Nahlédněte pod pokličku fenoménu Shadowrun [Téma]

Cyberpunk. Magické slůvko zahalené tajemstvím. Odkud se vzal? Co znamená? A kam se dnes vytratil? Zkusme nyní na chvíli zabloudit do temných uliček jednadvacátého století tak, jak jej svět Shadowrunu předkládá.

Slovníková definice pro slovo cyberpunk popisuje poměrně stroze obecná fakta. Mix žánru sci-fi a noir, přelom osmdesátých a devadesátých let, fascinace informačními technologiemi, dystopický svět. Samozřejmě jde o pouhý výčet těch nejběžnějších principů, na kterých je celý cyberpunk postavený.

Tak jako máme mnoho odnoží fantasy i zde dochází k dalšímu členění na kategorie a podkategorie. Ve své době a v současnosti jsou však nejvýznamnější (a stále ještě živé) dva tábory. Neuromancer Williama Gibsona je pokládán za knižní modlu žánru, zatímco Shadowrun Jordana Weismana se staví do role základního pilíře v oblasti her na hrdiny.

1728811-cyberpunk_2_1680x1050

Ačkoli si obě strany mnohé vyčítají, mají dost společného. Oběma směrům dominují všemožné kyberimplantáty, potemnělost, drogy a hlavně megakorporace. Shadowrun oproti tradičnímu konceptu ale zapojuje něco nového a hodně neočekávaného – fantasy. Celý cyberpunkový svět je propojen s prvky tolkienovského fantasy, navíc říznutý dávkou manga stylu, americkým šamanismem a mystičnem.

Dva směry vývoje

Podobně jako v Gibsonově Neuromancerovi přišel i v Shadowrunu zvrat ve vývoji lidské rasy. Nazývá se probuzení. Začíná tak paralelní historie současného světa, datovaná od počátku současnosti. Šestý, jak se herní svět nazývá, pokrývá mnoho klíčových událostí v době vzniku hry a snaží se nastínit budoucnost nejbližších let. Paradoxně tak dochází k určitému „přežití“ svého konceptu, což je možná důsledek úpadku celého žánru. Bylo by nemožné v omezeném rozsahu vyjmenovat celou historii Šestého světa, tak zkusíme nastínit a poodkrýt alespoň něco málo.

CDPRED_new_RPG_2Po probuzení přišel převrat. Doposud známý řád se zbortil jako domeček z karet. Epidemie VITAS vyhladila čtvrtinu obyvatel lidstva a roku 2011 přichází chaos. Objevuje se syndrom UGE a začínají se rodit zvláštně nadané děti. Nevypadají však jako lidské. Některé mají velmi útlou mrštnou postavu, skoro vyzáblou. Jejich hlavičkám dominují protáhlé uši. Připomínají skřítky dávných bájí. Začalo se jim říkat elfové. Jiné děti, robustnějšího skeletu mají zploštělou lebku.

Jsou jako trpasličí lidé. Avšak katastrofám nebyl konec. Sever Evropy zachvátilo zemětřesení a z lávového popela vylétl první drak. Nepřišel se kochat světem, ale vládnout. Zbytky lidí se uchýlily k urychlenému vývoji technologií, aby si oproti novým metarasám, jak jsou elfové, trpaslíci, orkové, trollové a další nazýváni, uchovali nějaký náskok. Jiní odmítli cestu odcizení přírodě. Spásu hledali v šamanismu a pradávných způsobech magie. Svět už nebude jako nikdy dříve.

Samotné paradoxy z alternativní historie přímo číší. Autoři předpokládali, že globálním dravcem na trhu bude Japonsko a nikoli Čína. Ta se v době tvorby Shadowrunu zmítala v hospodářských problémech s nejasným výsledkem. Konec konců globální měna nyuen je odvozena od japonských yenů. Na druhou stranu se autorům podařilo předpovědět finanční krize nebo rostoucí moc privátního sektoru. Šestý ovládají megakorporace, jejichž bohatství daleko přesahuje ekonomickou sílu národních států. Ty byly naprosto upozaděny a mnohé nemají ani vlastní armády.

Technologie dnešní doby prochází překotným vývojem a autoři na to museli nutně reagovat. Původní verze Shadowrunu popisovaly Deckery (v našem slova smyslu hackery), jak se připojují do virtuálního kyberprostoru – Matrixu pomocí jacků zaváděných do hlavy. Nikdo netušil, že ve skutečném jednadvacátém století budou vládnout bezdrátové technologie. Proto s poslední aktualizací herních pravidel přichází i bezdrátové porty pro Deckery. A stejného „objevení“ se dočkaly například tablety a smartphony.

Kupodivu ve světě Shadowrunu figuruje i naše malá země. Pražský institut pro magická studia má světovou úroveň a jezdí sem studovat zájemci z celého světa. V nadcházející válce s východními silami dokonce čeští mágové pomáhají odrazit úder nepřátelských vojsk a uspějí. Tato bitva se zapíše do nových dějin na evropském kontinentu.

V digitální éře

Postava runnera, člověka mimo služebníky megakorporací nebo zkorumpovaných národních států, už zjevně neláká. Přitom motiv žoldáka, protloukajícího se světem na vlastní pěst, je hojně využíván dodnes. Právě runneři mají jako jedni z mála obyvatel nového světa přístup ke kyberware, stimům, drogám, zbraním, informacím a tím i svobodě.

srr_screen02_tenements srr_screen01_pikeplace

Ve své době vycházely i knihy, které doplňovaly svět a přidávaly další příběhy. Většinou ve formátu detektivního noir románu, což je pro Shadowrun a potažmo celý cyberpunk příznačné.

Výše uvedené možná odpovídá na otázku, kam se cyberpunk vytratil. Podobně jako verneovky dnes působí spíše úsměvným dojmem, i tento žánr ztratil pro mnohé své kouzlo. Představa být hrdinou s punkovým účesem, útočnou puškou na zádech a runou potetovanou rukou sesílat ohnivé koule již dnešní mladou generaci příliš neoslovuje. Rebelství, které je dozajista s tímto žánrem spojeno, už není tak aktuální a svět tíhne ke globalizaci a konformitě.

srr_screen03_crimescene srr_screen04_morgue

Shadowrun ale naštěstí nadále přežívá. Poslední herní kousek s příznačným podtitulem Returns si můžete zahrát na desktopech i tabletech a jeho recenzi přinášíme v SuperApple Magazínu 6/2013. Krom videohry byla aktualizována také klasická „papírová“ pravidla, i když toto označení již není zcela správné. Pátá verze totiž vyjde knižně v omezeném nákladu a bude spoléhat spíše na distribuci v digitálním formátu.