Nejvěrnější fanoušci Applu jsou ti nejstarší

Podle měření společnosti Friday jsou největší fanoušci Applu zejména starší zákazníci. Vyplývá to z demografického průzkumu, který byl zaměřen na vnímání oblíbenosti známých značek mezi různými věkovými kategoriemi.

Studie z britského YouGov také pokládá do kontextu poslední sérii televizních reklam zaměřených na Genius pracovníky, jenž sklidily velmi negativní ohlasy.

Série reklam propagující technické pracovníky v oficiálních Apple Storech zvané Genius se nesla v odlišném duchu od ostatních reklam této firmy. Během spotů byli ukazováni lidé v nesnázích, které vždy zachraňoval až zásah Geniuse hraného 24 -letým komikem Joshem Rabinowitzem. Reklamy o 30s stopáži běžely při letošních Olympijských hrách v Británii na stanici NBC. Jak tvrdí oficiální zdroje, po plánované krátké vysílací periodě však jejich vysílání skončilo.

Reakce mezi nejvěrnějšími fanoušku Applu byla neskutečně negativní.

Upřímně, nepamatuji si jedinou kampaň Applu, která by sklidila tak špatné přijetí,“ říká Kevin Segall, jehož profil na LinkedInu odhaluje bývalý pracovní poměr  – tvůrčí ředitel ve firmě Chiat/Day, jenž stvořila legendární sérii „Think Different.“

Tyto reklamy způsobují všudypřítomné odpudivé reakce a zaslouží si je. Ta věc mě přímo rozčiluje,“ píše Segall minulý týden ve svém příspěvku na osobním blogu.

Ale spoty nemusí být tak neúspěšné jak Segall a mnozí další předpokládají, říká YouGov.

Podle BrandIndexu z půlky června roku 2011, největší fanoušci Applu jsou uživatelé ve věkové kategorii 35 a starší. Mezitím mladší skupina od 18 do 34 let, kdysi nejsilnější, se postupně zmenšuje.

Nyní starším dospělým 35+ věnuje Apple zvýšenou pozornost, takže Geinus reklamy vysílané v průběhu Olympiády byly samozřejmě prvotně cíleny právě publiku staršímu pětatřiceti let,“ poznamenává YouGov. „Ukazuje se totiž, že demografická skupina 35+ zahrnující silné ročníky padesátníků, potřebuje mnohem více péče než mladší skupina – proto ukázka schopností Genius pracovníků v reklamě.

Největší výkyv ve skóre spokojenosti Apple zaznamenal v létě 2010 při dopadu známé aféry „Antennagate“ (problémy iPhone 4 s příjmem signálu za patřičného úchopu).

YouGov měří vnímaní značky Apple pomocí svého BrandiIndexu, který vyjadřuje ať pozitivní nebo negativní reakci dospělých uživatelů ve spojených státech. Od pozitivní odezvy se odečte negativní a výsledkem je rozmezí skóre mezi hodnotami 100 až -100, přičemž 0 znamená neutrální.

Před červencem 2011 skóre věkové skupiny 18-34 převyšovalo té 35+. Ale od listopadu 2011 tato kategorie zaznamenala nárůst na 48 bodů, zatímco mladší skupina klesla o 13 bodů na hodnotu 35. Dnes je situace více méně stejná, starší uživatelé stále vedou o 15% (31 ku 27).

Apple má stále velmi dobré vnímání,“ říká v rozhovoru Ted Marzilli, global managing director pro BrandIndex. „Mladší věková skupina určitě není passé, ale lze pozorovat jistý odklon.

BrandIndex Applu je výrazně vyšší než průměrný index jakékoli z 1100 měřených firem. Medián u skupiny 18-34 se pohybuje okolo 4 bodů (u Apple 27) a 5 u skupiny 35+ (u Apple 31).

