MacBook Air: dlouhodobé zkušenosti po půl roce

Nejtenčí a nejlehčí přenosný počítač v nabídce společnosti Apple, to je MacBook Air. Jeho nejnovější verzi jsme recenzovali již v září loňského roku – obstojí i nyní, půl roku poté?

MacBook Air můžete zakoupit ve dvou výkonnostních verzích, které se vzájemně liší osazeným procesorem a datovým úložištěm. Levnější model, který zakoupíte přibližně za sedmatřicet tisíc korun, je osazen procesorem Intel Core 2 Duo o taktu 1,86 GHz a klasickým mechanickým pevným diskem o kapacitě 120 GB. Dražší model koupitelný přibližně za pětačtyřicet tisíc korun pak nabízí vyšší taktovaný procesor Intel Core 2 Duo s taktem 2,13 GHz a SSD diskem. Oba modely jsou pevně osazeny dvěma gigabajty operační paměti, kterou není možné dále rozšiřovat (paměťové čipy jsou pevně připájeny na základní desce počítače).

V redakci jsme měli možnost dlouhodobě používat vyšší z obou dostupných variant. Zkušenosti tedy začneme šrámy z každodenního používání. Zde nelze než hovořit téměř v superlativech. I ve velmi tenkém těle totiž výrobní technologie Unibody a zvolený konstrukční materiál šasi dokazuje, že byl dobrou volbou. Konstrukce je i po půlroční intenzivní zátěži stále stejně pevná jako při prvním vybalení z krabice, nikde nic nevrže (a vlastně ani nemá, kde by co vrzalo). Na víku displeje nejsou patrny žádná šrámy i přesto, že byl Air často jen volně přenášen v batohu společně s dalšími věcmi.

Všimli jsme si po půl roce jen jedné drobnosti: na displeji je nepatrně viditelný otisk přední hrany klávesnice. Nejde ale o nic výrazného, této drobnosti si všimnete pouze při vypnutém displeji a pohledu ze strany. Přestože jsem v původní recenzi vyjádřil obavy nad pevností subtilních pantů po delší době používání, nyní musím se vší vážností prohlásit, že tyto mé obavy rozhodně nebyly na místě. Displej i po půl roce drží při rozevření v nastaveném úhlu. Navíc je displej díky reflexní vrstvě výborně čitelný na přímém slunci: stačí pouze úplně vypnout podsvícení a posadit se tak, aby paprsky dopadaly přímo na displej.

MacBook Air je v první řadě přenosným počítačem, proto se nyní zaměřme na výdrž. Vestavěný akumulátor má aktuálně kapacitu 5 261 mAh a dokáže vydržet MacBook Air v chodu tři a půl hodiny při běžné práci s aktivním využitím bezdrátové Wi-Fi sítě. Při vypnutí bezdrátové sítě se výdrž prodlouží přibližně o hodinu.

Dostáváme se k výkonu. Ten procesorový je více než dostatečný pro jakoukoli práci včetně občasného střihu videa ve vysokém rozlišení – vše zvládá bez ztráty kytičky. Nevýhodou může být jen ve srovnání s velkými MacBooky spíše hlučnější chlazení – v malém prostoru uvnitř počítače, kde je navíc každý možný kousek využit se teplu velmi dobře daří a proto jej musí odhánět (jak jinak než malý) větráček. Ten se ochotně roztáčí na hodnotu až 6 200 otáček za minutu, kdy je již opravdu nepřeslechnutelný. Subjektivně bych jeho hlučnost přirovnal k hluku běžně vydávaným dnešními atomovými netbooky.

Horší je to s výkonem SSD disku, který rozhodně nepatří k žádným přeborníkům. Rychlost čtení se pohybuje okolo hranice 60 MB/s, zápis pak okolo hodnoty 30 MB/s. To skutečně nejsou oslnivé hodnoty, přesto však je (především díky nulovému seeku) chod počítače velmi svižný. Možná se vám zdají tyto rychlosti až podivně malé – vždyť kdejaký levný SSD disk dnes běžně nabízí násobně větší rychlosti. Proč tedy ten rozdíl?

