Inovovaný MacBook Air byl trefou do černého
Zajímavou evolucí si v posledním roce prošel tenký a elegantní notebook MacBook Air. Z původně prémiového stroje se přerodil do skvěle prodávané podoby počítače pro masy.
Ultratenký notebook MacBook Air byl představen světu v lednu roku 2008. Světlo světa tehdy spatřila konfigurace s 13″ monitorem se startovací cenou 1 799 dolarů – tedy v podstatě dvojnásobnou, za kterou základní model této řady zakoupíte dnes.
MacBook Air byl vždy pozicován poměrně vysoko v ekosystému společnosti Apple. Cenou si nezadal se základními MacBook Pro a nikoho nenechal na pochybách, že jde o skutečný prémiový kousek hardwaru. Nabízel SSD disk v době, kdy o nich ostatní řady jen snily. Jenže nikdy nebyl tím, čemu by se dalo říkat „prodejní trhák“. Nedá se říci, že by se úplně neprodával, to ne. Konkurenční řady se však prodávaly násobně více.
K výrazné změně došlo až nedávno, kdy Apple mimo inovovaného 13″ modelu představil také menší model s úhlopříčkou 11,6″. Papírově slabý model, který však pro většinu běžných činností postačuje, se svou cenou stlačenou pod magickou hranici tisíce dolarů znamenal přesně to oživení, které celé řadě scházelo.
Zajímavý průzkum na toto téma zveřejnil magazín Fortune: v prvním čtvrtletí po zahájení prodeje této inovované řady stouply prodeje řady MacBook Air o 333 %. Jak můžete vidět na následujícím grafu, zatímco v předchozích letech prodeje víceméně stagnovaly, inovovaná řada je vykopla pěkně vysoko. Ale abychom zůstali nohama na zemi: řada Air se na současných prodejích přenosných Maců podílí jen něco málo více než deseti procenty. I tak Fortune očekává, že v roce 2011 vydělá pouze tato řada 2,2 miliardy dolarů.
Aple se s tímto notebookem zkrátka trefil přesně do cílové skupiny, kterou doposud nebyl schopen pokrýt. Jde o uživatele, kteří často tráví čas na cestách a iPad je pro jejich použití nedostatečně vybaven a klasické řady MacBook a MacBook Pro jsou již nadvybavené a nedostatečně mobilní. Zde boduje především základní model: jeho cena je dostatečně nízká například pro studenty, avšak zpracování a nabízené služby však uspokojí i náročné uživatele.