H.264 konečně zdarma a skutečně na věky věků

Videoformát H.264 je tím nejrozšířenějším a v současnosti nejpoužívanějším kodekem pro webová videa. Nikdo se již nemusí bát, že by za jeho použití musel platit.

Když jsem koncem února psal článek o tom, že organizace MPEG LA uvolnila videokodek H.264 pro volné použití pro dalších pět let, netušil jsem, jaká diskuse se pod ním rozpoutá. O černé scénáře budoucnosti zde nebyla nouze, nejeden z čtenářů předpovídal, jak MPEG LA nechá rozšířit tento kodek všude a pak všechny pořádně zpoplatní. Se svým názorem, že si to zkrátka ani nemůže dovolit, jsem příliš nepochodil.

A ani ne půl roku poté je vše jinak: MPEG LA prohlásila, že kodek H.264 bude zdarma pro použití pro webové video už jednou pro vždy. Nikdy se tak poskytovatelé obsahu ani výrobci webových prohlížečů nemusí bát, že by za použití tohoto kodeku museli kdykoli cokoli platit.

Bude zajímavé sledovat, jak rychle na tuto změnu zareagují právě výrobci webových prohlížečů, především Mozilla u svého Firefoxu. Protože vyřazení kodeku H.264 z tohoto prohlížeče bylo zdůvodňováno právě obavou z poplatků že strany MPEG LA. Dá se tedy očekávat, že ve světle aktuálních informací se podpora tohoto kodeku do Firefoxu opět vrátí. A stejné lze očekávat také u Opery.

A jakmile se tak stane, bude mít kodek H.264 otevřenou cestu k veškerému webovému videu bez dalších podpůrných nástrojů typu Adobe Flash. Doposud musí poskytovatelé webového obsahu držet stejné pořady dvakrát ve dvou různých kodecích, pokud je chce přehrát ve všech prohlížecích jen s využitím HTML5 tabu <video>. Toto snad již brzy odpadne.

Bude také zajímavé sledovat, jak na tuto skutečnost zareaguje Google – ten před časem uvolnil vlastní formát WebM a hodně si od něj sliboval. A dokázal by ho i prosadit, pokud by MPEG LA neuvolnilo H.264 zdarma. Nyní i pro Google a jeho YouTube bude výhodnější držet obsah v jediném kodeku, než vše překodovávat do dalšího, být vlastního, kodeku.

A pro nás, uživatele Mac OS X a iOS zařízení je to jednoznačně dobrá zpráva především proto, že právě kodek H.264 je v jejich prostředí základem.

28 komentářů: „H.264 konečně zdarma a skutečně na věky věků

  • Pingback: Jablickari.cz

  • Pingback: H.264 konečně zdarma a skutečně na věky věků - 1. zprávy

  • avatar
    08. 09. 2010 (08:17)
    Trvalý odkaz

    Výborná zpráva, ale jinak tady poslední dobou chcípl pes! Achjoooo!

    • avatar
      08. 09. 2010 (08:21)
      Trvalý odkaz

      @Eda: kde myslite, na SA? Vzdyt denne minimalne jeden clanek vam nabizime, casto i mnohem vice – plus mnoho dalsich clanku kazdy den najdete take na superiphone.cz :(

  • avatar
    08. 09. 2010 (10:17)
    Trvalý odkaz

    Výborná zpráva, ale jinak tady poslední dobou chcípl pes! Achjoooo!

    • avatar
      08. 09. 2010 (10:21)
      Trvalý odkaz

      @Eda: kde myslite, na SA? Vzdyt denne minimalne jeden clanek vam nabizime, casto i mnohem vice – plus mnoho dalsich clanku kazdy den najdete take na superiphone.cz :(

  • avatar
    08. 09. 2010 (08:36)
    Trvalý odkaz

    No, bývalo tu více živo. O prázdninách zpráv ubylo což se dalo připsat dovoleným, ale s jejich koncem se nic nezměnilo. Superapple sleduji, protože macy používám a zajímám se o ně. Celkově je poslední dobou trend upřít se na iVěci ale ač vlastním iPhone a několik iPodů SuperiPhone a podobné stránky nevyhledávám. Je mi líto pokud se zaměřujete hlavně na zmíněné iVěci a Facebook, ale nic s tím bohužel neudělám. Tím samozřejmě nic ve zlém. Jen jsem si povzdechl. ;)

