Opera Mini pro iPhone: mnoho povyku pro nic? (Zkušenosti)

Jestli společnost Opera něco skutečně dokáže, pak je to vzbudit obrovskou diskusi kolem vlastních produktů. Svůj mobilní prohlížeč Opera Mini pro iPhone zadala na schválení do App Store s takovou mediální kampaní, že by se na ni nemusel nikdo stydět. A vše vyšlo – Opera Mini už pobíhá v našich iPhonech.

Nejdříve ale trochu charakteristiky, přestože jsme o tomto webovém prohlížeči už mnoho napsali. Opera Mini pro iPhone je prohlížeč, který již existuje i pro ostatní mobilní platformy (a například na platformě Windows Mobile představuje v podstatě jediný použitelný webový prohlížeč) a od ostatních se odlišuje tím, jak s webovými stránkami pracuje. Všechny je načítá skrze vlastní proxy servery, které stránky nejdříve upraví, odstraní z nich přebytečné prvky, upraví velikosti obrázků (a tedy zhorší trochu jejich kvalitu, vše podle vašeho nastavení) a teprve takto zjednodušenou stránku předhodí prohlížeči v telefonu.

Z toho vyplývá hlavní výhoda: Opera Mini je většinou slušně rychlá, ale především pracuje s výrazně menšími objemy dat a je tak výhodná pro použití na mobilních telefonech těch z vás, kteří nemáte datový paušál nebo máte příliš restriktivní FUP u svého mobilního operátora. Nasnadě je také nevýhoda: ze stránek je odstraněna veškerá interaktivita, veškeré pomocné javascripty.

Opera jde na to jinak

Po prvním spuštění Opery zažijete většinou kulturní šok. Její uživatelské rozhraní nijak nezapadá mezi ostatní iPhone aplikace a její GUI (grafické uživatelské rozhraní) je místy divné, místy nehezké a místy nepraktické. Zkrátka rozhraní je stejné, jako to použité na verzi z Windows Mobile a se opravdu nepasuje. Když však jej přijmete (a zvyknete si i na křiklavou rudou barvu v záhlaví okna, na kterou se nejlépe zvyká povolením celoobrazovkového rozhraní), začnete prohlížet webové stránky.

A hned na vás vypadne několik prvních dojmů:

  • Je to rychlé
    ale abyste na to přišli, musíte být na EDGE nebo jiném pomalém připojení. Na Wi-Fi vás paradoxně meziservery Opery budou zdržovat a mobilní Safari vám přijde rychlejší. Okamžité je přibližování kusu stránky a přecházení mezi již navštívenými stránkami je něco, kde by se Safari mohl hodně přiučit – je totiž okamžité
  • Stránky nejsou vykresleny korektně
    a to opravdu hodně často, z mnoha desítek stránek jsem nenarazil na jediné, které by byly správně, v lepším případě jde pouze o špatné zarovnání boxů a sloupců, v horším chybí celé kusy stránek
  • Stránky jsou nečitelné
    v základním náhledu na celou stránku se místo písmenek vykreslují pouze nějaké tečky, zatímco Safari při stejném přiblížení dokáže zobrazit krásně čitelný a vyhlazený text
  • Uživatelské rozhraní je jiné
    zapomeňte na to, jak jste doposud ovládali iPhone aplikace, tedy jste někde úplně jinde – pro kopírování textu používáte ne systémový způsob, ale způsob převzatý 1:1 z Windows Mobile včetně animovaného kolečka při vyvolávání kontextového menu, menu s nastavením připomíná spíše javovou aplikaci; avšak líbilo se mi provedení záložek s malými náhledy stránek
  • Nepodporuje multimédia
    to vše souvisí s úpravou stránek – video vložené ve stránce si s Operou prostě neprohlédnete

Pokud budete Operu Mobile používat delší dobu jako já, zřejmě s ním dopadnete stejně: na pomalém připojení přes GPRS/EDGE na ni nedáte dopustit a všechny její prohřešky proti zažitým zvyklostem jí odpustíte rádi, na rychlém připojení pak nadále budete používat Safari nebo některou z jeho variací. Opera je zkrátka od jinud, vše dělá jinak a nijak se tím netají…

Poznámka závěrem: proč je nyní Opera na prvním místě většiny lokálních App Storů? Zkrátka mediální masáž Opery přinesla své ovoce a vyvolala patřičný zájem a zvědavost, každý chtěl Operu vyzkoušet. O kvalitách nebo nekvalitách aplikace to však nic nevypovídá.

