Chrání Apple uživatele tím, že aktivně nepodporuje Flash?

Vypadá to jako svatá válka: Apple nechce pustit Flash do svých mobilních zařízení a Adobe se vzteká a kope všude kolem sebe. Jenže kdo je v tomto boji za spasitele a kdo naopak za skutečného Zlouna?

Důvody, proč Apple nechce pustit Adobe Flash do svých mobilních zařízení lze shrnout do jedné krátké věty: Adobe nedokáže napsat Flash tak, aby bylo bezpečné a dostatečně nenáročné na systémové prostředky (kde pod systémovými prostředky je třeba vidět náročnost na spotřebu energie z akumulátorů). Na druhé straně se Adobe ohrazuje, že Flash pro iPhone OS mají, je dobrý a že nařčení ze strany Applu jsou liché.

Budeme s těmito závěry souhlasit? Nevím, minimálně Matthew Dempsky má rozhodně důvod Adobe nevěřit. Že vám toto jméno nic neříká? Nedivím se, že se na něj zapomnělo: je to přesně ten Matthew Dempsky, který v září roku 2008 objevil v Adobe Flash pluginu závažnou chybu, která způsobuje pád pluginu (a de facto i celého prohlížeče).

Ano, tuto závažnou chybu, která byla Adobe reportována již před šestnácti měsíci, doposud její programátoři neodstranili. Objevuje se ve všech současných verzích (přestože za tu se Flash dočkal hned několik nových verzí) na všech platformách.

Pokud navštívíte stránku flashcrash.dempsky.org a máte aktivní Flash plugin, váš prohlížeč odejde do věčných lovišť. Je lhostejno, zda používáte Mac OS X, Windows, Linux nebo třeba Windows Mobile. K pádu dojde vždy.

Pokud stále myslíte, že Adobe vlastně za nic nemůže a jeho programátoři pracující na Flash pluginu odvádí dobrou práci, čtěte dále. Důvodem k rozvíření celého případu bylo kopání Adobe těsně po zveřejnění iPadu. Adobe křičel, že jde o nepochopitelnou obstrukci ze strany Apple, a Kevin Lynch, vedoucí technologického vývoje Adobe vydal veřejné prohlášení, hovořící o dokonalosti Flashe. Z jeho prohlášení citujme:

„Co se týká pádů, mohu prohlásit, že Adobe nedodává Flash s žádnou známou chybou, která by způsobovala jakékoli pády. Pokud zde dříve byly tyto problémy, jsou již odstraněny. Řešení problémů s pády je pro naše inženýry nejvyšší prioritou, kteří v současnosti nemají důvod k odstraňování chyb ve Flash Playeru 10“

Zdroj citace: PC Magazine, „Adobe Defends Flash, Calls Apple Uncooperative“

Také vám to přijde, že představitel Adobe minimálně nehovoří pravdu, když tvrdí, že v současnosti není v Flashi žádná chyba? Věc jde ještě dále, citujme vyjádření Matthewa Dempskyho:

Hlášení o této chybě bylo reportováno Adobe v září roku 2008 a od té doby se objevuje v každé další nově vydané verzi. Po množství emailů vyměněných s product managerem Flash produktů mi bylo sděleno, že tato chyba bude z „bezpečnostních důvodů“ skryta s veřejného rozhraní pro hlášení chyb bez toho, aby byla vyřešena. Pokud Kevin Lynch tvrdí opak, pak je to problém.

Ve světle vyřčených skutečností není těžké udělat si vlastní názor. Ano, své kostlivce ve skříni má nejedna společnost a Apple zřejmě také nebude výjimkou – ale než někdo (Adobe) začne kopat do konkurence a ohánět se diskriminací, ať dobře odvádí svou práci. Navíc pokud jde o práci, kterou za ně udělal z velké části někdo jiný již před šestnácti měsíci.