Je to jednoduché. Apple totiž do MacBooku Air použil dražší a pomalejší SSD disk typu SLC, jehož výhodou je, že netrpí všemi neduhy rychlejších a levnějších SSD disků typu MLC (tedy ty, o který se nyní často hovoří). SLC disky se v průběhu času nezpomalují jako MLC, nepotřebujete podporu technologií, jako jsou TRIM v operačním systému právě proto, že u SLC disků takovéhle problémy nehrozí.

Nezmínit nemohu také hodně diskutovanou záležitost MacBooku Air, kterou je jeden jediný USB port. Musím říci, že mě tato vlastnost nikterak neomezovala. Jedinou mnou stabilně používanou periferií je externí myš a ta s počítače komunikuje přes Bluetooth rozhraní a USB port nepotřebuje. Párkrát jsem na cestách narazil na nutnost přečíst data uložené na Flash disku (bez problémů, pokud nešlo o obrovskou tlustou klíčenku). V kanceláři pak MacBook Air nefungoval jako primární stroj, tudíž k němu nebylo nutno připojovat další lokální periferie.

Pokud tedy používáte MacBook Air tak, jak je určen (tedy mobilní stroj do terénu, ne primární zařízení každodenní kancelářskou práci), pak stejně jako já na nedostatek USB portů zřejmě nenarazíte. Pokud si však Air pořídíte jako jediný stroj, je beztak daleko jednodušší v kanceláři použít USB rozbočovač a raději připojit jediný kabel namísto mnoha kabelů všech možných periferií.

MacBook Air je stroj, který se zkrátka hodí na cesty. Je lehký, snadno přenosný a výborně zpracovaný. Je to přesně ten typ notebooku, který již nedáte z ruky a bez kterého na cesty nevyrazíte.

50 komentářů: „MacBook Air: dlouhodobé zkušenosti po půl roce

  • Pingback: 1. zprávy » MacBook Air: dlouhodobé zkušenosti po půl roce

  • Pingback: Jablickari.cz

  • avatar
    23. 03. 2010 (08:21)
    Trvalý odkaz

    A co Adobe CS3 a Adobe CS4.
    Kdesi psali komentář, že ho nelze používat na SSD discích. Platí to i pro MacBook Air?

  • avatar
    23. 03. 2010 (09:21)
    Trvalý odkaz

    A co Adobe CS3 a Adobe CS4.
    Kdesi psali komentář, že ho nelze používat na SSD discích. Platí to i pro MacBook Air?

  • avatar
    23. 03. 2010 (08:55)
    Trvalý odkaz

    Nehnevajte sa na mna, ale na to ze ste redakcia tohto razu by sa fakt patrilo zamysliet nad tym, ze tie vase fotky su katastrofa. Tiene na materialoch ci klavesniciach, nedokonale nasvietenie, v pozadi ohnuty papier, rohy steny, farebnost absolutne mimo.. no comment

    • avatar
      23. 03. 2010 (09:06)
      Trvalý odkaz

      patrix: jsme si toho vědomi, nicméně děláme maximum, co lze v současných podmínkách dělat (navíc tyto fotky jsou výjimka, ale to se tu už řešilo pod první recenzí)…

  • avatar
    23. 03. 2010 (09:55)
    Trvalý odkaz

    Nehnevajte sa na mna, ale na to ze ste redakcia tohto razu by sa fakt patrilo zamysliet nad tym, ze tie vase fotky su katastrofa. Tiene na materialoch ci klavesniciach, nedokonale nasvietenie, v pozadi ohnuty papier, rohy steny, farebnost absolutne mimo.. no comment

    • avatar
      23. 03. 2010 (10:06)
      Trvalý odkaz

      patrix: jsme si toho vědomi, nicméně děláme maximum, co lze v současných podmínkách dělat (navíc tyto fotky jsou výjimka, ale to se tu už řešilo pod první recenzí)…

  • avatar
    23. 03. 2010 (09:53)
    Trvalý odkaz

    @Tomas: Proč by to nemělo jít na ssd discích? Já jsem tedy měl obyčejný disk a CS3 na tom běžela. Je sice pravda, že při větších fotografiích už se Air zadýchával a přehříval se (což byla slabost prvních airů), ale pracovat se na tom dalo. Navíc displej byl lepší než na mým současným Macbooku Pro (nesnáším to sklo před displejem…).