Developer: Opera Software | Webová stránka | Hodnocení: 7/10

31 komentářů: „Opera Mini pro iPhone: mnoho povyku pro nic? (Zkušenosti)

  • Pingback: Jablickari.cz

  • avatar
    15. 04. 2010 (07:56)
    Trvalý odkaz

    Ja teda nevim, co s tim vsichni maji.. Jsem s ni naprosto spokojen, jak na pomalem gprs/edge tak na rychlem 3g ci wifi. To, ze sem tam neco zarovna jinak mi nevadi, dulezity je pro me text,a ne graficka uprava. Chybejici prvky jsem nikde zatim nezaznamenal, pokud potrebuju na netu delat neco seriozne, mam macbook, popripade workstation. Howgh.

  • avatar
    15. 04. 2010 (08:56)
    Trvalý odkaz

    Ja teda nevim, co s tim vsichni maji.. Jsem s ni naprosto spokojen, jak na pomalem gprs/edge tak na rychlem 3g ci wifi. To, ze sem tam neco zarovna jinak mi nevadi, dulezity je pro me text,a ne graficka uprava. Chybejici prvky jsem nikde zatim nezaznamenal, pokud potrebuju na netu delat neco seriozne, mam macbook, popripade workstation. Howgh.

  • avatar
    15. 04. 2010 (08:43)
    Trvalý odkaz

    Naprosty souhlas. Opera pro iPhone je priserny paskvil. A ja si myslim, ze Apple je tam pustil za trest, aby si urizli poradny kus ostudy :)

  • avatar
    15. 04. 2010 (09:43)
    Trvalý odkaz

    Naprosty souhlas. Opera pro iPhone je priserny paskvil. A ja si myslim, ze Apple je tam pustil za trest, aby si urizli poradny kus ostudy :)

  • avatar
    15. 04. 2010 (09:12)
    Trvalý odkaz

    Vlada: Oprav si tam v prvnim odstavci vlastniho textu Opera Mobile na Opera Mini. Opera Mobile je normalni mobilni prohlizec stejne jako Safari na iPhonu, ktery nepouziva Operi proxy servery (pokud se nepletu tak O Mobile je/byla na WM a Symbiany). To dela pouze Opera Mini. V cemz je to, proc jej Apple pustil do AppStoru -> v podstate prohlizec obrazku nekde v cloudu zpracovanych, ac se to tvari jako prohlizec webu (rekneme Opera Mini na iPhonu je neco jako prohlizec Flickeru, i kdyz to dost skripe).

    Pokud by Opera udelal Operu Mobile pro iPhonu (jak na WM ci Symbian), pak muzeme hovorit o prime konkurenci Safari v iPhonu a to by urcite Apple neschvalil.

    Ad Java: Vubec bych se nedivil, kdy by to bylo pomoci nejakeho „prekladace“ na urovni zdrojovych kodu prevedeno z Javy (ve ktere je napsana Opera Mini pro vsechny platformy) do Obj-C, upraveno tak, aby to chodilo na iPhonu, dodrzelo podminky a vydano.

