelný. Pravdivý. Odklepnuto pánovi s novými játry.
Ja mu své penízky svěřím. Plus aiport base station. I doma se vyplati mobilita.