A je opravdu úsměvné, že stále se objevují lidé, kteří brání chybový a mizerně optimalizovaný Flash do roztrhání těla. Nebo opravdu věříte, že je Flash bezpečný, když jeho programátoři za tak dlouhou dobu nedokázali odstranit podrobně popsanou chybu?

45 komentářů: „Chrání Apple uživatele tím, že aktivně nepodporuje Flash?

  • Pingback: Jablickari.cz

  • Pingback: 1. zprávy » Chrání Apple uživatele tím, že aktivně nepodporuje Flash?

  • avatar
    08. 02. 2010 (10:22)
    Trvalý odkaz

    Osobne mam na svem MBP problemy s Flash uz nekolik let, velmi casto flash spadne, nekdy i nekolikrat denne a musi se opakovane reloadnout. Takze pokud je tato chyba znama, Adobe na ni byl upozorneny a nic nedelal, pak se nedivim Jobsovi, kdyz hodne natvrdo prohlasil, ze lide v Adobe „jsou lini ,neschopni a neochotni resit problemy“ A uprimne, me osobne Flash urcite zase az tolik nechybi a velmi brzy v souvislosti s HTML5 pujde tam, kam patri…doplnte si sami….

  • avatar
    08. 02. 2010 (11:22)
    Trvalý odkaz

    Osobne mam na svem MBP problemy s Flash uz nekolik let, velmi casto flash spadne, nekdy i nekolikrat denne a musi se opakovane reloadnout. Takze pokud je tato chyba znama, Adobe na ni byl upozorneny a nic nedelal, pak se nedivim Jobsovi, kdyz hodne natvrdo prohlasil, ze lide v Adobe „jsou lini ,neschopni a neochotni resit problemy“ A uprimne, me osobne Flash urcite zase az tolik nechybi a velmi brzy v souvislosti s HTML5 pujde tam, kam patri…doplnte si sami….

  • avatar
    08. 02. 2010 (10:42)
    Trvalý odkaz

    stačí používat Creative Suite a hned je je jasná kvalita odvedené práce. Když k tomu vezmu historii cenové politiky jsem hned doma. Nevidím rozdíl mezi Adobe, ČD nebo ČEZ. Přitom je to věčná škoda, jen se ze softwarové firmy stala akciovka s poviností produkovat čím dál větší zisk.

    Ten kdo ve Flash programoval jistě pamatuje parodox, kdy nový script nebo knihovní funkce byla x-krát pomalejší než použití starých postupů (označených jako neperspektivní).

  • avatar
    08. 02. 2010 (11:42)
    Trvalý odkaz

    stačí používat Creative Suite a hned je je jasná kvalita odvedené práce. Když k tomu vezmu historii cenové politiky jsem hned doma. Nevidím rozdíl mezi Adobe, ČD nebo ČEZ. Přitom je to věčná škoda, jen se ze softwarové firmy stala akciovka s poviností produkovat čím dál větší zisk.

    Ten kdo ve Flash programoval jistě pamatuje parodox, kdy nový script nebo knihovní funkce byla x-krát pomalejší než použití starých postupů (označených jako neperspektivní).

  • avatar
    08. 02. 2010 (10:50)
    Trvalý odkaz

    Adobu by som az tak nekrivdil. Napr. moja priatelka pouzivala Premier CS3 a bola to katastrofa, zato CS4 je uplne spolahliva a hlavne neskutone rychlejsia. Je to akoby presla z Macbook na MacPro.
    Tu odviedli naozaj kus vybornej roboty.

    Zato flash – je sinonymom problemu. Ak mi nieco na mojom macbook padne tak je to safari koli flashu. Flash je nie len neskutocne HW narocny – okamzite sa rozbehne CPU a o chvilu aj ventilatori no zaroven stale padá. A to myslim – naozaj stale.