Je to přirozený vývoj,“ dodal Mrazilli, když byl dotázán na snižující se skóre pozitivního vnímání mezi mladými uživateli Applu od ledna 2008. „iPhone a iPad mají mnohem více vyzyvatelů. Tito soupeři cílí na stejnou věkové publikum, takže někteří prostě zkoušejí jiné cesty. A nakonec naleznou spokojený domov třeba u Kindlu (Amazon) nebo Samsungu.

Zvyšující se skóre starších fanoušků pravděpodobně odráží vnímaní Applu jako mainstreamové značky. „Nevidím v tom nic špatného, vlastně to má určité výhody. Microsoft byl lídrem mainstreamu po dobu dlouhých 30 let. Klíčovými vlastnostmi v tomto sektoru je být vnímám jako cool ale zároveň inovativní. To je ideální stav.

Marzilli odmítl spekulovat, zda Apple věděl, že jeho zákazníci poměrně stárnou a tvoří větší skupinu spotřebitelů než mladší uživatelé, v době vypuštění svých Genius reklam.

Rozhodně bych nerad dělal Apple chytřejším než je,“ dodává na závěr Marzilli k výsledkům statistik BrandIndex.

Zdroj: Macworld.co.uk

 

8 komentářů: „Nejvěrnější fanoušci Applu jsou ti nejstarší

  • avatar
    15. 08. 2012 (08:29)
    Trvalý odkaz

    Genius, bez genia, s geniem, …
    Jsem z té starší skupiny a cítím potřebu vyjádřit, že je právě období, kdy mne Apple vytáčí nejvíc za posledních 20 let. Mrší OS, nutí mne k ukládání svých dat na síti, všude cpe sociální sítě/služby … Zajímá mne, kdy si ta tupá masa lidí uvědomí, jaké je to zlo. Jestli vůbec kdy. Obecně Apple čím dál víc kálí na „profesionály“ a cílí jen na mainstream. Těmi „profesionály“ mám na mysli uživatele, kteří používají počítače ke své práci. Z čistě ekonomického pohledu to dává smysl, ale myslím, že by už některým napakovaným v Apple mělo být stydno. Ať klidně dál vyrábí ty prima hračky, ale ať se vrátí „ke svému kopytu“ a dělají špičkové počítače a SW k nim. Jak je možné, že už několik let existuje jen jediný model, kde je možné si pořídit matný display (jako příplatkovou položku)? To se úplně zbláznili? Proč není k novým strojům k mání ani adaptér na FireWire – co chudáci střihači a hudebníci? Proč na mém novém MBP Retina není ani IR snímač, ani stavová dioda a dokonce ani ukazatel stavu baterie? Kde to jsme a kam to jde? A pokud jde o SW – to snad ani nebudu komentovat – jak samotný OS, tak jednotlivé programy od Apple. Jestli tedy nějaké statistiky uvádějí spokojenost se značkou, tak ať si odečtou můj hlas. Jediné štěstí Apple je, že přestože dělá (z pohledu dlouholetého uživatele) jednu krpu za druhou, tak pořád ještě nemá konkurenci. To ale není pochvala. Je jen nejmíň hrozný.

    • avatar
      15. 08. 2012 (11:13)
      Trvalý odkaz

      Naprosto souhlasím.Přichází nová doba. Doba negramotných blbců, kteří budou umět počítač zapnout a klikat. Nic víc. Doba, kdy data budete mít bůhví kde a bůhví kdo s nimi bude moci manipulovat. Z Applu jsem zklamaná.

      • avatar
        15. 08. 2012 (15:00)
        Trvalý odkaz

        Kouká na mne z regálu můl první Macintosh Classic a naprosto souhlasím s Jirkou i Radkou. Už nic pro profíky ale spíše iOS Geeky.

