K čemu je Applu CarPlay?
Systémy určené pro použití v automobilech začínají být zajímavým segmentem trhu pro IT firmy. Apple není výjimkou a tak spatřila světlo světa technologie CarPlay.
Na veletrhu CES byla 6. ledna 2014 ohlášena Open Automotive Alliance, která si klade za cíl využít Android v automobilech. Firma Apple 3. března v tiskové zprávě oznámila svou spolupráci s několika automobilovými značkami na projektu CarPlay. Jedná se o upravený iOS přizpůsobený pro snadné použití ve vybraných modelech vozů. Výsledky tohoto snažení bylo možno spatřit na ženevském autosalonu. Oznámení konkurenčního Androidu by vysvětlovalo rychlost, s jakou Apple své řešení představil. První informace o CarPlay se zájemci mohli dozvědět teprve v červnu loňského roku na WWDC 2013, kde byl tehdy prezentován ještě pod označením iOS in the Car.
Přehled dodavatelů software určeného pro automobily by nebyl úplný, proto zmíníme ještě jednoho hráče. Druhého dubna byl představen koncept Microsoft Windows in the Car. Redmondská společnost svůj systém již testuje, ale nemá pro něj zatím jméno a ani není znám datum, kdy by se mohl objevit na trhu.
Cesta do budoucnosti?
Jaké důvody vedly Apple k investování nemalých prostředků do modifikování vlastního operačního systému? Snahu prodat více písniček automobilistům můžeme téměř s jistotou vyloučit.
Pokud budete v autě používat iPhone s CarPlay, vaše další zařízení bude s vysokou pravděpodobností vyrobeno opět Applem. Expanzí do dalšího segmentu trhu si společnost připravuje půdu pro své další budoucí uživatele. Jedná se o efekt sněhové koule, který si firma poprvé vyzkoušela na přehrávači iPod, zopakovala na telefonu iPhone a tabletu iPad.
Kdo by se měl bát
Paradoxně je téměř jedno, kolik procent uživatelů bude mít daný systém v automobilech. Pokud se tento nápad ujme a rozšíří ve větší míře do různých modelů vozů, vrásky na čele bude mít hned několik výrobců.
Proč by si někdo kupoval autorádia nebo přehrávače CD, když pro něj bude dostačující iPhone? Snad jen audiofilové s netopýříma ušima, jezdící ve vozech značky Tesla. O své budoucnosti by měli začít přemýšlet i výrobci navigací. Android, iOS i Windows totiž obsahují jako součást systému mapy a navigaci zdarma.
… a co design?
Podívejte se na následující snímky z interiérů automobilů značky Ferrari, Mercedes-Benz a Volvo. Nepřijde vám na nich něco nezvyklého?
Firma Apple, jindy puntičkářsky posedlá snahou o dokonalost a kontrolou (nejen) vzhledu výrobků, nechává automobilky „cosi“ vyrábět. Podle zatím publikovaných snímků mají vozy Volvo vestavěný panel prakticky čtvercový, Ferrari obdélníkový a Mercedes-Benz jej umístil odděleně na palubní desku. Rozdíly jsou i v designu ovládání zařízení. Ferrari používá tlačítka z obou stran, Mercedes-Benz a Volvo dali přednost dotykovému displeji.
To může znamenat pouze jediné. Apple vytváří pro každého výrobce uzpůsobenou verzi CarPlay. Tuto domněnku podporuje rozdílný rozestup ikon:
Jedná se o nutný ústupek, anebo neschopnost vyjednat jeden jediný rozměr a umístění panelu? Nezadělal si tímto rozhodnutím Apple na možné budoucí problémy?
CarPlay-compatible?
