Vývojáři mají stále menší zájem o Mac App Store. Obchod s aplikacemi opět upadá
Mac App Store stále hledá své místo na slunci. Zatímco se iOS App Store daří, jeho Mac verze strádá a poslední čísla naznačují nepříjemný trend.
Mac App Store není tak starý jako iOS App Store, ale existuje už poměrně dlouho. Přišel v roce 2010 společně s aktualizací operačního systému Mac OS X Snow Leopard. Zatímco se iOS App Store stal velmi úspěšným, Mac App Store má od počátku problémy. Dle zprávy analytické firmy AppFigures, počet nových aplikací zaslaných do obchodu Mac App Store od začátku letošního roku neustále klesá.
V lednu 2021 bylo v Mac App Store vydáno více než 400 nových aplikací pro macOS. V červnu tento počet poprvé klesl na méně než 300 – a podle prognózy na srpen bude v Mac App Store vydáno přibližně 200 nových aplikací. V porovnání s předchozími roky je zřejmé, že vývojáři nemají o distribuci aplikací pro Mac prostřednictvím Mac App Store zájem.
V roce 2020 vývojáři každý měsíc vydali do Mac App Store v průměru 392 nových aplikací. Skutečná čísla se pohybují mezi 300 a 400, takže průměr je solidní odhad. Tím však nekončíme, protože v roce 2021 zatím průměrný počet nových aplikací pro Mac klesl na 343, přičemž rozptyl drasticky vzrostl a dolní hranice klesla na 200 kusů.
Hlavní důvod, proč tato čísla klesají, samozřejmě neznáme, protože Apple nikdy neprozrazuje, co se s jeho službami děje, když se jim nedaří. Lze ale předpokládat několik věcí. Mac například na rozdíl od iPhonu a iPadu umožňuje uživatelům instalovat aplikace i mimo App Store.
Jak upozornil průzkum AppFigures, pro některé uživatele Mac App Store „vůbec není zdrojem“, protože si aplikace mohou jednoduše stáhnout přímo z webových stránek vývojářů. Apple také očekával, že vývojáři uvolní své aplikace pro iOS v Mac App Store pro počítače Mac M1, ale jen několik z nich bylo zpřístupněno pro macOS.
Někteří vývojáři také v minulosti vyjadřovali nespokojenost s Mac App Store, protože v něm chyběl snadný způsob, jak nabízet zkušební verze nebo zvýhodněné balíčky – nemluvě o tom, že Apple si z každého prodeje v App Store bere 30% provizi, a o dlouhých čekacích lhůtách na recenze aplikací. Ve většině případů je snazší a jednodušší distribuovat aplikace pro Mac jinými metodami.
Mezitím Apple bojuje za to, aby App Store zůstal jediným způsobem instalace aplikací na iOS. První porážce dnes společnost čelila v Jižní Koreji, kde byl přijat nový antimonopolní zákon, který donutí Apple a Google, aby umožnili vývojářům používat platební platformy třetích stran, aniž by těmto společnostem platili provizi.