    • avatar
      08. 09. 2010 (08:45)
      Trvalý odkaz

      @Eda: no jiste – o prazdninach jsme jeli v uspornem rezimu, to je bezne. A za zbytek muze Apple – pred tydnem predstavil nova iOS zarizeni a tudiz jsme se venovali jim, mnoho noveho Apple v oblasti Macu jiz dlouho neudelal. A zamerujeme se na mac i ios v podstate stejne, pocty publikovanych clanku zhruba odpovidaji. Ale ono je to narocnejsi: vytvorit clanek pro superapple je casto nasobne narocnejsi, nez jinam a napriklad takovy test / recenze zabere nekolik plne zabranych dnu, nechceme na superapple preferovat kvantitu pred kvalitou a myslim si, ze mene je v tomto pripade vice.

      Navic mnoho zajimavych clanku muzete cist tak z pera nasich bloggeru, opravdu se zde daji najit opravdu zajimave kousky…

      Ale statisticky z pohledu publikovanych clanku je zde porad stejne zivo, v tom to opravdu nebude. A nase zamerreni na Facebook je opravdu velmi male, az minimalni nutne…

  • avatar
    08. 09. 2010 (10:36)
    Trvalý odkaz

    No, bývalo tu více živo. O prázdninách zpráv ubylo což se dalo připsat dovoleným, ale s jejich koncem se nic nezměnilo. Superapple sleduji, protože macy používám a zajímám se o ně. Celkově je poslední dobou trend upřít se na iVěci ale ač vlastním iPhone a několik iPodů SuperiPhone a podobné stránky nevyhledávám. Je mi líto pokud se zaměřujete hlavně na zmíněné iVěci a Facebook, ale nic s tím bohužel neudělám. Tím samozřejmě nic ve zlém. Jen jsem si povzdechl. ;)

    • avatar
      08. 09. 2010 (10:45)
      Trvalý odkaz

      @Eda: no jiste – o prazdninach jsme jeli v uspornem rezimu, to je bezne. A za zbytek muze Apple – pred tydnem predstavil nova iOS zarizeni a tudiz jsme se venovali jim, mnoho noveho Apple v oblasti Macu jiz dlouho neudelal. A zamerujeme se na mac i ios v podstate stejne, pocty publikovanych clanku zhruba odpovidaji. Ale ono je to narocnejsi: vytvorit clanek pro superapple je casto nasobne narocnejsi, nez jinam a napriklad takovy test / recenze zabere nekolik plne zabranych dnu, nechceme na superapple preferovat kvantitu pred kvalitou a myslim si, ze mene je v tomto pripade vice.

      Navic mnoho zajimavych clanku muzete cist tak z pera nasich bloggeru, opravdu se zde daji najit opravdu zajimave kousky…

      Ale statisticky z pohledu publikovanych clanku je zde porad stejne zivo, v tom to opravdu nebude. A nase zamerreni na Facebook je opravdu velmi male, az minimalni nutne…

  • avatar
    08. 09. 2010 (08:40)
    Trvalý odkaz

    Není to náhodou tak, že je H.264 zdarma jen pro koncové uživatele konzumenty? Myslím, že to „navždy zdrama“ pořád se nevztahuje na poskytovatele obsahu. Kdyby do toho někdo vnesl zasvěcené jasno, bylo by to skvělé.

    • avatar
      08. 09. 2010 (08:47)
      Trvalý odkaz

      @asdfhjkl: ne, je to tak, jak se pise v clanku – je to pro ceskere pouziti pro webove video, tedy i pro poskytovatele obsahu (coz jsme i my a proto nas to enorme zajimalo)….

