Jak jsem hledal vhodný nástroj pro vedení GTD Inboxu na iPhonu
Organizovat svůj čas a plánovat úkoly se ve větší či menší míře snaží každý z nás. Pojďme se podívat, jak může při těchto činnostech pomoci iPhone s ohledem na zásady GTD.
Metoda GTD, což je zkratka z anglického Getting Things Done (do češtiny překládána jako Mít vše hotovo), je organizační metoda poprvé představená Davidem Allenem. V Česku se stala známou po vydání stejnojmenné knihy, jež vydalo nakladatelství Jan Melvil Publishing. Pokud jste ji již četli, víte, že prvním návykem GTD je vytvoření si Inboxu. Schránky, do níž vstupují všechny vaše úkoly a nápady a základním úkonem je dostat vše z vaší hlavy právě do této schránky.
Tuto metodu úspěšně používám i já a dlouho jsem se potýkal s vyhledáním vhodného nástroje pro ukládání svých myšlenek. Můj zájem se postupně přesunul k iPhonu, který na rozdíl od ostatních prostředků mám k dispozici téměř stále.
iPhone mi tak slouží také jako Inbox, a to velmi úspěšně. Kdykoliv jdu po ulici, jedu v autě nebo vlakem a něco mě napadne (myšlenka, nápad nebo prostě nějaký úkol), ihned si to do iPhonu zaznamenám. Vím, že toto napadne každého logicky uvažujícího člověka. Já však chci hovořit o něčem jiném – o softwaru, který se mi pro tento úkon osvědčil.
S telefonem stále při sobě
Když jsem začínal s GTD, otevřel jsem App Store a nejdříve vyhledal aplikace určené právě pro tuto metodu. A jak se dalo očekávat, koukal jsem na pořádně dlouhý seznám všech možných aplikací. Postupně jsem je začal zkoušet, jednu po druhé.
V iPhonu se mi tak postupně ubytovaly aplikace jako Doit.im, IQTELL, Any.DO Task, Clear, Todoist a mnohé další. Jenže buďto byly příliš komplikované, nebo neobratné či nepřehledné.
Později jsem vyzkoušel klasické systémové Připomínky. Vyhovovaly mi dlouho. Jsou přehledné, jednoduché, zdarma a díky iCloudu synchronizované napříč přístroji. Když jsem neměl v ruce iPhone, zapsal jsem si úkoly do iPadu a bylo to.
Poznámky jsem používal až do doby, než jsem narazil na aplikaci Things (ano, zkušení GTĎáci se teď usmívají pod své pěstěné mo-kníry, protože mnoho z nich považuje právě tuto aplikaci za alfu i omegu plánování), protože mě naprosto uchvátila. Stojí sice 8,99 eur (přibližně 243 korun), ale nabízí jak přehledné rozhraní, tak i obrovské množství funkcí včetně schopnosti importovat úkoly právě z Připomínek! V duchu jsem se totiž děsil nutnosti všechny úkoly přepsat z jedné aplikace do druhé.
Toto propojení funguje tak dobře, že i nadále používám Připomínky pro zadání prvních úkolů, tedy pro funkci již výše zmíněného Inboxu. Vše si tedy značím přímo do nich (vytvořil jsem si zde oddělenou kategorii stejného jména) a teprve později, v rámci standardních revizí, je v Things řadím do jednotlivých projektů a dále s nimi pracuji.
Proč toto, když bych mohl jako Inbox používat přímo Things? Protože systémové Připomínky jsou rychlejší, jsou stále při ruce, no zkrátka jsou nejpohodlnější.
Nahrávání ...
Konečně jsem našel funkční a jednoduché řešení. Lidé ale stále kladou otázku: papír nebo elektronická podoba schránky? Já jsem pro papír i iPhone. Papírová podoba schránky má své kouzlo a tento formát používám, když jsem v klidu, doma, v kanceláři a můžu si nápad v pohodě zapsat. iPhone zase dobře poslouží na cestách, když běžíte po městě, v autě, vlaku apod. Takže kombinuji obě formy a velice mi to vyhovuje.
Používáte metodu GTD i vy? Nebo plánujete své úkoly pomocí jiného nástroje, anebo vše necháváte jen na své hlavě? Podělte se se svými zkušenostmi v diskusi.
Pingback: » Jak jsem hledal vhodný nástroj pro vedení GTD Inboxu na iPhonu 1. zprávy
Po vyzkoušení všeho možného, jsem zakotvil u Wunderlistu. Jednoduchý, rychlý, praktický, v základu bezplatný. Lze sdílet projekty ale největší plus vidím v možnosti využití na většině platforem.
Je pravda, že v rámci Things nejsem schopný projekty nebo úkoly spravovat na PC, protože jsou bohužel jenom pro Mac a iOS což mě trochu štve ale iPad mi to zcela vynahrazuje.
Já používám 2Do a jsem nad míru spokojen. Už jen čekám na novou verzi pro iOS 7, nicméně nová Mac aplikace nemá konkurenci. Navíc se synchronizují přímo s Připomínkami, žádný export není potřeba.
Things jsem opustil před víc než rokem, omezené funkce, pomalý vývoj… 2Do umí všechno co Things a člověk si může aplikaci přizpůsobit přesně podle sebe a třeba funkce chytrých dynamických seznamů je k nezaplacení.
Na pomalý vývoj u Things si stěžuje celkem dost lidí. Ale 2Do si vyzkouším =)
Michale díky za tip. Taky vyzkouším. Things se mi moc nelíbí. Osobně používám Wunderlist nebo připomínky. Nicméně 2Do vypadá docela zajímavě. Jediné co mě zaráží, je cena 35 EUR za Mac aplikaci, To je teda nářez.
Rádo se stalo. Je to investice do aplikace, co člověk bude používat každý den. A pořád je levnější než OmniFocus nebo Things. Za sebe můžu říct, že se to vyplatí – rychlý vývoj, rychlé opravy chyb, skvělá podpora.
Co jsou to systémové připomínky ? Myslíte poznámky který jsou i v Mailu ? Nebo psát si připomínky do kalendáře ? Možná je to něco, co v iOS4 ještě nemám a na Macku jsem to nezaznamenal (pravda, mam Snow Leoparda). Na telefonu používam mix poznámek protože se dají synchronizovat s počítačem a Todolist
Připomínky přinesla 5. verze iOS =)
Každý by měl vyzkoušet OmniFocus – skvělá synchronizace, vkládání věcí do inboxu pomocí emailu, vnořené projekty – vždy sem se k němu po všech ostatních testech vrátil.
18 Euro je ale celkem dost za vyzkoušení =)
Na vyzkoušení se nemusí kupovat přes AppStore, ale dá se stáhnout z webu autorů zadarmo a je asi 14 dní plně funkční.
Ano ale pouze pro Mac.
velmi zajímavý článek, rád bych 2Do nebo Things vyzkoušel, ale trochu nevýhoda těchto aplikací je, že nemají aplikaci i pro WIN, případně nějaký webové rozhraní, přece jenom spravovat vše v iPhonu není úplně ono, pokud pracuji na PC..
Vyzkoušej Doit.im :-) Je to i webová služba takže můžeš na win :-)
Chci synchronizovat ukoly s Oulookem , co mam na sluzebnim Win notasu. Ted pouzivam Pripominky,ale jsou dost obycejne.. bude to fungovat/synchronizovat i do 2Do z outlooku?