    • avatar
      15. 08. 2012 (22:24)
      Trvalý odkaz

      Bohužel dávám z 90% zapravdu. Marně jsem přemýšlel co se děje a mám podezření, že jak se Applu daří a expanduje, musel nabrat nové lidi. Podle mně to vypadá, že se tam infiltrovalo hodně lidí z M$oftu… To by třeba vysvětlovalo proč byly odstraněny dobré věci a nov verze SW se zhoršily. 
      Např:
      • iSync – zrušeno ALE PROČ ?!?!
      • AddressBook 
      – proč nelze přijmout hovor z telefonu připojeného přes BT?! 
      – proč nelze odeslat SMS ?!?!
       A zvláště když už to tam všechno bylo a všechno to fungovalo ?! 
      Dává to smysl….? 
      • AddresBook – nová verze je úplně na houbelec, co je na tom užitečného že vypadá jako papírový ?! za 1) předchozí verze měla 3 sloupce a bylo tudíž ihned vidět KDE jsem a nemusel jsem se nikam překlikávat. Dále za 2) tyto sloupce měly nastavitelnou šířku nezávisle jeden na druhém což logicky umožňovalo komfortní práci a ne jako dnes kdy potřebuji zvětšit pravý sloupec s konkrétním kontaktem a on se mi ihned symetricky zvětšuje levý který mně vůbec nezajímá a stačil by jen úzký pruh pro orientaci. Ale hlavně že vypadá jako papírová knížka. Ještě mu ale chybí vodotrysk… snad ho dodělají v další verzi… 
      Aplikace na iPhone která umožňovala stažení hovorů (calLog) přestala po upgrade na IOS 5 fungovat protože chlapci v Coupertinu změnili formát dat. Přesto ji má ale Apple ve své nabídce. Urgence na nic, výrobce mi sdělil že mám urgovat Apple aby předal kód. 

    • avatar
      16. 08. 2012 (02:51)
      Trvalý odkaz

      naprosty souhlas po devatenacti letech pouzivani pouze pocitacu apple sem si koupil prvni pc v soucasne dobe mam 4 macy pro osmijadra s nainstalovanym snow leopardem a na upgreat systemu se tedy opravdu nechystam apple nas profesionaly uz opravdu nepotrebuje a ja zacinam zjistovat ze mi to zacina bejt taky jedno berou mi jeden pracovni nastroj za druhym final cut, shake, macpro je opravdu stary zelezo Tim me pobavil jak povidal ze mu desne zalezi na profesionalech a ze pro nas pristi rok chysta neco skveliho v prekladu uz ste cekali dva roky tak si jeste pockate az updatujeme vsechno ostatni a pak mozna i vas strasne nam na vas zalezi uz si asi nepamatujou 97 kdy byla akcie za 7 dolaru ja si tehdy jednu g3 koupil stala me 100000 bylo mi osumnact a bylo to pro me strasne moc penez applama sem zil ze si jednou koupim pc sem si neumel ani predstavit a tet spokojenost 12 jader a quatro 5800 slapou jako blazen maky asi necham dohnit a postupne prejdu na pc dovolte mi zakoncit citaci z filmu Dead man   FUCK ME FUCK YOU

    • avatar
      16. 08. 2012 (18:57)
      Trvalý odkaz

      Tak jsem moc rád že to nevidim stejně blbě jenom já :-( Sice nejsem profík ani dlouhodobý uživatel. Poč od Appla mám ca 4 roky jako hlavní platformu. Ale vadí mi přesně co tu lidi kolem popisujou – vnucování cloudu, vnucování storu s aplikacema, přenos OS z telefonů na počítače atd atd. itunes jsou čim dál ošklivější, stejně jako vzhled OS a od přechodu na SnowLeoparda jsem rozhodnutej na něm setrvat dokud bude podporovanej a pak asi hledat novou platformu :-( Předpokládam že Applu nebude dělat problémy zaříznout profíky zrušenim Macku Pro. Pak stačí do iMacka nacpat nějakej ten ARM a můžeme šmrdlat prstem po 50″ novym iMacku přímo iOS :-(

