John Sculley: Apple je v inovačním mezidobí

John Sculley, jeden z bývalých šéfů Applu se rozpovídal ve vysílání televize CNBA. Hovořil o současné situaci jablečné firmy jak z pohledu produktů, tak výhledu do budoucna a dotkl se lehce i finanční stránky.

John Sculley, bývalý ředitel Applu byl najat samotným Stevem Jobsem. Dnes již proslavená otázka „Chcete do konce života prodávat slazenou vodu anebo změnit svět?“ odstartovala roku 1983 jeho kariéru pod křídly Cupertina. Později, v časech krize firmy a následném souboji o moc, musel v roce 1993 pozici CEO opustit.

John Sculley
John Sculley

Apple nyní čelí takzvanému inovačnímu mezidobí. Společnost potřebuje další tvůrčí náboj, protože je to firma nabitá tvořivostí,“ vysvětluje Sculley.

Máte období, která nepostrádají náboj, jež přináší možnosti tvorby nových technologií a inovací na mnoha polích působnosti. V tom Apple vyniká – využití této příležitosti. Za posledních deset let jsme zažili 3G sítě, bezdrátové technologie, sociální média. Společnosti právě jako Apple, Google a Facebook jsou na koni.“

Pak ale narazíte na desetiletí jako nyní – období rychlých následovníků. V tomto mezičase se nekonají revoluční objevy, ale ostatní firmy dohání náskok těch vedoucích. Nádherným příkladem je Samsung, kterému se daří opravdu výborně,“ dodává.

Podle Sculleyho tedy svět technologií funguje cyklicky. Obdobně jako se střídají doby ledové a meziledové, přichází období inovací a inovační mezidobí. Apple by tudíž podle něj potřeboval chytit další období inovací. Myslí si, že to může být za rohem.

Podle mě bude další big-thing (velký průlom) v oblasti senzorů. Máme zhruba 30 milionů různě propojených zařízení, která spolu komunikují. Senzory jsou v kamerách, fotoaparátech, v podstatě kdekoli a budou tvořit další významný milník na poli techniky,“ uvažuje o dalším vývoji Sculley. „Nemám však ponětí, jestli Apple už něco nekuchtí.“

Debata se dotkla i dnes výnosné mobilní techniky, smartphonů. Chytré telefony zatím jen pomalu pronikají na rozvíjející se trhy, kde leží nevyužitá kupní síla.

Polovina prodaných smartphonů pochází z USA. Jenže růst rozvojových trhů v Číně a Indii jej brzy překoná,“ popisuje. „Cena směrem na východ musí být posazena níže, protože není jak telefony dotovat. V Indonésii koupíte běžně smartphonů za 120 USD, Apple prodává svůj iPhone za 800 USD. Toho si je dobře vědom Samsung, který již aktivně dobývá tuto část světa. Nezapomeňte proto, že 75 % růstu světového trhu plyne právě z rozvojových částí.“

Steve Jobs a John Sculley
Steve Jobs a John Sculley

Ve svém projevu zmínil i manažerský tým Applu. Pochválil výbornou práci, ale rovněž trochu kritizoval slabá místa.

Apple má vynikající manažerský tým. Tim Cook je skvělý šéf. Uplynulý rok stihli obnovu produktového portfolia dokonce dvakrát. To je opravdu neskutečný výkon, když vezmeme v potaz celou distribuční a prodejní síť firmy.“

Tim Cook sice není chlápek přes produkty, ale je odborník přes dodavatelskou síť – nejspíše nejlepší na celém světě. Proto není ani potřeba, aby výrobkům rozuměl. Pomyslné žezlo této oblasti třímá v rukou Johnyho Iva. Toho nejlepšího designéra v historii společnosti. Takže já osobně nemám obavy.“

Nakonec zbyl čas vyjádřit se i k současné situaci na burze a paniku investorů.

Vůbec bych se tím nezatěžoval. Apple toto období v pořádku přežije. Možná po pár let nebude nejhodnotnější firmou, ale jakmile přijde, překlene inovační mezidobí, usedne opět na trůn. Pevně tomu věřím.“

Zdroj: CNBC

3 komentáře: „John Sculley: Apple je v inovačním mezidobí

  • avatar
    09. 03. 2013 (12:56)
    Trvalý odkaz

    scully neco kritizuje? haha :-) tendle pepsicola manik uz se mel davno stahnout do duchodu… pepsi-cola je jak wiundowzy (ted uz i jako samsung) vysavat to my umime ale naka myslenka od nas, to ne… to necekejte.

  • avatar
    10. 03. 2013 (17:34)
    Trvalý odkaz

    Myslím si, že to není vůči Pepsi moc fér. Je to firma, která naopak přišla s inovací dříve než Coca Cola. Jenom to, že Coca Cola má silnej brand, neznamená, že musí být zákonitě lepší.

    A Sculley pro Apple taky něco vykonal. To, že se potom dostala firma pod tlak, rozhodně nebyla jenom jeho zásluha.

  • Pingback: Samsung Galaxy S4 - kde nic není, tam ani Samsung nebere | Life Boxing

Komentáře nejsou povoleny.