  • avatar
    23. 03. 2010 (10:53)
    Trvalý odkaz

    @Tomas: Proč by to nemělo jít na ssd discích? Já jsem tedy měl obyčejný disk a CS3 na tom běžela. Je sice pravda, že při větších fotografiích už se Air zadýchával a přehříval se (což byla slabost prvních airů), ale pracovat se na tom dalo. Navíc displej byl lepší než na mým současným Macbooku Pro (nesnáším to sklo před displejem…).

  • avatar
    23. 03. 2010 (10:20)
    Trvalý odkaz

    Ja mam takovej pocit, ze nekteri zase delaji ze sekundarnoho notebooku workstation.

  • avatar
    23. 03. 2010 (11:20)
    Trvalý odkaz

    Ja mam takovej pocit, ze nekteri zase delaji ze sekundarnoho notebooku workstation.

  • avatar
    23. 03. 2010 (12:09)
    Trvalý odkaz

    Ja pouzivm MacBook white i jako workstation, a naprosto souhlasim, druhy USB mam akorat tak pro synrchonizaci s iPhonem.
    To vsichni kriceli ze Air ma jenom jeden port ze je to tim padem pocitac k nicemu..

  • avatar
    23. 03. 2010 (13:09)
    Trvalý odkaz

    Ja pouzivm MacBook white i jako workstation, a naprosto souhlasim, druhy USB mam akorat tak pro synrchonizaci s iPhonem.
    To vsichni kriceli ze Air ma jenom jeden port ze je to tim padem pocitac k nicemu..

  • avatar
    23. 03. 2010 (12:37)
    Trvalý odkaz

    Já mám white a 2 usb mi maxilmalně dostačují. Jenže nepoužívám, žádné periférie, jen flash disk a externí disk, který se musí napájet ze dvou usb konektorů. A jestli někdo potřebuje zapojit více periférii, tak ať si pořídí hub.

    Myslím, že i bez té DVD mechaniky bych se obešel. Použil jsem jsem ji zatím jen 2x. Poprvé pro instalaci Snow Leoparda, Podruhé pro instalaci windows do dualbootu. DVD filmy prakticky nesleduji ani hry nehraji. Takže bych spíše uživil druhý disk, ale zas se mi nechce kupovat externi mechaniku. No čas ještě ukáže.

    @Vláďa Janeček: Mohl bych se zeptat, ja dlouho startuje Airko s tím ssd? Dle specifik mi připadá velmi pomalý, tak by mne zajímalo jak se to projeví praxi.

  • avatar
    23. 03. 2010 (13:37)
    Trvalý odkaz

    Já mám white a 2 usb mi maxilmalně dostačují. Jenže nepoužívám, žádné periférie, jen flash disk a externí disk, který se musí napájet ze dvou usb konektorů. A jestli někdo potřebuje zapojit více periférii, tak ať si pořídí hub.

    Myslím, že i bez té DVD mechaniky bych se obešel. Použil jsem jsem ji zatím jen 2x. Poprvé pro instalaci Snow Leoparda, Podruhé pro instalaci windows do dualbootu. DVD filmy prakticky nesleduji ani hry nehraji. Takže bych spíše uživil druhý disk, ale zas se mi nechce kupovat externi mechaniku. No čas ještě ukáže.

    @Vláďa Janeček: Mohl bych se zeptat, ja dlouho startuje Airko s tím ssd? Dle specifik mi připadá velmi pomalý, tak by mne zajímalo jak se to projeví praxi.

  • avatar
    23. 03. 2010 (15:08)
    Trvalý odkaz

    Měl bych k recenzi několik výhrad.
    Výdrž 3,5 hodin mi u počítač určeného na pohyb mi přijde žalostně málo. Naprosto nechápu jak vůbec může Apple svůj nejpřenosnější počítač srazit tak malou výdrží.
    To že jsou SLC SSD dražší je pravda, ale že by byli pomalejší je pěkná blbost. SLC disky jsou z principu rychlejší než MLC, protože detekovat stav buňku, který má jen 2 stavy je mnohem rychlejší, než detekce u buňky s více možnými stavy.

