Firefox 4 akceleruje prohlížení webu i na Macu

Nenajdete mnoho aplikací, na jejichž finální verzi se čeká tak dlouho, jako na novou čtvrtou verzi prohlížeče Firefox. Ten zato slibuje odladěný produkt využívající moderních technologií.

Mezi tyto technologie patří především hardwarová akcelerace při vykreslování stránek, kterou podporuje aktuální betaverze na všech hlavních platformách, tedy pod Windows i Mac OS X. Uživatelé systému Linux mají prozatím smůlu, protože tyto funkce jsou v této verzi nedostupné z důvodu problémů s podporou (nebo spíše nepodporou) pro OpenGL v různých verzích ovladačů X serveru.

Akcelerace v prohlížeči využívá podporu OpenGL technologie pro vykreslování trojrozměrné grafiky WebGL. Ta společně s novým javascriptovým jádrem JägerMonkey umožní vývojářům vyvíjet velmi dobře použitelné webové hry. Vysoký výkon javascriptu také podle prvních testů přináší výrazný nárůst rychlosti v náročných Web 2.0 stránkách, jako je například Gmail nebo Facebook.

Firefox již historicky nepatří mezi mé nejoblíbenější prohlížeče, poslední betaverze mě však více než zaujala. Ten nárůst rychlosti je na první pohled znát a pokud půjde vývoj dál podobnými kroky, asi budu uvažovat o změně výchozího prohlížeče.

Při testu rychlosti zpracování javascriptu benchmarkem Sun Spider (který nahrává spíše webkitovým jádrům) dosáhl na velmi dobrou hodnotu 432,4 ms, zatímco aktuální Safari na stejném počítači potřebovalo s časem 548,9 ms na zpracování testu o více než vteřinu více. Hůře dopadl i Chrome 8, který dosáhl výsledku 477,8 ms.