    To ze v iPhone a iPad flash nie je je len a len dobre. A nezmeni sa to – lebo by to sposobilo kopec problemov

  • avatar
    08. 02. 2010 (11:50)
    Trvalý odkaz

    Adobu by som az tak nekrivdil. Napr. moja priatelka pouzivala Premier CS3 a bola to katastrofa, zato CS4 je uplne spolahliva a hlavne neskutone rychlejsia. Je to akoby presla z Macbook na MacPro.
    Tu odviedli naozaj kus vybornej roboty.

    Zato flash – je sinonymom problemu. Ak mi nieco na mojom macbook padne tak je to safari koli flashu. Flash je nie len neskutocne HW narocny – okamzite sa rozbehne CPU a o chvilu aj ventilatori no zaroven stale padá. A to myslim – naozaj stale.

    To ze v iPhone a iPad flash nie je je len a len dobre. A nezmeni sa to – lebo by to sposobilo kopec problemov

  • avatar
    08. 02. 2010 (11:29)
    Trvalý odkaz

    Len tak pre srandu som tu stranku (flashcrash.dempsky.org) otvoril vo (win) Firefoxe 3.6 s flash Version: 10.0.42.34 a nic sa nedeje, surfujem v ostatntych taboch dalej (aby som nebol zly tak IE7 tiez v pohode). Ked dojdem dom skusim to na Mac-u :-)

    • avatar
      08. 02. 2010 (11:33)
      Trvalý odkaz

      Peter: nemáte v tom firefoxu nastrkané nějaké plugin (typu flashblock,adblock,noscript a podobné)? protoze u me na vsech win strojich se shodnou konfiguraci jsou vsechny prohlizece vsetne firefoxe do vecnych lovist priblizne za pet, sest vterin….

  • avatar
    08. 02. 2010 (12:29)
    Trvalý odkaz

    Len tak pre srandu som tu stranku (flashcrash.dempsky.org) otvoril vo (win) Firefoxe 3.6 s flash Version: 10.0.42.34 a nic sa nedeje, surfujem v ostatntych taboch dalej (aby som nebol zly tak IE7 tiez v pohode). Ked dojdem dom skusim to na Mac-u :-)

    • avatar
      08. 02. 2010 (12:33)
      Trvalý odkaz

      Peter: nemáte v tom firefoxu nastrkané nějaké plugin (typu flashblock,adblock,noscript a podobné)? protoze u me na vsech win strojich se shodnou konfiguraci jsou vsechny prohlizece vsetne firefoxe do vecnych lovist priblizne za pet, sest vterin….

  • avatar
    08. 02. 2010 (12:07)
    Trvalý odkaz

    Firefox: ano, mam adblock ale nema asi s tym suvis, lebo FlashBlock nemam a ten flash – modre okienko vidim.
    IE: mam ciste, bez doplnkov a este som skusil nainstalovat (nacisto):
    Operu: a tiez pohoda.
    Chrome: takisto pohoda
    Safari: no prob.
    Pripominam ze vsetko pod Windows XP SP3 s Flashom
    Version: 10.0.42.34
    Shockwave Flash 10.0 r42
    O takych 4-5 hodin skusim doma Mac, ptm sa uvidi :-)

    • avatar
      08. 02. 2010 (12:10)
      Trvalý odkaz

      Peter: u mě na Windows 7 i XP SP2 se stejnou verzí flashe to slítne v jakémkoli prohlížeči. Zajímavé – reportujte do Adobe, budou mít radost :)
      A to, že máte AdBlock, mne vůbec netěší :(

  • avatar
    08. 02. 2010 (13:07)
    Trvalý odkaz

    Firefox: ano, mam adblock ale nema asi s tym suvis, lebo FlashBlock nemam a ten flash – modre okienko vidim.
    IE: mam ciste, bez doplnkov a este som skusil nainstalovat (nacisto):
    Operu: a tiez pohoda.
    Chrome: takisto pohoda
    Safari: no prob.
    Pripominam ze vsetko pod Windows XP SP3 s Flashom
    Version: 10.0.42.34
    Shockwave Flash 10.0 r42
    O takych 4-5 hodin skusim doma Mac, ptm sa uvidi :-)