    Pro mě by byl ideální počítač 13″ MBP ořezanej o mechaniku. Měl by možnost 8 GB ram, normální 2,5″ SSD disk a výdrž k 7 hodinám.

  • avatar
    23. 03. 2010 (16:08)
    Trvalý odkaz

    Měl bych k recenzi několik výhrad.
    Výdrž 3,5 hodin mi u počítač určeného na pohyb mi přijde žalostně málo. Naprosto nechápu jak vůbec může Apple svůj nejpřenosnější počítač srazit tak malou výdrží.
    To že jsou SLC SSD dražší je pravda, ale že by byli pomalejší je pěkná blbost. SLC disky jsou z principu rychlejší než MLC, protože detekovat stav buňku, který má jen 2 stavy je mnohem rychlejší, než detekce u buňky s více možnými stavy.

    Pro mě by byl ideální počítač 13″ MBP ořezanej o mechaniku. Měl by možnost 8 GB ram, normální 2,5″ SSD disk a výdrž k 7 hodinám.

  • avatar
    23. 03. 2010 (15:13)
    Trvalý odkaz

    @snilard: to není takový problém realizovat, u pro řady můžeš upgradovat na ram 8GB a na internetu je navod, jak mechaniku vyměnit za disk. ;) a Těch 7h tam teoreticky mít budeš taky ;)

  • avatar
    23. 03. 2010 (16:13)
    Trvalý odkaz

    @snilard: to není takový problém realizovat, u pro řady můžeš upgradovat na ram 8GB a na internetu je navod, jak mechaniku vyměnit za disk. ;) a Těch 7h tam teoreticky mít budeš taky ;)

  • avatar
    23. 03. 2010 (15:22)
    Trvalý odkaz

    Martin Yarcheeck: Jasně, že ze současné nabídky je pro mě MBP 13″ nejlepší. Ale já nechci druhý disk ani mechaniku. Je to zbytečné místo a váha navíc.

  • avatar
    23. 03. 2010 (16:22)
    Trvalý odkaz

    Martin Yarcheeck: Jasně, že ze současné nabídky je pro mě MBP 13″ nejlepší. Ale já nechci druhý disk ani mechaniku. Je to zbytečné místo a váha navíc.

  • avatar
    23. 03. 2010 (15:36)
    Trvalý odkaz

    Martin Yarcheeck: No a do vzniklého prostoru si budu ukládat tajné dokumenty nebo jako co? To už tam radši tu mechaniku nechám.
    Prostě mechaniku bych radši externí připojovací přes USB, ale jinak vlastnostmi MBP.

  • avatar
    23. 03. 2010 (16:36)
    Trvalý odkaz

    Martin Yarcheeck: No a do vzniklého prostoru si budu ukládat tajné dokumenty nebo jako co? To už tam radši tu mechaniku nechám.
    Prostě mechaniku bych radši externí připojovací přes USB, ale jinak vlastnostmi MBP.

  • avatar
    23. 03. 2010 (15:39)
    Trvalý odkaz

    Když už jsem se tady tak rozepsal, tak ještě dodám další myšlenku. Apple by měl přestat distribuovat software na DVD a měl by se přesunout k paměťovým kartám nebo k něčemu podobně malému a rychlému.

  • avatar
    23. 03. 2010 (16:39)
    Trvalý odkaz

    Když už jsem se tady tak rozepsal, tak ještě dodám další myšlenku. Apple by měl přestat distribuovat software na DVD a měl by se přesunout k paměťovým kartám nebo k něčemu podobně malému a rychlému.

  • avatar
    23. 03. 2010 (15:44)
    Trvalý odkaz

    @snilard: no ale vžyt ti tam žadná díra nevznikne, jen uvnitř case bude volnej prostor, ten ale ničemu neškodí. Ale co se týká té druhé myšlenky, tak s ní nesouhlasím. Jednak je taková distribuce dražší a jednak jsou lidé stále zvyklí na dvd. Jedna věc je využívat nových technologii a jedna to lámat přes koleno.

