Mac mini 2012: dražší a bez samostatné grafiky [Představení]

Inovované Macy mini se zdají být v některých oblastech o něco horší, než předchozí generace a navíc i podražily, a to průměrně o dva tisíce korun. Co za tento příplatek dostanete?

Zachovány zůstaly jak dva uživatelské modely, tak jeden serverový. Všechny verze neobsahují optickou mechaniku a všechny mají v základu osazeny jen čtyři gigabajty operační paměti.

Základní model za 15 990 korun obsahuje dvoujádrový procesor Intel Core i5 s taktem 2,5 GHz (TurboBoost 3,1 GHz), 500GB pevným diskem a integrovanou grafickou kartou Intel HD Graphics 4000. Vyšší model se prodává za 21 490 Kč, za které nabídne již čtyřjádrový procesor Core i7 s taktem 2,3 GHz (TurboBoost 3,3 GHz), 1TB pevný disk (možnost objednání i s 256 GB SSD diskem nebo 1 TB Fusion Drive) a také integrovanou grafickou kartu Intel HD Graphics 4000. Dedikovaná grafická karta s vlastní pamětí, která u vyššího modelu byla běžná u předchozí generace, v novince nehledejte.

Serverová varianta je osazena stejným procesorem jako vyšší model, dva 1TB pevné disky (nebo dva 256 GB SSD disky) a operační systém OS X Mountain Lion Server. Cena za tento počítače je 26 790 korun.

Konektorová výbava zahrnuje gigabitový síťový port, FireWire 800 port, jeden Thunderbolt port, jeden port HDMI, čtyři USB 3.0 porty, čtečku SD karet a zvukový výstup.

Pokud jste plánovali koupit Mac mini, pak se vyplatí přemýšlet ještě o rychlé koupi starších modelů. Nejenže ušetříte dva tisíce korun, ale v případě silnější verze získáte model s dedikovanou grafickou kartou. V tomto případě bych možná i modernější procesor a USB 3.0 oželel – i starší model má k dispozici Thunderbolt port, který lze pro rozšíření kapacity dobře použít.

22 komentářů: „Mac mini 2012: dražší a bez samostatné grafiky [Představení]

  • avatar
    23. 10. 2012 (20:59)
    Trvalý odkaz

    Me by zajimalo jak je silnejsi amd hd6630m oproti intel hd4000?

    • avatar
      23. 10. 2012 (21:07)
      Trvalý odkaz

      Při desktopové práci nijak, ve hrách si můžete dovolit vyšší detaily, což je více než viditelné. Další problém je, že Intel HD 4000 si alokuje hodně ze vnitřní paměti, zatímco dedikovaná karta ne….

      • avatar
        23. 10. 2012 (21:27)
        Trvalý odkaz

        Myslíte že při používání programů jako je Aperature, Lightroom a Final Cut X se dedikovaná karta projeví? Hádám že většina lidí základní 4GB brzy upgraduje na 8 nebo 16GB, takže tam by spotřeba RAM grafickou kartou nemusela být až tak bolestivá.

        • avatar
          23. 10. 2012 (21:51)
          Trvalý odkaz

          U Aperture nebo Lightroom nijak výrazně, u Final Cut X trochu ano, ale nijak výrazně. Ale chce to opravdu alespoň těch 8 GB paměti…

          • avatar
            24. 10. 2012 (08:18)
            Trvalý odkaz

            Díky za re. Mám podobný názor, jen jsem byl zmatený tím, že Apple i Adobe uvádí využívání GPU u těchto SW, ale nikde jsem se nedočetl jak moc může GPU právě v akceleraci a výpočtech efektů a úpravách fotek pomoci.

      • avatar
        24. 10. 2012 (10:06)
        Trvalý odkaz

        No chtel bych taky obcas na hry, ze bych tam jeste nainstaloval windows 7 kvuli ruznym aplikacima hram.

        • avatar
          21. 11. 2012 (14:33)
          Trvalý odkaz

          Pokud vam staci hry ze Steamu tak ani Windows neni treba. A hrat s apple klavesnici a mysi taky neni nic moc (hlavne ve windows). Pokud hry ktere chcete hrat jsou dostupne na PS3 ci XBOX tak kupte radeji konzoli a ceny her po pul roce – roce od vydani jdou taky na 50%-70% dole.