  • avatar
    08. 09. 2010 (10:40)
    Trvalý odkaz

    Není to náhodou tak, že je H.264 zdarma jen pro koncové uživatele konzumenty? Myslím, že to „navždy zdrama“ pořád se nevztahuje na poskytovatele obsahu. Kdyby do toho někdo vnesl zasvěcené jasno, bylo by to skvělé.

    • avatar
      08. 09. 2010 (10:47)
      Trvalý odkaz

      @asdfhjkl: ne, je to tak, jak se pise v clanku – je to pro ceskere pouziti pro webove video, tedy i pro poskytovatele obsahu (coz jsme i my a proto nas to enorme zajimalo)….

  • avatar
    08. 09. 2010 (08:55)
    Trvalý odkaz

    @Vláďa Janeček: Asi se jedná jen o můj subjektivní pocit. Dříve se zde sem tam objevila nějaká ta recenze, tipy, triky… Když už jste nakousl ty bloggery – připadá mi, že je snaha tyto typy článků přehodit právě na ně. Je mi ale jasné, že provoz tohoto webu je značně časově náročný. Každopádně jsem za Váš web rád a těším se na další příspěvky.

    • avatar
      08. 09. 2010 (09:01)
      Trvalý odkaz

      @Eda: s tipy jsme se dostali uz trochu do slepe ulicky – je jich tu uz vice nez 700 a tezko uz se hleda neco, co jeste popsano nebylo. Uz aby vysel novy Mac OS X, aby bylo o cem zase tipovat. Podobne je to s recenzemi: vsechny stezejni produkty, kte bylo mozne na recenzi ziskat jiz otestovany jsou a prozatim nema Apple v nabidce nic noveho, co by ,ohl poslat a co bychom jeste v testu nemeli. A i pres prazdniny jsme recenzemi nesetrili – a pokud se jedna o firmy mimo Apple, tak zde jsme odkazani na jejich ochotu pujcovat zarizeni k testum, kdyz je to „jen na Apple web“ :(

      Ano, s bloggery mate castecne pravdu, hlavnim duvodem to vsak nebylo, jen prijemnym vedlejsim efektem.

      Kazdopadne za vas nazor dekuji, pokusim se pritvrdit pri vyjednavani o zapujkach neapple produktu :)

  • avatar
    08. 09. 2010 (10:55)
    Trvalý odkaz

    @Vláďa Janeček: Asi se jedná jen o můj subjektivní pocit. Dříve se zde sem tam objevila nějaká ta recenze, tipy, triky… Když už jste nakousl ty bloggery – připadá mi, že je snaha tyto typy článků přehodit právě na ně. Je mi ale jasné, že provoz tohoto webu je značně časově náročný. Každopádně jsem za Váš web rád a těším se na další příspěvky.

    • avatar
      08. 09. 2010 (11:01)
      Trvalý odkaz

      @Eda: s tipy jsme se dostali uz trochu do slepe ulicky – je jich tu uz vice nez 700 a tezko uz se hleda neco, co jeste popsano nebylo. Uz aby vysel novy Mac OS X, aby bylo o cem zase tipovat. Podobne je to s recenzemi: vsechny stezejni produkty, kte bylo mozne na recenzi ziskat jiz otestovany jsou a prozatim nema Apple v nabidce nic noveho, co by ,ohl poslat a co bychom jeste v testu nemeli. A i pres prazdniny jsme recenzemi nesetrili – a pokud se jedna o firmy mimo Apple, tak zde jsme odkazani na jejich ochotu pujcovat zarizeni k testum, kdyz je to „jen na Apple web“ :(

      Ano, s bloggery mate castecne pravdu, hlavnim duvodem to vsak nebylo, jen prijemnym vedlejsim efektem.

      Kazdopadne za vas nazor dekuji, pokusim se pritvrdit pri vyjednavani o zapujkach neapple produktu :)

    • avatar
      08. 09. 2010 (09:29)
      Trvalý odkaz

      @asdfhjkl: pokud si udealji / napisi vlastni dekoder, tak pochopitelne ano (jako kterykoli jiny producent video softwaru). Pokud jen pouziji konektor na dekoder obsazeny v OS, pak ne. V tom je ta zmena. Uvolneni zdarma se tyka jen weboveho videa a jeho poskytovani, autori operacnich systemu i strihovych aplikaci budou platit i nadale.