  • avatar
    23. 03. 2010 (16:44)
    Trvalý odkaz

    @snilard: no ale vžyt ti tam žadná díra nevznikne, jen uvnitř case bude volnej prostor, ten ale ničemu neškodí. Ale co se týká té druhé myšlenky, tak s ní nesouhlasím. Jednak je taková distribuce dražší a jednak jsou lidé stále zvyklí na dvd. Jedna věc je využívat nových technologii a jedna to lámat přes koleno.

  • avatar
    23. 03. 2010 (17:24)
    Trvalý odkaz

    Ach jo. SLC disky pochopitelně trpí problémy jako je fragmentace, zpomalování a rozhodně jim pomůže podpora TRIM. Jejich výhodou je mnohonásobně vyšší možný počet přepisů t.j. větší životnost a rychlejší zápis (rychlost čtení je srovantelná s MLC).

    • avatar
      23. 03. 2010 (17:46)
      Trvalý odkaz

      Petr Balas: Obavam se, ze doslo ke spatnemu pochopeni – informace byla, ze trim neni na rozdil od mlc nutny, stejne tak zbyvajici vlastnosti se realne se na testovanem stroji neprojevily. Slo o zkusenosti s konkretnim kusem, ne celou technologii…

  • avatar
    23. 03. 2010 (18:24)
    Trvalý odkaz

    Ach jo. SLC disky pochopitelně trpí problémy jako je fragmentace, zpomalování a rozhodně jim pomůže podpora TRIM. Jejich výhodou je mnohonásobně vyšší možný počet přepisů t.j. větší životnost a rychlejší zápis (rychlost čtení je srovantelná s MLC).

    • avatar
      23. 03. 2010 (18:46)
      Trvalý odkaz

      Petr Balas: Obavam se, ze doslo ke spatnemu pochopeni – informace byla, ze trim neni na rozdil od mlc nutny, stejne tak zbyvajici vlastnosti se realne se na testovanem stroji neprojevily. Slo o zkusenosti s konkretnim kusem, ne celou technologii…

  • avatar
    23. 03. 2010 (21:35)
    Trvalý odkaz

    Mam Macbook white a take me tam stve DVD mechanika, nepouzivam, zere to baterku a misto v pocitaci (muze byt lehci, mensi, …). Macbook Air je dobra volba, ale nechapu ten vykon a vydrz, jinak by mi vyhovoval (bral bych mozna mensi display, 12″, 11″…). Namitky proti jednomu USB jsou podobne jako proti flashi v iPhone resp. iPad a dalsi nesmysly, co si lide mysli, ze bez nich nemuze nikdo zit ;-) jeden USB je az az… a cely Flash je nesmysl ;-)

    • avatar
      23. 03. 2010 (22:09)
      Trvalý odkaz

      John: …ale nechapu ten vykon…“ – vykon je plne srovnalteny se zakladnim MacBookem Pro nebo plastovym MacBook – co se na nem nezda?
      …a vydrz…“ – je treba si uvedomit, ze to cele vazi mene nez 1,5 kg a je to vykonny stroj bez vykonnostniho omezeni. Navic kazdy volny kousek uvnitr zabira baterie. Preferoval byste vetsi vydrz i za cenu narustu hmotnosti a tloustky? Pri soucasnych parametrech uz neni kam jit (baterie ma v prumeru tak ctyri milimetry sirku)…

  • avatar
    23. 03. 2010 (22:35)
    Trvalý odkaz

    Mam Macbook white a take me tam stve DVD mechanika, nepouzivam, zere to baterku a misto v pocitaci (muze byt lehci, mensi, …). Macbook Air je dobra volba, ale nechapu ten vykon a vydrz, jinak by mi vyhovoval (bral bych mozna mensi display, 12″, 11″…). Namitky proti jednomu USB jsou podobne jako proti flashi v iPhone resp. iPad a dalsi nesmysly, co si lide mysli, ze bez nich nemuze nikdo zit ;-) jeden USB je az az… a cely Flash je nesmysl ;-)

