Můj vlak: pro radost z cestování vlakem [Zkušenosti]
České dráhy nedávno představily zajímavou aplikaci pro mobilní telefony, která slibuje usnadnit cestování vlakem. Podrobili jsme ji praktickému testování.
Aplikace Můj vlak je mimo jiná dostupná také pro zařízení s operačním systémem iOS a přestože je optimalizována především pro displeje menších iPhonů, funguje dobře i na velkých displejích tabletů a v přizpůsobeném režimu také na velkém iPhonu 6 Plus.
Základní ovládání aplikace a rozvržení prvků zcela respektuje zvyklosti a zásady iOS aplikací, což je velmi příjemné překvapení – verze pro konkurenční systém Android zase respektuje běžné zvyklosti této platformy, díky čemu je Můj vlak na obou platformách jako doma. Zatímco se obě verze liší vzhledem, základní filozofie použití a nabídka funkcí je u obou srovnatelná.
K informacím rychle a přehledně
Aplikace nabízí čtyři základní obrazovky: Spojení, Vlak, Stanice a Jízdenky. V režimu spojení funguje vyhledávání spojů, přičemž aplikace se vám snaží tento úkol co nejvíce usnadnit. Umí totiž vyhledat nejbližší vlakové stanice ve vašem okolí pomocí lokace telefonu, tudíž nemusíte v takovém případě používat fultextového vyhledávání názvu.
Ve specifikaci vyhledávání pak můžete nastavit požadovanou dobu odjezdu nebo příjezdu vlaku, a specifikovat i další parametry jízdy, jako jsou konkrétní přestupní stanice, cestování s kolem či dětmi nebo do vyhledávání zahrnout pouze bezbariérové spoje. Snadno jde také omezit vyhledávání na běžné vlaky. To znamená, že aplikace v takovém režimu nebude nabízet cesty soupravou SC Pendolino.
Vyhledávání spojů ve výchozím nastavení pracuje s on-line daty, můžete si však do telefonu stáhnout jízdní řády pro offline použití. To přivítáte v případě, že v telefonu či tabletu nemáte aktivní mobilní připojení a spoléháte pouze na volně dostupné Wi-Fi sítě, případně cestujete v zahraničí bez aktivního datového roamingu. Jednotlivé off-line datové balíčky pokrývají celou Evropu s je potěšující, že nejsou nijak obsáhlé – například celá Česká republika má pouhých 1,1 MB, Slovensko pak jen 0,3 MB. Největší jsou pak jízdní řády Německa, které vám z telefonu ukousnou přijatelné čtyři megabajty.
U offline dat se ještě chvíli pozdržím. V nastavení si můžete zatrhnout, jestli jejich použití preferujete, nebo nikoli. Pokud ano, bude telefon primárně vyhledávat v offline datech i v případě, že bude aktuálně připojen k internetu, v opačném případě bude výchozím nastavením vyhledávat online a pouze v případě nedostupnosti připojení se přepne na offline podklady. O tom, jaký typ dat telefon aktuálně používá, vás ve výsledcích vyhledávání informuje. Vždy tak máte přehled, zda vidíte aktuální informace, nebo ty již dříve stažené.
Výsledky vyhledávání jsou přehledné a dostanete z nich všechny potřebné informace: číslo vlaku, čas odjezdu z výchozí stanice, čas příjezdu do cílové stanice, délku a vzdálenost jízdy i počet přestupů. Klepnutím na konkrétní spoj zobrazíte ještě více podrobností o konkrétním spoji, včetně možností přímého nákupu jízdního dokladu. Tento nákup nabyl podoby jednoduchého průvodce, který se vás v šesti krocích dotáže na podrobnosti o cestě (jakou preferujete třídu, jaké hledáte nadstandardní služby, kolik bude cestovat osob, apod.), aby vás nakonec společně s informací o finálně ceně odkázal na nákup. Ten probíhá jednoduše buďto prostřednictvím klasické platební karty, nebo prostřednictvím služby Paysec. Více platebních možností v aplikaci prozatím nenajdete, jsou však v přípravě a měly by se objevit již brzy.
Po nákupu najdete svoji jízdenku v části aplikace nazvané Jízdenky. Při kontrole ve vlaku stačí pouze na ni klepnout a ověřovací kód, který jízdenka obsahuje, se zobrazí na displeji. Ten pak ukážete vlakovému personálu, který jej prostřednictvím optické čtečky načte a ověří. Nic nemusíte tisknout, vše probíhá zcela elektronicky, jak se na jednadvacáté století sluší a patří.
Pokud často cestujete vlakem, pak jistě máte svou registraci přímo na webovém portálu Českých drah. Aplikace s ním umí spolupracovat, tudíž pokud se přihlásíte svým účtem ČD, uvidíte v aplikaci všechny své jízdenky, které jste nakoupili již dříve prostřednictvím webového portálu a tato vzájemná synchronizace funguje i do budoucna – jízdenka koupená v telefonu bude k vidění i na webovém portálu cd.cz a naopak. Skvělé, promyšlené a dokonale funkční.
Dřívější jízdenky přímo v telefonu jsou užitečné ještě z jednoho důvodu: velmi jednoduše můžete zakoupit novou jízdenku na stejnou trasu v jiný den.
Něco pro mašinkofily
Jestli máte dráhu a vlaky opravdu rádi, pak se vám budou hodně líbit obrazovky nazvané Vlak a Stanice. Jde o místo, kde získáte kompletní informace o konkrétním vlaku. Po vyhledání vlaku se vám zobrazí palubní portál, kde uvidíte jak základní informace o vlaku, tak i jeho aktuální polohu, aktuální zpoždění i jaké počasí panuje v cílové stanici.