    • avatar
      08. 02. 2010 (13:10)
      Trvalý odkaz

      Peter: u mě na Windows 7 i XP SP2 se stejnou verzí flashe to slítne v jakémkoli prohlížeči. Zajímavé – reportujte do Adobe, budou mít radost :)
      A to, že máte AdBlock, mne vůbec netěší :(

  • avatar
    08. 02. 2010 (12:42)
    Trvalý odkaz

    Pokud nas apple chrani pred nebezpecnym flashem, tak teda moc dobre nechapu proc je OS X naprosto bez reci.

    • avatar
      08. 02. 2010 (12:44)
      Trvalý odkaz

      oxyygen: bez řečí to moc není, Apple kritizuje kvalitu Flash pluginů soustavně. Pouze na stolní OS X nelze jeho instalaci techniky omezit, zatímco u mobilní platformu tuto možnost má…

  • avatar
    08. 02. 2010 (13:42)
    Trvalý odkaz

    Pokud nas apple chrani pred nebezpecnym flashem, tak teda moc dobre nechapu proc je OS X naprosto bez reci.

    • avatar
      08. 02. 2010 (13:44)
      Trvalý odkaz

      oxyygen: bez řečí to moc není, Apple kritizuje kvalitu Flash pluginů soustavně. Pouze na stolní OS X nelze jeho instalaci techniky omezit, zatímco u mobilní platformu tuto možnost má…

  • avatar
    08. 02. 2010 (13:16)
    Trvalý odkaz

    Na stránku jsem koukal minutu a nic se nestalo .. standard Safari 4.0.4 na MBP 17″ s OS X10.6.2, Flash 10.0 r42 .. určitě nebude hrát roli přítomnost CS4, ani Flash Builder 4, protože zejména druhý zmíněný způsobuje při debugu, který vyhodí error, kompletní pád nejen flashe, ale celého tabu safari .. netuším ..

    Každopádně, mám to osobně jako dilema, protože ve flashi programuji a připravuji, a to vše na Macu .. a iPad má už vymezené místo jak v rozpočtu, tak na stole .. chápu sice obě strany, protože krom jiného jde i velké peníze (flashové apps a hry na iPad == nižší zisk a kontrola AppStore, nižší podpora flashe == menší poptávka po produktu Flash IDE == vyšší cena == ještě menší zájem == zánik platformy ve prospěch levnějších konkurečních platforem) na straně MS) .. zřejmě hlavní pohled Steva a vrchních marketingových a strategických guru je, proč to musí tolik žrát paměti, bandwidth, jen kvůli pár efektům, když stejnou funkcionalitu zastane jiný neuzavřený framework ..

  • avatar
    08. 02. 2010 (14:16)
    Trvalý odkaz

    Na stránku jsem koukal minutu a nic se nestalo .. standard Safari 4.0.4 na MBP 17″ s OS X10.6.2, Flash 10.0 r42 .. určitě nebude hrát roli přítomnost CS4, ani Flash Builder 4, protože zejména druhý zmíněný způsobuje při debugu, který vyhodí error, kompletní pád nejen flashe, ale celého tabu safari .. netuším ..

    Každopádně, mám to osobně jako dilema, protože ve flashi programuji a připravuji, a to vše na Macu .. a iPad má už vymezené místo jak v rozpočtu, tak na stole .. chápu sice obě strany, protože krom jiného jde i velké peníze (flashové apps a hry na iPad == nižší zisk a kontrola AppStore, nižší podpora flashe == menší poptávka po produktu Flash IDE == vyšší cena == ještě menší zájem == zánik platformy ve prospěch levnějších konkurečních platforem) na straně MS) .. zřejmě hlavní pohled Steva a vrchních marketingových a strategických guru je, proč to musí tolik žrát paměti, bandwidth, jen kvůli pár efektům, když stejnou funkcionalitu zastane jiný neuzavřený framework ..

