Ozobot Evo: robotem k modernímu programování
Když se dříve chtěly děti ponořit do tajů programování, musely si vystačit s Karlem nebo Baltíkem. To v závislosti na tom, ve kterém desetiletí byly narozeny. Dnešní děti to mají o poznání jednodušší a kupříkladu chytré věci, jako je Ozobot Evo, jim dovolí pochopit základy programování a logiky i ve věku, kdy ještě nebudou umět číst.
Malý robůtek Ozobot Evo je evolucí svého staršího příbuzného, Ozobotu Bit. Ten jsme před rokem také recenzovali a již tehdy nás dokázal svými schopnostmi zaujmout. A nový Evo je v mnoha věcech ještě o notný kus dále.
Celý koncept Ozobot je postaven na myšlence převést průvodce ze základních programovacích jazyků pro děti z virtuálního prostředí počítačových obrazovek do skutečného světa. Ať již jde o želvičku Logo, robota Karla nebo čaroděje Baltíka. Ve všech těchto případech jde o jednoduchou postavičku, která reaguje na jednoduché pokyny od uživatele. Řekli jste jí, kolik má dělat kroků kterým směrem i jak se rozhodnout, pokud narazí na překážku.
Bloky i fixami
Stejně funguje v jednom ze svých módů také Ozobot. Prostřednictvím jednoduchého webového editoru OzoBlockly totiž můžete skládat za sebe pomocí myši úplné stejné kusy kódu, které pak robot Ozobot před vašimi zraky na desce stolu vykoná. Prostředí funguje nejen ve webovém prohlížeči, ale i na displeji tabletu. Nabízí několik úrovní obtížnosti, které postupně mladého programátora posunují dál a seznamují jej se stále složitějšími podmíněnými úkony. Zajímavý je také způsob programování Ozobota, které probíhá prostřednictvím optického přenosu prostým přidržením zařízení před obrazovkou. Sympatické je, že vizuálně vytvořený kód lze kdykoli převést také do zdrojového tvaru zobrazeného v jazyce Javascript.
Nicméně když jsem v úvodu psal i o dětech nezvládajících ještě číst, nebyl jsem daleko od pravdy. I takhle mladí uživatelé mohou začít Ozobot používat a programovat. Nepoužívají k tomu ale počítače, ale kus papíru a barevné fixy. Ano, obyčejné fixy!
Těmi lze na kus papíru kreslit dráhu (černá barva), na kterou lze pomocí dalších barev přidávat úkoly. Některé barevné kombinace znamenají změnu směru, jiné provedení nějakého obratu a jiné další aktivují zvukové či obrazové efekty. Na jedné dráze se může pohybovat hned několik Ozobotů a díky více přidaným infračerveným senzorům u nové verze Evo do sebe nebudou tolik narážet tak, jako dříve. Pokud například jeden Ozobot Evo dohoní na dráze druhého, všimne si toho ten první a okamžitě zrychlí.
A přidané senzory nejsou jedinou novinkou, kterou Evo přináší. Dostal také více barevných diod a všechny je můžete libovolně programovat. Umí také mluvit a komunikovat s okolím, a to nejen s uživatelem, ale i s dalšími Ozoboty. Když se dva Evo modely potkají na dráze, roztomile si popovídají. Je to reálně k ničemu, ale u dětí, pro které jsou určeny, to podnítí zájem.
Ozobot Evo umí komunikovat s mobilním telefonem nebo tabletem prostřednictvím Bluetooth ve verzi 4.0 a prostřednictvím zdarma dostupné aplikace lze ovládat jeho přímý pohyb až na vzdálenost deseti metrů.
Celý koncept Ozobot je ve světě velmi populární a rozšířený, díky čemu existuje obrovské množství informačních zdrojů, které se těmto prckům věnují. Stejně tak snadno najdete nepřeberné množství návodů, obsahu i vytvořených drah a programů od ostatních uživatelů, takže zájem uživatele dokáže udržet hodně dlouho. Lze jej tak považovat za investici, která hned tak nezestárne.