    • avatar
      23. 03. 2010 (23:09)
      Trvalý odkaz

      John: …ale nechapu ten vykon…“ – vykon je plne srovnalteny se zakladnim MacBookem Pro nebo plastovym MacBook – co se na nem nezda?
      …a vydrz…“ – je treba si uvedomit, ze to cele vazi mene nez 1,5 kg a je to vykonny stroj bez vykonnostniho omezeni. Navic kazdy volny kousek uvnitr zabira baterie. Preferoval byste vetsi vydrz i za cenu narustu hmotnosti a tloustky? Pri soucasnych parametrech uz neni kam jit (baterie ma v prumeru tak ctyri milimetry sirku)…

  • avatar
    24. 03. 2010 (07:52)
    Trvalý odkaz

    Dobrý den,

    Podle mého dává celá řada přenosných notebooku od Apple smysl Air si koupi člověk který chce oslnit a netřebuje zpracovávat velké toky dat nebo dlouhou práci v terénu. Prostě konference, přednášky kde stejně nebudete jediný kdo má notebook tak bude více než jasné že je potřeba zdroj. Podle mého Air slouží ke kancelářské prácí, to neznamená že tam toho člověk nezvládne víc ale není to stroj stvořen pro střih vide, upravu fotek. Je elegantní a přenosný, oproti netbookum ma plnohodnotnou klavesnici, výkon, 13″ display, podle mého je to druhý stroj ale dokázal bych si ho u nenáročných lidí představit jako primarní stroj.

  • avatar
    24. 03. 2010 (08:52)
    Trvalý odkaz

    Dobrý den,

    Podle mého dává celá řada přenosných notebooku od Apple smysl Air si koupi člověk který chce oslnit a netřebuje zpracovávat velké toky dat nebo dlouhou práci v terénu. Prostě konference, přednášky kde stejně nebudete jediný kdo má notebook tak bude více než jasné že je potřeba zdroj. Podle mého Air slouží ke kancelářské prácí, to neznamená že tam toho člověk nezvládne víc ale není to stroj stvořen pro střih vide, upravu fotek. Je elegantní a přenosný, oproti netbookum ma plnohodnotnou klavesnici, výkon, 13″ display, podle mého je to druhý stroj ale dokázal bych si ho u nenáročných lidí představit jako primarní stroj.

  • avatar
    25. 03. 2010 (10:34)
    Trvalý odkaz

    premyslel jsem, ze ho koupim, ale odradilo mne jenom dva giga ram a neni tam moznost rozsireni :(
    musel jsem zvolit MBP s 8 giga ram a je to no comment :)

  • avatar
    25. 03. 2010 (11:34)
    Trvalý odkaz

    premyslel jsem, ze ho koupim, ale odradilo mne jenom dva giga ram a neni tam moznost rozsireni :(
    musel jsem zvolit MBP s 8 giga ram a je to no comment :)

  • avatar
    25. 03. 2010 (18:12)
    Trvalý odkaz

    Youri: ano 2GB je maximum ale co nedožene paměť tak velmi příjemně dohání SSD disk.

  • avatar
    25. 03. 2010 (19:12)
    Trvalý odkaz

    Youri: ano 2GB je maximum ale co nedožene paměť tak velmi příjemně dohání SSD disk.

  • avatar
    26. 03. 2010 (10:43)
    Trvalý odkaz

    Pridavam se k tady jiz napsanym nazorum.. Co takhle navod jak z MacBooku vyhodit DVD mechaniku (kterou jsem pouzil asi tak 5x v zivote, kazdej den kdyz to zapnu ve skole lidi se otacej co to je za zvuk, a navic uz je rozbita) a pripojit misto ni neco uzitecnejsiho??

    At uz treba SSD disk nebo pridavnou baterku.. , myslim ze by to byl hodne prinosnej navod.

  • avatar
    26. 03. 2010 (11:43)
    Trvalý odkaz

    Pridavam se k tady jiz napsanym nazorum.. Co takhle navod jak z MacBooku vyhodit DVD mechaniku (kterou jsem pouzil asi tak 5x v zivote, kazdej den kdyz to zapnu ve skole lidi se otacej co to je za zvuk, a navic uz je rozbita) a pripojit misto ni neco uzitecnejsiho??

    At uz treba SSD disk nebo pridavnou baterku.. , myslim ze by to byl hodne prinosnej navod.

Komentáře nejsou povoleny.