iNovátor Apple
V anotaci zajímavé debaty čteme, že Apple býval jednou z nejinovativnějších společností na světě. Založen na vizi Steva Jobse vytvářel produkty, které měnily svět. Navzdory těmto úspěchům své inovativní vůdcovství ztrácí a s ním i pozici tržního vůdce. Skutečně je na tom jablečná společnost takto?
Apple dal jasně najevo svým investorům, že jsou pro něj inovace zásadní a v roce 2001, kdy byl na trh uveden první iPod, byla cena akcií na úrovni 10 dolarů a roční příjem činil 5.5 miliard (zkuste spodní graf posunout v čase dopředu). V loňském roce dosáhl roční příjem hodnoty necelých 157 miliard a cena akcií se pohybuje těsně pod hranicí 500 dolarů. Za posledních deset let Apple výrazně vzrostl a svou trží hodnotou přeskočil řadu svých konkurentů.
Zastánce názoru, že Apple svůj inovativní duch ztrácí, Michael Krigsman v debatě argumentoval:
Nízkou úroveň inovace v posledních letech odráží i aktuální situace na trhu mobilních telefonů, kdy Androidí přístroje zaujímají celé tři čtvrtiny, zatímco iOS má pouze 17 procent. Navíc největší konkurent Samsung v loňském roce výrazně zvýšil svůj prodej a dosáhl dvojnásobného podílu na trhu oproti Applu.
Podíváme-li se na mobilní trh pouze v řeči čísel, mluví v neprospěch iOS. Je ovšem potřeba si uvědomit, že Android není doménou pouze jednoho výrobce telefonních přístrojů, ale že může běžet na různém hardwaru a tedy i na daleko větším počtu přístrojů, zatímco iOS je pevně spjat pouze s iPhone.
Samsung, coby výrazný soupeř, skutečně prodává velké množství přístrojů. To ovšem nedokazuje ztrátu inovativnosti konkurence, když víme, že výroba je nízkonákladová a prodejní ceny klesají pod úroveň iPhonů. Nechci působit jako snob, ale mám pocit, že telefony s nakousnutým jablkem jsou spíše prémiovým zbožím, než běžnou spotřební elektronikou. Nejsou tedy rozšířené v tak masovém měřítku, jako levnější mobilní přístroje.
Přestože byl růst Applu neuvěřitelný, v posledních letech se jeho intenzita výrazně snížila. Po odchodu Steva Jobse společnost pouze inovuje stávající produkty, aniž by přišla s něčím převratným. Zlepšování současných modelů je pouze ukázkou přirozené evoluce, nikoli však inovativnosti. Prodávání produktů, které se během doby příliš nemění, je pro technologickou společnost, opírající se o inovace jako pilíř své existence, začátkem konce. Google a Samsung nabízejí telefony různých velikostí a experimentují s dalšími faktory, velikostmi a vychytávkami v operačním systému.
Ano, Jobs byl skutečně tvůrcem „DNA Applu“ a myslím, že se mu ji podařilo vybudovat velmi pevnou. Natolik pevnou, aby i po jeho odchodu prostoupila skrz na skrz a jen tak něco ji nenarušilo. Řekl bych, že nejlépe rozmetal pochybnosti o inovativnosti marketingový ředitel Phil Shiller, když v červnu uváděl nový Mac Pro slovy: „Can’t innovate anymore, my ass.„.
Oválný lesklý desktop rozhodně nevypadá jako pouhá evoluce. Nemluvě o tom, že touto větou předeslal také to, čeho jsme se dočkali u nové generace telefonu a tabletů v podání snímače otisků a 64-bitové technologie. Ano, nejedná se o žádnou dechberoucí inovaci, přesto je iPhone první mobilní telefon s 64-bitovým procesorem.
„Vychytávky“ v operačním systému jsou jistě zajímavé, ale skutečnost ukazuje, že pouze pro část uživatelů robotího systému. Vždyť ani po roce uvedení nejnovější verze Androidu – Jelly Beans ji nemá více než polovina uživatelů, zatímco iOS 7 již po měsíci vévodil na 70% zařízeních a to mluvíme o kompletním redesignu celého systému krystalizací toho nejlepšího nejen z iOS. Můžu však souhlasit, že iOS 7 není převratnou inovací, jakou bylo uvedení první verze spolu s iPhonem.
S politováním musím konstatovat, že sláva Applu, coby inovátora, je minulostí i přes tvrzení mého oponenta, že kratší období bez větších inovací je v dlouhodobém měřítku skvělých počinů nepodstatné. Společnost, které došly „šíleně velké“ nápady a která byla známá jako inovativní král, se nyní soustředí pouze na rozšíření již existující produktové řady a přidává jen něco málo navíc. Chybí zde vize Steva Jobse, který v mnoha směrech pozměnil technologický svět. Jobs je pryč a Apple je ztracen. Produkty jsou stále skvělé, přesto poslední verze iPhone pouze podporuje fakt, že inovace u Applu jsou historií.
Závěr článku i debaty je velmi pesimistický i přesto, že iPhone 5S sebou přináší nejednu inovaci a také přes plán, který Tim Cook během zveřejnění finančních výsledků jemně nastínil, když prozradil, že se v příštím roce můžeme těšit na zcela nový produkt, kterým kalifornská společnost vstoupí na prozatím její technologii nezasažený trh.
Osobně jsem velice zvědav, nakolik se slova analytika Michaela Krigsmana ukážou jako pravdivá a zda Apple skutečně ve svých inovacích spíše stagnuje, než by překvapoval zákazníky něčím, co do teď nepotřebovali.
Ve zmíněné debatě s jeho názory, že Apple ztrácí v inovacích dech, souhlasí 82 procent čtenářů ZDNetu. Jaký názor máte vy?
Nahrávání ...
Zdroj: ZDNet
Pingback: » iNovátor Apple 1. zprávy
Apple inovuje jen tam, kde to dává smysl. Vezme něco, co konkurence používá, překope to do nové podoby, ve které je to bytostně použitelné (čtečka otisků prstů). Ne jako inovace typu posouvání obrazu na displeji pohledem, který v 90% nefunguje.
Myslím, že Apple má pořád co ukázat a v příštím roce zase budeme chytřejší :-).
no kdyby me to iOS 7 fungovalo bez problemu, tak bych nerekl ani pul slova, ale ono moc nefunguje, takze je tam sice nejaka inovace, ale na ukor kvality ala Samsung a to me docela u Applu desi.. :(
Podel mně nejde o to inovovat „dostatečně rychle. Co inovovat na něčem co funguje a je to fobrý ? Spíš nepřichází s tak převratnýma novinkama jako byl kdysi iMac. Na iOS je vidět inspirace Androidem což je asi i dobře. Za Jobse řekl Apple Xkrát že funkce XY není potřeba a v další verzi to předvedli jako novinku :-(
20 let pracuji na Macu. Apple svět je mi dost blízký. Přesto bohužel musím konstatovat Apple úpadek. Co fungovalo bez problémů najednou se chová divně (např. poslední Safari 6.1). A dát do nejnovějšího iPadu mini retina displej s ubohým 63% sRGB… !!! Steve aby se v hrobě obrátil.