    • avatar
      15. 04. 2010 (12:26)
      Trvalý odkaz

      Richard: nojo, máš recht :( Sakrapráce, to jsem to hezky pomotal…

  • avatar
    15. 04. 2010 (10:12)
    Trvalý odkaz

    Vlada: Oprav si tam v prvnim odstavci vlastniho textu Opera Mobile na Opera Mini. Opera Mobile je normalni mobilni prohlizec stejne jako Safari na iPhonu, ktery nepouziva Operi proxy servery (pokud se nepletu tak O Mobile je/byla na WM a Symbiany). To dela pouze Opera Mini. V cemz je to, proc jej Apple pustil do AppStoru -> v podstate prohlizec obrazku nekde v cloudu zpracovanych, ac se to tvari jako prohlizec webu (rekneme Opera Mini na iPhonu je neco jako prohlizec Flickeru, i kdyz to dost skripe).

    Pokud by Opera udelal Operu Mobile pro iPhonu (jak na WM ci Symbian), pak muzeme hovorit o prime konkurenci Safari v iPhonu a to by urcite Apple neschvalil.

    Ad Java: Vubec bych se nedivil, kdy by to bylo pomoci nejakeho „prekladace“ na urovni zdrojovych kodu prevedeno z Javy (ve ktere je napsana Opera Mini pro vsechny platformy) do Obj-C, upraveno tak, aby to chodilo na iPhonu, dodrzelo podminky a vydano.

    • avatar
      15. 04. 2010 (13:26)
      Trvalý odkaz

      Richard: nojo, máš recht :( Sakrapráce, to jsem to hezky pomotal…

  • avatar
    15. 04. 2010 (09:19)
    Trvalý odkaz

    Opera jsem smazal asi po peti minutach pouzivani

  • avatar
    15. 04. 2010 (10:19)
    Trvalý odkaz

    Opera jsem smazal asi po peti minutach pouzivani

  • avatar
    15. 04. 2010 (11:11)
    Trvalý odkaz

    Nechapu to opovrhovani. Jsem rad, ze Opera mini na iPhone je, venku na mobilni siti uz nepouzivam nic jineho, mam limitovana data, rychlost a pro bezne cteni je naprosto super. Jasne mohli by zapracovat na designu a par vecech, ale jinak zadarmo naprosto spickova vec a doporucuji kazdemu, velmi rychle nacitani, velmi rychle cteni, to ze meni sirku odstavcu povazuji pri mobilnim cteni na, ktere ji pouzivam, jako velkou vyhodu, pismo mam dostatecne velke a ne jako v safari kde na rada strankach musim telefon otacet ci ndelat jine akce abych vubec pismenka precetl, treba za chuze. Kazdemu tedy operu mini doporucuji, jako sekundarni prohlizec je dokonala. Safari je samozrejme plny prohlizec a je daleko lepsi, ale je treba rozlisovat co na co clovek pouzije.

  • avatar
    15. 04. 2010 (12:11)
    Trvalý odkaz

    Nechapu to opovrhovani. Jsem rad, ze Opera mini na iPhone je, venku na mobilni siti uz nepouzivam nic jineho, mam limitovana data, rychlost a pro bezne cteni je naprosto super. Jasne mohli by zapracovat na designu a par vecech, ale jinak zadarmo naprosto spickova vec a doporucuji kazdemu, velmi rychle nacitani, velmi rychle cteni, to ze meni sirku odstavcu povazuji pri mobilnim cteni na, ktere ji pouzivam, jako velkou vyhodu, pismo mam dostatecne velke a ne jako v safari kde na rada strankach musim telefon otacet ci ndelat jine akce abych vubec pismenka precetl, treba za chuze. Kazdemu tedy operu mini doporucuji, jako sekundarni prohlizec je dokonala. Safari je samozrejme plny prohlizec a je daleko lepsi, ale je treba rozlisovat co na co clovek pouzije.

  • avatar
    16. 04. 2010 (07:57)
    Trvalý odkaz

    Jenom na okraj, odkud máš to, že jsou stránky nečitelné (pouze schematický náhled s čárami či tečkami místo textu), a bereš to jako chybu??? Je to normální vlatnost Opery Mini, tohle není ani Opera Mobile, ani Opera. A nebo jsi na žádné jiné platformě Operu Mini neviděl?