  • avatar
    08. 02. 2010 (13:31)
    Trvalý odkaz

    Vlada:
    Takze, este raz :-)
    Dal som si tu namahu a spravil som kratky (3min. nemy) screencast (ak to staci ako proof) z testu a ani jeden prehliadac, ktore som testoval na danej stranke nespadol. (dal som si tu namahu a nainstalil som tie najpopularnejsie, bohuzial koli vyvoju nemozem mat IE8, ale iba 7)
    tu je moj screencast:

    Inak preco Vas netesi ten adblock? Na superapple nemam block na jedinu reklamu ;-)

  • avatar
    08. 02. 2010 (14:31)
    Trvalý odkaz

    Vlada:
    Takze, este raz :-)
    Dal som si tu namahu a spravil som kratky (3min. nemy) screencast (ak to staci ako proof) z testu a ani jeden prehliadac, ktore som testoval na danej stranke nespadol. (dal som si tu namahu a nainstalil som tie najpopularnejsie, bohuzial koli vyvoju nemozem mat IE8, ale iba 7)
    tu je moj screencast:

    Inak preco Vas netesi ten adblock? Na superapple nemam block na jedinu reklamu ;-)

    • avatar
      08. 02. 2010 (14:36)
      Trvalý odkaz

      Peter: tak v tom případě beru zpět, co jsem od AdBlocku řeknul a děkuju :)

  • Pingback: Tweets that mention » Chrání Apple uživatele tím, že aktivně nepodporuje Flash? -- Topsy.com

  • avatar
    08. 02. 2010 (16:42)
    Trvalý odkaz

    flashcrash.dempsky.org
    Na tejto stranke s Operou 10.10, Win Vista. Kliknem, dam aktivovat prvok a nic. Kludne mozem bezat dalej. Reload tiez nic. A ziadne doplnky k Opere ani nic podobne nepouzivam.

  • avatar
    08. 02. 2010 (17:42)
    Trvalý odkaz

    flashcrash.dempsky.org
    Na tejto stranke s Operou 10.10, Win Vista. Kliknem, dam aktivovat prvok a nic. Kludne mozem bezat dalej. Reload tiez nic. A ziadne doplnky k Opere ani nic podobne nepouzivam.

  • avatar
    08. 02. 2010 (16:44)
    Trvalý odkaz

    Tak parada, na Mac OS X 10.6.2 mi firefox zlozi na total, chrome a safari zahlasi ze padol flash plugin :-)

  • avatar
    08. 02. 2010 (17:44)
    Trvalý odkaz

    Tak parada, na Mac OS X 10.6.2 mi firefox zlozi na total, chrome a safari zahlasi ze padol flash plugin :-)

  • avatar
    08. 02. 2010 (16:46)
    Trvalý odkaz

    Tak skusal som na Win Vista Safari, Chrome, IE 8 a aj Firefox, bez pluginov akychkolvek a vsetko padlo. Jedine Opera sa drzala ako som uz pisal ;) Zaujjimave :)

  • avatar
    08. 02. 2010 (17:46)
    Trvalý odkaz

    Tak skusal som na Win Vista Safari, Chrome, IE 8 a aj Firefox, bez pluginov akychkolvek a vsetko padlo. Jedine Opera sa drzala ako som uz pisal ;) Zaujjimave :)

  • avatar
    08. 02. 2010 (16:49)
    Trvalý odkaz

    Jo, flash nemam rad a safari (64bit a SL 10.6.2) nespadlo, ale pouze ukoncilo plugin flash, takze se mi tam objevila modra kostka „lego“, jak pohrdave psali o iPadu programatori z Adobu (misto prohlizeni netu budeme sledovat jen lego kostky). Ale uprimne nevim co si bez flashe pocnu, protoze:

    1. z youtubu v html5 verzi nedokazu vytahnout video a ulozit (Safari-develop-show web inspector- resources-size a pak zkopiruji adresu videa a vlozim ho do safari-window-downloads)…

    2. a co je horsi, obcas si takhle ukladam nejakou tu erotiku ze stranek, ktere stejne jako youtube nemaji zajem, aby se zakaznik nevracel a na vse se podival bez pritomnosti reklam a offline v quicktimu.