  • avatar
    16. 08. 2012 (08:48)
    Trvalý odkaz

    Apple se chová jako jakákoliv jiná firma, takže jediným cílem je zisk. Zákazník je na posledním místě, stejně jako jinde, prostě nic víc než dojná kráva. Takže pokud je největší procento jejího zisku iOS a vše kolem, tak je logické, že se další vývoj bude ubírat tímto směrem a stejně tak tímto směrem půjde i vývoj Mac OS. Takže nářky profesionálních uživatelů mě přijdou trochu mimo, bohužel o ty už vůbec teď nejde, možná by z pohledu Apple bylo lepší tento segment úplně zrušit, což se asi také někdy stane.
    Co se mě týká, tak jsem zatím krátkodobým uživatelem jejich produktů. Přistupuji k tomu tak, že se IT zabývám v rámci zaměstnání a proto jindy nemám náladu řešit nějaké problémy a třeba doma chci počítač jenom „používat“, stejně jako třeba televizi. V tom mě přístup Apple vyhovuje, bohužel k dokonalosti, jak je někdy uváděno, jejich produkty v tomto směru mají hodně daleko.
    S čím jsem relativně spokojený je iOS. Naprosto mi vyhovuje jeho uzavřenost a ne moc rychlý vývoj, prostě vše funguje pořád stejně, zbývá čas se věnovat něčemu normálnímu.
    Co mě ale celkem zklamalo je Mac OS, na který jsem přešel asi před 2 lety. Původně jsem dle ohlasů očekával nějaký „zázrak“, kde bude fungovat vše dokonale, bohužel realita je trochu jiná. Do teď nedokážu říct, jestli byl přechod z Windows rozumná volba. Systémy jsou v zásadě hodně podobné, některé nedostatky stejné, každý v něčem lepší / horší. Aplikace padají občas možná víc na Mac OS (hlavně paradoxně ty od Apple). Používám hodně síťové disky (NAS), v tom je Mac OS třeba oproti Windows z mého pohledu naprosto tragický. Upgrade na ML to ještě zhoršil. Na Windows jsem prakticky nepoužil nikdy příkazovou žádku, na Mac OS bohužel velmi často (třeba vyhledávání na síťových diskách – systém to moc nezvládá).
    A když to vezmu do důsledku, tak počítač stejně většinou používám na internet, jako prohlížeč Chrome, tak je úplně jedno na čem ho pustím, všude funguje stejně :-)

    • avatar
      16. 08. 2012 (10:49)
      Trvalý odkaz

      Myslím, že Tvůj pohled na věc je dán tím, že věci této značky používáš krátce (zmínil jsi dva roky). Proto asi bereš životní motto Jobse o snaze změnit svět jen jako nějaké marketingové blábolení. Není tomu tak. Jobs, který v historii jediný dokázal firmu úspěšně vést, skutečně neměl za cíl se napakovat – už dlouho před třicítkou byl tak bohatý, že mu prachy byly u zadele. Chtěl (jakožto pořádný ješitný egoista) dělat to nejlepší, co se jen dá vymyslet a vyrobit a tohle se mu taky většinou dařilo prosadit i před akcionáři. A tohle zaměření na kvalitu, promyšlenost a dotaženost poslední roky v Apple hooodně drhne. Zejména pak v jejich původní oblasti působnosti – výrobě skvělých počítačů pro reálné použití. Tedy – na Apple nenahlížím, jako na klasickou firmu s jediným úkolem – generovat zisk – Apple mělo (zatím téměř vždy) poněkud vyšší cíle. A proto mne pozorovatelný odklon od základní filosofie velmi zlobí. Na rozdíl od Tebe tedy nepovažuji jednoznačné zaměření jen a pouze na zisk v případě Apple za správné ani akceptovatelné.
      (Nevím, zda je tykání v tomto případě vhodné – doufám, že ano – v internetovém dávnověku se zásadně tykalo, ale nešlo o žádný výraz nadřazenosti či famillárnosti – prostě v těch dávných dobách na síti byli jen lidé jisté úrovně a vzdělání a proto [a samozřejmě taky z důvodu primárního jazyka bez rozlišení ty/vykání] nebyl problém komukoliv tykat. Pokud to vnímáš jinak, omlouvám se.)

Komentáře nejsou povoleny.