Grafická karta nVidia Quadro 4000 for Mac: rozdíly tu jsou [Zkušenosti]

Před několika lety změnil Apple výrobce grafiky pro svoje počítače. Přednost dostaly čipsety ATI (AMD). Původní dodavatel, firma nVidia, ale na svět Maců nezanevřel a uživatelům Maců Pro nabízí speciální verzi karty Quadro 4000. V porovnání se standardně dodávaným Radeonem si vedla lépe, ale jen v některých úlohách.

nVidia Quadro 4000 for Mac samozřejmě funguje i pod Windows, proti PC verzi má však menší počet výstupů. Najdete u ní jen jeden DVI-I port (dual-link) a jeden DisplayPort. Applem standardně dodávaná karta ATI Radeon HD 5770 nabízí dva mini DisplayPorty a jeden dual-link DVI.


ATI Radeon HD 5700 (vlevo) | nVidia Quadro 4000 (vpravo)

Testovali jsme na Macu Pro z roku 2012 (model MacPro5,1) osazeným dvěma čtyřjádrovými procesory Intel Xeon E5620 s frekvencí 2,4 GHz, 12 GB paměti (6x 2 GB) a systémem Mac OS X 10.6.8 Snow Leopard. K porovnání sloužil už zmíněný standardně dodávaný Radeon HD 5770 s 1 GB paměti GDDR5. Testovaná nVidia Quadro 4000 for Mac nabízí dvojnásobek paměti stejného typu.

Instalace

Postup zprovoznění karty se liší podle verze Mac OS X. Minimum představuje 10.6.8 Snow Leopard, kde je nutné před montáží nejdříve nainstalovat ovladač ze stránek výrobce. Lion už driver obsahuje, nicméně doporučená je jeho aktualizace na nejnovější verzi.

Demontáž původní karty se obejde bez šroubováku a zabere maximálně minutu. Zatímco ATI zabírá dvě pozice (především vinou velkého integrovaného chladiče s ventilátorem), nVidia se spokojí s jednou. Druhou pozici budete potřebovat jen pro volitelný 3D výstup, který jsme ale pro test neměli k dispozici. Náběh počítače s novou kartou byl bezproblémový.

OpenGL

Podle výrobce by měla nVidia zrychlit především 3D operace v programech jako je AutoCAD nebo Cinema 4D, dále zpracování obrazu v Adobe Photoshopu a práci s videem v Adobe Premiere a After Effects. Lepší výkony podává také v 3D hrách, nicméně představa, že by si někdo kupovat Mac Pro primárně na hraní, je přinejmenším úsměvná.

Jako první jsme nicméně otestovali výkon karty pomocí benchmarku Cinebench 11.5. Zatímco ATI dosáhla na OpenGL 26,12 snímků za sekundu, nVidia pouze 20,85 sn./s, což bylo trochu zklamání. Ostatní hodnoty byly vyrovnané.

Výsledky s mnohem větší vypovídací hodnotou poskytuje práce v reálných programech. Pro test 3D renderingu jsme použili program Cinema 4D R13 (sestavení 051). Testovací scéna zahrnovala: velkou kouli s odrazivostí 80 % a rozptylem 1 %, podkladové dlaždice s 30 % odrazivostí, 10 % rozptylem a 15 % bumpem (hrbolatostí), oblohu s HDRI mapou 016 a 100 % svítivostí a vše nasvítili dvěma plošnými světly se 100 % svítivostí a stíny definujícími oblast.

Fyzikální rendering měl nastavené adaptivní vzorkování, segmentaci vzorků na hodnotu 2 a hustotu záznamu a stochastické vzorky na vysoké. Renderovali jsme 8 bitů na kanál do formátu TIFF v rozlišení 1920 x 1200 pixelů. Celá scéna měla 4850 polygonů.

Rendering jsme s každou kartou několikrát opakovali a pro porovnání použili průměr všech hodnot, výsledky ukazuje tabulka.

Maxon Cinema 4D R13.051

nVidia Quadro 4000 for Mac

ATI Radeon HD 5770

Statický obraz 1920 x 1200 pixelů (průměr)

3:26

3:28

Video 1920 x 1200 pixelů, 24 sn./s, 30 sekund

41:10:31

41:39:22

nVidia je tedy o něco rychlejší, ale rozdíl není nijak dramatický. Důvodem může být podporovaná verze OpenGL. Na Mac OS X 10.6.8 je totiž podporované pouze OpenGL 3.1, zatímco ve Windows je dostupná verze 4.1. Podle dostupných informací by měla být podpora OpenGL v připravovaném OS X 10.8 Mountain Lion výrazně lepší.

Video, CUDA a fotky

Uživatelé balíku Adobe CS5 a vyšších by měli těžit z další výhody nabízené kartou nVIDIA. Je jí možnost přesunutí části výpočetní zátěže z procesoru na grafiku známá pod názvem CUDA. To se může hodit především při zpracování videa v programech Adobe Premiere Pro nebo After Effects, kde je podpora technologie CUDA přítomná od verze CS5. Využití této funkce je nutné nejdříve zapnout v nastavení. V případě Premiere Pro CS5 se výhody karty projeví při samotném střihu – obraz v náhledovém okně je viditelně lepší, rychlejší a celkový komfort práce s programem se zvýšil. Totéž platí pro filtry Adobe, které technologii CUDA podporují. Proti stavu, kdy vše počítají jen procesory, je zrychlení čtyř- až šestinásobné.