    Takze nemate nekdo zkusenosti, jak v html 5 hledat adresy videi v develop rezimu nebo v Activity a podobne!? Mam tomu rozumnet tak, ze je to nejak cele sifrovane nebo to zatim safari neumi…

    Diky

  • avatar
    08. 02. 2010 (17:49)
    Trvalý odkaz

    Jo, flash nemam rad a safari (64bit a SL 10.6.2) nespadlo, ale pouze ukoncilo plugin flash, takze se mi tam objevila modra kostka „lego“, jak pohrdave psali o iPadu programatori z Adobu (misto prohlizeni netu budeme sledovat jen lego kostky). Ale uprimne nevim co si bez flashe pocnu, protoze:

    1. z youtubu v html5 verzi nedokazu vytahnout video a ulozit (Safari-develop-show web inspector- resources-size a pak zkopiruji adresu videa a vlozim ho do safari-window-downloads)…

    2. a co je horsi, obcas si takhle ukladam nejakou tu erotiku ze stranek, ktere stejne jako youtube nemaji zajem, aby se zakaznik nevracel a na vse se podival bez pritomnosti reklam a offline v quicktimu.

    Takze nemate nekdo zkusenosti, jak v html 5 hledat adresy videi v develop rezimu nebo v Activity a podobne!? Mam tomu rozumnet tak, ze je to nejak cele sifrovane nebo to zatim safari neumi…

    Diky

  • avatar
    08. 02. 2010 (18:44)
    Trvalý odkaz

    Mě zas od jisté doby pod XPčkama shazuje prohlížeč QuickTime. A to jsem ho zkoušel různě přeinstalovávat. Řekl bych že Apple plugin předělal pro Visty a XPčka možná ani nezkoušeli.

  • avatar
    08. 02. 2010 (19:44)
    Trvalý odkaz

    Mě zas od jisté doby pod XPčkama shazuje prohlížeč QuickTime. A to jsem ho zkoušel různě přeinstalovávat. Řekl bych že Apple plugin předělal pro Visty a XPčka možná ani nezkoušeli.

  • avatar
    09. 02. 2010 (09:41)
    Trvalý odkaz

    Firefox spadne celý, Chrome zahlásí vadný plugin a Safari neudělá nic. Protože v Safari mám ClickToFlash bude to asi tím. Pokud si ten flash pustím ručně nic se nestane, pokud zadám aby se natáhl automaticky s otevřením stránky, vyhodí za chvilku Safari hlášku o spadlém flash pluginu. Zajímavé …

  • avatar
    09. 02. 2010 (10:41)
    Trvalý odkaz

    Firefox spadne celý, Chrome zahlásí vadný plugin a Safari neudělá nic. Protože v Safari mám ClickToFlash bude to asi tím. Pokud si ten flash pustím ručně nic se nestane, pokud zadám aby se natáhl automaticky s otevřením stránky, vyhodí za chvilku Safari hlášku o spadlém flash pluginu. Zajímavé …

  • avatar
    09. 02. 2010 (14:51)
    Trvalý odkaz

    mně Chrome taky zahlásil spadnutí pluginu, ale pod Linuxem (Ubuntu 9.10.) mi Chrome ani Firefox nic neudělal, všechno jede ok…

  • avatar
    09. 02. 2010 (15:51)
    Trvalý odkaz

    mně Chrome taky zahlásil spadnutí pluginu, ale pod Linuxem (Ubuntu 9.10.) mi Chrome ani Firefox nic neudělal, všechno jede ok…

Komentáře nejsou povoleny.