Pokud si nechcete kvůli CarPlay kupovat nový vůz, ale rádi byste technologii používali, rýsují se zde další možnosti. Alpine Electronics jako první projevil zájem a slibuje vyrábět CarPlay kompatibilní zařízení s cenou 500 až 700 dolarů. V tiskové zprávě z 15. dubna japonská společnost Pioneer Corporation oznamuje, že na začátku léta prostřednictvím aktualizace firmwaru jejich vybrané multimediální přijímače získají CarPlay kompatibilitu. Ceny těchto zařízení se pohybují od 700 do 1400 amerických dolarů.
„Snad jen audiofilové s netopýříma ušima, jezdící ve vozech značky Tesla.“ Proč ta nemístná (a naprosto stupidní) narážka? Znevažuje celý článek, jehož zbytek jsem ani neměl chuť dočíst.
Pane Jane,
jednalo se o jistou nadsázku. Jak jinak říci, že HiFi v běžném voze jsou spíše vyhozené peníze?
A jakou pointu v té nadsázce hrají vozy značky Tesla, jestli se můžu zeptat?
Vozy Tesla jsou elektromobily, které se vyznačují velmi tichým chodem. Tam si možná HiFi vychutnáte, v běžném voze nikoliv. V něm většině populace bude dostačovat kvalita hudby z iPhonu.
Respektuji, ale nesouhlasím. Doma mám transport a převodník Emm Labs, na kterém rád poslouchám také SACD. Jsem fanda do kvalitního poslechu hudby. Přesto jsem zastáncem High-Endu i v autech. Je také spousta aut s tichým interiérem, nejen elektr. Tesla. V mém benzínovém osmiválci (kde je kromě akcelerace – tam je ale lahoda zvuk motoru slyšet – ticho) mám kvalitní příplatkový zvukový systém a dokáži jej ocenit.
Jinak, značcce Apple fandím, mám již pěknou řadu let jejich počítače. Telefon prozatím ne. S novou generací iPhone (6?) mám v plánu poprvé vstoupit do vod chytrých telefonů.
Respektuji, ale nesouhlasím. Nejen Tesla. Mám benzínový osmiválec, který (kromě akcelerace, kde je lahoda zvuk motoru slyšet) je velmi tichý. Tam si rád užívám příplatkového hudebního systému. Jinak, jsem již dlouhou řadu let spokojeným uživatelem počítačů zn. Apple. S novou generací iPhonu (6?) se chystám poprvé vstoupit také do vod chytrých telefonů.
kvalitní hudbu neposlouchají jen audiofilové, ne jen s netopýříma ušima a rozhodně nejen v automobilech Tesla. Kvalita v kterékoli části distribučního řetězce zvuku téměř s jistotou nerovná se Apple. http://www.bang-olufsen.com/en/car-audio
?Approve
—
Vláďa Janeček
SuperApple.cz | SuperApple Magazín
Poprosil bych diskutující, zda by nebylo možné se vrátit k tématu. Systém CarPlay není o reprodukci hudby (není to ani nejdůlejžítější), ale také o telefonování, navigaci. A mnohem zajímavější mi připadá, že Apple udělal výrobcům aut ústupky.
presne myslim si ze Steve Jobs by tohle nikdy nedovolil, at si kazdej rik co chce Tim Cook je liberal, a nejen ze Apple zacina zaspavat, kdyz nema ani multidotykovy displeje v pocitacich, ale jestli ted zacne zvetsovat displeye a delat vsechno to co Samsung (i kdyz lip) tak to s nim pujde jen z kopce.
Kvalita byla vzdy pridavek k originalnisti kterou ostatni kopirovali od Applu.
Sem vazne zvedav kam to pujde dal.
Pokud by to Apple neudělal tak máme všude za chvilku Android nebo Win. Ústupek v rozdílnosti velikosti mezer mi přijde jako prkotina. Spíše je zajímavé, že to pustili na pravděpodobně cizý HW. Jinak Volvo má stále obdélníkový displej,ale na výšku. Nicméně část vyhrazená pro CarPlay je stále obdélníková tak jako jinde.