    • avatar
      24. 10. 2012 (16:12)
      Trvalý odkaz

      To mobilní amd je šrot a navíc při watáži ze zdroje co má Mac mini, je grafický výkon tragický. Výkon Intel HD 4000 bude podle mých zkušeností vyšší. Mimo jiné Intel HD 4000 není vůbec podprůměrná grafika, řadu dedikovaných mobilních grafik předčí. Mám možnost si ji otestovat na 15palcové retině a řada her se na tom dá hrát i v plném retina rozlišení. Na vše, k čemu by měl Mac mini sloužit to bude stačit a na užití si nových her je lepší si pořídit xbox nebo si postavit herní pc.

      • avatar
        26. 10. 2012 (10:40)
        Trvalý odkaz

        Naprosto souhlasím s názorem na hraní her na Minim, Kombinace mini pro práci (byť s 2x i5) a Xbox je řešení jak pro seriózní práci, tak hraní. Je to jako s navigací v mobilu. Je to fajn, ale mít na telefonování a navigaci dva přístroje je řešení bez kompromisů.

  • avatar
    24. 10. 2012 (07:43)
    Trvalý odkaz

    Smutne, velice. Cekal jsem na to pekne dlouho, doufajic, ze tam narvou dedikovanou nVidii a ono prd, strci tam podprumerne vykonny HD 4000 =(. Takze zadne mini doma nebude =(. Pritom tak idealni krabicka k televizi…

  • avatar
    24. 10. 2012 (10:15)
    Trvalý odkaz

    Jak tomu porozumět pro obyč člověka jako jsem já…čekal jsem na nový mini že to bude nějaká zásadní novinka a ono nic moc…
    Mini mi bude sloužit jako domácí PC pod televizi a základna pro synchronizaci iPhonu a iPadů..poběží mi na tom maximálně internet a office…víc ani nepoužívám..jo možná něco zkusím v iMovie ale jen okrajově,takže se ptám koupit nový nebo utíkat pro zbylej starej kousek?

    • avatar
      21. 11. 2012 (14:29)
      Trvalý odkaz

      Pokud chcete v iMovie strihat HD rozliseni tak urcite kupte novy mini s poradnym procesorem a minimalne 4GB RAM. Starsi modely s Core 2 Duo stihaji akorat tak SD rozliseni, na HD se nacekate.

  • avatar
    24. 10. 2012 (10:54)
    Trvalý odkaz

    s autorom recenzie nesuhlasim a urcite by som nekupoval model roku 2011.

    Moznost objednania 4jadroveho cpu na 2,6GHz frekvencii, bez nutnosti kupovania serverovej varianty je parada, narast vykonu oproti mid modelu 2011 bude vyrazny, hlavne ked bude podporovat HT, 4x USB 3,0 je doslova sok, od apple by som cakal 2x usb 3,0 + 2x usb 2,0 (vzdy radi setrili).

    To,ze nevymenili HDMI a FW za 2 TB porty je tiez skvela vec. TB je sice fajn, ale vsetky periferie su neuveritelne drahe, takze USB 3,0 je docasne velmi rozumna alternativa a 16GB RAM je velmi prijemny bonus, akykolvek virtualizovany soft bude slapat takmer ako nativna instalacia.

    V tejto konfiguracii je to vyborny stroj na kazdodenu pracu (minimalna spotreba) a urcite bude hravo zvladat akekolvek 2D aplikacie.

    Kto chce pocitac na hranie,alebo na 3D modelovanie, nech sa pozrie po niecom inom, moznosti je dost.

    • avatar
      24. 10. 2012 (11:11)
      Trvalý odkaz

      Jen doplním: tento text rozhodnění není recenzí…

      Ano, pokud uvažujete o příplatkové konfiguraci, je přemýšlení o stávajícím modelu bezpředmětné, o tom žádná. Při srovnání default konfigurací to již tak jednoznačně nevychází…
      A 4x USB 3.0 určitě není šok – aprávě vámi popisované řešení 2x USB 2.0 a 2x USB 3.0) by bylo dražší, než stávající 4x USB 3.0. Takhle totiž osadili jen jeden USB řadič, ve vámi navrhované konfiguraci by museli použít hned dva různé USB řadiče – tudíž čtyřikrát USB 3.0 je tam právě proto, že rádi šetří :)
      TB periferie jsou drahé, ale vzhledem k tomu, že nákupem staršího ušetříte dva tisíce korun (navíc se dají očekávat i výprodejové slevy), pak tyto peníze srovnaní náročnost TB periferií na přijatelnější úroveň a rozdíl v rychlosti mezi TB a USB 3.0 je výrazný právě pro TB variantu. Takto bych se dnes rozhodoval já….

