Třetí UX Monday proběhl v Ostravě [Reportáž]
Každý, kdo někdy potřeboval vyrobit webové stránky narazil na jednu zásadní otázku. Jak na to? Víme, kde najdete odpověď.
Autorem reportáže je Martin Lévay.
Tak jako s pokaženým autem jdete za automechanikem, tak webdesigner je ten člověk, který pro nás tvoří weby. A pak společně narazíte na další otázku.
Co má na stránkách být?
Asi budete překvapeni, ale obsah stránek neurčuje ani majitel firmy, ani webdesigner, ale zákazníci, kteří ten web budou používat. Pocit, který z webu budou zákazníci mít se odborně nazývá uživatelská zkušenost, a z anglického User Experience vznikla zkratka UX. Je to obor, kde se snažíme se o co nejlepší uživatelskou zkušenost návštěvníků našich stránek, tedy aby návštěvník co nejrychleji našel co hledá. Aby stránky byly funkční a přínosné, musí se zadavatel i webdesigner domluvit a efektivně spolupracovat.
A právě o spolupráci bylo třetí setkání UX Monday, kde si zhruba padesát webdesignérů poslechlo rady od předního českého webdesignera Jana Řezáče. Jeho rady a tipy na efektivní postupy jsou k nezaplacení, snad i proto vstup na setkání byl zdarma a o to více mě překvapila otevřenost a hodnota informací, o které se Honza podělil.
Bylo vidět, že účastníci nejsou žádní začátečníci, chvíli trvalo, než se rozhodli sdílet své zkušenosti se svými konkurenty v sále, ale když i Honza otevřeně odpovídal na otázky ze zákulisí své práce, dotazů přibylo a věřím, že pro mnoho návštěvníků byly dotazy ze sálu a Honzovy odpovědi přínosem.
Honza Řezáč se podělil o své postupy, a jak slíbil, došlo i „na Jobse“, což je lehce barbarský přístup ke tvorbě webu. Kultivovaní účastníci setkání se postupu „uděláme to na Jobse“od srdce zasmáli, a smáli se vícekrát, protože Honza Řezáč byl vtipný a i ze sálu se párkrát někdo vyšvihl s vtípkem včetně černého humoru.
Jaké bylo pozadí akce? Je důležité připomenout, že obor UX je mladý a proto vzniklo občanské sdružení AsociaceUX, která si dala za cíl vzdělávat webdesignery a pomáhat zadavatelům k lepším webům. Pro severní Moravu je garantem akce další odborník na UX, Jan Kvasnička, který je ambasadorem AsociaceUX pro Moravskoslezský kraj a současně také vyhledávaným odborníkem na použitelnost webových stránek a testování webů, zjednodušeně – odborníkem na UX. Akce se konala v prostorách Viva Ostrava, což jsou největší sdílené kanceláře, kde nabízí výbornou čerstvou kávu Laura.
Celou akci bych příště doporučil i majitelům společností a podnikatelům, protože i kdyby si neodnesli ani zlomek znalostí o tvorbě stránek, minimálně zde mohli potkat hodně lidí, kteří webdesignem žijí, baví je to a věnují se mu. Mají tak jedinečnou šanci najít svého dodavatele pro malý firemní web nebo pro velký webový projekt.
Další UX Monday bude opět přínosem pro zákazníky i pro webdesignery, uskuteční se 21. dubna, přijďte, protože je to jedna z mála akcí, kde můžete získat kontakty a doporučení na lidi, co weby doopravdy umí.