Podobný nárůst jsme pozorovali také v Adobe After Effects CS5 při raytracingu, kde došlo v některých případech až k osminásobnému zrychlení. Zde je tedy karta jednoznačně výhodou.

nVidia se holedbá přínosem Quadro 4000 také při zpracování fotografií v Aperture a Photoshopu. Zatímco v prvním případě je efekt při renderování RAWu prakticky zanedbatelný, ve Photoshopu je u některých efektů (Blur, Liquify) patrné nezanedbatelné zrychlení. Nicméně není takové, aby se nákup karty pouze kvůli Photoshopu vyplatil. Mimochodem, Photoshop nevyužívá v tomto případě technologii CUDA, ale OpenGL.

Vysoká cena

Celkové hodnocení karty je poněkud rozporuplné. V případě 3D modelovacího programu Cinema 4D, je přínos při renderingu malý a významnější zrychlení je patrné jen v náhledových oknech během modelování.

Skutečným přínosem je Quadro 4000 for Mac především pro střihače videa, kteří si však musí nejdříve odpovědět na otázku, zda jim investice přesahující 22 000 Kč s DPH vůbec stojí zato.

A ještě malý přípodotek pro ty, kdo by chtěli kartu přece jen používat ke hraní. Vzhledem k podpoře OpenGL 3.1 v MacOS X 10.6.8 dosahuje nVIDIA smysluplných výsledků pouze pod Windows. Pokud je nemáte, investujte zmíněnou částku raději do herní konzole a pořádného televizoru.

Za spolupráci při testování děkuji Denisi Artamonovi a společnosti NewsLab, s. r. o.

6 komentářů: „Grafická karta nVidia Quadro 4000 for Mac: rozdíly tu jsou [Zkušenosti]

  • avatar
    02. 07. 2012 (07:17)
    Trvalý odkaz

    Měl bych základní otázku: Na webu nVidia jsem nenašel ovladače pro Windows. Totiž chystám se pořídit Mac Pro (až jej tedy v Apple aktualizují, pokud vůbec), jenomže potřebuji k práci i Windows a sice k práci v CAD systému SolidWorks (pouze Windows), kde je dedikovaná grafika ze série Quadro téměř nutností. Nevíte, zda je tato karta podporována pro oba systémy?

  • avatar
    02. 07. 2012 (10:52)
    Trvalý odkaz

    3D rendering v Cinema 4D má s grafickou kartou společného asi tolik co zvukový výstup :-) Sice jste naměřili nějaké nepatrné rozdíly, ale ta grafika při tom renderingu jen sedí, čeká a nepočítá vůbec NIC!
    Doporučuju před pokusem o objektivní měření se alespoň zhruba zorientovat v problematice, takto to působí přinejmenším úsměvně ;-)

    • avatar
      02. 07. 2012 (16:34)
      Trvalý odkaz

      Z textu je patrne, ze mate pravdu a nikde autor netvrdi opak. Cinema 4D zaradil prave proto, ze tomu tak je: nVidia se chlubi, ze nakup teto karty urychli operace v programech tohoto typu a Cinemu 4D přímo zmiňuje. Proto byla zařazena: ukázat potencionálnímu kupci, jak je to ve skutečnosti a zda je tvrzení výrobce pravdivé…

      • avatar
        02. 07. 2012 (18:20)
        Trvalý odkaz

        Zrychlení práce a zrychlení výpočtu je tady asi celkem rozdíl. Když se budu modelovat celej den s nějakou scénou, určitě mi lepší grafika pomůže. Náhledy se nebudou tak škubat a můžu vidět víc objektů s textůrama a třeba i stíny při náhledu scény. Finální rendering myslim ale zatim pořád dělá a dlouho bude dělat CPU. Ovšem než pořizovat za tyhle peníze lepší grafiku tak si dam náhledy bez textur nebo jako drátový modely a možná dosáhnu stejný efektivity. Kdysi jsem se dost vrtal v Lightwave (bohužel na MACku už ne) a teď už jenom rekreačně blbnu se Sweethome 3D a v něm při sestavě scény rozdíly v grafikách jsou. Odhadnul bych že rozdíl naměřený v článku při finálnim výpočtu způsobujou ovladače AMD vs nVidia. Xkrát jsem narazil na to že i lepší ATI karta pak brzdí CPU při samotnym výpočtu (nepatrně ale ropzdíly tam jsou, teda hlavně u mýho muzejka).

  • avatar
    02. 07. 2012 (20:15)
    Trvalý odkaz

    Ještě pokud mohu, pár poznámek:

    1) C4D a ani Cinebench nerenderují na GPU, jen a pouze na CPU, proto takový test nemá žádnou relevanci

    2) je zajímavý nízký až bídný výsledek na Cinebench, protože na PC mám
    výsledek 3x vyšší, skoro 60 fps. Může to být dáno nízkým taktem MB u mac
    a nebo ovladači. Celkově vzato, divné… Zkusím to zkomparovat u
    kolegy.

    3) zásadní výhoda je v potenciálu RAM, kdy můžete:

    a) ve 3D scéně mít podstatně vyšší rozlišení textur v náhledu – a i při
    texturování což poskytuje vyšší kvalitu práce (je rozdíl, pokud
    texturujete v náhledu textury 1024×1024 a nebo 2048×2048 a samotná
    textura je například 8k)

    b) v náhledu na více panelů, i zde může být zejména pro textury vyšší potenciál RAM zásadní výhodou.

    4) relevantní test na porovnání výkonu AMD/Quadro by byl například luxmark, což je unbias renderer podporující výpočet v OpenCL

    5) ještě další možností by byl renderer Indigo (nemá benchmark verzi) který podproje jak OpenCL, tak CUDA

    6) i pro mac os jsou systémy založené jen na CUDA, například Turbulence
    4D (fluids) a nebo Octane, či Arion. I zde by bylo dobré toto zmínit.

    7) mimo to samozřejmě autorizace soft pro Quadro/FirePro má také svou cenu.

Komentáře nejsou povoleny.