Kniha.cz: Jízdenka do digitálního pekla
Zkusme si představit, jaké užitečné funkce by mohla taková softwarová čtečka ebooků mít. Co třeba volitelná velikost písma? Check. Vyhledávání v textu? Check. Záložky a poznámky? Check. Tak ani jednu z těchto funkcí nová čtečka z produkce nakladatelství Mladá fronta nemá.
Čtečka se jmenuje přízračně Kniha.cz, je pro iPad a nakladatelství se nezapomnělo na svých stránkách pochlubit, že se aktuálně jedná o druhou nejstahovanější aplikaci na App Store.
Vítám každý pokus o digital publishing. A začátky jsou vždycky težké. Nemůžu ale pochopit, jak může být Kniha.cz vydávána za profesionální produkt. Přece muselo někoho v redakci napadnout, že aplikace je pro čtení knih absolutně nepoužitelná, a že co se možná hodí pro digitální obrázkové magazíny, nemusí být to pravé ořechové pro ebooky. Nekritizuji Mladou frontu za to, že nabízí pouze sedm titulů, oni na tom ostatní v Čechách nejsou o moc lépe. Ani cenová politika není tak špatná. Za jednu knížku zaplatíte 3,99 Euro, tj. nějakých 100 Kč. A to je dobré.
Kniha.cz je čtečka a prodejní kanál v jednom. Jeden ebook si dokonce můžete stáhnout zdarma. To jsem tedy zkusil. Na začátku knížky se vám pustí trhané video, pak listujete obrázky s takovými krátkými texty. Myslel jsem si původně, že je to vše, že jde o nějaký obrázkový titul, že ta Svárovská je nějaká modelka a pro její čtenářky je zajímavé prohlížet si její fotky v nízkém rozlišení. Pak jsem zjistil, že texty jsou skryté dole, obrazovku musíte odrolovat nahoru. U beletrie jsem tuhle 360 stupňovou navigaci jaksi nečekal, přece jen jsem stará škola odkojená na analogovém Neználkovi, kde se listuje jen jedním směrem. Děkuji fyzikálním zákonům za to, že iPad omezuje kreativitu autorů z MF v tom, aby neexpandovali i do třetího rozměru.Tvůrce čtečky ani nenapadlo upozornit čtenáře na tuhle navigační záludnost.
Odbočím. Znáte Respekt pro iPad? Na začátku každého titulu máte dvoustránkový návod, jak se v čísle pohybovat, a pak na každé stránce takové malé šipečky, abyste věděli kam dál. Tomu se říká funkční design. Ale i kdyby byla Kniha.cz stejně dobrá jako Respekt, tak to nebude to pravé. Troufám si tvrdit, že digitální knížky jsou něco jiného než digitální časopisy. Nejspíš má MF nějaký software na tvoru časopisů a je jí líto ho nevyužít i pro tvorbu knížek.
Ale vraťme se ke Kniha.cz. To největší hardcore nakonec. Celá kniha je vysázena pravděpodobně tím nejmenším možným písmem, jaké v redakci MF zrovna měli. A nejde zvětšit! Viděl bych to na nějakých 8 – 9 bodů. A když otočíte iPad do landscape režimu, změní se podbarvení stránky na růžovou, wow.
Myslím, že v nakladatelství můžou být rádi, že Evropská unie nám na rozdíl od velikosti okurek a mrkve nediktuje minimální velikost písma, čekala by nás nejspíš další arbitráž, kterou by ve finále zaplatili daňoví poplatníci. Chvílemi jsem měl pocit, že čtu druhou stranu takových těch pojišťovacích smluv zaplněných odshora dolů podobně miniaturním písmem. Tohle je vyložené tyranizování čtenářů.
Kdybych byl příznivcem konspiračních teorií, podezříval bych MF z toho, že tento „produkt“ vypustili jen proto, aby odradili české publikum od čtení ebooků.
Na konci každé správné rezence by měly být shrnuty plusy a mínusy. Takže:
+ MF je průkopníkem slepých uliček v oblasti digitálního publikování.
– Na čtečce nejdou rozumně číst knihy.
Autor provozuje blog o elektronických knihách Eboocek.cz.
Uplny suhlas.
Někdo přemýšlí (RESPEKT, iVYSILANI), někdo dobře kopíruje (FOR MEN) a někdo, když nemá co kopírovat a snaží se vytvořit něco vlastního, u toho vůbec nepřemýšlí a vyhodí peníze z okna (TÝDEN, KNIHA.CZ, VOYO)… škoda, trošku moudrosti by těmto mužům neuškodilo…
Protoze v CR si kazdej mysli, ze se aplikace da udelat za 30tisic v profi kvalite.
No ono je to asi takto: skutečně jsme použili řešení, které máme pro časopisy, i pro knihy. A od začátku víme, že to není ideální. Ale věříme, že Adobe svoji čtečku bude časem vylepšovat a takové věci, jako náhled (anotace) nebo záložky přijdou. Změna velikosti písma mi ale osobně přijde zbytečná, pokud se kniha/časopis vysází dobře. Což se ale bohužel třeba u Deníku nepovedlo. U Etikety tenhle problém není.
Nicméně podle ohlasů čtenářů a zejména podle počtu prodaných knih se to myslím docela povedlo. V další verzi určitě bude vše mnohem lepší.
Když se nepochválíte sám, nikdo to za vás neudělá.
Aplikace od Adobe pro elektronické časopisy je největší mor současného digitálního publikování a dříve či později ho úplně pohřbí. Je to bastl, který Adobe splácalo narychlo, aby něco měli, a je to na ní znát, dodnes nemá některé naprosto základní funce. 1. Časopisy jsou v ní příliš náročné na data 2. Neumožňuje vyhledávání v textu (a vzhledem k tomu jak funguje asi ani nikdy umožňovat nebude), takže až budu mít v iPadu celý ročník časopisu (pokud se mi tam vůbec vejde) a budu chtít vyhledat nějaký konkrétní článek, mám smůlu 3. Nemůžete používat záložky, psát si k textu poznámky 4. Většina časopisů používá právě toto řešení (čest výjimkám), takže většina časopisů vypadá úplně stejně, nemají nic, čím by se odlišili od konkurence jak po grafické tak po funkční stránce. Redakce časopisů si musí uvědomit, že řešení které používali dlouhá léta pro publikování na papíře, začíná zkrátka v digitální době selhávat. Chápu, že je to pro ně pohodlné, ale z vlastní zkušenosti vím, že snadná a pohodlná řešení k dobrým výsledkům nikdy nevedou.