  • avatar
    16. 04. 2010 (07:57)
    Trvalý odkaz

    Jenom na okraj, odkud máš to, že jsou stránky nečitelné (pouze schematický náhled s čárami či tečkami místo textu), a bereš to jako chybu??? Je to normální vlatnost Opery Mini, tohle není ani Opera Mobile, ani Opera. A nebo jsi na žádné jiné platformě Operu Mini neviděl?

    • avatar
      16. 04. 2010 (13:25)
      Trvalý odkaz

      Golf: odkud to mám? Ze svého touche a toho, co vidím. Ano, je to chyba – žádný z prohlížečů pro iPhone to nedělá. Znám Operu Mini na ostatních platformách, používám ji na telefonu – ale přichýzí na platformu, kde je uživatel zvyklý na nějaký standard, kterého však nedosahuje – tak se nemůže divit, že takto dopadá.
      Jedna ukázka za všechny: vlevo Opera, vpravo Safari. Které zobrazení je normální? Pro uzivatele rozhodne to vpravo – pokud podle Opery to vlevo, pak je něco špatně…

    • avatar
      16. 04. 2010 (13:25)
      Trvalý odkaz

      Golf: odkud to mám? Ze svého touche a toho, co vidím. Ano, je to chyba – žádný z prohlížečů pro iPhone to nedělá. Znám Operu Mini na ostatních platformách, používám ji na telefonu – ale přichýzí na platformu, kde je uživatel zvyklý na nějaký standard, kterého však nedosahuje – tak se nemůže divit, že takto dopadá.
      Jedna ukázka za všechny: vlevo Opera, vpravo Safari. Které zobrazení je normální? Pro uzivatele rozhodne to vpravo – pokud podle Opery to vlevo, pak je něco špatně…

  • avatar
    16. 04. 2010 (08:57)
    Trvalý odkaz

    Jenom na okraj, odkud máš to, že jsou stránky nečitelné (pouze schematický náhled s čárami či tečkami místo textu), a bereš to jako chybu??? Je to normální vlatnost Opery Mini, tohle není ani Opera Mobile, ani Opera. A nebo jsi na žádné jiné platformě Operu Mini neviděl?

    • avatar
      16. 04. 2010 (14:25)
      Trvalý odkaz

      Golf: odkud to mám? Ze svého touche a toho, co vidím. Ano, je to chyba – žádný z prohlížečů pro iPhone to nedělá. Znám Operu Mini na ostatních platformách, používám ji na telefonu – ale přichýzí na platformu, kde je uživatel zvyklý na nějaký standard, kterého však nedosahuje – tak se nemůže divit, že takto dopadá.
      Jedna ukázka za všechny: vlevo Opera, vpravo Safari. Které zobrazení je normální? Pro uzivatele rozhodne to vpravo – pokud podle Opery to vlevo, pak je něco špatně…

  • avatar
    20. 04. 2010 (10:39)
    Trvalý odkaz

    Pokud jsi přesvědčený, že to je chyba, nebudu to nikomu vnucovat. Všude jinde ale Opera Mini takhle funguje, takže proč by se měla „přizpůsobovat“ zrovna iPhonu? Prostě je to její vlastnost a i přes stavění se na hlavu to tak prostě je… Vyčítla bych jí kde co, ale tohle zrovna nee.

  • avatar
    20. 04. 2010 (10:39)
    Trvalý odkaz

    Pokud jsi přesvědčený, že to je chyba, nebudu to nikomu vnucovat. Všude jinde ale Opera Mini takhle funguje, takže proč by se měla „přizpůsobovat“ zrovna iPhonu? Prostě je to její vlastnost a i přes stavění se na hlavu to tak prostě je… Vyčítla bych jí kde co, ale tohle zrovna nee.

