Finanční výsledky Applu v grafech: iPhonům se daří, iPady se trápí
Apple včera představil své finanční výsledky za druhé fiskální čtvrtletí letošního roku. Jak tyto výsledky vypadají, pokud je dáme do souvislostí s výsledky za posledních sedm let?
Začněme přímo prodejem produktů. Především díky nově zahájenému prodeji v Číně a významné dotační politice zahraničních mobilních operátorů se stále velmi dobře daří prodejům mobilního telefonu iPhone. Apple jej nově prodal celých 43,7 milionu kusů, zatímco před rokem to bylo jen 37,4 milionu kusů.
Hůře jsou na tom iPady, které poměrně výrazně padly – z 19,47 milionu kusů před rokem na 16,36 milionu jednotek. Zde se projevuje skutečnost, že iPad má daleko delší životní cyklus, než telefon a lidé nejsou nuceni jej měnit za nový model. Velké množství uživatelů původního iPadu mini nebo iPad třetí generace (první model osazený Retina displejem) je totiž s těmito tablety spokojeno a výměnu neplánuje. A přesvědčit je nedokázal ani iPad Air.
Pomaloučku a polehoučku stoupají prodeje osobních počítačů Mac, meziročně konkrétně z 3,9 milionu na 4,1 milionu kusů.
A iPody? Neustále soustavně klesají.
Investoři však z těchto výsledků přiliš zklamáni nebyli. Proč, to ukazuje následující graf: zatímco prodeje iPadů v absolutních číslech klesaly, příjmy však lehce roztly – konkrétně (meziročně) z 10,7 miliardy na 11,5 miliardy dolarů. A příjmy jsou to, co investory zajímá v první řadě.
Stagnovat začíná oblast příslušenství, za které Apple tržil celkem 1,87 miliardy dolarů. Naopak soustavně roste oblast příjmů ze softwaru a prodeje aplikací, kde se vůbec neprojevuje „rozdávání“ operačního systému zdarma. Tato oblast přinesla Applu celých 4,4 miliardy amerických dolarů.
Celkový příjem společnosti pak stále rostl, a to konkrétně na 45,7 miliardy dolarů. Jedná se o meziroční nárůst o dvě miliardy dolarů.
Čistý zisk dosáhl na hodnotu 10,2 miliardy dolarů, což je sice o 700 milionů dolarů více, než ve druhém čtvrtletí loňského roku, avšak stále o 1,4 miliardy méně, než ve stejném čtvrtletí roku 2012.
Mezinárodní prodeje jsou pro Apple stále více zajímavé, prodeje na domácí půdě se totiž stále více zpomalují a prodeje ve vlastních obchodech nerostou vůbec. Hodně stoupá celý asijský region: nejen Japonské, ale především Čína.
Pro zajímavost najdete níže ještě grafy za celé období bez zohlednění jen vybraných čtvrtletí.
Poznámka: pro vysvětlení toho, jak se to má s těmi čtvrtletími, nepřehlédněte tento náš článek.
Ono není moc co komentovat. Apple prostě pořád VÁLÍ.