Nepovedené napodobeniny Apple

Nejedna firma se v poslední době snaží napodobit legendární představení nových produktů tak, jak je Apple prezentuje na svých Keynote. Výsledky jsou zatím spíše žalostné.

download-iphone-os-4-keynotePřipadá Vám Keynote Apple moc jednoduché, primitivní? Od doby, co Apple Keynotes sleduji (cca 5 let) se téměř nemění. Vše vypadá velmi jednoduše, přirozeně. Jen ti, co podobné akce vytvářejí, si uvědomují, jak náročné vše je. Samozřejmě, že se mnoho firem inspiruje, napodobuje. Snaží se být podobně tak dobří, jako Apple. Ne vždy se jim to však daří.

Typickým příkladem je například nedávná Keynote TomTomu. Firma, která nabízí úžasné produkty a mohla by připravit vyjímečnou Keynote, tématicky zaměřenou, která podpoří její produkty, se předvedla bez kapky invence.

Rozhodli se pro kopii Apple Keynote a moc dobře to nedopadlo. Drobné zmatky, evidentně čtené komentáře. Ani generální ředitelka nemluví moc často „z patra“. Neříkával Steve Jobs, že člověk slidy používá jen v případě, že neví o čem mluví? Snažili se o tak precizní přednes, až si ho nikdo nepamatoval a četli to před novináři slovo za slovem. Vůbec tak s hledištěm nekomunikovali. Čekal bych od nich rozhodně více kreativity.

[HTML1]

I BMW se nezadařilo

Že se občas něco nepovede malým firmám. To se stává. Pokud ale něco okopíruje BMW a dopadne to tak tragicky jako představení BMW 4, to ve mě vyvolává opravdu veliké překvapení. Prezentovat nejmodernější kus techniky, který má vyvolávat emoce podobným způsobem, jako několkatisícový iPhone je „úlet“. Navíc z jednoho komentáře není cítit nadšení, vše je moc strojené a hrané.

[HTML2]

Auto, které vyjadřuje pohyb, stojí ve tmě. Má mě to video nalákat ke koupi? Ne, spíš usnu. Že to jde dělat hezky a jinak ukazuje například Mercedes. Ten postavil nejnovější CLA bok po boku dravé šelmy. Dost na to, aby mě to připoutali do sedačky po celou dobu klipu.

[HTML3]

Nezazlívám, když se někdo inspiruje Apple marketingem. Dělám to i já a často. Ale je veliký rozdíl mezi inspirací a kopírováním. Zatímco inspirace mě může posunout v prezentaci produktu nebo služby kus před konkurenci, kopie to celé může „zabít“.

Šéfredaktor dodává: Denis vybral skutečně reprezentativní příklady toho, jak Keynote nedělat – a konkrétně příklad TomTomu je dokonalou ukázkou nudné a uspávací show. Na druhé straně ne všichni jsou takhle špatní. Pokud bych se měl přidržet oblasti informačních technologií, pak na mě v poslední době nejlépe fungují Keynote Amazonu. Vždy se těším na každou novou a baví mě je sledovat a vlastně mi na nich vadí jen jedna věc: naprosto nudné a tiché publikum. Na místech, kde se ukazují skutečně zajímavé funkce a zařízení a kde by osazenstvo Apple Keynote jásalo, tam jsou návštěvníci představení nových věcí od Amazonu naprosto nepochopitelně zticha. A je to škoda.

[HTML4]

Představení čtečky Kindle Fire je jen jednou z ukázek části Amazonských Keynote, které jsou zvládnuty opravdu na úrovni. A nejen tyto Keynote, ale i další aktivity jsou tím, co v mých očích dělá z Jeffa Bazose nového Steva Jobse více, než kohokoli jiného.

18 komentářů: „Nepovedené napodobeniny Apple

  • avatar
    30. 07. 2013 (11:31)
    Trvalý odkaz

    Článek absolutně s nulovým sdělením, zbytečné porovnání… Nevím proč autor matlá dohromady představení automobilek s apple keynote ? Buď nepiště nic nebo se zamyslete nad obsahem…Vesměs celý superapple, je o ničem, sleduji ho od počátku a vývoj téměř nulový, až na vydávaní magazínu…

  • avatar
    30. 07. 2013 (11:53)
    Trvalý odkaz

    A co takhle se někdy zaměřit na kopírování časopisů milé Superappple?? Také nejste zrovna originální.

    • avatar
      30. 07. 2013 (12:21)
      Trvalý odkaz

      Diky za nazor. Byl bych rad, pokud byste jej vice rozvedl, muj email je vam plne k dispozici. Nejsem si vedom, ze bychom v casopise neco primo od nekud kopirovali, a to jsem u nej od prvotni myslenky na jeho vydavani. Pokud tedy na vas takto pusobi, je to oro mne prekvapenim a rad to s vami prodebatuji blize. Diky!

