Mac ztrácí svou duši, tvrdí tvůrce startovacího zvuku
Velmi zajímavé informace přinesl podcast s Jimem Reekesem, bývalým zaměstnancem Applu. Jim měl na starosti zvukové efekty pro jablečné počítače a jedním z jeho snad nejznámějších výtvorů určitě je startovací znělka počítačů Macintosh.
Ačkoli Jim Reekes odešel z Apple už v devadesátých letech, svůj rukopis na jablečných počítačích zanechal dodnes. Jedním prvních úkolů mu svěřených bylo tehdy přejmenovávat různé zvukové efekty, které měly hudební jména. To obvykle popudilo právníky zastupující skupiny jako The Beatles. Steve Jobs totiž původně přislíbil, že Apple Computer nevstoupí do hudebního sektoru.
Díky právnímu sporu dostal Reekes za úkol přejmenovat jakýkoli zvukový efekt, který by se mohl shodovat s hudebním názvem. Například jeden z jeho původních zvuků „Xylophone“ potřeboval zcela nové jméno.
„Říkal jsem si, že to nazvu ‚nech to pípnout‘ ale samozřejmě to zní jako nesmysl. Jenže já si říkal, ‚zažalujte si mě‘ (angl.. so sue me). Nakonec si říkám, že to vlastně nezní špatně. Musel jsem jen trochu upravit hlásky, aby to znělo srandovně a vznilo Sosumi.“
Pravděpodobně nejvýraznějším zvukem, který Reekes pro Apple vytvořil je (respektive byl) startovací zvuk Macintoshe. V podcastu Reekes vysvětluje, že zvuk ještě dodatečně upravil, aniž by to měl schváleno. Původní zvuk totiž spíše skřípal a zněl, jako kdyby Mac spadnul, restartoval se či jinak chybově zareagoval. Chtěl tedy vytvořit něco mnohem příjemnějšího.
„Je pravdou, že tehdy počítač padal opravdu hodně. A pokaždé když jste slyšeli ten startovací zvuk bylo to patrně z důvodu nuceného restartu po pádu.“
Znal inženýry zodpovědné za ROM počítače. Zeptal se jich, jestli by bylo možné nenápadně upravený zvuk přidat do počítače před uvedením. Tak se zvuk dostal do Apple Quadra.
Některým inženýrům z Applu se však změna nelíbila. „Jenže naše výmluva byla, že jakákoli další změna může narušit systém a ten bude padat. Prostě jsem to okecal.“
Původní zvuk Reekese byl v průběhu osmdesátých a devadesátých lete několikrát změněn až zněl jako ostrý F akord. Nové Macy už ale startovací zvuk nemají. Reekes s tímto krokem zásadně nesouhlasí.
„Když nemáte ten úvodní zvuk, je to jako přijít do restaurace, usadit se ke stolu, ale nikdo vás nepřivítá. Je to prostě divný pocit.“
Jim Reekes se také podepsal pod zvuk uzávěrky v iPhonu i macOS (když sejmete snímek obrazovky). Inspiraci nabral u fotoaparátu Canon AE-1 z roku 1970, který si pořídil na střední škole. Reekes zvuk nahrál, zpomalil, aby jej mohl pro Apple předělat.
Dnes už Reekes nepracuje v oboru zvukového designu a živí se jako konzultant. Nedostává ani honoráře za vytvořené zvuky pro Cupertinskou firmu, ačkoli většina z nich se od devadesátých let stále používá.
Celý rozhovor v angličtině můžete sledovat zde.