  • avatar
    20. 04. 2010 (11:39)
    Trvalý odkaz

    Pokud jsi přesvědčený, že to je chyba, nebudu to nikomu vnucovat. Všude jinde ale Opera Mini takhle funguje, takže proč by se měla „přizpůsobovat“ zrovna iPhonu? Prostě je to její vlastnost a i přes stavění se na hlavu to tak prostě je… Vyčítla bych jí kde co, ale tohle zrovna nee.

  • avatar
    25. 04. 2010 (08:36)
    Trvalý odkaz

    Mimochodem, tohle mi nedá nenapsat (protože pokud napíšu něco jenom trochu odbornějšího, tak bych o tom měl alespoň něco vědet, že ano?) – co takhle si přepnout Operu Mini v nastaveních a vypnout si její mobilní zobrazování? To by pak totiž ty obrázky byly téměř shodné se Safari (ale je lepší to asi mít v jejím mobilním zobrazení, kde si to Opera přeformátuje kompletně na jeden dlouhatánský sloupeček – to už ale v recenzi nezaznělo!, pak to i vypadá jinak a dávat to jako odstrašující příklad)!!!
    To je záměr? nebo něco jiného (sice si to tu čas od času rád pročtu, ale tohle je dost dobré matení veřejnosti)

  • avatar
    25. 04. 2010 (08:36)
    Trvalý odkaz

    Mimochodem, tohle mi nedá nenapsat (protože pokud napíšu něco jenom trochu odbornějšího, tak bych o tom měl alespoň něco vědet, že ano?) – co takhle si přepnout Operu Mini v nastaveních a vypnout si její mobilní zobrazování? To by pak totiž ty obrázky byly téměř shodné se Safari (ale je lepší to asi mít v jejím mobilním zobrazení, kde si to Opera přeformátuje kompletně na jeden dlouhatánský sloupeček – to už ale v recenzi nezaznělo!, pak to i vypadá jinak a dávat to jako odstrašující příklad)!!!
    To je záměr? nebo něco jiného (sice si to tu čas od času rád pročtu, ale tohle je dost dobré matení veřejnosti)

  • avatar
    25. 04. 2010 (09:36)
    Trvalý odkaz

    Mimochodem, tohle mi nedá nenapsat (protože pokud napíšu něco jenom trochu odbornějšího, tak bych o tom měl alespoň něco vědet, že ano?) – co takhle si přepnout Operu Mini v nastaveních a vypnout si její mobilní zobrazování? To by pak totiž ty obrázky byly téměř shodné se Safari (ale je lepší to asi mít v jejím mobilním zobrazení, kde si to Opera přeformátuje kompletně na jeden dlouhatánský sloupeček – to už ale v recenzi nezaznělo!, pak to i vypadá jinak a dávat to jako odstrašující příklad)!!!
    To je záměr? nebo něco jiného (sice si to tu čas od času rád pročtu, ale tohle je dost dobré matení veřejnosti)

  • avatar
    25. 04. 2010 (09:14)
    Trvalý odkaz

    Golf: mobilní zobrazení je pochopitelně vypnuto, to dá rozum. A vidíte, že to tak shodné se Safari zase není, takhle to ta aplikace zkrátra renderuje…
    A navíc nejde o obrázky, ale o zobrazeni (flakani zobrazeni) fontu…

  • avatar
    25. 04. 2010 (09:14)
    Trvalý odkaz

    Golf: mobilní zobrazení je pochopitelně vypnuto, to dá rozum. A vidíte, že to tak shodné se Safari zase není, takhle to ta aplikace zkrátra renderuje…
    A navíc nejde o obrázky, ale o zobrazeni (flakani zobrazeni) fontu…

  • avatar
    25. 04. 2010 (10:14)
    Trvalý odkaz

    Golf: mobilní zobrazení je pochopitelně vypnuto, to dá rozum. A vidíte, že to tak shodné se Safari zase není, takhle to ta aplikace zkrátra renderuje…
    A navíc nejde o obrázky, ale o zobrazeni (flakani zobrazeni) fontu…

Komentáře nejsou povoleny.