Apple QuickTake: jablečný fotoaparát, který fotil v Olomouci
Apple za svou dlouhou historii nevyráběl vždy pouze počítače, ale koketoval s různými elektronickými novinkami. Například s fotoaparáty řady QuickTake.
Na prvním Apple srazu ze série SuperApple na cestách v Olomouci jste v rámci výstavky mohli obdivovat nejen historické počítače v čele s legendárním Macintoshem Portable, ale i jablečné digitální fotoaparáty Apple QuickTake, konkrétně modely 100 a 200. A protože mnoho mladších uživatelů tyto fotoaparáty nezná, pojďme si je představit.
Fotoaparáty Apple QuickTake 100 a 200 na Apple srazu v Olomouci
Nápad vstoupit do vod digitálních fotoaparátů přišel v roce 1992, kdy Apple v tichosti spustil vývojový projekt s kódovým názvem Venus. Apple však neměl ambice vyvíjet vše sám, a proto hledal partnera, který by pro něj fotoaparáty z této řady vyvíjel a vyráběl.
Apple QuickTake 100 & 150
Tím partnerem byl Kodak, který po dvou letech vývoje dodal Applu fotoaparát, který byl uveden na trhu pod názvem QuickTake 100. Z dnešního pohledu šlo o velmi primitivní zařízení, fotoaparát neměl žádný grafický displej schopný zobrazit náhled fotografie, nabízel pouze jednoduchý segmentový LCD displej schopný zobrazit základní funkční stavy a počet zbývajících snímků. Hledáček byl pouze optický, přítomen byl blesk.
Fotoaparát měl také nezvyklé provedení, které se nejvíce podobalo dalekohledům – před obličejem jste jej drželi ve vodorovné poloze. Pořizovat jste mohli pouze snímky v rozlišení 640 x 480 obrazových bodů při 24bitové barevné hloubce. Fotoaparát měl nerozšiřitelnou paměť a dokázal uchovat pouhých osm fotografií v tomto rozlišením (mimo to mohl fotit také v rozlišení 320 x 240 bodů a takových fotek uchoval rovnou 32).
QuickTake 100 fungoval v mnohém stejně, jako klasické filmové kamery. Například pořízené fotografie nebylo možné individuálně mazat, mohli jste pouze naformátovat kompletně celé vnitřní úložiště. Fotografie se ukládaly ve formátu PICT a s počítačem komunikoval prostřednictvím tehdy běžného sériového rozhraní.
Fotoaparát Apple QuickTake 100 byla první digitální kamera, která byla určena na běžný spotřebitelský trh a i přes její špatnou obrazovou kvalitu ji časopis Time zařadil v roce 1994 do seznamu 100 nejvýznamnějších gadgetů od roku 1923.
O rok později uvedl Apple na trh inovovaný model QuickTake 150, který se od stovky lišil v podstatě pouze možností připojení k počítačům s Windows díky přidané podpoře formátů TIFF, BMP, PCX a JPEG. Navíc se prodával se speciální čočkou, jejímž nasazením jste mohli pořizovat i „makrosnímky“ ve vzdálenosti 30 centimetrů. Na trhu jste mohli narazit také na modely s označením QuickTake 100 Plus, což byly neprodané modely 100, které v továrně dostaly funkcionalitu modelu 150.
Apple QuickTake 200
Velký skokem dopředu byl model QuickTake 200. Na jeho vývoji se již nepodílel Kodak, ale jde o zařízení navržené a vyrobené zcela v režii společnosti Fujifilm. Přišel na trhu v roce 1997 a naprosto funkčně totožný fotoaparát jste mohli zakoupit i pod názvy Fuji DS-7 nebo Samsung Kenox SSC-350N.
Rozlišení snímků bylo stejné, jako u předchozích modelů, novinkou však byla podpora paměťových karet, v tomto případě tehdy zcela běžného typu 5V SmartMedia. Fotoaparát mohl používat karty o kapacitách 2 MB nebo 4 MB. QuickTake 200 se k počítači připojoval opět sériovým rozhraním, navíc však přibyl také NTSC video výstup umožňující připojení k televizoru.
Apple QuickTake 200 již byl fotaparátem, jaké známé dnes. Klasické koncepce s malým a velmi nekvalitním náhledovým barevným displejem na zadní stěně. Funkční režimy se daly volit otočným ovladačem ergonomicky umístěným v pravém horním rohu, pohodlný byl i pogumovaný grip. Mechanickými voliči jste mohli měnit fokus od makra, přes focení na vzdálenost dvou až tří metrů až po fotografování krajiny.
Život fotaparátů s logem jablka byl velmi krátký. Přestože Apple do tohoto odvětví vstoupil jako první, nedokázal se ubránit pozdějšímu razantnímu nástupu digitálního fotoaparátů od zavedených fotografických firem a tak jej nejen Canon nebo Nikon, ale i Kodak a Fujifilm brzy svou nabídkou předstihli. A celá řada QuickTake tak byla ještě v roce 1997 ukončena Stevem Jobsem po jeho návratu do Applu společně s mnoha dalšími produkty.
Jak fotí QuickTake 200
Z dnešního pohledu jsou fotky pořízení fotoaparáty této řady výrazně pod úrovní i těch nejlevnějších mobilních telefonů. Ve své době však patřil k nadprůměru ve své uživatelské kategorii (kde modely 100 dominoval, protože byl jediným běžně dostupným digitálním fotoaparátem).
Prohlédněte si tedy fotografie pořízené patnáct let starým fotoaparátem Apple QuickTake 200 minulý týden na Apple srazu v Olomouci. Fotky jsou naprosto bez úprav, po kliknutí je uvidíte v plném rozlišení.
Za zapůjčení fotoaparátů děkujeme Bedřichu a Pavlu Malečkovým ze společnosti BM Typo.
Quick take 100 jsme měli na základce.. Dobrá hračka ;)
Pěkné připomenutí. QT200 byla jasně určena k zániku. Vždyť v roce 1996 už měl Canon PowerShot 600 s možností PCMCIA III pevného disku, záznamu zvuku, širokoúhlé- i tele-předsádky, vestavěného blesku, relativně siného akumulátoru či místo něj vložky na 4 klasické tužkové baterie, kvalitní pérovkový B&W mód na focení dokumentů ap.
Super článek. Je nutno si uvědomit kontext doby, v jaké ty fotoaparáty vznikaly… To, že tehdy vůbec měl nějaký display na náhled, byť z dnešního pohledu otřesný, bylo něco extra navíc proti klasickým fotoaparátům.. Takže nám se to dnes zdá hrozné, ale tehdy to pro lidi bylo něco wow…
Fotit s tím v potemnělém interiéru se mi nejeví jako nejlepší nápad, ba naopak jako dost špatný. I s QuickTake 100 se dají pořídit zajímavé snímky, musí se to ovšem umět, což u běžných uživatelů ohryzků nehrozí.