      • avatar
        31. 07. 2013 (09:54)
        Trvalý odkaz

        Drzost se ještě takhle ptát. Si myslíte, že nikdo v česku nečte zahraniční časopisy o apple?

        • avatar
          31. 07. 2013 (10:38)
          Trvalý odkaz

          Ja netvrdim, ze nikdo necte zahranicni casopisy o Applu. Jen rikam, ze zadny z nich nebyl jakoukoli inspiraci k cemukoli, co muzete najit v casopisem nasem – at po graficke strance, tak po strance obsahu…

          Pokud by nejaky casopis mohl byt zakladni skladbou nasemu podobny, pak to budou ceske Computer a ExtraPC, v jejichz redakcich jsme stravili deset let a nektere postupy se cloveku za tu jednu dekadu vryji…

  • avatar
    30. 07. 2013 (12:19)
    Trvalý odkaz

    No myslím, že je to naopak velmi originální článek. Zajímavé srovnání. Možná někoho nenadchne obsah. Ale není to o produktech, ale o srovnání prezentací produktů. Jak trapně může vyznít snaha o to se přiblížit dokonalému.

  • avatar
    30. 07. 2013 (12:27)
    Trvalý odkaz

    Ak systém prezentácií Applu funguje, tak prečo ho nepoužívať? Amazonu sa to viditeľne darí.

  • avatar
    30. 07. 2013 (17:39)
    Trvalý odkaz

    klídek , horší než Letem Světem Applem a pozor EU v celku ve slovenštině být nemůže…takový bulvár o Apple

  • avatar
    30. 07. 2013 (18:18)
    Trvalý odkaz

    No mě spíš než než Jobse připomíná Jeff Bazos vystupováním Cooka ale chápu, jak bylo to přirovnání míněno a je fakt že když sleduju tu amazon keynote, tak mám pocit, že Jeff ví o čem mluví. Tom tom keynote působí dost rozpačitě a přitom dělaj dobrý produkty.

  • avatar
    31. 07. 2013 (02:00)
    Trvalý odkaz

    Zbytocny clanok a na mna posobi zaujate. Prezentacie vyrobkov urcite Apple nevymyslel, len ich pojal po svojom a velky vplyv v nich ma osobnost Steva Jobsa. Porovnanie BMW s Mercedesom na tychto strankach vyzera ako nejaky hlupy for alebo divny trip. :) Neviem co je na reklame Mercedesu take vyborne, mne to pride skor ako reklama Korejskej automobilky a podobnych uz bolo dost. Inac, nahanacka s vlkom … to auto asi rychlo nejazdi. :D

    P.S. K Superapple.cz: Tiez si myslim, ze to tu ide od desiatim k piatim (trom). Asi vyhrava plateny obsah. K zamysleniu je, ze ked tu chcete dat v komentaroch palec hore, moze tak urobit ktokolvek, ale palec dolu moze dat ina registrovany uzivatel :)

    • avatar
      31. 07. 2013 (07:24)
      Trvalý odkaz

      Aha, to jsem si nevšiml, tuto funkcionalitu diskusního systému nevyužívám. Popátrám v možnostech, zda to jde nějak ovlivnit. Díky za info!

      EDIT: tak bohužel chování této funkcionality nedovoluje Disqus nijak ovlivnit, nelze ani vypnout jako celek…

      • avatar
        01. 08. 2013 (12:02)
        Trvalý odkaz

        Neskutečné, slabé, tak je vyměňte…

  • avatar
    31. 07. 2013 (22:10)
    Trvalý odkaz

    Vazena redakce. Clanek je zajimavy, ma hlavu i patu a nedelejte si nic z amaterske kritiky lidi, kteri sami nejsou schopni zadne kreativni a tvurci prace. Blbcu bude na svete vzdycky drtiva vetsina. Hlavne si z toho nic nedelat, to je prvni pravidlo preziti mezi nimi. Pekny vecer.

    • avatar
      01. 08. 2013 (19:13)
      Trvalý odkaz

      Kritika je zde víceméně oprávněná a trefná.

      • avatar
        04. 08. 2013 (12:45)
        Trvalý odkaz

        A jakou kritiku máte na mysli?

        • avatar
          05. 08. 2013 (08:01)
          Trvalý odkaz

          Ostřejší názory co se tu u článků občas vyskytují.

  • avatar
    05. 08. 2013 (23:33)
    Trvalý odkaz

    Tak mě tedy vystupování Jeffa přijde naprosto hrozný. Mluví jako by to už chtěl mít za sebou a jako by ho to ani nebavilo. Jak nastrčenej panák. Nedivím se źe nikoho nerozstleská i kdyby představil perpetum mobile. Navíc ten člověk nemá charisma a ani spetku jiskry v oku.

Komentáře nejsou povoleny.