Aktualizováno: Apple uvolňuje podmínky vývoje pro iOS, Adobe obnovuje práce na překladači Flash aplikací
Apple včera oznámil několik zajímavých změn v pravidlech určených pro vývojáře iOS aplikací, z nichž nejzajímavější je opětovné povolení aplikací vytvořených v překladačích třetích stran. Jako první zareagoval Adobe.
Když před časem Adobe oznámil, že součástí produktu Flash Professional CS5 bude kompiler schopný přeložit stávající Flash aplikace do podoby nativní iOS aplikace, Apple na toto prohlášení okamžitě zareagoval zpřísněním podmínek pro vývojáře iOS aplikacím. Zkráceně řečeno odstřihnul od přístupu do aplikačního obchodu App Store všechny aplikace vytvořené v jiných nástrojích, než ve vlastním a jediném oficiálně podporovaném nástroji XCode. Steve Jobs toto rozhodnutí odůvodňoval tím, že zkrátka použití jiných vývojových nástrojů je zlo a že jedině touto restrikcí je možné udržet konzistentní uživatelské rozhraní.
Včera však za velkého překvapení upravil tyto podmínky znovu a tentokrát použití jiných vývojových nástrojů pro iOS aplikace povolil. Jedinou výraznější podmínkou tak zůstává, že aplikace nesmí obsahovat další proprietární kod (jedinou výjimkou je Javascript při použití Webkit jádra v příslušné aplikaci).
Na toto oznámení ihned zareagoval Adobe, který veřejně prohlásil, že obnovil práce na vývoji nástroje Packager for iPhone, který právě výše zmíněnou funkcionalitu do nástroje Flash Professional CS5 dodává.
Otázkou zůstává, co stojí za tímto nenadálým obratem Applu? Někteří komentátoři se domnívají, že se Apple zalekl začínajících sporů regulačními úřady, kteří jej začali vyšetřovat ze zneužívání monopolního postavení. Pravda však může být i jinde: je možné, že se Apple zalekl nástupu konkurenčního Androidu, pro který není Flash problémem a přeci jenom jej používá obrovské množství her a hříček a mohl by se tak stát hlavním argumentem při rozhodování o koupi? Takhle pro vývojáře Flash hry bude snadné vyexportovat ji snadno také pro iOS zařízení, čímž by se z pohledu Applu stala tato platforma více konkurenceschopná.
A nebo se blíží doba, kdy Apple povolí Flash přímo pro iOS zařízení? Jedním z jeho hlavních argumentů proti bylo, že Adobe prozatím nebyl schopen Flash dostatečně optimalizovat. Ovšem jak můžeme vidět na posledních verzí Flashe pro Mac OS X, pracují v Adobe na optimalizaci poměrně viditelně.
Aktualizováno 15:50 o vyjádření českého zastoupení Apple:
App Store spustil revoluci ve vývoji a distribuci mobilních aplikací. S více než 250 000 aplikacemi a 6,5 miliardami stažených kopií se App Store stal největší světovou platformou pro mobilní aplikace. Vývojáři, kteří publikují na App Store, prodejem svých aplikací vydělali více než miliardu dolarů.
Neustále se snažíme App Store zdokonalovat. Nasloucháme našim vývojářům a jejich zpětnou vazbu si bereme k srdci. Na základě jejich připomínek jsme přistoupili k některým důležitým změnám licence na iOS Developer Program v částech 3.3.1, 3.3.2 a 3.3.9, abychom uvolnili některé restrikce zavedené v tomto roce.
Zejména uvolňujeme omezení na vývojové nástroje používané k vytváření aplikací pro iOS. Jedinou podmínkou je, aby výsledné aplikace nestahovaly žádný kód. To by mělo vývojářům poskytnout požadovanou flexibilitu při zachování zabezpečení, o které nám jde.
Kromě toho vůbec poprvé zveřejňujeme pravidla schvalování aplikací do App Store (App Store Review Guidelines), abychom pomohli vývojářům pochopit, jak přihlášené aplikace posuzujeme. Doufáme, že tím budeme čitelnější a pomůžeme vývojářům vytvářet ještě úspěšnější aplikace pro App Store.
App Store je možná nejdůležitějším milníkem v historii mobilního softwaru. Ve spolupráci s našimi vývojáři budeme uživatele nadále příjemně překvapovat nápaditými mobilními aplikacemi.
Pingback: Jablickari.cz
Nebo prostě dosáhl při jednání s Adobe svého? ;-)
Nebo prostě dosáhl při jednání s Adobe svého? ;-)
Nebo prostě dosáhl při jednání s Adobe svého? ;-)