      • avatar
        24. 10. 2012 (11:48)
        Trvalý odkaz

        vzdy je to o konkretnych potrebach uzivatela, co je dobre pre mna, nemusi byt pre Vas a naopak.
        Ale nechapem dost dobre,preco su drahsie, ked apple store ich ma za nezmenene ceny, zeby doprava z Ciny do EU bola drahsia ako na americky kontinet? :)

        • avatar
          24. 10. 2012 (12:19)
          Trvalý odkaz

          Je, a to o dost. Prodej elektroniky v rámci EU je výrazně nákladnější, než v USA. Nejde o dopravu, ale o další náklady (druhý rok záruky, vyšší DPH, dovozní daně z důvodu ochrany vnitřního trhu EU), které se do ceny promítají. Z tohto důvodu vychází u většiny výrobců (nejen Applu) základní přepočet 1 USD = 1 EUR právě vinou těchto poplatků + se do nich započítávají predikce vývoje kurzu Eura po celou dobu životnosti produktu…

    • avatar
      27. 10. 2012 (21:49)
      Trvalý odkaz

      … mám podobný dojem, jako že s autorem recenze nesouhlasím. Ve starých jsou Sandy Bridge v nových Ivy Bridge = první plus do výkonu. S tím 4-jádrem úplnej MacPro. A proč vyměnili grafiku za Intel HD4000? Protože je výkonější než ten mobilni AMD šrot. Když ta HD4000 tahá novou 13″ Retinu na MacBook_Pro, tak na to musí mít!!! A pokud si interní grafika bere pamět z operační a vím, že ji budu potřebovat, tak 16GB RAM to jistí. Myslel jsem si na starý MacMini, taky jsem se zarazil, ale když si dám dohromady cenu/výkon = jednoznačně nový.

      • avatar
        27. 10. 2012 (22:12)
        Trvalý odkaz

        Pokud srovnáváme výkon základních modelů (ne s příplatkovým procesorem), pak jsou novější modely rychlejší o cca 5 – 7 procent. Ve hrách musíte s Intel řešením použít o úroveň horší detaily, než s AMD grafikou. U desktopového použití je na tom také o něco lepší AMD, protože na rozdíl od Intel řešení podporuje plně OpenCL, zatímco Intel má jeho podporu v aktuálních verzích ovladačů vypnutou.Osobně bych bral předchozí generaci a finanční úsporu investoval do paměti nebo SSD, což přinese výkonnější celek za cenu ztráty USB 3.0 rozhraní…
        A stejně jako výše – tento článek rozhodně není recenzí :)

        • avatar
          28. 10. 2012 (14:49)
          Trvalý odkaz

          Ono by obecně nebylo od věci udělat nějaké porovnání výkonů HD4000. Podle mě je přínos Ivy Bridge dost podceněný, když například svého času MBP13 místo Nvidia 320M dostal HD3000, tak to krok zpět byl, vlastnosti aktuální HD4000 ale zas tak špatné nejsou. RAM lze rozšířit na 16GB za pár šupů, její upgrade nevyžaduje žádné nástroje, takže není důvod využít ceny od Apple, takže sdílení její části pak nevadí a podle mě už základní model současného Mini s 16GB RAM představuje velmi slušný stroj, cena je i s third party RAM cca 18 tisíc včetně DPH, což není zas tak zlé. Dražší model s čtyřjádrem s větší RAM je pak něco přes 23 tisíc a ten už opravdu postačí na ledacos. Výhodou je nadprůměrná konektivita s TB,USB3 i FW800, to dokonce překonává i současný iMac. No a když na to přijde, tak jdou do Mini dát dva disky i po domácku, čímž se dá výkon dále zvednout… Za sebe musím říct, že se mi ten upgrade mini líbí poměrně dost a nejspíš do něj půjdu, patrně do „základního quadcore“.

          • avatar
            28. 05. 2013 (19:09)
            Trvalý odkaz

            Chci se zeptat, zda se v Mac mini nachází slot na druhý (např. SSD disk) standardně nebo se tam druhý disk nechá připojit přes kabel a je tam umístěn volně? Chtěl bych si pořídit Mac mini a mít jak SSD na systém, tak i HDD na data. Děkuji!

Komentáře nejsou povoleny.