    • avatar
      08. 09. 2010 (11:29)
      Trvalý odkaz

      @asdfhjkl: pokud si udealji / napisi vlastni dekoder, tak pochopitelne ano (jako kterykoli jiny producent video softwaru). Pokud jen pouziji konektor na dekoder obsazeny v OS, pak ne. V tom je ta zmena. Uvolneni zdarma se tyka jen weboveho videa a jeho poskytovani, autori operacnich systemu i strihovych aplikaci budou platit i nadale.

  • avatar
    08. 09. 2010 (12:24)
    Trvalý odkaz

    Takze, az ked to vyzeralo ze Google pretlaci otvorejensi (aj ked zatial nie najlepsi) kodek, zamysleli sa a zistili, ze by tym zrejme mohli ohrozit svoju existenciu. Nemyslim si, ze je to az tak dobra sprava. Neposunie sa to k vacsej otvorenosti. Jednoducho sa len zlakli.

  • avatar
    08. 09. 2010 (21:10)
    Trvalý odkaz

    Pokud jsem sledoval diskuze okolo onoho údajného uvolnění, tak tam jsou minimálně dvě zrady:

    1) je to zdarma jen pro nekomerční stránky. Ehm ale tyhle stránky co je právě čtu obsahují reklamu takže nejsou nekomerční. Takže superapple H264 zdarma používat nemůže. Blbé že?

    2) Nevztahuje se to na dekodery a enocdery takže FireFox stále nemůže zdarma obsahovat svoji podporu přehrávání H264. Ale FireFox už z definice chce, aby zobrazoval stránky na všech podporovaných platformách stejně takže použít podporu v OS nejde. Ostatně např. v Linuxu ta podpora prostě není takže tady by FF musel jejich uživatele hodit přes palubu což (alespoń doufám) neudělají.

    • avatar
      08. 09. 2010 (21:26)
      Trvalý odkaz

      @Petr Balas: komunikoval jsem to v poslednich dnech primo s MPEG LA a nemate pravdu: poskytovatele weboveho videa patri do royalty-free rezimu bez ohledu na to, zda jsou ci nejsou komercni. Od 1. 1. 2015 se pro nas nic nezmeni, jako se nezmeni pro ostatni poskytovatele obsahu, jako je napriklad YouTube. Platit se bude za koupi encoderu, ne za samotny streaming a v tom je ten rozdil…

      Ten bod 1) ve vasem prispevku vychazi z trochu zkresleneho vyjadreni mluvciho MPEG LA, podle ktereho nebudou chtit patenty od tvurcu softwaru dostupného zdarma – tedy třeba od Firefoxu. Mozilla jej však odmítá z důvodu, že jde o patentově zatíženou záležitost….

  • avatar
    09. 09. 2010 (00:51)
    Trvalý odkaz

    hehe, jednym z iniciarotov tej povodnej diskusie, ze H.264 ma problem, lebo nie je zdarmo, som bol ja. A veru necakal som, ze uvolnia H.264 takymto sposobom. H.264 je kodek slusny (aj ked zas neznesie vsetky superlativy, ma aj svoje muchy) a naozaj pre nas, majitelov MAC je to sprava dobra. Zostava sa zamysliet, kto vlastne ale za H.264 bude platit, lebo samotny Apple ma v H.264 nemae prachy a nakoniec Microsoft ma nejake tiez (a to hlavne sprava, ze IE 9 bude postaveny na HTML 5 a H.264 hodne pomohla H.264).

    Som zvedavy, ci Firefox zmeni smerovanie, ale asi bude musiet. Aj ked by ma neprekvapilo, keby sa pridali na stranu slabsieho, co je v danu chvilu Google (google ale napalil sokoro vsetkych svojom Chrome prehravacom, uvidime ako moc tym nastaval Mozillu :))

Komentáře nejsou povoleny.