A to není vše. U každé konkrétní stanice uvidíte, ke kterou kolej a na které nástupiště daný vlak přijíždí. Pokud přestupujete na trase, dozvíte se tak ještě ve vlaku, na které místo na přestupovém nádraží dorazíte a ze které koleje a kterého nástupiště odjíždí vlak, kterým pokračujete dále.
Pokud má vlak zpoždění, můžete si jej nechat velmi jednoduše připočítat k časům jízdy. A ve velké spoustě případů se také v této situaci dozvíte, proč je vlak zpožděn, zda má na trase nějaká omezení provozu a v případě, že ano, o jaká jde. U části vlaků pak uvidíte graficky znázorněné také řazení jeho vagonů i služby poskytované v každém konkrétním vlaku.
A podobně podrobné informace získáte i o vybrané stanici. Uvidíte, kdy do stanice přijíždí který vlak, jaké má aktuálně zpoždění i na jakou kolej přijede. Jestli tedy chodíte rádi na nádraží sledovat vlaky, budete díky telefonu a aplikaci Můj vlak vědět o všech příjezdech dříve, než je ohlásí nádražní rozhlas.
Pro každou stanici navíc získáte kompletní informace v případě, že jste v cizím městě a nikdy jste ji nenavštívili. Aplikace vám nabídne její přesné GPS souřadnice, zobrazí ji na mapě a řekne vám, které konkrétní tratě touto stanicí vedou. Často používané stanice navíc můžete přidávat do seznamu oblíbených, kde mezi nimi lze skvěle vyhledávat.
A to stále není vše, co o stanici zjistíte. Dozvíte se, jaké služby nabízí. Pokud má více přepážek, uvidíte, která z nich odbavuje jaké typy spojů a jaké jsou jejich otevírací doby. Zajímá vás, zda stanice přijímá například platební karty nebo je možné platit v cizí měně? Pak jste zde na správném místě. A stále jsme nevyčerpali všechny informace, jako jsou třeba provozní doby mobilní zvedací plošiny, doby otevření prostorů pro cestující nebo restaurace ve stanici.
Z dalších funkcí, které nás při cestování doprovázely, je možnost nastavení zasílání Push notifikací na spoustu událostí, které mohou při cestě nastat. Aplikace vás tak upozorní na příjezd vlaku, změnu jeho zpoždění, výskytu mimořádných událostí i upozornění před plánovaným přestupem. To je velmi užitečná funkce, kdy se například pět minut před příjezdem vlaku do přestupující stanice dozvíte, na jakou kolej přijedete a na jaké stojí vlak, do kterého přestupujete. A pokud se svým telefonem používáte například chytré hodinky, přečtete si tyto informace na jejich displeji i bez toho, abyste vůbec museli telefon vytáhnout z kapsy.
Tleskáme a ještě dlouho budeme
Na aplikaci Můj vlak je zkrátka skvěle vidět, že jej v Českých drahách nevytvářeli jen proto, aby nějakou aplikaci měli, ale pro to, aby se jim samotným dobře používala. A je to na ní setsakramentsky dobře vidět. Všude a na každém rohu.
Aplikace: Můj vlak
Autor: České dráhy
Hodnocení: 5/5
Cena: zdarmaKlady: přehledné a promyšlené, množství dostupných informací, přímý nákup jízdenek
Zápory:
Musím potvrdit, že aplikace je fakt hodně povedená. Mám k ní jen dvě výhrady:
1. není udělaná pro případ, kdy mi jízdenky platí firma – tj. na svůj e-mail a mobil dostanu kód, který ale zaplatil někdo jiný. Takže ve vlaku lovím maily a diktuju SMS. Určitě bych uvítal, kdyby se dala taková jízdenka načíst do aplikace nebo přiřadit k mému účtu (např. podle e-mailu nebo telefonního čísla).
2. ty Push notifikace nejsou domyšlené a moc nefungují. K čemu je mi např. informace o výluce mezi Prahou a Pardubicemi, které jsou už započítané v době jízdy ve chvíli, kdy si kupuju jízdenku? Naopak to, že se blíží cílová stanice výstupu mi to neřekne vůbec a musím si to hlídat sám. Vtipné bylo, když mi v Pardubicích čtvrt hodiny po vystoupení z vlaku přišla notifikace o tom, že na trati je nějaká výluka. Dovedu si představit i lepší nastavení pro připomenutí nástupu – jak dlouho dopředu ho chci, jestli se má připomenout znovu (snooze), apod.
Ale jinak souhlas, tahle aplikace se jim fakt povedla, doporučuju každému, kdo jezdí s ČD!
Osobně mám problém s ukazováním zpoždění: už dvakrát jsem jel ve vlaku, který měl sekeru 15 min., idos zpoždění ukazoval, ale tahle app ne. Jinak fajn počin, o tom žádná. Kdyby ČD fungovaly jako jejich appka… :)
Děkuji, napsal jste to za mě.
Ještě bych přidal pár informací:
– Sice je hezké, že hlásí výluky, ale po jejich rozkliknutí, už údaje tak přehledné nejsou. Tuhle zrovna v Úvalech nefungovalo zabezpečovací zařízení a sice se korektně zobrazila informace o výluce, ale bylo tam spoustu informací a docela jsem měl problém se orientovat v číslech vlaků, tzn. bylo by fajn, kdyby se daný vlak, ze kterého jsem se na výluku podíval, zobrazil například tučně, neboť jsem asi 5 minut hledal a porovnával čísla vlaků, abych se dozvěděl, že předchozí nejel vůbec a současný bude jen opožděn,
– funguje spolehlivě i na iOS 6
PS: Opravdu nechci věřit, že aplikaci vydaly ČD, protože jinak je dobrá :)